Napi Online
2006-ban 10%-kal bővül a mobilpiac
A világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója, a finn Nokia szerint a globális mobiltelefon-piac jövőre több mint 10%-kal bővül, az előfizetők száma pedig már 2008-ban eléri a 3 milliárdot.
Korábban a társaság a 3 milliárdos határ átlépését 2010-re prognosztizálta. Az előrejelzés így is csak a Gartner által megjósolt bővülés alsó határa: a piackutató cég szerint az idén 20, jövőre pedig 10-15%-kal bővül a piac. Az értékesített készülékek számának növekedésével párhuzamosan az átlagos készülékár és a profitráta folyamatosan csökken, fejtette ki Olli-Pekka Kallasvuo operatív igazgató, aki jövő júniusban veszi át Jorma Ollila vezérigazgatói posztját.
Ennek oka az erős árverseny mellett az, hogy a cégek leggyorsabban a fejlődő országok piacán növelik eladásaikat, ahol az alacsonyabb kategóriájú, olcsóbb készülékek a kelendőbbek. A Nokia a következő egy-két évben 17%-os átlagos üzemi nyereségrátával számol. A cég, amely az idén eddig 56 új készüléket dobott piacra, azt is bejelentette, hogy jövőre a kutatásra és fejlesztésre szánt kiadásokat a nettó árbevétel 9-10%-ára csökkenti.
Kallasvuo szerint a mobiltelefonok piacán a jövőben felgyorsul a konszolidáció, az egyre erősebb árverseny miatt új szereplők feltűnése nem várható, de a globális piacon 15%-nál kisebb részesedéssel rendelkező cégek is csak nagy nehézségek árán tudják majd megőrizni a pozíciójukat. Ennek a kritériumnak jelenleg a 32,6%-os Nokia mellett csupán az amerikai Motorola tesz eleget (18,7%), de a Samsung Electronics (12,5%), a Sony Ericsson (6,7%) és az LG (6,5%) már nem.
Korábban a társaság a 3 milliárdos határ átlépését 2010-re prognosztizálta. Az előrejelzés így is csak a Gartner által megjósolt bővülés alsó határa: a piackutató cég szerint az idén 20, jövőre pedig 10-15%-kal bővül a piac. Az értékesített készülékek számának növekedésével párhuzamosan az átlagos készülékár és a profitráta folyamatosan csökken, fejtette ki Olli-Pekka Kallasvuo operatív igazgató, aki jövő júniusban veszi át Jorma Ollila vezérigazgatói posztját.
Ennek oka az erős árverseny mellett az, hogy a cégek leggyorsabban a fejlődő országok piacán növelik eladásaikat, ahol az alacsonyabb kategóriájú, olcsóbb készülékek a kelendőbbek. A Nokia a következő egy-két évben 17%-os átlagos üzemi nyereségrátával számol. A cég, amely az idén eddig 56 új készüléket dobott piacra, azt is bejelentette, hogy jövőre a kutatásra és fejlesztésre szánt kiadásokat a nettó árbevétel 9-10%-ára csökkenti.
Kallasvuo szerint a mobiltelefonok piacán a jövőben felgyorsul a konszolidáció, az egyre erősebb árverseny miatt új szereplők feltűnése nem várható, de a globális piacon 15%-nál kisebb részesedéssel rendelkező cégek is csak nagy nehézségek árán tudják majd megőrizni a pozíciójukat. Ennek a kritériumnak jelenleg a 32,6%-os Nokia mellett csupán az amerikai Motorola tesz eleget (18,7%), de a Samsung Electronics (12,5%), a Sony Ericsson (6,7%) és az LG (6,5%) már nem.