SG.hu
Az Ibériai-félsziget áramkimaradása rávilágított a távközlési rendszer sebezhetőségére

A spanyol és portugál mobil- és internethasználók rekordszámban fordultak Elon Musk Starlinkjéhez, mivel az Ibériai-félszigeten bekövetkezett széles körű áramkimaradás a távközlési hálózatok sebezhetőségét tárta fel. A Starlink műholdas kommunikációs szolgáltatás használata az átlagosnál 35 százalékkal nőtt a félszigeten, amikor a két országban csökkent a távközlési lefedettség. Spanyolországban 60 százalékkal volt magasabb a használat az átlagosnál, mivel a mobilhálózatok nehezen álltak helyre.
Az Ookla internet-hozzáférési elemző cég által szolgáltatott adatok szerint a Starlink „rekord” használatot mutatott az országban; az Ookla munkatársa, Luke Kehoe szerint „több ezer” ember használta a szolgáltatást, bár a cég nem kívánt pontos adatokat közölni a használatról. Hozzátette, hogy a Starlink hozzáférés minősége csökkent, ahogy egyre több felhasználó fordult a szolgáltatáshoz, de az áramszünet alatt nem szűnt meg. Míg a spanyol szárazföldön található Starlink földi állomások egy része elveszíthette a szolgáltatást, más országok, például Olaszország telephelyeivel lehetséges volt a kapcsolat.
Nem valószínű azonban, hogy a műholdas lefedettség elég széleskörű lenne ahhoz, hogy a jövőben hasonló áramszünetek esetén több millió felhasználó számára nyújtson alternatívát. A felhasználóknak elegendő töltésre volt szükségük a mobileszközökben ahhoz, hogy hozzáférjenek a szolgáltatáshoz. A spanyol hálózatüzemeltető Red Eléctrica közölte, hogy nem ismeri az üzemzavar pontos okát, amelyet egyes szakértők azzal hoztak összefüggésbe, hogy a spanyol villamosenergia-hálózat nem volt képes kezelni a szokatlanul nagy mennyiségű napenergia-beáramlást.
A spanyolországi és portugáliai mobil lefedettséget súlyosan érintette az áramkimaradás, ami megmutatja a spanyol mobilhálózat rugalmatlanságát. A hálózat konzisztenciája, a szolgáltatás megbízhatóságának mérőszáma hétfő délutánra a normál érték felére esett vissza - állapította meg az Ookla. Ez azért következett be, mert Spanyolországban a több ezer mobiltorony közül sok kiesett az áramkimaradás miatt, és csak a tartalék generátorral rendelkező antennák maradtak üzemben. "Túl sokan próbáltak túl kevés erőforráshoz hozzáférni. Ezért a helyreállítási szakaszban nehéz volt stabilan biztosítani a kapcsolatot” - magyarázta Claudio Fiandrino, a madridi IMDEA Networks Intézet kutatója.
Bár a spanyolországi kiesés mértéke semmihez sem hasonlítható, amit az ország korábban tapasztalt, az egyre gyakoribbá váló szélsőséges időjárási események arra késztetik a kormányokat, hogy nagyobb figyelmet fordítsanak a távközlési hálózatok ellenálló képességére. A távközlési hálózatok gyakran rendelkeznek tartalék generátorral egyes telephelyeken, de használatuknak korlátai vannak. A Vodafone Espana közölte, hogy a spanyolországi telephelyeinek 70 százalékán beindultak a tartalék generátorok, amikor a kiesés elkezdődött. Este 11 órakor azonban sok régióban még mindig alacsony volt a mobilforgalom, többek között Galíciában, Kasztília La Manchában és Murciában mindössze 20 százalékos volt a lefedettség.
A Telefónica, egy másik nagy szolgáltató, azt mondta, hogy az áramkimaradások alatt „a sürgősségi szolgálatokat és a kórházakat, azaz a kritikus infrastruktúrákat helyezték előtérbe az erőforrás-felhasználás racionalizálásával”, és alig több mint 24 óra alatt helyreállították mobilhálózatuk 95 százalékát, csütörtökre pedig „a teljes normális működést”. Az Ookla munkatársa, Kehoe szerint Spanyolország és Portugália „nem egyedülálló abban a tekintetben, hogy a mobilhálózatban nincsenek jelentős mértékben jelen akkumulátoros tartalékgenerátorok”.
A brit Ofcom egy nemrégiben készült jelentése szerint rövid áramkimaradások esetén az Egyesült Királyság mintegy kétharmada legalább egy órán keresztül képes lenne vészhívásokat kezdeményezni, köszönhetően a tornyok mintegy ötödénél lévő tartalék generátoroknak. Ezeknek a telephelyeknek azonban kevesebb mint öt százaléka rendelkezik legalább 6 órás tartalékberendezéssel. Az Ofcom megállapította, hogy körülbelül 1 milliárd fontba kerülne a mobilhálózatok korszerűsítése, hogy szinte minden ember számára négy órán át biztosítva legyen a segélyhívó szolgálatok elérhetősége. A februári jelentés szerint a távközlési vállalatok az Ofcomnak azt mondták, hogy a tartalékszolgáltatás költségei „megfizethetetlenek”.
A spanyol és portugál távközlési vállalatok „nagyon szűk árréssel” működnek, mert az árak nagyon alacsonyak - mondta Kehoe. Ez nehezebbé teszi az ellenálló képességbe való beruházást, mint például az északi országokban, ahol az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel magasabb, és ahol a tartalékgenerálás erősebb. Norvégiában a szolgáltatóknak a városokban kétórás, vidéken pedig négyórás akkumulátoros tartalékot kell biztosítaniuk. Ausztrália közpénzből finanszírozott támogatásokat vezetett be a szolgáltatók számára, hogy 12 órás akkumulátoros tartalékot biztosítsanak egyes távoli területeken.
A spanyolországi áramkimaradás okai egyelőre nem tisztázottak, de annak mértéke valószínűleg „egyértelmű felhívás lesz a kormányok és a szabályozó hatóságok számára, hogy fordítsanak figyelmet az ellenálló képességre” - mondta Grace Nelson, az Assembly Research brit kutatócég elemzője.
Az Ookla internet-hozzáférési elemző cég által szolgáltatott adatok szerint a Starlink „rekord” használatot mutatott az országban; az Ookla munkatársa, Luke Kehoe szerint „több ezer” ember használta a szolgáltatást, bár a cég nem kívánt pontos adatokat közölni a használatról. Hozzátette, hogy a Starlink hozzáférés minősége csökkent, ahogy egyre több felhasználó fordult a szolgáltatáshoz, de az áramszünet alatt nem szűnt meg. Míg a spanyol szárazföldön található Starlink földi állomások egy része elveszíthette a szolgáltatást, más országok, például Olaszország telephelyeivel lehetséges volt a kapcsolat.
Nem valószínű azonban, hogy a műholdas lefedettség elég széleskörű lenne ahhoz, hogy a jövőben hasonló áramszünetek esetén több millió felhasználó számára nyújtson alternatívát. A felhasználóknak elegendő töltésre volt szükségük a mobileszközökben ahhoz, hogy hozzáférjenek a szolgáltatáshoz. A spanyol hálózatüzemeltető Red Eléctrica közölte, hogy nem ismeri az üzemzavar pontos okát, amelyet egyes szakértők azzal hoztak összefüggésbe, hogy a spanyol villamosenergia-hálózat nem volt képes kezelni a szokatlanul nagy mennyiségű napenergia-beáramlást.
A spanyolországi és portugáliai mobil lefedettséget súlyosan érintette az áramkimaradás, ami megmutatja a spanyol mobilhálózat rugalmatlanságát. A hálózat konzisztenciája, a szolgáltatás megbízhatóságának mérőszáma hétfő délutánra a normál érték felére esett vissza - állapította meg az Ookla. Ez azért következett be, mert Spanyolországban a több ezer mobiltorony közül sok kiesett az áramkimaradás miatt, és csak a tartalék generátorral rendelkező antennák maradtak üzemben. "Túl sokan próbáltak túl kevés erőforráshoz hozzáférni. Ezért a helyreállítási szakaszban nehéz volt stabilan biztosítani a kapcsolatot” - magyarázta Claudio Fiandrino, a madridi IMDEA Networks Intézet kutatója.
Bár a spanyolországi kiesés mértéke semmihez sem hasonlítható, amit az ország korábban tapasztalt, az egyre gyakoribbá váló szélsőséges időjárási események arra késztetik a kormányokat, hogy nagyobb figyelmet fordítsanak a távközlési hálózatok ellenálló képességére. A távközlési hálózatok gyakran rendelkeznek tartalék generátorral egyes telephelyeken, de használatuknak korlátai vannak. A Vodafone Espana közölte, hogy a spanyolországi telephelyeinek 70 százalékán beindultak a tartalék generátorok, amikor a kiesés elkezdődött. Este 11 órakor azonban sok régióban még mindig alacsony volt a mobilforgalom, többek között Galíciában, Kasztília La Manchában és Murciában mindössze 20 százalékos volt a lefedettség.
A Telefónica, egy másik nagy szolgáltató, azt mondta, hogy az áramkimaradások alatt „a sürgősségi szolgálatokat és a kórházakat, azaz a kritikus infrastruktúrákat helyezték előtérbe az erőforrás-felhasználás racionalizálásával”, és alig több mint 24 óra alatt helyreállították mobilhálózatuk 95 százalékát, csütörtökre pedig „a teljes normális működést”. Az Ookla munkatársa, Kehoe szerint Spanyolország és Portugália „nem egyedülálló abban a tekintetben, hogy a mobilhálózatban nincsenek jelentős mértékben jelen akkumulátoros tartalékgenerátorok”.
A brit Ofcom egy nemrégiben készült jelentése szerint rövid áramkimaradások esetén az Egyesült Királyság mintegy kétharmada legalább egy órán keresztül képes lenne vészhívásokat kezdeményezni, köszönhetően a tornyok mintegy ötödénél lévő tartalék generátoroknak. Ezeknek a telephelyeknek azonban kevesebb mint öt százaléka rendelkezik legalább 6 órás tartalékberendezéssel. Az Ofcom megállapította, hogy körülbelül 1 milliárd fontba kerülne a mobilhálózatok korszerűsítése, hogy szinte minden ember számára négy órán át biztosítva legyen a segélyhívó szolgálatok elérhetősége. A februári jelentés szerint a távközlési vállalatok az Ofcomnak azt mondták, hogy a tartalékszolgáltatás költségei „megfizethetetlenek”.
A spanyol és portugál távközlési vállalatok „nagyon szűk árréssel” működnek, mert az árak nagyon alacsonyak - mondta Kehoe. Ez nehezebbé teszi az ellenálló képességbe való beruházást, mint például az északi országokban, ahol az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel magasabb, és ahol a tartalékgenerálás erősebb. Norvégiában a szolgáltatóknak a városokban kétórás, vidéken pedig négyórás akkumulátoros tartalékot kell biztosítaniuk. Ausztrália közpénzből finanszírozott támogatásokat vezetett be a szolgáltatók számára, hogy 12 órás akkumulátoros tartalékot biztosítsanak egyes távoli területeken.
A spanyolországi áramkimaradás okai egyelőre nem tisztázottak, de annak mértéke valószínűleg „egyértelmű felhívás lesz a kormányok és a szabályozó hatóságok számára, hogy fordítsanak figyelmet az ellenálló képességre” - mondta Grace Nelson, az Assembly Research brit kutatócég elemzője.