JohnnyCage
Az Internet rövidre zárja a gazdaságot?
Egyes szakértők szerint a világháló kedvezményeivel és akcióival rövidre zárja az Egyesült Államok gazdasági felépülését.
Sokan elutasítják az elképzelést, de a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem egyik közgazdásza határozottan úgy véli, hogy az Internet jelenti a legnagyobb akadályt az amerikai társaságok helyzetének javulásában. A szakértő szerint a világháló az elmúlt évek "egyik legjelentősebb nyereségelvonó újítása", amely lecsökkenti a társaságok nyereségét, és lehetetlenné teszi a cégek számára a jelenlegi, mélyponti helyzetből való kilábalást.
Edward Leamer, a negyedévente kiadott Anderson gazdasági előjelzés készítője úgy véli, az Internet mindenképpen növeli a termelékenységet, de egyúttal a világháló az, amely a '90-es évek végefelé drasztikusan lecsökkentette a társaságok nyereségét.
"A legalapvetőbb kérdés az, hova lett a profit" - mondta Leamer egy interjú során. "Az én elképzelésem az, hogy a nyereség visszaeséséért elsősorban az új gazdasági eszközök, az Internet, illetve a kommunikációs eszközök okolhatók.
Leamer teóriája meglehetősen egyszerű: A szakértő szerint az Internet lecsökkenti a nyereséget, mert a profit jelentős része közvetlen megtakarítássá válik, és a felhasználó zsebébe vándorol. Másszóval amíg a felhasználó hasznot húz az internetes kedvezményekből, a társaságok az alacsonyabb árak miatt alig képesek fennmaradni.
Ez a hatás a szakértő szerint egyébként elsősorban a kapacitásfüggő szektorokban jelentős, mint amilyen a szállodák, légitársaságok, autógyártók, PC gyártók, illetve drótnélküli eszközökkel foglalkozó cégek piaca. Az Internet Leaner szerint ezen területeken elmossa a társaságok piaci erejét.
Elmondása szerint például egy szálloda esetében egy árcsökkentés híre korábban nem jutott el nagyszámú ügyfélhez, így a többi szállodának nem feltétlenül kellett követnie a lépést. A világhálón hirdetett akció esetében a riválisok azonban hasonló lépésre kényszerülnek, ellenkező esetben ugyanis elveszítik ügyfeleiket.
Az Internet ilyen szempontból egyedülálló jelenség a rivális társaságok versengésében, és minden olyan cég, amely a világhálón verseng, kiélezett árháborút kénytelen folytatni - mondta Leaner. Ami a felhasználóknak jó, az azonban káros hatással van a cégekre, és a gazdaságra - tette hozzá.
A szakértő szerint a jelenség közvetlenül csak meghatározott szegmensben tevékenykedő társaságokat érinti, a cégek visszeső nyeresége közvetetten azonban az egész gazdaságra kihat.
Sokan elutasítják az elképzelést, de a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem egyik közgazdásza határozottan úgy véli, hogy az Internet jelenti a legnagyobb akadályt az amerikai társaságok helyzetének javulásában. A szakértő szerint a világháló az elmúlt évek "egyik legjelentősebb nyereségelvonó újítása", amely lecsökkenti a társaságok nyereségét, és lehetetlenné teszi a cégek számára a jelenlegi, mélyponti helyzetből való kilábalást.
Edward Leamer, a negyedévente kiadott Anderson gazdasági előjelzés készítője úgy véli, az Internet mindenképpen növeli a termelékenységet, de egyúttal a világháló az, amely a '90-es évek végefelé drasztikusan lecsökkentette a társaságok nyereségét.
"A legalapvetőbb kérdés az, hova lett a profit" - mondta Leamer egy interjú során. "Az én elképzelésem az, hogy a nyereség visszaeséséért elsősorban az új gazdasági eszközök, az Internet, illetve a kommunikációs eszközök okolhatók.
Leamer teóriája meglehetősen egyszerű: A szakértő szerint az Internet lecsökkenti a nyereséget, mert a profit jelentős része közvetlen megtakarítássá válik, és a felhasználó zsebébe vándorol. Másszóval amíg a felhasználó hasznot húz az internetes kedvezményekből, a társaságok az alacsonyabb árak miatt alig képesek fennmaradni.
Ez a hatás a szakértő szerint egyébként elsősorban a kapacitásfüggő szektorokban jelentős, mint amilyen a szállodák, légitársaságok, autógyártók, PC gyártók, illetve drótnélküli eszközökkel foglalkozó cégek piaca. Az Internet Leaner szerint ezen területeken elmossa a társaságok piaci erejét.
Elmondása szerint például egy szálloda esetében egy árcsökkentés híre korábban nem jutott el nagyszámú ügyfélhez, így a többi szállodának nem feltétlenül kellett követnie a lépést. A világhálón hirdetett akció esetében a riválisok azonban hasonló lépésre kényszerülnek, ellenkező esetben ugyanis elveszítik ügyfeleiket.
Az Internet ilyen szempontból egyedülálló jelenség a rivális társaságok versengésében, és minden olyan cég, amely a világhálón verseng, kiélezett árháborút kénytelen folytatni - mondta Leaner. Ami a felhasználóknak jó, az azonban káros hatással van a cégekre, és a gazdaságra - tette hozzá.
A szakértő szerint a jelenség közvetlenül csak meghatározott szegmensben tevékenykedő társaságokat érinti, a cégek visszeső nyeresége közvetetten azonban az egész gazdaságra kihat.