Berta Sándor
Online tízparancsolatot akarnak a német fogyasztóvédők
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) jelentős mértékben, külön szabályozással korlátozná a gazdaság adatéhségét.
"Világos szabályokat kell hoznunk, amelyek rögzítik, hogy ki gyűjthet információkat a felhasználókról, ezeket ki értékelheti, elemezheti és ki használhatja fel" - szögezte le Gerd Billen, a VZBV elnöke. A szakember a német fogyasztóvédelmi minisztérium és a BITKOM szervezet által közösen szervezett, Személyazonosság biztosítása a digitális világban című konferencián szólalt fel. "Az internet lassan már nem paradicsom a felhasználók számára. A naiv eufória már a múlté, láthatók az első bűnök. Úgy tűnik, ideje tehát megfogalmaznunk az online világra vonatkozó tízparancsolatot és a tavaly bemutatott a Digitális világ fogyasztói szuverenitásáról szóló chartát lépésről lépésre a gyakorlatba átültetnünk" - tette hozzá Gerd Billen.
A VZBV elnöke a nagy internetes konszerneken - többek között az Amazonon és a Google-n kívül - elsősorban a közösségi portálokat bírálta élesen, mondván nem fogadható el, hogy ezek az oldalak begyűjtik több millió felhasználójuk személyes adatait. Mivel az adatvédelem nem megoldott, ezért nagyon komolyan fennáll a visszaélések veszélye. Különösen az bosszantó, hogy az adatok azután is elérhetők a közösségi portálok rendszereiben, ha már valaki törölte a profilját. Alapvető lenne az is, hogy a közösségi platformok reklámmentesek legyenek. "A cégek által alkalmazott praktikák és fogások láttán egyáltalán nem csodálkozhatunk azon, hogy az emberek fokozatosan elveszítik a bizalmukat" - nyilatkozta végül Gerd Billen.
A konferencián Peter Schaar német adatvédelmi biztos a cégek mellett elsősorban az állam adatéhségét kritizálta, amelyre szerinte kitűnő példa a távközlési és internetezési adatok hosszú időn át való tárolása. "Egyszerűen nem akarom, hogy ha internetezek, akkor a Nagy Testvér állandóan azt lesse, éppen mit csinálok, milyen oldalt keresek fel" - összegezte véleményét Peter Schaar.
Gerd Billen |
A VZBV elnöke a nagy internetes konszerneken - többek között az Amazonon és a Google-n kívül - elsősorban a közösségi portálokat bírálta élesen, mondván nem fogadható el, hogy ezek az oldalak begyűjtik több millió felhasználójuk személyes adatait. Mivel az adatvédelem nem megoldott, ezért nagyon komolyan fennáll a visszaélések veszélye. Különösen az bosszantó, hogy az adatok azután is elérhetők a közösségi portálok rendszereiben, ha már valaki törölte a profilját. Alapvető lenne az is, hogy a közösségi platformok reklámmentesek legyenek. "A cégek által alkalmazott praktikák és fogások láttán egyáltalán nem csodálkozhatunk azon, hogy az emberek fokozatosan elveszítik a bizalmukat" - nyilatkozta végül Gerd Billen.
A konferencián Peter Schaar német adatvédelmi biztos a cégek mellett elsősorban az állam adatéhségét kritizálta, amelyre szerinte kitűnő példa a távközlési és internetezési adatok hosszú időn át való tárolása. "Egyszerűen nem akarom, hogy ha internetezek, akkor a Nagy Testvér állandóan azt lesse, éppen mit csinálok, milyen oldalt keresek fel" - összegezte véleményét Peter Schaar.