SG.hu

Hogyan lett egy kevéssé ismert finn cégből a világ egyik legmenőbb kütyüstartupja?

A startupok világában az Oura, az okosgyűrű úttörője ritka jószág. Nemcsak egy több mint 5 milliárd dollárra értékelt vállalkozás, hanem nyereséges egy egyedülállóan kíméletlen területen: a szórakoztató elektronikában.

Az Oura okosgyűrűje már a negyedik iterációjánál tart, és emberek milliói támaszkodnak rá egészségi állapotuk nyomon követésében. Az okosórákhoz hasonlóan olyan dolgokat figyel, mint a pulzusszám, a bőr hőmérséklete és a mozgás. De amit ezekkel az adatokkal csinál, az más; inkább az egészségre, mint a fitneszre összpontosít. A gyűrű a nap 24 órájában gyűjti az adatokat, és viselői egy „készenléti pontszámot” kapnak, amely az alvástól kezdve a stresszre utaló jelekig mindent figyelembe vesz. Ezek a meglátások hatalmas mennyiségű egészségügyi adatból származnak, többek között a 70 000 felhasználó által önkéntesen megadott adatokból, amelyek lehetővé teszik a gyűrűben lévő szoftver számára, hogy megjósolja, mikor lesz a viselője beteg, még mielőtt a tünetek jelentkeznének.

Az Oura gyűrű tulajdonosai között számos híresség van, Jennifer Aniston és Tom Holland színészektől kezdve Cristiano Ronaldó futballsztáron át Mark Zuckerbergig, a Meta vezérigazgatójáig. A 2013-ban Finnország ötödik legnagyobb városában, Ouluban alapított Oura felemelkedése azt mutatja, hogy az egészségmonitorozó kütyük új hulláma az önmonitorozás hívei és az egészségük javítása iránt érdeklődők között mindenki számára vonzó, részben olyan dolgok révén, amelyekre az okosórák nem képesek.

Marjut Uusitalo, a cég humán erőforrásért felelős vezetője szerint az Oura gyűrű a kiegyensúlyozott életmódra összpontosít: a gyűrű megmondja, mikor kell pihennie a viselőnek, ahelyett, hogy a mozgás elmulasztásáért büntetné. Ez a szemlélet közvetlenül az alapítók finn kultúrájából ered. Ő 2016-ban csatlakozott a vállalathoz, de a cég három társalapítóját már azóta ismeri, hogy néhány évvel korábban összegyűjtötték barátaikat, hogy ötleteljenek egy akkor újszerű ötletről, az egészséget nyomon követő gyűrűről. "A finn kultúrában igazán földhözragadt emberek vagyunk, és a természet közel áll a szívünkhöz” - mondja Uusitalo. "Nálunk kemény telek vannak, és nagyon világosan elkülönülnek az évszakok. Meg akartuk mutatni, hogyan lehet egyensúlyban tartani az életet, hogyan lehet a testre hallgatni, és hogyan adhatunk magunknak pihenést.”



Az Oura 2013-ban a Kickstarteren kevesebb mint 1 millió dolláros kezdeti crowdfunding-gyűjtést hajtott végre, 2024-ben pedig 200 millió dollárt gyűjtött össze, 5,2 milliárd dolláros értékelés mellett. Tom Hale vezérigazgató szerint 2024 februárjáig az Oura körülbelül 2,5 millió gyűrűt értékesített. A vállalatnak jelenleg 700 alkalmazottja van Finnországban és az Egyesült Államokban. Az Oura ügyfeleinek körülbelül 55%-a nő, és a vállalat a női egészségre összpontosít, beleértve a menstruációs ciklus nyomon követését a jólét, a fogamzásgátlás és a fogamzásgátlás érdekében. A gyűrűt az NBA is használta a Covid-járvány csúcspontján, hogy segítsen megjósolni, mikor kaphatják el a sportolók a vírust. Az Oura legnagyobb vásárlója az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma, amely nemrégiben 96 millió dolláros szerződést írt alá, hogy a gyűrűket a „munkaerő jóléti szolgáltatások” program részeként a tagoknak osztogassa.

Az Oura székhelye továbbra is Ouluban van, ami látszólag valószínűtlen telephely egy világhírű fogyasztói technológiai startup számára. Az alig több mint 200 000 lakosú város 80 kilométerre van az északi sarkkörtől, 350 kilométerre Helsinkitől északra, és egy világnyira a Szilícium-völgytől. Oulu a fakátránygyártás és a lazachalászat központjából a startupok otthonává alakult át, részben annak köszönhetően, hogy a telekommunikációs berendezéseket gyártó Nokia segített Finnországnak a tehetségek vonzásában és kinevelésében.


Hosszú út áll a vállalat mögött, amelynek már a negyedik vezérigazgatója van. Amikor az Oura 2012-ben elindult, a három társalapító egyike, Petteri Lahtela lett a vállalat vezérigazgatója. Négy évvel később egy másik társalapító, Kari Kivelä egy New York-i Whole Foodsban beszélgetésbe elegyedett egy Oura-gyűrűt viselő férfival. Ő volt Harpreet Singh Rai, egy befektetési bankár, aki egy befektetése után 2018-ban a második vezérigazgató lett, miután Petteri Lahtela eladta a részesedését. 2021-ben Rai lemondott, egy ideiglenes vezérigazgató lépett a helyére, majd 2023-ban Tom Hale, az Oura gyűrű egy rajongója lett a vezérigazgató. Meggyőzte a vállalat vezetőségét, hogy szoftveres háttere és a vállalkozások tőzsdei bevezetésig való növelésében szerzett tapasztalata segíthet az Oura növekedésében. A vállalat egyelőre magánvállalkozás marad. Az Oura útközben négy frissítést hajtott végre a gyűrű hardverén, és számtalan frissítést a szoftverén.


Az ujjon lévő, érzékelőkkel ellátott gyűrű használata számos olyan előnyt kínál az egészségi állapot nyomon követése szempontjából, amelyet egy okosóra nehezen tudna elérni. Az első az, hogy míg az emberek az óráikat leveszik éjszaka, a többség soha nem veszi le a gyűrűt, így az alvás közben is nyomon követheti az életfunkciókat, ami egyedülállóan feltáró ablak az állapotra. Aztán ott van az is, hogy az ujj artériájához simuló érzékelő olyan adatokat szolgáltathat, amelyeket nehéz összegyűjteni egy olyan okosórával, amely idővel elmozdulhat, és a csuklónk hátsó részére korlátozódik, így elsősorban a vénákból veszi a méréseket. Hale szerint az Oura ügyfeleinek csaknem kétharmada egyszerre viseli a gyűrűt és egy második viselhető eszközt, általában egy okosórát. A duplázás egyik oka, hogy a két eszköz különböző funkciókkal szolgálhat - az okosórák kijelzői hasznosak az edzés közbeni azonnali visszajelzéshez, és sok tekintetben miniatűr okostelefonokká váltak.

Az okosgyűrűk képességeinek egyik hatásos példája a szív egészségének monitorozására való képesség. Az artérián keresztül áramló vér nyomáshullámának sebessége megbízhatóan jelzi az ember artériáinak merevségét, ami számos szív- és érrendszeri betegséggel korrelál. Ez a mérés hajtja az Oura gyűrűk „Cardiovascular Age” funkcióját, amely tájékoztatja a felhasználókat a szívük egészségéről - az Apple Watch nem képes erre. Az intelligens gyűrűk abban is segíthetnek, hogy az emberek felismerjék, hogy megbetegednek, mielőtt még éreznék a közelgő betegség, például a megfázás vagy az influenza tüneteit. Az Apple Watch-on nemrég mutattak be egy hasonló rendszert Vitals néven, de az ilyen rendszerek akkor működnek a legjobban, ha folyamatosan gyűjtik az adatokat. Azok az emberek, akik nem alszanak az órájukkal nem biztos, hogy ugyanolyan betekintést tudnak nyerni abból, mint egy gyűrűből.


A sikerrel együtt jár a verseny is. Több mint egy tucat okosgyűrű volt látható a nemrégiben Las Vegasban megrendezett Consumer Electronics Show-n. Az Oura vezeti a csomagot az eladások tekintetében, de most már hiteles kihívói vannak: a gyorsan növekvő Ultrahuman, amelynek székhelye az indiai Bengaluruban van, valamint a párizsi székhelyű Circular, és a RingConn, a sencseni székhelyű Ninenovo Technology amerikai részlege. Az Ultrahuman vezérigazgatója, Mohit Kumar szerint termékük egy éven belül utolérheti az Oura-t. Ez hosszabb távon lesz inkább igaz - mondja Ramon Llamas, az IDC eszközökkel és kijelzőkkel foglalkozó csoportjának kutatási igazgatója.

A két vállalat ádáz versenyt folytat a vásárlóknak kínált érzékelők és szolgáltatások tekintetében. Az Ultrahuman nemrég az Oura-t felülmúlta azzal, hogy gyűrűihez hozzáadta a pitvarfibrilláció érzékelését. Az Ultrahuman nem számít fel előfizetési díjat, míg az Oura havonta 6 dollárt kér. Hale, az Oura vezetője szerint ez a díj elengedhetetlen a gyűrűbe történő folyamatos beruházásokhoz, beleértve a több mint 30, kutatással és fejlesztéssel foglalkozó házon belüli doktorandusz finanszírozását.

Az Oura jelentős szabadalmi portfóliójával félelmetes fegyverrel rendelkezik. Amaury Kosman, a Circular vezérigazgatója szerint ez a portfólió akadályt jelenthet a területre belépők számára. Kosman cége licencjogot vett az Oura teljes szabadalmi portfóliójára, és minden egyes eladott gyűrű után díjat fizet. A másik két cég nem ilyen jogkövető, ezért az Oura panaszt nyújtott be az Egyesült Államok Nemzetközi Kereskedelmi Bizottságához, amely szerint a RingConn és az Ultrahuman megsértette a szellemi tulajdonát. Ha az Oura nyer, az azt jelentené, hogy mindkét cég eszközeinek az USA-ba történő behozatalát betiltanák. Az Oura panasza folyamatban van, és mindkét cég gyűrűi továbbra is kaphatók az USA-ban.


A mai intelligens gyűrűk az elektronika miniatürizálása terén elért évtizedes áttörések, valamint az érzékelők és mikrochipek energiatakarékosságát a végletekig fokozó új konstrukciók eredménye. Míg a mai okostelefonok jellemzően az Apple, a Qualcomm és a MediaTek által tervezett chipeken futnak, addig a legtöbb okosgyűrű a norvégiai Trondheimben található Nordic Semiconductor által gyártott, mindössze milliméteres chipeken. A cég chipjei jellemzően olyan dolgokban találhatók meg, mint a számítógépes perifériák, játékok és a dolgok internetét (IoT) érzékelő szenzorok. Az Oura és más intelligens gyűrűk olyan dolgok méréséhez, mint a pulzusszám vagy a bőrhőmérséklet, fényt termelő és érzékelő szenzorokat használnak. Az intelligens gyűrűkben lévő érzékelők kínai és európai gyártóktól származnak - mondja Kumar az Ultrahuman-tól, amely a gyűrűket a vállalat szülővárosában, Bengaluruban szereli össze.

Világszerte 1,8 millió okosgyűrűt adtak el 2024-ben, mintegy 500 millió dolláros bevétellel, mondja Llamas. Előrejelzései szerint a növekedés a jövőben lassú és egyenletes lesz, és az okosgyűrűk globális bevétele 2029-ben megközelíti a 900 millió dollárt. Az Apple-hez hasonló technológiai óriásokkal való versenyben az Oura előnye az lehet, hogy túl kicsi ahhoz, hogy veszélyeztesse őket - legalábbis a belátható jövőben. "Azt hiszem, talán előnyünkre válik, hogy nagyon specifikusan összpontosítunk” - mondja Hale. Az Apple-nek nagy egészségügyi csapata van, de a közel 400 milliárd dolláros bevétellel rendelkező vállalatnak ez nem látható piac. Egy olyan fogyasztói technológiai startupnak, mint az Oura, viszont már az is csoda volt, hogy elérte a jelenlegi méretét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cat #4
    Te tényleg azért drukkolsz, hogy egy finn cégtől ellopják a fejlesztéseit? Ha egy magyar cég ad drágán valamit ugyanezt fogod írni?
    Meg egyébként a kínai cég nem árulhatná azt a nyugati világban, a szabadalmi rendszernek köszönhetően.
  • nlght #3
    Előállítási költség: 10 euro
    Árcédula: 400 euro

    Menjenek a kurva anyjukba, remélem egy ázsiai ország lemásolja és normális áron értékesíti a terméket.
  • tom_pika #2
    akasztgatnák??
  • jozsi031 #1
    Ilyen elektronikus kütyüket nem szívesen akasztgatnák magamra.