MTI
Neten ellenőrizhető, be vagyunk-e jelentve
Az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (EMMA) használatához annak idején kiváltott kódszámmal csak 2006. december 31-ig követhetik a munkavállalók, hogy bejelentette-e őket foglalkoztatójuk, az aktuális helyzetet a kormányzati portál Taj-szolgáltatások menüpontnál ellenőrizhetik - ismerteti az Állami Foglalkoztatási Szolgálat honlapja.
Ehhez viszont újabb regisztráció szükséges. Az ügyfélkapu használatához a regisztrációt a lakóhely vagy a tartózkodási hely szerinti okmányirodában intézhetik el. A munkáltatóknak 2007. január 1-jétől nem az EMMA, hanem az APEH részére kötelező bejelenteni - más adatokkal együtt - a munkaviszony létesítését illetve a munkavállaló kilépését. Így az újabb adatokat a kormányzati portálon érhetik el az érdeklődők. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat honlapjáról közvetlenül is elérhető a kormányzati portál Taj-szolgáltatások menüpontja.
Az EMMA rendszert 2004. május 1-jén hozta létre a munkaügyi tárca azzal a céllal, hogy itt valamennyi a Munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszony szerepeljen. Ennek alapján javult a munkaügyi ellenőrzések hatékonysága, mert a munkaügyi felügyelők elektronikus úton lekérdezhették, hogy az ellenőrzött munkáltatónál kik is valójában a bejelentett foglalkoztatottak. A munkavállalók is ellenőrizhették a kiváltott kódszám alapján, hogy a munkáltatójuk bejelentette-e foglalkoztatásukat.
Az adatbázis a 2004. május 1. előtti adatokat az Országos Nyugdíjbiztosítótól, illetve az Egészségbiztosítási Pénztártól vette át, majd a cégek együttműködésével ezeket az adatokat is ellenőrizték. A néhány év alatti több mint 6 millió új bejelentést is folyamatosan ellenőrizték, egyebek között összevetették a céginformációs adatbázissal. Figyelték, hogy az adott cég létezik-e, és milyen változások adódtak. A 2006 őszéig regisztrált 6,3 millió munkáltatói bejelentés közül például 2,9 millió vonatkozott új munkaviszony létesítésére, illetve adatmódosításra, 1,9 millió pedig kilépésre. A fennmaradó mennyiség olyan bejelentés volt, amelyekben, például határozott idejű munkaviszonyoknál, a munkáltató egyszerre jelentette a munkaviszony létesítését és a kilépést.
Mint arról a rendszer átadásakor beszámoltunk: a fejlesztés mintegy 200 millió forintba került, a számítástechnikai beszerzések hozzávetőleg 400 millió forintba, az országos ismertetést szolgáló kommunikációs program 80 millió forintba. A Foglalkoztatási Hivatalban létrehoztak egy munkaügyi nyilvántartó központot. Az adatbázisnak az adatokat 2007. január 1-jétől az APEH szolgáltatja, de az közvetlenül csak a munkaügyi ellenőrzésekhez használható. A munkaügyi és a pénzügyi tárca már régóta egyeztetést folytat arról, hogy az adatbázist miként hasznosíthatná napi munkájához a munkaügyi intézményrendszer, illetve a munkaügyi statisztika. Segítségével ugyanis pontos adatokat lehetne kapni a foglalkoztatottakról ágazatonként, szakmánként, területenként.
Ehhez viszont újabb regisztráció szükséges. Az ügyfélkapu használatához a regisztrációt a lakóhely vagy a tartózkodási hely szerinti okmányirodában intézhetik el. A munkáltatóknak 2007. január 1-jétől nem az EMMA, hanem az APEH részére kötelező bejelenteni - más adatokkal együtt - a munkaviszony létesítését illetve a munkavállaló kilépését. Így az újabb adatokat a kormányzati portálon érhetik el az érdeklődők. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat honlapjáról közvetlenül is elérhető a kormányzati portál Taj-szolgáltatások menüpontja.
Az EMMA rendszert 2004. május 1-jén hozta létre a munkaügyi tárca azzal a céllal, hogy itt valamennyi a Munka törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszony szerepeljen. Ennek alapján javult a munkaügyi ellenőrzések hatékonysága, mert a munkaügyi felügyelők elektronikus úton lekérdezhették, hogy az ellenőrzött munkáltatónál kik is valójában a bejelentett foglalkoztatottak. A munkavállalók is ellenőrizhették a kiváltott kódszám alapján, hogy a munkáltatójuk bejelentette-e foglalkoztatásukat.
Az adatbázis a 2004. május 1. előtti adatokat az Országos Nyugdíjbiztosítótól, illetve az Egészségbiztosítási Pénztártól vette át, majd a cégek együttműködésével ezeket az adatokat is ellenőrizték. A néhány év alatti több mint 6 millió új bejelentést is folyamatosan ellenőrizték, egyebek között összevetették a céginformációs adatbázissal. Figyelték, hogy az adott cég létezik-e, és milyen változások adódtak. A 2006 őszéig regisztrált 6,3 millió munkáltatói bejelentés közül például 2,9 millió vonatkozott új munkaviszony létesítésére, illetve adatmódosításra, 1,9 millió pedig kilépésre. A fennmaradó mennyiség olyan bejelentés volt, amelyekben, például határozott idejű munkaviszonyoknál, a munkáltató egyszerre jelentette a munkaviszony létesítését és a kilépést.
Mint arról a rendszer átadásakor beszámoltunk: a fejlesztés mintegy 200 millió forintba került, a számítástechnikai beszerzések hozzávetőleg 400 millió forintba, az országos ismertetést szolgáló kommunikációs program 80 millió forintba. A Foglalkoztatási Hivatalban létrehoztak egy munkaügyi nyilvántartó központot. Az adatbázisnak az adatokat 2007. január 1-jétől az APEH szolgáltatja, de az közvetlenül csak a munkaügyi ellenőrzésekhez használható. A munkaügyi és a pénzügyi tárca már régóta egyeztetést folytat arról, hogy az adatbázist miként hasznosíthatná napi munkájához a munkaügyi intézményrendszer, illetve a munkaügyi statisztika. Segítségével ugyanis pontos adatokat lehetne kapni a foglalkoztatottakról ágazatonként, szakmánként, területenként.