SG.hu
Napi büntetést kaphat a Meta, ha nem változtat az üzleti modelljén az EU-ban

A Meta Platforms napi bírságra számíthat, ha az uniós szabályozó hatóságok úgy döntenek, hogy az általa javasolt változtatások a pay-or-consent modellben nem felelnek meg az áprilisban kiadott trösztellenes rendeletnek.
Az Európai Bizottság, amely az EU versenyjogi végrehajtójaként jár el, két hónappal azután figyelmeztette az amerikai közösségi médiaóriást, hogy 200 millió eurós bírságot szabott ki a Big Tech hatalmának korlátozását célzó digitális piaci törvény (DMA) megsértése miatt. A mai lépés azt mutatja, hogy a Bizottság folytatja a Big Tech elleni fellépést, és a kisebb versenytársak számára egyenlő versenyfeltételeket kíván teremteni, annak ellenére, hogy az Egyesült Államok bírálta a szervezet elsősorban a saját vállalataira vonatkozó szabályait. A DMA-szabályok be nem tartásáért kiszabott napi bírságok elérhetik a vállalat átlagos napi világméretű forgalmának 5%-át.
Az EU végrehajtó szerve szerint a Meta 2023 novemberében bevezetett „pay-or-consent” (fizess vagy oké) modellje a 2024 novemberéig tartó időszakban megsértette a DMA-t, amikor a Meta úgy módosította azt, hogy kevesebb személyes adatot használjon fel célzott reklámozásra. A Bizottság azóta is vizsgálja a változtatásokat. A modell a Facebook és az Instagram azon felhasználóinak, akik hozzájárulnak a nyomon követéshez, ingyenes szolgáltatást nyújt, amelyet a reklámbevételekből finanszíroznak. Alternatívaként fizethetnek a reklámmentes szolgáltatásért.
Az uniós versenyfelügyelet szerint a Meta csak korlátozott mértékben változtat a tavaly novemberben bevezetett fizetős vagy beleegyezéses modelljén. "A Bizottság ebben a szakaszban nem tudja megerősíteni, hogy ezek elegendőek-e a megfelelésnek a meg nem felelésről szóló határozatban felvázolt fő paramétereinek való megfeleléshez” - mondta egy szóvivő. "Ezt szem előtt tartva mérlegelni fogjuk a következő lépéseket, többek között emlékeztetve arra, hogy a folyamatos meg nem felelés a meg nem felelésről szóló határozatban foglaltaknak megfelelően 2025. június 27-től kezdődően futó időszakos kényszerítő bírságok alkalmazását vonhatja maga után.”
A Meta azzal vádolja a Bizottságot, hogy diszkriminálja a vállalatot, és hogy az elmúlt két hónap során folytatott megbeszélések során elmozdította a céltáblát. "A felhasználó választása a hirdetések nélküli előfizetéses szolgáltatás és az ingyenes, hirdetésekkel támogatott szolgáltatás között továbbra is legitim üzleti modell minden európai vállalat számára - kivéve a Meta számára” - mondta a Meta szóvivője. "Biztosak vagyunk abban, hogy az EU-ban az embereknek kínált választási lehetőségek köre nem csupán megfelel az uniós szabályok által előírtaknak - hanem jóval túlmutat azokon”.
Az EU felügyeleti szerve elutasította a Meta diszkriminációs vádjait, mondván, hogy a DMA minden, az EU-ban üzleti tevékenységet folytató nagy digitális vállalatra egyformán vonatkozik, függetlenül attól, hogy hol van a székhelyük, vagy kik az irányító részvényeseik. "Mindig is tisztességesen és megkülönböztetés nélkül alkalmaztuk és fogjuk továbbra is alkalmazni a jogszabályainkat az EU-ban működő valamennyi vállalkozással szemben, a globális szabályoknak teljes mértékben megfelelve” - mondta a Bizottság szóvivője.
Az Európai Bizottság, amely az EU versenyjogi végrehajtójaként jár el, két hónappal azután figyelmeztette az amerikai közösségi médiaóriást, hogy 200 millió eurós bírságot szabott ki a Big Tech hatalmának korlátozását célzó digitális piaci törvény (DMA) megsértése miatt. A mai lépés azt mutatja, hogy a Bizottság folytatja a Big Tech elleni fellépést, és a kisebb versenytársak számára egyenlő versenyfeltételeket kíván teremteni, annak ellenére, hogy az Egyesült Államok bírálta a szervezet elsősorban a saját vállalataira vonatkozó szabályait. A DMA-szabályok be nem tartásáért kiszabott napi bírságok elérhetik a vállalat átlagos napi világméretű forgalmának 5%-át.
Az EU végrehajtó szerve szerint a Meta 2023 novemberében bevezetett „pay-or-consent” (fizess vagy oké) modellje a 2024 novemberéig tartó időszakban megsértette a DMA-t, amikor a Meta úgy módosította azt, hogy kevesebb személyes adatot használjon fel célzott reklámozásra. A Bizottság azóta is vizsgálja a változtatásokat. A modell a Facebook és az Instagram azon felhasználóinak, akik hozzájárulnak a nyomon követéshez, ingyenes szolgáltatást nyújt, amelyet a reklámbevételekből finanszíroznak. Alternatívaként fizethetnek a reklámmentes szolgáltatásért.
Az uniós versenyfelügyelet szerint a Meta csak korlátozott mértékben változtat a tavaly novemberben bevezetett fizetős vagy beleegyezéses modelljén. "A Bizottság ebben a szakaszban nem tudja megerősíteni, hogy ezek elegendőek-e a megfelelésnek a meg nem felelésről szóló határozatban felvázolt fő paramétereinek való megfeleléshez” - mondta egy szóvivő. "Ezt szem előtt tartva mérlegelni fogjuk a következő lépéseket, többek között emlékeztetve arra, hogy a folyamatos meg nem felelés a meg nem felelésről szóló határozatban foglaltaknak megfelelően 2025. június 27-től kezdődően futó időszakos kényszerítő bírságok alkalmazását vonhatja maga után.”
A Meta azzal vádolja a Bizottságot, hogy diszkriminálja a vállalatot, és hogy az elmúlt két hónap során folytatott megbeszélések során elmozdította a céltáblát. "A felhasználó választása a hirdetések nélküli előfizetéses szolgáltatás és az ingyenes, hirdetésekkel támogatott szolgáltatás között továbbra is legitim üzleti modell minden európai vállalat számára - kivéve a Meta számára” - mondta a Meta szóvivője. "Biztosak vagyunk abban, hogy az EU-ban az embereknek kínált választási lehetőségek köre nem csupán megfelel az uniós szabályok által előírtaknak - hanem jóval túlmutat azokon”.
Az EU felügyeleti szerve elutasította a Meta diszkriminációs vádjait, mondván, hogy a DMA minden, az EU-ban üzleti tevékenységet folytató nagy digitális vállalatra egyformán vonatkozik, függetlenül attól, hogy hol van a székhelyük, vagy kik az irányító részvényeseik. "Mindig is tisztességesen és megkülönböztetés nélkül alkalmaztuk és fogjuk továbbra is alkalmazni a jogszabályainkat az EU-ban működő valamennyi vállalkozással szemben, a globális szabályoknak teljes mértékben megfelelve” - mondta a Bizottság szóvivője.