MTI
Dugót okoznak a mobilozó sofőrők
Lassítja a forgalmat, aki vezetés közben telefonál, még akkor is, ha szabályosan használja a mobilt. "Olyan ez, mint tömött liftben a szellentés. Mindenki szenved tőle" - mondta Peter Martin, a Utah állami egyetem közlekedéstudományi intézetének kutatója.
Telefonálni vezetés közben legalább annyira veszélyes, mintha részeg lenne a sofőr, közel 50 országban ezért csak kihangosítóval vagy headsettel lehet a mobilt használni. Így tett minden második diák is, aki részt vett Martin kísérletében. Egy 15 kilométer hosszú autópálya-szakaszon vezettek egy hatalmas dugóban, illetve a szabad pálya közti tartományba tartozó hat különböző forgalmi helyzetben. A 36 fős csoport egyik fele telefonált vezetés közben, a másik fele csak az útra figyelt, szabálytalankodni, például a megengedettnél gyorsabban hajtani pedig minden résztvevőnek szigorúan tilos volt.
A kísérlet eredménye: a telefonáló sofőrök ritkábban váltottak sávot, átlagosan óránkénti 3,2 kilométerrel alacsonyabb sebességgel mentek, mint a többiek és így 15-19 másodperccel tovább tartott az út. A telefonálás miatt nem tudtak eléggé koncentrálni a vezetésre és kiestek a forgalom ritmusából - például nagyjából fél perccel később váltottak sávot a mobil nélkül autózó társaiknál, amikor beszorultak egy lassú jármű mögé, de a szomszédos sáv szabad volt.
Ezek a késlekedések önmagukban nem lennének fontosak, de összeadódnak és a közlekedés összes résztvevőjét hátráltatják. Különösen jelentősnek tűnik egy másik felmérés eredményének fényében, miszerint az amerikai autósok tíz százaléka rendszeresen telefonál vezetés közben. "A forgalom áramlását feltartó apró akadályok miatt a végén óriási torlódás lesz" - mondta Martin. A kutatás következő szakaszában számítógépes modellvizsgálatokkal próbálják meghatározni, hogy pontosan mekkora időveszteség keletkezik országszerte a telefonáló sofőrök miatt, és mennyivel nő az üzemanyag-fogyasztás - mondta a szakember.
Telefonálni vezetés közben legalább annyira veszélyes, mintha részeg lenne a sofőr, közel 50 országban ezért csak kihangosítóval vagy headsettel lehet a mobilt használni. Így tett minden második diák is, aki részt vett Martin kísérletében. Egy 15 kilométer hosszú autópálya-szakaszon vezettek egy hatalmas dugóban, illetve a szabad pálya közti tartományba tartozó hat különböző forgalmi helyzetben. A 36 fős csoport egyik fele telefonált vezetés közben, a másik fele csak az útra figyelt, szabálytalankodni, például a megengedettnél gyorsabban hajtani pedig minden résztvevőnek szigorúan tilos volt.
A kísérlet eredménye: a telefonáló sofőrök ritkábban váltottak sávot, átlagosan óránkénti 3,2 kilométerrel alacsonyabb sebességgel mentek, mint a többiek és így 15-19 másodperccel tovább tartott az út. A telefonálás miatt nem tudtak eléggé koncentrálni a vezetésre és kiestek a forgalom ritmusából - például nagyjából fél perccel később váltottak sávot a mobil nélkül autózó társaiknál, amikor beszorultak egy lassú jármű mögé, de a szomszédos sáv szabad volt.
Ezek a késlekedések önmagukban nem lennének fontosak, de összeadódnak és a közlekedés összes résztvevőjét hátráltatják. Különösen jelentősnek tűnik egy másik felmérés eredményének fényében, miszerint az amerikai autósok tíz százaléka rendszeresen telefonál vezetés közben. "A forgalom áramlását feltartó apró akadályok miatt a végén óriási torlódás lesz" - mondta Martin. A kutatás következő szakaszában számítógépes modellvizsgálatokkal próbálják meghatározni, hogy pontosan mekkora időveszteség keletkezik országszerte a telefonáló sofőrök miatt, és mennyivel nő az üzemanyag-fogyasztás - mondta a szakember.