SG.hu

A TikTok egy külön amerikai alkalmazást készít, saját algoritmussal és felhasználói adatokkal

A TikTok egy önálló alkalmazás bevezetésére készül az amerikai felhasználók számára, amely várhatóan a globális alkalmazástól eltérő algoritmussal és adatrendszerrel fog működni, megalapozva ezzel a Donald Trump amerikai elnök által szervezett potenciális eladás alapjait.

Az elmúlt néhány hónapban a TikTok alkalmazottai szoros határidőkkel dolgoztak egy új, kifejezetten az Egyesült Államok számára készült TikTok-verzió létrehozásán, amelyhez az alkalmazás kódbázisát – beleértve az MI-modelleket, algoritmusokat, funkciókat és felhasználói adatokat – átvitték és lemásolták a globális platformról. Ez a lépés megnyithatja az utat az évek óta tartó vita megoldása előtt, hogy a vállalat megosztja-e a ByteDance tulajdonában lévő rövid videomegosztó platform koronájának tartott elemét, a kínai tulajdonú platformot működtető ajánló algoritmust, amely az amerikai-kínai technológiai patthelyzet középpontjában áll.

A belsőleg „M2” néven ismert kezdeményezés határideje szeptember, és ez lehet a legnagyobb technikai szakítás a TikTok amerikai és nemzetközi üzleti tevékenysége között. A változás várhatóan hatással lesz arra, hogy 170 millió amerikai felhasználó hogyan fér hozzá a globális tartalmakhoz, és hogy a nem amerikai alkotók hogyan keresnek pénzt a platformon. Az új, kizárólag az Egyesült Államokban elérhető alkalmazás úgy lett kialakítva, hogy függetlenül működjön, hasonlóan a Douyinhoz – a TikTok kizárólag Kínában elérhető verziójához. Az Egyesült Államokon kívüli felhasználók nem fogják megtalálni az amerikai verziót az alkalmazásáruházban.

Bár a jelenlegi tartalom várhatóan átkerül az új alkalmazásba, egyelőre nem világos, hogy a globális TikTok-alkalmazások új tartalma milyen mértékben lesz integrálva az amerikai verzióba. Az új alkalmazás várhatóan csak az amerikai felhasználók adatait fogja felhasználni az ajánlási algoritmusok betanításához, ezzel tovább távolodva a TikTok globális rendszereitől. Ennek eredményeként a legtöbb felhasználónak az Egyesült Államokban generált tartalmakat fogják ajánlani.

A TikTok amerikai alkalmazásának globális platformtól való elválasztására irányuló törekvés már hónapok óta folyik, mivel a ByteDance vezetői különböző terveket készítettek az alkalmazás amerikai betiltásának megakadályozására, amelyre egy nemrégiben elfogadott, adatbiztonsági aggályok miatt hozott törvényi rendelkezés kötelezi őket. Az amerikaiak közel fele által használt alkalmazás jövője azóta bizonytalan, amióta egy 2024-es törvény - amelyet túlnyomó többséggel fogadtak el - előírta a ByteDance számára, hogy január 19-ig eladja a TikTokot.

A washingtoni tisztviselők szerint a TikTok ByteDance tulajdonában való létének köszönhetően a kínai kormányhoz tartozik, és Peking felhasználhatja az alkalmazást az Egyesült Államok elleni befolyásoló műveletek végrehajtására és az amerikaiakról szóló adatok gyűjtésére. Az első határidő és egy rövid „sötét időszak” után januárban a TikTok megkezdte a nem amerikai felhasználók adatainak áthelyezését az Oracle által üzemeltetett amerikai adatközpontokból, biztosítva, hogy csak az amerikai felhasználók adatai maradjanak az Egyesült Államokban található szervereken, ezzel előkészítve az amerikai és a nemzetközi üzletágak szétválasztását.

A vállalat tavaly óta dolgozik a központi algoritmus kódbázisának szétválasztásán is. A szétválasztás befejezése után a központi technológiát és a folyamatos fejlesztést a globális TikTok-csapattól függetlenül fogják kezelni, bár néhány ByteDance-alkalmazott továbbra is kiszervezett kapacitásként támogathatja a TikTok U.S.-t. Ez belső aggodalmakat váltott ki azzal kapcsolatban, hogy az amerikai algoritmus hosszú távon is ugyanolyan hatékony marad-e, mint ma, amikor a TikTok kihasználhatja a ByteDance globális mérnöki tehetségét és termékismeretét.

A ByteDance folyamatos politikai nyomással szembesül Washingtonban, hogy adja el amerikai üzletágát. Idén tavasszal már folyamatban volt egy megállapodás, amelynek keretében a TikTok amerikai üzletágát egy új, amerikai székhelyű vállalatba szervezték volna át, de azt felfüggesztették, miután Kína jelezte, hogy nem fogja jóváhagyni, mert Trump a kínai árukra kivetett magas vámokat jelentett be. Ha az eladás végleges lesz, az új alkalmazás várhatóan egy amerikai befektetői konzorcium és a ByteDance által létrehozott közös vállalkozás tulajdonába kerül, amely kisebbségi részesedést fog megtartani.

A konzorcium a ByteDance jelenlegi részvényeseit, a Susquehanna International Groupot (SIG), a General Atlanticot, a KKR-t, valamint új befektetőket, például a Blackstone-t és az Andreessen Horowitzot foglalja magában. Valószínűleg az Oracle is részesedést szerez.

Még mindig nem világos, hogy Peking jóváhagyta-e az algoritmus másolására vagy a TikTok amerikai üzletágának eladására vonatkozó tervet. A korábbi tárgyalások során a kínai hatóságok erőteljes ellenállást tanúsítottak a TikTok ajánló algoritmusának exportja iránt, amelyet széles körben a ByteDance értékes eszközének és globális népszerűségének fő hajtóerejének tekintenek. 2020-ban, amikor a Trump-kormányzat először szorgalmazta a TikTok amerikai üzletágának eladását, Kína frissítette exportellenőrzési szabályait, hogy azok kiterjedjenek az olyan technológiákra is, mint az ajánló algoritmusok, így a kormánynak gyakorlatilag beleszólása volt minden átadásba.

A TikTok vezetősége akkoriban elutasította az amerikai tevékenységek kiszervezésének tervét, mivel az a felhasználók és a globális hálózat számára egyaránt hátrányosnak bizonyult. Most a TikTok sorsáról szóló tárgyalások is részei Trump elnök Kínával folytatott szélesebb körű kereskedelmi tárgyalásainak a vámokról. Trump a múlt héten közölte, hogy újraindítja a tárgyalásokat Kínával a TikTok-üzletről. Bár azt mondta, hogy „nem biztos” Peking beleegyezésében, Trump hozzátette: „Úgy gondolom, hogy az üzlet jó Kínának és jó nekünk”.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!