SG.hu
A TikTok amerikai betiltása komoly csapást mér a ByteDance-re, a kínai tulajdonosra

Bár az alkalmazás továbbra is rendkívül népszerű Brazíliában, Indonéziában és más piacokon, a 170 millió amerikai felhasználója a legértékesebb.
A TikTok amerikai betiltása égető lyukat fog ütni a közösségi médiában. A ByteDance, a kínai anyavállalat számára szintén fájdalmas hiányt okozhat az üzletmenetben. A ByteDance egy 300 milliárd dollárt érő vállalat, és értékének jórésze az Egyesült Államokban elért sikeréhez kötődik, ahol elemzői becslések szerint 170 millió havi felhasználóval rendelkezik. Az Egyesült Államokon kívül nagyobb közönséggel rendelkezik - világszerte 1,2-1,8 milliárd havi felhasználója van, a legnagyobb piacai közé tartozik Indonézia és Brazília -, de az elemzők szerint az alkalmazás amerikai felhasználói a legértékesebbek. A TikTok hirdetésekkel, valamint a TikTok Shopon keresztül történő árusítással keres pénzt, amiből jutalékot fizetnek az influenszereknek, ha szépségápolási termékeket, kütyüket, ruhákat és egyéb termékeket árulnak. A közösségi hálózatok jellemzően az Egyesült Államokban érik el a legmagasabb „egy felhasználóra jutó bevételt”.
„Az amerikai piac messze a legjövedelmezőbb piac” - mondta Mark Zgutowicz, a Benchmark Company elemzője. A TikTok tavaly becslések szerint 20 és 26 milliárd dollár közötti globális bevételt ért el, és ebből 10 milliárd dollár származott az Egyesült Államokból. Ez az a következmény, amellyel a ByteDance-nek most meg kell küzdenie. A fenyegető üzleti problémája óriási méreteket ölt. Bár a Facebook, a Twitter és más közösségi médiumok 15 évvel ezelőtt blokkolva voltak Kínában, ez még azelőtt történt, hogy az említett alkalmazások nagyszámú felhasználóra tettek volna szert. Talán a legközelebbi megfelelője annak, amit a TikTok tapasztal most 2020-ban történt Indiában, amikor a helyi kormány - szintén politikai okokból - betiltotta az alkalmazást. A TikTok ott 200 millió felhasználóból álló közönségét vesztette el, de azóta máshol rengeteg felhasználót nyert.
Hogy a TikTok megmenekülhet-e még az amerikai betiltástól, nem világos. A megválasztott elnök, Donald J. Trump azt fontolgatja, hogy végrehajtási utasítással engedélyezi a TikTok további működését, amíg új tulajdonosokat nem találnak. Arra is utasíthatja az igazságügyi minisztériumot, hogy ne hajtsa végre a törvényt, vagy meghatározott ideig halassza el a végrehajtást. A TikTok bírósági dokumentumokban azt állította, hogy hatalmas csapást szenved. "Sok jelenlegi és leendő felhasználó és alkotó - mind belföldön, mind külföldön - át fog vándorolni a konkurens platformokra, és sokan soha nem fognak visszatérni, még akkor sem, ha a tilalmat később feloldják” - írta a vállalat.
A ByteDance, amely egy alkalmazáscsaládot üzemeltet Kínában és nemzetközi szinten, akkor is üzleti óriás marad, ha a TikTok betiltása a törvény életbe lépésével megtörténik. A vállalat bevételeinek legnagyobb részét egy másik termékéből, a Douyin kínai közösségi média alkalmazásból szerzi. A TikTokkal együtt a ByteDance nagyjából 73 milliárd dollárt hozott 2024 első felében. A céget 2012-ben alapította Zhang Yiming vállalkozó és mások, és amerikai befektetők is támogatják, köztük a Susquehanna Capital, amely a vállalat mintegy 15 százalékát birtokolja. A General Atlantic, a Coatue Management, a BlackRock és a HongShan, a korábban Sequoia Capital China néven ismert cég szintén befektetett a ByteDance-be.
Elemzők és hirdetők szerint a TikTok amerikai bevételeinek akár 85 százaléka is gyorsan átvándorolhat a Meta tulajdonában lévő Instagramra és a Google tulajdonában lévő YouTube-ra. Mindkettő videós szolgáltatásokat és programokat kínál, hogy az e-kereskedelmi eladások vagy hirdetések után járó jutalékot megosszák népszerű alkotóikkal. Amikor India 2020-ban elvágta a TikTokot, az Instagram és a YouTube gyorsan betöltötte az űrt. "Nagyon könnyű átvenni azt, amit a TikTok-ra költesz, és egyszerűen átcsoportosítani a Metára és a Google-ra” - mondta Zgutowicz. A maradékot fel lehet osztani kisebb platformok, például a Snap és a Pinterest között - tette hozzá.
A TikTok felhasználói és influencerek hasonló váltást hajthatnak végre, még akkor is, ha más platformok nem kínálnak olyan algoritmikus személyre szabást, mint ami a TikTokot olyan népszerűvé tette. Az Instagram Reels inkább a nagy követőkkel rendelkező alkotókat jutalmazza, míg a TikTok algoritmusa lehetővé teszi a viszonylag ismeretlen alkotók számára, hogy közönségre találjanak. A YouTube rövidfilmjei is inkább a már befutott alkotókra koncentrálnak. "Vannak más platformok, amelyekre nem feltétlenül összpontosítottunk, és ahol valószínűleg duplázni fogunk” - mondta Kristin Patrick, a Marc Jacobs divatcég marketingvezetője. Utalt az Instagram Reelsre, a YouTube Shortsra és kisebb mértékben a Pinterestre. Hozzátette, hogy a márka „a legrosszabbra készül” a TikTokkal.
A TD Cowen befektetési bank által a TikTok-felhasználók körében tavaly év végén végzett felmérés kimutatta, hogy a felhasználók több mint fele azt mondta, hogy a tiltás esetén a TikTok-on töltött időt átcsoportosítaná a YouTube-ra vagy az Instagramra. "Azok az emberek, akik naponta órákat töltöttek a TikTok-on, nem fognak csak úgy elmenni, és ezt az időt egy könyv olvasásával vagy mással helyettesíteni” - mondta John Blackledge, a TD Cowen elemzője. „Át fognak menni egy platformra. Tartalmat fognak találni.”
A TikTok alkalmazottai és vezetői a tiltás előtt elhagyták a céget. A Live Data Technologies szerint - amely a foglalkoztatást és a munkahelyváltozásokat követi - 2024 végén becslések szerint 17 000 ember dolgozott a TikToknál az Egyesült Államokban. A tiltás közeledtével azonban a cégnél a második félévben 38 százalékkal megugrott a fluktuáció 2023-hoz képest. A társaság néhány felsővezetője, köztük az észak-amerikai reklámértékesítés vezetője és az amerikai ügynökségi üzletág vezérigazgatója nemrég távozott a cégtől. Sandie Hawkins, a TikTok egyesült államokbeli e-kereskedelmi vezetője 2023 végén távozott. A cégnél eltöltött három és fél év alatt visszatérő fenyegetés volt a TikTok betiltása - emlékezett vissza.
Az elmúlt napokban olyan spekulációk láttak napvilágot, hogy a befektetők egy utolsó erőfeszítéssel megpróbálják megvásárolni a TikTokot, és megmenteni a betiltástól. A vállalat cáfolta az üzletkötési tárgyalásokról szóló híreket, és azt mondta, hogy a kínai kormány megtiltaná az eladást. A pletykák és a zűrzavar 2020-at idézi, amikor az első Trump-kormányzat végrehajtási rendeletet adott ki az alkalmazás betiltásáról, majd megpróbálta megszervezni a vállalat eladását amerikai vállalkozásoknak. A TikTok, a Walmart és az Oracle között létrejött és Trump által támogatott felhőalapú számítástechnikai és e-kereskedelmi üzlet nem jött létre, mert végül nem sikerült elválasztani a TikTokot az anyavállalattól.
A TikTok amerikai betiltása égető lyukat fog ütni a közösségi médiában. A ByteDance, a kínai anyavállalat számára szintén fájdalmas hiányt okozhat az üzletmenetben. A ByteDance egy 300 milliárd dollárt érő vállalat, és értékének jórésze az Egyesült Államokban elért sikeréhez kötődik, ahol elemzői becslések szerint 170 millió havi felhasználóval rendelkezik. Az Egyesült Államokon kívül nagyobb közönséggel rendelkezik - világszerte 1,2-1,8 milliárd havi felhasználója van, a legnagyobb piacai közé tartozik Indonézia és Brazília -, de az elemzők szerint az alkalmazás amerikai felhasználói a legértékesebbek. A TikTok hirdetésekkel, valamint a TikTok Shopon keresztül történő árusítással keres pénzt, amiből jutalékot fizetnek az influenszereknek, ha szépségápolási termékeket, kütyüket, ruhákat és egyéb termékeket árulnak. A közösségi hálózatok jellemzően az Egyesült Államokban érik el a legmagasabb „egy felhasználóra jutó bevételt”.
„Az amerikai piac messze a legjövedelmezőbb piac” - mondta Mark Zgutowicz, a Benchmark Company elemzője. A TikTok tavaly becslések szerint 20 és 26 milliárd dollár közötti globális bevételt ért el, és ebből 10 milliárd dollár származott az Egyesült Államokból. Ez az a következmény, amellyel a ByteDance-nek most meg kell küzdenie. A fenyegető üzleti problémája óriási méreteket ölt. Bár a Facebook, a Twitter és más közösségi médiumok 15 évvel ezelőtt blokkolva voltak Kínában, ez még azelőtt történt, hogy az említett alkalmazások nagyszámú felhasználóra tettek volna szert. Talán a legközelebbi megfelelője annak, amit a TikTok tapasztal most 2020-ban történt Indiában, amikor a helyi kormány - szintén politikai okokból - betiltotta az alkalmazást. A TikTok ott 200 millió felhasználóból álló közönségét vesztette el, de azóta máshol rengeteg felhasználót nyert.
Hogy a TikTok megmenekülhet-e még az amerikai betiltástól, nem világos. A megválasztott elnök, Donald J. Trump azt fontolgatja, hogy végrehajtási utasítással engedélyezi a TikTok további működését, amíg új tulajdonosokat nem találnak. Arra is utasíthatja az igazságügyi minisztériumot, hogy ne hajtsa végre a törvényt, vagy meghatározott ideig halassza el a végrehajtást. A TikTok bírósági dokumentumokban azt állította, hogy hatalmas csapást szenved. "Sok jelenlegi és leendő felhasználó és alkotó - mind belföldön, mind külföldön - át fog vándorolni a konkurens platformokra, és sokan soha nem fognak visszatérni, még akkor sem, ha a tilalmat később feloldják” - írta a vállalat.
A ByteDance, amely egy alkalmazáscsaládot üzemeltet Kínában és nemzetközi szinten, akkor is üzleti óriás marad, ha a TikTok betiltása a törvény életbe lépésével megtörténik. A vállalat bevételeinek legnagyobb részét egy másik termékéből, a Douyin kínai közösségi média alkalmazásból szerzi. A TikTokkal együtt a ByteDance nagyjából 73 milliárd dollárt hozott 2024 első felében. A céget 2012-ben alapította Zhang Yiming vállalkozó és mások, és amerikai befektetők is támogatják, köztük a Susquehanna Capital, amely a vállalat mintegy 15 százalékát birtokolja. A General Atlantic, a Coatue Management, a BlackRock és a HongShan, a korábban Sequoia Capital China néven ismert cég szintén befektetett a ByteDance-be.

Elemzők és hirdetők szerint a TikTok amerikai bevételeinek akár 85 százaléka is gyorsan átvándorolhat a Meta tulajdonában lévő Instagramra és a Google tulajdonában lévő YouTube-ra. Mindkettő videós szolgáltatásokat és programokat kínál, hogy az e-kereskedelmi eladások vagy hirdetések után járó jutalékot megosszák népszerű alkotóikkal. Amikor India 2020-ban elvágta a TikTokot, az Instagram és a YouTube gyorsan betöltötte az űrt. "Nagyon könnyű átvenni azt, amit a TikTok-ra költesz, és egyszerűen átcsoportosítani a Metára és a Google-ra” - mondta Zgutowicz. A maradékot fel lehet osztani kisebb platformok, például a Snap és a Pinterest között - tette hozzá.
A TikTok felhasználói és influencerek hasonló váltást hajthatnak végre, még akkor is, ha más platformok nem kínálnak olyan algoritmikus személyre szabást, mint ami a TikTokot olyan népszerűvé tette. Az Instagram Reels inkább a nagy követőkkel rendelkező alkotókat jutalmazza, míg a TikTok algoritmusa lehetővé teszi a viszonylag ismeretlen alkotók számára, hogy közönségre találjanak. A YouTube rövidfilmjei is inkább a már befutott alkotókra koncentrálnak. "Vannak más platformok, amelyekre nem feltétlenül összpontosítottunk, és ahol valószínűleg duplázni fogunk” - mondta Kristin Patrick, a Marc Jacobs divatcég marketingvezetője. Utalt az Instagram Reelsre, a YouTube Shortsra és kisebb mértékben a Pinterestre. Hozzátette, hogy a márka „a legrosszabbra készül” a TikTokkal.
A TD Cowen befektetési bank által a TikTok-felhasználók körében tavaly év végén végzett felmérés kimutatta, hogy a felhasználók több mint fele azt mondta, hogy a tiltás esetén a TikTok-on töltött időt átcsoportosítaná a YouTube-ra vagy az Instagramra. "Azok az emberek, akik naponta órákat töltöttek a TikTok-on, nem fognak csak úgy elmenni, és ezt az időt egy könyv olvasásával vagy mással helyettesíteni” - mondta John Blackledge, a TD Cowen elemzője. „Át fognak menni egy platformra. Tartalmat fognak találni.”

A TikTok alkalmazottai és vezetői a tiltás előtt elhagyták a céget. A Live Data Technologies szerint - amely a foglalkoztatást és a munkahelyváltozásokat követi - 2024 végén becslések szerint 17 000 ember dolgozott a TikToknál az Egyesült Államokban. A tiltás közeledtével azonban a cégnél a második félévben 38 százalékkal megugrott a fluktuáció 2023-hoz képest. A társaság néhány felsővezetője, köztük az észak-amerikai reklámértékesítés vezetője és az amerikai ügynökségi üzletág vezérigazgatója nemrég távozott a cégtől. Sandie Hawkins, a TikTok egyesült államokbeli e-kereskedelmi vezetője 2023 végén távozott. A cégnél eltöltött három és fél év alatt visszatérő fenyegetés volt a TikTok betiltása - emlékezett vissza.
Az elmúlt napokban olyan spekulációk láttak napvilágot, hogy a befektetők egy utolsó erőfeszítéssel megpróbálják megvásárolni a TikTokot, és megmenteni a betiltástól. A vállalat cáfolta az üzletkötési tárgyalásokról szóló híreket, és azt mondta, hogy a kínai kormány megtiltaná az eladást. A pletykák és a zűrzavar 2020-at idézi, amikor az első Trump-kormányzat végrehajtási rendeletet adott ki az alkalmazás betiltásáról, majd megpróbálta megszervezni a vállalat eladását amerikai vállalkozásoknak. A TikTok, a Walmart és az Oracle között létrejött és Trump által támogatott felhőalapú számítástechnikai és e-kereskedelmi üzlet nem jött létre, mert végül nem sikerült elválasztani a TikTokot az anyavállalattól.