SG.hu
Sokat költenek távközlésre a magyar családok
[Magyarország.hu] Lassan, de biztosan erősödik a távközlési szolgáltatók közötti verseny hazánkban, de a magyar családok még ma is kiugróan sokat költenek telekommunikációra - derült ki a VII. Telecom konferencián.
Szeptember 9-én a VII. Telecom konferencián ültek össze a hírközlési és telekommunikációs ágazat legfontosabb állami és piaci szereplői, hogy értékeljék az iparág helyzetét 2004 közepén, néhány hónappal az új hírközlési törvény hatályba lépése után. A konferencián kiderült, hogy a piacon lassan, de biztosan erősödik a szolgáltatók közötti verseny. Szó esett a harmadik generációs mobilszolgáltatások bevezetéséről, a mobil-, a vezetékes és az internetpiacról is.
A vezetékes távközlési piac néhány hónapja stagnál, megállt a vonalas előfizetők számának csökkenése. A vezetékes telefonbeszélgetések csökkenése okozta bevételkiesést részben ellensúlyozza az adatforgalom növekedése. A vezetékes telefonálás összköltsége valamelyest csökken, mert a távolsági hívások egyre olcsóbbá válnak. A piacon még ma is a jelentős piaci erővel szolgáltatók a domináns szereplők, azonban jól fejlődnek a versenytársak is, amelyek az üzleti felhasználók után már a lakossági szegmensben is kínálnak szolgáltatásokat. Ilyen például a Tele2, vagy az internetalapú hangkommunikációt bevezető UPC. Idén a második negyedév végén a vezetékes piacon a Matáv részesedése 79 százalék volt, utána sorrendben az Invitel (12%), a HTCC (5%), az Emitel (2%) és a Monortel (2%) következik.
Augusztus végéig a vezetékes előfizetők közül 38 ezren, a mobilosok közül 21 ezren váltottak szolgáltatót számhordozással. A magyar háztartások jövedelmükhöz képest kiugróan sokat költenek telekommunikációra, ez a GDP növekedésével, a piaci verseny miatti árcsökkenéssel fokozatosan csökkenni fog. A hangszolgáltatásokon belül folyamatosan nő a mobilok részesedése. A vezetékes telefónia jövője az internetalapú hangkommunikáció (VoIP) - mondta Menyhárt Éva, a Matáv Rt. szabályozási igazgatója.
A magyar mobilpiac telítetté vált, növekedése lelassult, a legfrissebb adatok szerint a három mobil-szolgáltató (Pannon GSM, T-Mobile, Vodafone) már 8,3 millió mobil-előfizetést tart nyilván. A hazai piacon kiugróan magas a feltöltőkártyás (pre-paid) mobilosok aránya. A piacon harmadikként megjelenő Vodafone határozott, kemény árpolitikával toborzott előfizetőket. A második negyedév végén a T-Mobile részesedése 48 százalék volt, a Pannon GSM-é 34, a Vodafone-é pedig 18 százalék.
Bár az Európai Unió korábbi 15 tagországához viszonyítva alacsony az internetezők aránya (18%), a piac gyorsan bővül, a hozzáférések között igen magas (30 százalék fölötti) a szélessávú elérések száma. A piaci versenynek és a szélessávú technológiák állami támogatásának köszönhetően az árak csökkennek, a piac sokszereplős.
Szeptember 9-én a VII. Telecom konferencián ültek össze a hírközlési és telekommunikációs ágazat legfontosabb állami és piaci szereplői, hogy értékeljék az iparág helyzetét 2004 közepén, néhány hónappal az új hírközlési törvény hatályba lépése után. A konferencián kiderült, hogy a piacon lassan, de biztosan erősödik a szolgáltatók közötti verseny. Szó esett a harmadik generációs mobilszolgáltatások bevezetéséről, a mobil-, a vezetékes és az internetpiacról is.
A vezetékes távközlési piac néhány hónapja stagnál, megállt a vonalas előfizetők számának csökkenése. A vezetékes telefonbeszélgetések csökkenése okozta bevételkiesést részben ellensúlyozza az adatforgalom növekedése. A vezetékes telefonálás összköltsége valamelyest csökken, mert a távolsági hívások egyre olcsóbbá válnak. A piacon még ma is a jelentős piaci erővel szolgáltatók a domináns szereplők, azonban jól fejlődnek a versenytársak is, amelyek az üzleti felhasználók után már a lakossági szegmensben is kínálnak szolgáltatásokat. Ilyen például a Tele2, vagy az internetalapú hangkommunikációt bevezető UPC. Idén a második negyedév végén a vezetékes piacon a Matáv részesedése 79 százalék volt, utána sorrendben az Invitel (12%), a HTCC (5%), az Emitel (2%) és a Monortel (2%) következik.
Augusztus végéig a vezetékes előfizetők közül 38 ezren, a mobilosok közül 21 ezren váltottak szolgáltatót számhordozással. A magyar háztartások jövedelmükhöz képest kiugróan sokat költenek telekommunikációra, ez a GDP növekedésével, a piaci verseny miatti árcsökkenéssel fokozatosan csökkenni fog. A hangszolgáltatásokon belül folyamatosan nő a mobilok részesedése. A vezetékes telefónia jövője az internetalapú hangkommunikáció (VoIP) - mondta Menyhárt Éva, a Matáv Rt. szabályozási igazgatója.
A magyar mobilpiac telítetté vált, növekedése lelassult, a legfrissebb adatok szerint a három mobil-szolgáltató (Pannon GSM, T-Mobile, Vodafone) már 8,3 millió mobil-előfizetést tart nyilván. A hazai piacon kiugróan magas a feltöltőkártyás (pre-paid) mobilosok aránya. A piacon harmadikként megjelenő Vodafone határozott, kemény árpolitikával toborzott előfizetőket. A második negyedév végén a T-Mobile részesedése 48 százalék volt, a Pannon GSM-é 34, a Vodafone-é pedig 18 százalék.
Bár az Európai Unió korábbi 15 tagországához viszonyítva alacsony az internetezők aránya (18%), a piac gyorsan bővül, a hozzáférések között igen magas (30 százalék fölötti) a szélessávú elérések száma. A piaci versenynek és a szélessávú technológiák állami támogatásának köszönhetően az árak csökkennek, a piac sokszereplős.