Figyelőnet
Az elsüllyedt weboldalak titka
A világháló születése óta több milliárd weboldal és adatbázis született. Ezen oldalak egy része hihetetlen sikertörténeteket produkált, míg mások csendben elsüllyedtek a végtelen információtengerben. Azt kutattuk, hogy mi a titka az értékes webhelyeknek, hogyan kerülhetjük el hogy oldalunk eltűnjön a internet végtelen hálójában.
A web megálmodói valamikor azt képzelték, hogy egy nyelvi korlátokon, országhatárokon túlmutató nemzetközi tudásbázist hoznak létre, ahol mindenki megtalálhatja az őt érdeklő információkat. Ma már tudjuk, hogy ennél lényegesen többről van szó, hiszen nem véletlen, hogy az ENSZ is három napig a világháló aktuális kérdéseivel, lehetőségeivel foglakozott tuniszi konferenciáján. Értékes oldal az, amelyet valaki valamiért annak tart. Ha kevesek számára fontos információt tartalmazó weboldalat készítünk, számoljunk azzal, hogy kevesen fogják látogatni. Bár még ez sem biztos: könnyen lehet, hogy valamilyen furcsa esemény az érdeklődés középpontjába sodorja oldalunkat, és az hirtelen felértékelődik.
Bodó Balázs, a Creativ Commons honosítási projectvezetője szerint nem az a kérdés, hogy értékes-e egy oldal, hanem képesek vagyunk-e különválasztani a számunkra értékes oldalakat azoktól, amelyek nem rendelkeznek ilyen tartalommal. "A Google oldalértékelő rendszere megoldja a problémánk egy részét, hiszen azok az oldalak amelyek hasznos tartalommal rendelkeznek, egyre nézettebbekként egyre előrébb pozicionálódnak a keresőlistákban, illetve az elavult, nem frissített oldalakat egyre kevesebben látogatják, egyre ritkábban indexelik a keresők, és szépen lassan hátrasorolódnak a keresők találataiban is."
Bodó Balázs úgy látja, másik értékjelző az emberi szakértelem, amivel a weboldalak szerkesztői egymásra linkelnek. Ezek a szerkesztett kapcsolatok szintén növelhetik egy weboldal értékét, hiszen minél többen linkeknek egy oldalra, annál inkább gondolhatjuk, hogy azt megbízható és hasznos tartalomforrásként kezelhetjük. Így válhat értékessé például a Creatív Common kezdeményezése, vagy az immáron nemzetközivé vált WIW. A gyorsan sikeressé váló internetes oldalak titka a jól felépített hálózati stratégiában és a sokaknak hasznos tartalom kettősségében rejlik.
"A keresésünkre érkező találatok pontossága sokban függ a keresőszó megválasztásától, hiszen ha egy speciális téma megfelelő szavára keresünk, elképzelhető, hogy a lehető legjobb találatokat kapjuk akkor is, ha az egész világhálón mindössze tíz, ezzel a témával foglakozó weboldal működik." - mondja Kárpáti András, az origo Vizsla keresőszolgáltatásának vezetője.
A kulcsszó megválasztása nyilvánvalóan fontos, de ha egy témakörrel általában sokat foglalkoznak a weblapok, akkor sokkal nehezebb a dolgunk, hiszen a számos találatból végül nekünk kell majd megtalálnunk a számunkra legjobbat. A Google ’page ranking’ - oldalértékelő - technológiája valóban lehetőséget ad egy előzetes szelekcióra. Ha ez az önmagát szabályozó rendszer nem működne, akkor az egyre terebélyesedő világháló hihetetlen mennyiségű weblapja egyre átláthatatlanabb szövedékké torzulna.
A szakértő véleménye szerint az is megtörténhet, hogy az oldal aktivitását is javíthatja a a fokozódó érdeklődés, vagyis a több látogató az oldal készítőit arra is sarkallhatja, hogy a nézettség növekedésével arányosan több információt helyezzenek el webhelyükön. Az oldalak értékét különböző technikákkal növelni is lehet, sőt a látogatottságot megsokszorozhatja egy sikeres kampány, avagy valamilyen esemény, amely az érdeklődést a weblapunkra tereli.
Az információk egy része elértéktelenedik idővel, így számos adatbázis, nem frissített honlap, információs csatornaként használt webhely már használhatatlan. A web ezen elnéptelenedett szegletei csak kevesek számára gazdagítják egy idő után a rendszert hasznos tartalommal. A keresőspecialista szerint az oldalak nézettsége jelentősen függ a tartalom minőségétől, de sokszor a jó "behálózottság" a keresőkben előbbre sorolhat olyan oldalakat , amelyek látogatottságban jobbak, de tartalomban szegényebbek a hasonló témával foglakozók között.
Az internet mindezek ellenére egy folyamatosan változó szövevényes rendszer, amely időnként az érdeklődés középpontjába állít kevésbé ismert oldalakat is, illetve azoknak az oldalaknak amelyek megszereztek valamilyen pozíciót, nézettséget, folyamatosan kell dolgozniuk azon, hogy kivívott értéküket megtartsák.
A web megálmodói valamikor azt képzelték, hogy egy nyelvi korlátokon, országhatárokon túlmutató nemzetközi tudásbázist hoznak létre, ahol mindenki megtalálhatja az őt érdeklő információkat. Ma már tudjuk, hogy ennél lényegesen többről van szó, hiszen nem véletlen, hogy az ENSZ is három napig a világháló aktuális kérdéseivel, lehetőségeivel foglakozott tuniszi konferenciáján. Értékes oldal az, amelyet valaki valamiért annak tart. Ha kevesek számára fontos információt tartalmazó weboldalat készítünk, számoljunk azzal, hogy kevesen fogják látogatni. Bár még ez sem biztos: könnyen lehet, hogy valamilyen furcsa esemény az érdeklődés középpontjába sodorja oldalunkat, és az hirtelen felértékelődik.
Bodó Balázs, a Creativ Commons honosítási projectvezetője szerint nem az a kérdés, hogy értékes-e egy oldal, hanem képesek vagyunk-e különválasztani a számunkra értékes oldalakat azoktól, amelyek nem rendelkeznek ilyen tartalommal. "A Google oldalértékelő rendszere megoldja a problémánk egy részét, hiszen azok az oldalak amelyek hasznos tartalommal rendelkeznek, egyre nézettebbekként egyre előrébb pozicionálódnak a keresőlistákban, illetve az elavult, nem frissített oldalakat egyre kevesebben látogatják, egyre ritkábban indexelik a keresők, és szépen lassan hátrasorolódnak a keresők találataiban is."
Bodó Balázs úgy látja, másik értékjelző az emberi szakértelem, amivel a weboldalak szerkesztői egymásra linkelnek. Ezek a szerkesztett kapcsolatok szintén növelhetik egy weboldal értékét, hiszen minél többen linkeknek egy oldalra, annál inkább gondolhatjuk, hogy azt megbízható és hasznos tartalomforrásként kezelhetjük. Így válhat értékessé például a Creatív Common kezdeményezése, vagy az immáron nemzetközivé vált WIW. A gyorsan sikeressé váló internetes oldalak titka a jól felépített hálózati stratégiában és a sokaknak hasznos tartalom kettősségében rejlik.
"A keresésünkre érkező találatok pontossága sokban függ a keresőszó megválasztásától, hiszen ha egy speciális téma megfelelő szavára keresünk, elképzelhető, hogy a lehető legjobb találatokat kapjuk akkor is, ha az egész világhálón mindössze tíz, ezzel a témával foglakozó weboldal működik." - mondja Kárpáti András, az origo Vizsla keresőszolgáltatásának vezetője.
A kulcsszó megválasztása nyilvánvalóan fontos, de ha egy témakörrel általában sokat foglalkoznak a weblapok, akkor sokkal nehezebb a dolgunk, hiszen a számos találatból végül nekünk kell majd megtalálnunk a számunkra legjobbat. A Google ’page ranking’ - oldalértékelő - technológiája valóban lehetőséget ad egy előzetes szelekcióra. Ha ez az önmagát szabályozó rendszer nem működne, akkor az egyre terebélyesedő világháló hihetetlen mennyiségű weblapja egyre átláthatatlanabb szövedékké torzulna.
A szakértő véleménye szerint az is megtörténhet, hogy az oldal aktivitását is javíthatja a a fokozódó érdeklődés, vagyis a több látogató az oldal készítőit arra is sarkallhatja, hogy a nézettség növekedésével arányosan több információt helyezzenek el webhelyükön. Az oldalak értékét különböző technikákkal növelni is lehet, sőt a látogatottságot megsokszorozhatja egy sikeres kampány, avagy valamilyen esemény, amely az érdeklődést a weblapunkra tereli.
Az információk egy része elértéktelenedik idővel, így számos adatbázis, nem frissített honlap, információs csatornaként használt webhely már használhatatlan. A web ezen elnéptelenedett szegletei csak kevesek számára gazdagítják egy idő után a rendszert hasznos tartalommal. A keresőspecialista szerint az oldalak nézettsége jelentősen függ a tartalom minőségétől, de sokszor a jó "behálózottság" a keresőkben előbbre sorolhat olyan oldalakat , amelyek látogatottságban jobbak, de tartalomban szegényebbek a hasonló témával foglakozók között.
Az internet mindezek ellenére egy folyamatosan változó szövevényes rendszer, amely időnként az érdeklődés középpontjába állít kevésbé ismert oldalakat is, illetve azoknak az oldalaknak amelyek megszereztek valamilyen pozíciót, nézettséget, folyamatosan kell dolgozniuk azon, hogy kivívott értéküket megtartsák.