SG.hu
Kiegyenlítődik a hazai mobilhasználat
Négyből már három hazai háztartásban található mobiltelefon, az ellátottság az elmúlt egy évben szinte minden korcsoportban számottevően növekedett.
A BellResearch kutatási eredményei szerint a közel 3,9 millió magyarországi háztartás kicsivel több mint háromnegyedében van legalább egy mobiltelefon-előfizetés, az egyetlen aktív SIM-kártyával sem rendelkező otthonok száma így már egymillió alatt van. Az egy évvel korábban mért 72 százalékos szinthez képest ez növekedést jelent, ennek mértéke azonban valamelyest kisebb a korábbinál.
A mobiltelefon-ellátottságot regionális bontásban tekintve a mutató valamennyi országrészben hasonlóan alakul, a különbségek nem számottevőek. Ez a 2004-es év azonos időszakában mért, jóval szórtabb értékekkel összehasonlítva a régiók között penetráció-kiegyenlítődést jelent - mutatnak rá a BellResearch elemzői -, a korábban akár 15 százalékkal is lemaradt dél- és kelet-magyarországi háztartások az elmúlt egy év folyamán felzárkóztak a központi és az északnyugati területek ellátottsági szintjére.
A települések típusai szerint vizsgálódva szintén markánsan megmutatkozik a különbségek csökkenése: míg egy évvel ezelőtt a községekben száz háztartásból csak 64-ben volt mobiltelefon, idén a penetrációs mutató csupán 3 százalékkal marad el az országos átlagtól. A mobilköltések terén a fővárosiak "vezetnek", míg a városi háztartások kiadásai alacsonyabbak a megyeszékhelyen vagy községben élőkénél.
A BellResearch elemzői az egyéni mobilhasználatot is mélyrehatóan vizsgálták. Az idei eredmények tanúsága szerint a legalább 15 éves hazai lakosságnak már több mint kétharmada [70 százaléka] használ olyan mobiltelefon-előfizetést, amely legalább hívás fogadására alkalmas, a 15 év alattiak körében pedig százból 26-an rendelkeznek mobiltelefonnal.
Az ellátottság növekedése az egy évvel korábbi értékekhez viszonyítva mindkét körben számottevő, és az elemzés rávilágít, hogy szinte valamennyi korosztályban szignifikáns mértékben emelkedett a használati arány. A korábbi trendeknek megfelelően az elmúlt egy évben is folytatódott az idősebbek felzárkózása, ennek eredményeképp például a 60-69 évesek körében a penetrációs mutató már meghaladja a 40 százalékot.
A hazai mobilosok erősödő költségérzékenységét mutatja, hogy az előfizetéssel rendelkező, 15 éves vagy idősebb lakosság kétötöde nagymértékben odafigyel a mobiltelefon használatára, és csak megfelelően indokolt esetben használja azt. Ez a szigorú önkontroll valamennyi korcsoportban erőteljesen jelen van, és leginkább a 45 év felettiekre jellemző. A válaszadók további 42 százaléka közepes mértékben tartja ellenőrzés alatt telefonálási szokásait, és csupán 18 százalékra tehető azok aránya, akik csak kevéssé vagy egyáltalán nem törődnek a telefonálás költségeivel.
A BellResearch kutatási eredményei szerint a közel 3,9 millió magyarországi háztartás kicsivel több mint háromnegyedében van legalább egy mobiltelefon-előfizetés, az egyetlen aktív SIM-kártyával sem rendelkező otthonok száma így már egymillió alatt van. Az egy évvel korábban mért 72 százalékos szinthez képest ez növekedést jelent, ennek mértéke azonban valamelyest kisebb a korábbinál.
A mobiltelefon-ellátottságot regionális bontásban tekintve a mutató valamennyi országrészben hasonlóan alakul, a különbségek nem számottevőek. Ez a 2004-es év azonos időszakában mért, jóval szórtabb értékekkel összehasonlítva a régiók között penetráció-kiegyenlítődést jelent - mutatnak rá a BellResearch elemzői -, a korábban akár 15 százalékkal is lemaradt dél- és kelet-magyarországi háztartások az elmúlt egy év folyamán felzárkóztak a központi és az északnyugati területek ellátottsági szintjére.
A települések típusai szerint vizsgálódva szintén markánsan megmutatkozik a különbségek csökkenése: míg egy évvel ezelőtt a községekben száz háztartásból csak 64-ben volt mobiltelefon, idén a penetrációs mutató csupán 3 százalékkal marad el az országos átlagtól. A mobilköltések terén a fővárosiak "vezetnek", míg a városi háztartások kiadásai alacsonyabbak a megyeszékhelyen vagy községben élőkénél.
A BellResearch elemzői az egyéni mobilhasználatot is mélyrehatóan vizsgálták. Az idei eredmények tanúsága szerint a legalább 15 éves hazai lakosságnak már több mint kétharmada [70 százaléka] használ olyan mobiltelefon-előfizetést, amely legalább hívás fogadására alkalmas, a 15 év alattiak körében pedig százból 26-an rendelkeznek mobiltelefonnal.
Az ellátottság növekedése az egy évvel korábbi értékekhez viszonyítva mindkét körben számottevő, és az elemzés rávilágít, hogy szinte valamennyi korosztályban szignifikáns mértékben emelkedett a használati arány. A korábbi trendeknek megfelelően az elmúlt egy évben is folytatódott az idősebbek felzárkózása, ennek eredményeképp például a 60-69 évesek körében a penetrációs mutató már meghaladja a 40 százalékot.
A hazai mobilosok erősödő költségérzékenységét mutatja, hogy az előfizetéssel rendelkező, 15 éves vagy idősebb lakosság kétötöde nagymértékben odafigyel a mobiltelefon használatára, és csak megfelelően indokolt esetben használja azt. Ez a szigorú önkontroll valamennyi korcsoportban erőteljesen jelen van, és leginkább a 45 év felettiekre jellemző. A válaszadók további 42 százaléka közepes mértékben tartja ellenőrzés alatt telefonálási szokásait, és csupán 18 százalékra tehető azok aránya, akik csak kevéssé vagy egyáltalán nem törődnek a telefonálás költségeivel.