Napi Online
A nagyvállalatok nem bíznak az e-learningben
Az oktatóközpontok, oktatással foglalkozó cégek mindennapjait át kell hatnia az innovációnak, különben lemaradhatnak a versenyben - jelentette ki Szabó Roland, a Kék-Suli Oktatóközpont ügyvezető igazgatója.
Innovatív-e, azaz egyre újabb és újabb fejlesztéseket igényel-e az informatika oktatása?
- Az informatikaoktatás mindig is igényli, hogy kövesse az it-világban bekövetkezett fejlődést és ennek megfelelő infrastruktúrát biztosítson. Ugyanakkor egy oktatóközpontnak nehéz az élvonalbeli fejlesztéseket követni, a legtöbb ilyen központ elavult infrastruktúrával oktatja az ismereteket és a gyakorlatot. Pillanatnyi öröm a központoknak, ha a legújabb eszközparkot tudják biztosítani a hallgatóiknak, ugyanakkor ez hosszabb megtérülési időt jelent, így néhány év alatt amortizálódnak az eszközök. Az informatikaoktatás alapot nyújthat a szakemberképzésben, a korszerű és legújabb technológiákkal azonban az életszagú vállalati munkájuk során találkoznak.
Mi a véleménye az e-learningről?
- Az e-learning egyre inkább terjed hazánk oktatási piacán. Gyakorlati hasznavehetőségében a mai napig kételkednek a nagyvállalatok, mivel elméleti alapok megszerzésére igen, gyakorlati alapok elsajátítására és megerősítésére nehézkesen felhasználható. Sokszor merül fel a kérdés a vállalatoknál, hogy a tantermi vagy az e-learning oktatási módszert válasszák. Pénzügyileg megalapozott döntést kell hozniuk, hiszen általában csak az egyik oktatási megoldásra van keretük. Több informatikai téma feldolgozható e-learning alapokon, azonban vannak gyakorlati ismeretek és laborfeladatok, amelyekre az e-learning nem szolgál megfelelő megoldással.
Tervezik valamilyen e-learning-megoldás fejlesztését?
- Úgy gondoljuk, hogy mindenképp érdemes lesz egy e-learning-keretrendszert kidolgoznunk, amelybe beépítjük rendszergazda-tanfolyamaink elméleti tananyagát és a tanulói ellenőrzés módszerét. Mindez eszközéül szolgálna az informatikaoktatásnak, emellett elengedhetetlenek a tantermi laborgyakorlatok, a konzultáció a tanárokkal és a felügyelet megoldása.
Milyen újdonságokat terveznek a jövőben?
- Szeretnénk a számítógép-hálózati szakirányosodás felé haladni, mindamellett a szerveralapú képzéseinket tovább erősíteni. Jövő évtől nagy kihívás lesz az új OKJ szakképesítési rendszernek való megfeleltetés, az új szakirányú informatikai képzések programjainak kidolgozása, magasabb követelményszintnek megfelelő infrastruktúra kidolgozása és az oktatók felkészítése.
A hallgatók az új OKJ szakképesítésekből annyit biztosan érzékelni fognak, hogy magasabb követelményszint vár rájuk, több úgynevezett modulvizsgát kell sikeresen teljesíteni, magasabb óraszámú és tanfolyami díjú képzések lesznek. Előnyként ugyanakkor kiemelhető, hogy a modulrendszernek köszönhetően egy már elvégzett részvizsga beszámítható más szakirányú képzésekbe, így biztosítva a könnyű átjárhatóságot, illetve több szakképesítés megszerzését.
Innovatív-e, azaz egyre újabb és újabb fejlesztéseket igényel-e az informatika oktatása?
- Az informatikaoktatás mindig is igényli, hogy kövesse az it-világban bekövetkezett fejlődést és ennek megfelelő infrastruktúrát biztosítson. Ugyanakkor egy oktatóközpontnak nehéz az élvonalbeli fejlesztéseket követni, a legtöbb ilyen központ elavult infrastruktúrával oktatja az ismereteket és a gyakorlatot. Pillanatnyi öröm a központoknak, ha a legújabb eszközparkot tudják biztosítani a hallgatóiknak, ugyanakkor ez hosszabb megtérülési időt jelent, így néhány év alatt amortizálódnak az eszközök. Az informatikaoktatás alapot nyújthat a szakemberképzésben, a korszerű és legújabb technológiákkal azonban az életszagú vállalati munkájuk során találkoznak.
Mi a véleménye az e-learningről?
- Az e-learning egyre inkább terjed hazánk oktatási piacán. Gyakorlati hasznavehetőségében a mai napig kételkednek a nagyvállalatok, mivel elméleti alapok megszerzésére igen, gyakorlati alapok elsajátítására és megerősítésére nehézkesen felhasználható. Sokszor merül fel a kérdés a vállalatoknál, hogy a tantermi vagy az e-learning oktatási módszert válasszák. Pénzügyileg megalapozott döntést kell hozniuk, hiszen általában csak az egyik oktatási megoldásra van keretük. Több informatikai téma feldolgozható e-learning alapokon, azonban vannak gyakorlati ismeretek és laborfeladatok, amelyekre az e-learning nem szolgál megfelelő megoldással.
Tervezik valamilyen e-learning-megoldás fejlesztését?
- Úgy gondoljuk, hogy mindenképp érdemes lesz egy e-learning-keretrendszert kidolgoznunk, amelybe beépítjük rendszergazda-tanfolyamaink elméleti tananyagát és a tanulói ellenőrzés módszerét. Mindez eszközéül szolgálna az informatikaoktatásnak, emellett elengedhetetlenek a tantermi laborgyakorlatok, a konzultáció a tanárokkal és a felügyelet megoldása.
Milyen újdonságokat terveznek a jövőben?
- Szeretnénk a számítógép-hálózati szakirányosodás felé haladni, mindamellett a szerveralapú képzéseinket tovább erősíteni. Jövő évtől nagy kihívás lesz az új OKJ szakképesítési rendszernek való megfeleltetés, az új szakirányú informatikai képzések programjainak kidolgozása, magasabb követelményszintnek megfelelő infrastruktúra kidolgozása és az oktatók felkészítése.
A hallgatók az új OKJ szakképesítésekből annyit biztosan érzékelni fognak, hogy magasabb követelményszint vár rájuk, több úgynevezett modulvizsgát kell sikeresen teljesíteni, magasabb óraszámú és tanfolyami díjú képzések lesznek. Előnyként ugyanakkor kiemelhető, hogy a modulrendszernek köszönhetően egy már elvégzett részvizsga beszámítható más szakirányú képzésekbe, így biztosítva a könnyű átjárhatóságot, illetve több szakképesítés megszerzését.