Napi Online
Bizakodó a magyar HP leány
"Az eszköztárunkban ott van a HP teljes "fegyverzete", az anyavállalat erőforrásai és a kollégáim szakértelme, hogy ezeket megfelelően tudjuk hasznosítani a magyar piacon" - mondja Orosz-Várkonyi Attila, aki január óta látja el a Hewlett-Packard Magyarország nagyvállalati marketing- és kommunikációs feladatait.
Ön korábban az informatikai és telekommunikációs szektorban, termékmarketing és kereskedelmi területeken dolgozott. Miben különböznek az informatikai termékek a többi területtől, kell-e ehhez valamilyen speciális tudás?
- A távközlési és az informatikai szektor teljesen egybeolvadt, ez a folyamat éppen akkor indult el, amikor még a korábbi munkahelyemen dolgoztam. Részese voltam annak a változásnak, ahogy a távközlési cégek elkezdtek internetprotokoll-alapú megoldásokat fejleszteni, az informatikai cégek pedig távközlési eszközökkel jelentek meg. Ma senki sem csodálkozik azon, hogy a HP-nak van GSM-telefonja vagy hogy az Ericsson routereket gyárt és forgalmaz.
Korábban a HP stratégiai partnerkapcsolati igazgatója volt. Mi volt ezen a poszton a feladata?
- A HP széles partneri hálózattal rendelkezik, a hazai it-szállítók közül neki van a legtöbb partnere. Közülük azokkal a nagy globális szoftverszállítókkal voltam kapcsolatban, amelyek nélkül a nagyvállalati megoldásaink nem tudnak működni: operációsrendszer-, adatbáziskezelő-, ERP-, CRM-rendszerfejlesztők. E szállítókkal a HP globálisan is szoros kapcsolatban van, az én feladatom az volt, hogy olyan programokat indítsunk, amelyek üzleti lehetőségeket teremtenek számunkra, valamint hogy felkészültek legyünk ezekre a lehetőségekre.
A legnagyobb projektjeinkben mindig ott volt valamelyik nagy partnerünk. A HP Magyarország ma regionális SAP- kompetenciaközpont, az Oracle-megoldásokhoz integrált szolgáltatásokat nyújtunk, a Microsoft úgynevezett go-to-market partnere vagyunk az infrastruktúra-konszolidáció területén. A legnagyobb kihívás e szakmában, hogy sikerüljön összeegyeztetni a cégek különböző érdekeit, hiszen korábban egyetlen területen sem voltunk egymás versenytársai, ma van, ahol versenyzünk ezekkel a partnerekkel.
Az előző év végén komoly vérveszteség érte a HP magyarországi leányvállalatát. Távozott a társaság két emblematikus arca, Beck György és Mezricky László. Hogyan próbálják bepótolni a távozásukkal keletkezett űrt?
- Beck György vezetésével sok sikert ért el a HP és az a csapat, amelyet az évek során felépített, kinevelt maga mellett. A Digitaltól indulva mindketten a kezdetektől részt vettek a hazai informatikai élet alakításában. Nem sok mintát láttak maguk előtt, mindent maguknak kellett kitalálniuk. A HP ma a legnagyobb hazai informatikai cég, egy kiválóan működő csapattal. Lehetőségem volt hét éven keresztül velük dolgozni, tanulni tőlük, így az itt maradt csapatra, az értékekre, a tudásra és a tapasztalatokra építve tudjuk folytatni a munkát.
Milyen tanácsokkal látta el, illetve mely tapasztalatait adta át önnek az elődje?
- Korábbi feladatom révén sok marketingprojekt részese voltam és a döntésekben is részt vettem. Az operatív marketing tervezése a HP-nál féléves időszakokra szól, így örököltem egy tervet, amely idén áprilisig szól. Most arra koncentrálok, hogy ezt a tervet a lehető legjobban végrehajtsuk és elkészítsük az új időszakra szólót.
A HP szervezetileg négy üzletágra oszlik, amelyek gyakorlatilag külön, független társaságokként működnek. Mi az előnye ennek a szervezeti felépítésnek, és melyek a hátrányai?
- A HP jó úton halad afelé, hogy a világ legnagyobb informatikai vállalata legyen. A megoldások olyan portfóliójával rendelkezünk, amilyet egyetlen versenytársunk sem tud felmutatni. Ez hatalmas versenyelőny. A vállalatunknál ezt a portfóliót három üzletágba képezték le, önálló profit- és költségfelelősséggel. A kihívás a portfóliónk egységes kommunikációja. Ennek az eléréséhez rendszeresen egyeztetnek az üzletágak, továbbá van egy egységes kommunikációs szabályrendszerünk is, amely segíti az esetleg felmerülő kérdések megoldását.
A múlt év végéig az üzleti megoldások üzletágvezetője volt a HP Magyarország első számú vezetője. Várható-e ebben változás?
- Nem. A HP szervezeti felépítése nem változik, a nagyvállalati üzletág vezetője egyben a magyar leányvállalat vezetője is.
Az anyavállalat élén az utóbbi időben komoly zavarok mutatkoznak (vezérváltás, kémbotrány). A közelmúltban felvetődött, hogy a nyomtatógyártó üzletágat egy külön társaságba kellene szervezni. Mindez egyfajta bizonytalanságot kelthet a vásárlóikban. Érzik-e ezt? Marketingeszközökkel lehet tenni valamit ez ellen?
- Az itthoni eredményeinket e hírek nem érintik, és vannak minden alapot nélkülöző spekulációs "álhírek" is. A HP kommunikációja minden kérdésben nyitott és azonnali. A vezérváltás kifejezetten jót tett a cégnek, tőzsdei értékünk Mark Hurd megjelenése óta megduplázódott. Úgy látom, hogy az ügyfeleink és a befektetők is nagy bizalommal vannak a cég iránt. A cégvezetés mindent megtesz, hogy a társaság és minden alkalmazottja a jogi és etikai szabályoknak megfelelően működjön.
Milyen célokat tűztek ki ön elé, és milyen célokat szeretne elérni - már amennyiben ez a kettő nem pontosan fedi egymást?
- A legfontosabb cél a társaság elé kitűzött üzleti eredmények elérése, a növekedés és az ezt támogató marketing és kommunikáció további erősítése. A fejlesztési területeket illetően szorosabb kereskedelmi és marketingfolyamatokat szeretnénk kialakítani, a marketing teljesítményének pontosabb mérését tervezzük és az anyavállalat által biztosított erőforrások még hatékonyabb felhasználását kívánjuk elérni.
Milyen eszközöket kap a megvalósításhoz?
- Elsőként az üzletágvezető és kereskedő kollégáim bizalmát és elkötelezettségét kértem, hogy közös céljainkat meg tudjuk valósítani. Az eszköztárunkban pedig ott van a HP teljes "fegyverzete": az anyavállalat erőforrásai és a kollégáim szakértelme, hogy ezeket megfelelően tudjuk hasznosítani a magyar piacon.
Orosz-Várkonyi Attila 1993-ban, a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett villamosmérnöki diplomát, 1999-ben pedig az Egyesült Államokban, a Case Western Reserve Universityn MBA-fokozatot. 14 éve dolgozik az informatikai és telekommunikációs szektorban, termékmarketing és kereskedelmi területeken. A HP-hoz 2000-ben csatlakozott.
Ön korábban az informatikai és telekommunikációs szektorban, termékmarketing és kereskedelmi területeken dolgozott. Miben különböznek az informatikai termékek a többi területtől, kell-e ehhez valamilyen speciális tudás?
- A távközlési és az informatikai szektor teljesen egybeolvadt, ez a folyamat éppen akkor indult el, amikor még a korábbi munkahelyemen dolgoztam. Részese voltam annak a változásnak, ahogy a távközlési cégek elkezdtek internetprotokoll-alapú megoldásokat fejleszteni, az informatikai cégek pedig távközlési eszközökkel jelentek meg. Ma senki sem csodálkozik azon, hogy a HP-nak van GSM-telefonja vagy hogy az Ericsson routereket gyárt és forgalmaz.
Korábban a HP stratégiai partnerkapcsolati igazgatója volt. Mi volt ezen a poszton a feladata?
- A HP széles partneri hálózattal rendelkezik, a hazai it-szállítók közül neki van a legtöbb partnere. Közülük azokkal a nagy globális szoftverszállítókkal voltam kapcsolatban, amelyek nélkül a nagyvállalati megoldásaink nem tudnak működni: operációsrendszer-, adatbáziskezelő-, ERP-, CRM-rendszerfejlesztők. E szállítókkal a HP globálisan is szoros kapcsolatban van, az én feladatom az volt, hogy olyan programokat indítsunk, amelyek üzleti lehetőségeket teremtenek számunkra, valamint hogy felkészültek legyünk ezekre a lehetőségekre.
A legnagyobb projektjeinkben mindig ott volt valamelyik nagy partnerünk. A HP Magyarország ma regionális SAP- kompetenciaközpont, az Oracle-megoldásokhoz integrált szolgáltatásokat nyújtunk, a Microsoft úgynevezett go-to-market partnere vagyunk az infrastruktúra-konszolidáció területén. A legnagyobb kihívás e szakmában, hogy sikerüljön összeegyeztetni a cégek különböző érdekeit, hiszen korábban egyetlen területen sem voltunk egymás versenytársai, ma van, ahol versenyzünk ezekkel a partnerekkel.
Az előző év végén komoly vérveszteség érte a HP magyarországi leányvállalatát. Távozott a társaság két emblematikus arca, Beck György és Mezricky László. Hogyan próbálják bepótolni a távozásukkal keletkezett űrt?
- Beck György vezetésével sok sikert ért el a HP és az a csapat, amelyet az évek során felépített, kinevelt maga mellett. A Digitaltól indulva mindketten a kezdetektől részt vettek a hazai informatikai élet alakításában. Nem sok mintát láttak maguk előtt, mindent maguknak kellett kitalálniuk. A HP ma a legnagyobb hazai informatikai cég, egy kiválóan működő csapattal. Lehetőségem volt hét éven keresztül velük dolgozni, tanulni tőlük, így az itt maradt csapatra, az értékekre, a tudásra és a tapasztalatokra építve tudjuk folytatni a munkát.
Milyen tanácsokkal látta el, illetve mely tapasztalatait adta át önnek az elődje?
- Korábbi feladatom révén sok marketingprojekt részese voltam és a döntésekben is részt vettem. Az operatív marketing tervezése a HP-nál féléves időszakokra szól, így örököltem egy tervet, amely idén áprilisig szól. Most arra koncentrálok, hogy ezt a tervet a lehető legjobban végrehajtsuk és elkészítsük az új időszakra szólót.
A HP szervezetileg négy üzletágra oszlik, amelyek gyakorlatilag külön, független társaságokként működnek. Mi az előnye ennek a szervezeti felépítésnek, és melyek a hátrányai?
- A HP jó úton halad afelé, hogy a világ legnagyobb informatikai vállalata legyen. A megoldások olyan portfóliójával rendelkezünk, amilyet egyetlen versenytársunk sem tud felmutatni. Ez hatalmas versenyelőny. A vállalatunknál ezt a portfóliót három üzletágba képezték le, önálló profit- és költségfelelősséggel. A kihívás a portfóliónk egységes kommunikációja. Ennek az eléréséhez rendszeresen egyeztetnek az üzletágak, továbbá van egy egységes kommunikációs szabályrendszerünk is, amely segíti az esetleg felmerülő kérdések megoldását.
A múlt év végéig az üzleti megoldások üzletágvezetője volt a HP Magyarország első számú vezetője. Várható-e ebben változás?
- Nem. A HP szervezeti felépítése nem változik, a nagyvállalati üzletág vezetője egyben a magyar leányvállalat vezetője is.
Az anyavállalat élén az utóbbi időben komoly zavarok mutatkoznak (vezérváltás, kémbotrány). A közelmúltban felvetődött, hogy a nyomtatógyártó üzletágat egy külön társaságba kellene szervezni. Mindez egyfajta bizonytalanságot kelthet a vásárlóikban. Érzik-e ezt? Marketingeszközökkel lehet tenni valamit ez ellen?
- Az itthoni eredményeinket e hírek nem érintik, és vannak minden alapot nélkülöző spekulációs "álhírek" is. A HP kommunikációja minden kérdésben nyitott és azonnali. A vezérváltás kifejezetten jót tett a cégnek, tőzsdei értékünk Mark Hurd megjelenése óta megduplázódott. Úgy látom, hogy az ügyfeleink és a befektetők is nagy bizalommal vannak a cég iránt. A cégvezetés mindent megtesz, hogy a társaság és minden alkalmazottja a jogi és etikai szabályoknak megfelelően működjön.
Milyen célokat tűztek ki ön elé, és milyen célokat szeretne elérni - már amennyiben ez a kettő nem pontosan fedi egymást?
- A legfontosabb cél a társaság elé kitűzött üzleti eredmények elérése, a növekedés és az ezt támogató marketing és kommunikáció további erősítése. A fejlesztési területeket illetően szorosabb kereskedelmi és marketingfolyamatokat szeretnénk kialakítani, a marketing teljesítményének pontosabb mérését tervezzük és az anyavállalat által biztosított erőforrások még hatékonyabb felhasználását kívánjuk elérni.
Milyen eszközöket kap a megvalósításhoz?
- Elsőként az üzletágvezető és kereskedő kollégáim bizalmát és elkötelezettségét kértem, hogy közös céljainkat meg tudjuk valósítani. Az eszköztárunkban pedig ott van a HP teljes "fegyverzete": az anyavállalat erőforrásai és a kollégáim szakértelme, hogy ezeket megfelelően tudjuk hasznosítani a magyar piacon.
Orosz-Várkonyi Attila 1993-ban, a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett villamosmérnöki diplomát, 1999-ben pedig az Egyesült Államokban, a Case Western Reserve Universityn MBA-fokozatot. 14 éve dolgozik az informatikai és telekommunikációs szektorban, termékmarketing és kereskedelmi területeken. A HP-hoz 2000-ben csatlakozott.