SG.hu
Megugrott a szórakoztató elektronika piaca
A GfK Piackutató Intézet közzétette "Stratégiai Levél 2004-2005" című tanulmányát a szórakoztató elektronikai készülékek és a háztartási gépek piacáról.
Az elektromos háztartási készülékek forgalma idén várhatóan 5 százalékkal növekszik tavalyhoz képest, és megközelíti a 250 milliárd forintot. A fejlődés egyik motorja a szórakoztató elektronikai készülékek iránti élénk kereslet. A szórakoztató elektronikai készülékek piacának növekedési üteme az eddigi adatok szerint 10 százalékhoz közeledik. Az átlagosnál nagyobb a forgalom mindenből, ami digitális. Különösen a DVD lejátszó, illetve a hordozható CD lejátszó piaca erősödött meg. De mind nagyobb a kereslet a digitális camcorder iránt is, állapítja meg a GfK stratégiai tanulmánya.
Az idei növekedés jelentősnek mondható, mert nagyon magasak a bázist jelentő tavalyi mutatók. A szórakoztató elektronikai készülékek piaca ugyanis múlt évben kivételesen nagy arányban, 21 százalékkal bővült az előző évhez képest. A tavaszi boltnyitások által gerjesztett vásárlási hullám a második félévben sem apadt le.
Az elektromos háztartási nagy- és kisgépek és a szórakoztató elektronikai cikkek kiskereskedelmi forgalma a legutóbbi években, milliárd forintban
Növekvő mennyiségi eladások mellett a következő két évre a szórakoztató elektronikai piac értékben alig nő a következő két évben. Okát a GfK tanulmánya abban látja, hogy egyre kisebbek lesznek az átlagárak, ugyanis a vevők megnyerése érdekében gyakoriak az árengedmények. A bevezető árakciókkal kísért boltnyitások sorozata, a kereskedelmi hálózat bővítése még elhúzódhat 2006-ig.
Az elektromos háztartási nagygépek idei forgalmát a GfK 83 milliárd forintra becsüli, az előző évivel nagyjából hasonlóan. Ebben a szegmensben az elöltöltős mosógépek, mikrohullámú sütők, pára- és szagelszívók a legkeresettebbek. Forgalmuk 2002-ben, az új hitellehetőségek megjelenésének évében ugrott meg nagyon, értékben 18 százalékot meghaladó arányban. A fejlődés kedvezően hat a háztartások ellátottságára. Érzékelhetően növekszik az olyan háztartások aránya, ahol modern, négy-öt éves készülékeket használnak.
A háztartási kisgépek forgalmának növekedési üteme ebben az évben megközelíti a 10 százalékot, és várhatóan 27 milliárd forint körül lesz. Jövőre és azután értékben stagnálással számol a GfK. Ebben a szegmensben a múlt év hozott áttörést, a forgalom 25 százaléknál nagyobb növekedésével.
A kiskereskedelem koncentrációját jellemzi, hogy 1999-ben még 1 300 boltban árusítottak elektromos háztartási készüléket. Két év alatt egyharmaddal csökkent a boltszám, aztán 2001 óta csökkenés helyett inkább átrendeződés lett jellemző. Az önálló szaküzletek vagy megszűnnek vagy pedig csatlakoznak valamelyik lánchoz, esetleg beszerzési társuláshoz. A "láncosodás" folyamata a következő néhány évben várhatóan felgyorsul. A franchise pedig a korábbiaknál nagyobb szerepet kap a bolthálózatban. Ennek következtében a boltszám csökkenésének üteme kisebb lesz a következő években. A nagy eladóterű modern szaküzletek egyre nagyobb piaci részesedést érnek el. Növekedésük egyetlen akadálya, hogy még mindig erőteljesen terjeszkednek a hipermarketek.
Az elektromos háztartási készülékek forgalma idén várhatóan 5 százalékkal növekszik tavalyhoz képest, és megközelíti a 250 milliárd forintot. A fejlődés egyik motorja a szórakoztató elektronikai készülékek iránti élénk kereslet. A szórakoztató elektronikai készülékek piacának növekedési üteme az eddigi adatok szerint 10 százalékhoz közeledik. Az átlagosnál nagyobb a forgalom mindenből, ami digitális. Különösen a DVD lejátszó, illetve a hordozható CD lejátszó piaca erősödött meg. De mind nagyobb a kereslet a digitális camcorder iránt is, állapítja meg a GfK stratégiai tanulmánya.
Az idei növekedés jelentősnek mondható, mert nagyon magasak a bázist jelentő tavalyi mutatók. A szórakoztató elektronikai készülékek piaca ugyanis múlt évben kivételesen nagy arányban, 21 százalékkal bővült az előző évhez képest. A tavaszi boltnyitások által gerjesztett vásárlási hullám a második félévben sem apadt le.
Az elektromos háztartási nagy- és kisgépek és a szórakoztató elektronikai cikkek kiskereskedelmi forgalma a legutóbbi években, milliárd forintban
Növekvő mennyiségi eladások mellett a következő két évre a szórakoztató elektronikai piac értékben alig nő a következő két évben. Okát a GfK tanulmánya abban látja, hogy egyre kisebbek lesznek az átlagárak, ugyanis a vevők megnyerése érdekében gyakoriak az árengedmények. A bevezető árakciókkal kísért boltnyitások sorozata, a kereskedelmi hálózat bővítése még elhúzódhat 2006-ig.
Az elektromos háztartási nagygépek idei forgalmát a GfK 83 milliárd forintra becsüli, az előző évivel nagyjából hasonlóan. Ebben a szegmensben az elöltöltős mosógépek, mikrohullámú sütők, pára- és szagelszívók a legkeresettebbek. Forgalmuk 2002-ben, az új hitellehetőségek megjelenésének évében ugrott meg nagyon, értékben 18 százalékot meghaladó arányban. A fejlődés kedvezően hat a háztartások ellátottságára. Érzékelhetően növekszik az olyan háztartások aránya, ahol modern, négy-öt éves készülékeket használnak.
A háztartási kisgépek forgalmának növekedési üteme ebben az évben megközelíti a 10 százalékot, és várhatóan 27 milliárd forint körül lesz. Jövőre és azután értékben stagnálással számol a GfK. Ebben a szegmensben a múlt év hozott áttörést, a forgalom 25 százaléknál nagyobb növekedésével.
A kiskereskedelem koncentrációját jellemzi, hogy 1999-ben még 1 300 boltban árusítottak elektromos háztartási készüléket. Két év alatt egyharmaddal csökkent a boltszám, aztán 2001 óta csökkenés helyett inkább átrendeződés lett jellemző. Az önálló szaküzletek vagy megszűnnek vagy pedig csatlakoznak valamelyik lánchoz, esetleg beszerzési társuláshoz. A "láncosodás" folyamata a következő néhány évben várhatóan felgyorsul. A franchise pedig a korábbiaknál nagyobb szerepet kap a bolthálózatban. Ennek következtében a boltszám csökkenésének üteme kisebb lesz a következő években. A nagy eladóterű modern szaküzletek egyre nagyobb piaci részesedést érnek el. Növekedésük egyetlen akadálya, hogy még mindig erőteljesen terjeszkednek a hipermarketek.