Berta Sándor

A nők vásárolnak többet az interneten

A PayPal online fizetési szolgáltató megbízásából az EuPD Research készített tanulmányt a német nők internetes vásárlási szokásairól. Az online vásárlók 52,6 százaléka nő és ez a szám folyamatosan növekszik.

"Mindennek egyenes következménye az egyre szélesedő termékkínálat és az, hogy a világhálón is megjelenik a társadalom szociodemográfiai struktúrája" - nyilatkozta Roland Fesenmayr, a német Szövetségi Digitális Gazdasági Szervezet (BVDW) elektronikus kereskedelemért felelős vezetője. Vagyis még többnyire a férfiak érdeklődését felkeltő termékek vannak túlsúlyban, a nők számára érdekes árucikkek, például az élelmiszerek, a ruhák stb. még csak elvétve fordulnak elő. Az online élelmiszereladások még csupán a teljes elektronikus kereskedelmi forgalom 4 százalékát teszik ki, ez mintegy 120 millió eurót jelent.

Torsten Schwarz, az eco Szövetség online területért felelős vezetője ugyanakkor kétli, hogy az internetes vásárlás vonzaná a nőket. "A nők vásárlási szokásai karakteresek, szeretnek vásárolni, csellengeni, nézelődni. Az online vásárlás folyamata ugyan kényelmes, de nem nyújt akkora élményt nekik, mint a valódi életben" - mondta a szakember. Abban azonban szinte az összes szakértő egyetértett, hogy a nők vásárlási ereje még távolról sincs kiaknázva.

A Kurier osztrák lap a Nőnap alkalmából más oldalról közelítette meg a nők helyzetét és összeállítást közölt az informatikai piac tíz meghatározó női szereplőjéről. Érdekesség, hogy már nincs köztük a HP-től másfél éve távozott korábbi elnök-vezérigazgató, Carly Fiorina, aki megírta önéletrajzát is.

Ott van viszont a tíz befolyásos üzletasszony között Esther Dyson, az ICANN egykori elnöke, valamint Safra Catz, az Oracle elnöke és gazdasági vezetője, aki kétgyermekes anyaként a világon az egyik legbefolyásosabb nőnek számít. Felkerült a listára Ann Livermore, a Hewlett Packard technológiával és szolgáltatásokkal foglalkozó üzletágának a vezetője és Marissa Mayer is, a Google első női alkalmazottja, aki ma már a cég alelnöke, és hozzátartozik például a Google keresője, a Google Maps és a Google Desktop fejlesztése. Szintén beválasztották a Top 10-be Anne Anne M. Mulcahyt, a Xerox elnök-vezérigazgatóját, aki eredményesen vezette ki a céget a pénzügyi krízisből és Patricia Russót, a tavaly egyesült Alcatel-Lucent elnökét, aki korábban az Eastman Kodak vezetője volt.

Nem árt tudni, hogy a világ legnagyobb processzorgyártójaként számontartott Intel fejlesztési részlegét is egy nő vezeti, méghozzá Been-Jon Woo, aki tucatnyi mikroprocesszor-szabadalom tulajdonosa is, Végül, de nem utolsósorban meg kell említenünk Meg Whitmant, aki immár kilenc éve vezeti az eBayt és az akinek nevéhez nemcsak a vállalat felvirágoztatása, de a PayPal online fizetési és a Skype VoIP-szolgáltatás megvásárlása is fűződik.

Mindemellett azonban nem szabad megfeledkeznünk arról, amire a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet (ILO) is felhívta a figyelmet. Eszerint a munkaerőpiacon a nők még mindig hátrányos helyzetben vannak a férfiakhoz képest a munkabér, a munkahely biztonsága, a státusz és a képzés tekintetében. Még az olyan gazdaságilag erős államokban is, mint Németország, csupán néhány nő kerül vezető pozíciókba, ők is csak ritkán és jóval kevesebbet keresnek, mint férfi kollégáik.

Ennek ellenére Vladimir Spidla illetékes európai uniós biztos szerint négy munkahelyre háromra biztosan nőket vesznek fel, azonban még mindig túl sok akadályt kell leküzdeniük. Kevesebb nőt alkalmaznak részmunkaidőben és komoly hátráltató tényezőnek számít, ha gyermekük van. "Történt ugyan néhány területen előrelépés, azonban még mindig túl sok nő dolgozik a legrosszabb körülmények között" - szögezte le Juan Somavia, az ILO főigazgatója.

A Nemzetközi Nőnap ötlete 1910. augusztus 27-éről származik, ekkor terjesztette elő javaslatát a koppenhágai Nemzetközi Szocialista Nőkonferencián Clara Zetkin német nőjogi aktivista. Arról, hogy miért pont március 8-a lett a Nőnap, megoszlanak a vélemények. A legvalószínűbbnek az tűnik, hogy így akartak megemlékezni az 1857. március 8-án a jobb munkakörülményeket és magasabb fizetést követelő New York-i textilmunkásnők sztrájkjáról, amit a rendőrség olyan brutálisan vert le, hogy többen az életüket veszítették. A Nemzetközi Nőnapot 1975-ben minősítette hivatalos emléknappá az ENSZ, ám addig még sok időnek kellett eltelnie.

Abban egyetértenek a szakemberek, hogy 1857. március 8-ához képest jelentősen javult a nők helyzete, ám bőven van még tennivaló. S jó lenne, ha a nőkre, a helyzetükre nemcsak egy esztendőben egyetlen napon emlékezne a világ, hanem általában a szürke mindennapokon is nagyobb figyelmet kapnának. Kezdésnek például mindannyian küldhetnénk nekik egy virtuális nőnapi üdvözlőlapot, adhatunk egy szál virágot és ellátogathatunk a Nőnap.lap.hu oldalra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #7
    Mer a pasi addig is dolgozik, h legyen pénz vásárolni..
  • AranyKéz #6
    Ez nem igaz, csak azt veszik meg ami csillog
  • Cápafogxy #5
    Mivel megvesznek minden amit csak meglátnak :)
  • AtisH #4
    Főleg ha nem a saját kártyájukkal vásárolnak...

    Egyébként hogy jött ki nekik ez az eredmény? Személyre, tranzakcióra, vásárolt értékre?
  • Penge4 #3
    "A nők vásárolnak többet az interneten"

    Ja, ahogy általában mindenhol, nem csak a neten.
  • Gerygrey #2
    Kezdésnek például mindannyian küldhetnénk nekik egy virtuális nőnapi üdvözlőlapot, adhatunk egy szál virágot és ellátogathatunk a Nőnap.lap.hu oldalra.

    Én f***ságnak tartom a nőnapot (a Valentin-nappal együtt) hál'Istennek a párom is egyetért velem ebben.
    Szerintem egy nő/valentinnapi erőltetett "muszájból hogy nehogy szó érje a ház elejét" képeslapnál sokkal többet ér évközben meglepni valamivel a barátnőt/asszonyt.
  • Commandante #1
    Aktuális egy cikk. Még jó, hogy szóltatok, így március 9-én...