SG.hu
A Google mindent megtesz, hogy ne veszítsen piacot az EU új digitális szabályai miatt
Az EU új szabályozása megtiltja a technológiai óriásoknak, hogy saját szolgáltatásaikat előnyben részesítsék, ezért a Google a megfelelés érdekében új kinézetű keresési eredményeket tesztel a repülőjáratok, vonatok, szállodák, éttermek és termékek esetében Európában. Az EU digitális piacokról szóló törvénye elvileg segítene a kisebb cégeknek, hogy nagyobb forgalmat kapjanak a Google-től, de a Yelp értékelő szolgáltatás előzetes tesztjei szerint az ellenkező hatást váltott ki: az emberek kisebb valószínűséggel kattintottak át a Yelp-re vagy egy másik Google versenytársra. Az eredményeket a Yelp megosztotta az európai szabályozó hatóságokkal is.
Az ebben a hónapban tapasztalt eredmények számszerűen alátámasztják a Google versenytársainak az utazás, a vásárlás és a vendéglátás területén tett panaszait, amelyek szerint a Google erőfeszítései a DMA-nak való megfelelés érdekében elégtelenek, és potenciálisan károsabbak, mint a korábbi állapot. A Yelp és több ezer másik cég követelte, hogy az EU keményen lépjen fel az olyan óriáscégekkel, köztük az Apple-lel és az Amazonnal szemben, amelyekre a világ legszigorúbbnak tartott trösztellenes törvénye vonatkozik. "Az összes kapuőr megpróbál minél tovább ragaszkodni a status quóhoz, és az új világot vonzóvá tenni" - mondja Richard Stables, a Kelkoo nevű bevásárló összehasonlító oldal vezérigazgatója, aki elégedetlen azzal, ahogy a Google a DMA-nak való megfelelés érdekében módosította a vásárlási eredményeket.
Rory O'Donoghue, a Google szóvivője szerint a keresésben a DMA-ra válaszul végrehajtott több mint 20 változtatás több lehetőséget biztosít az olyan szolgáltatásoknak, mint a Yelp, hogy megjelenjenek a találatok között. "Az ellenkezőjét sugallni egyszerűen tévedés" - mondja. O'Donoghue szerint a Google különböző, a DMA által inspirált minták tesztjei azt mutatják, hogy a felülvizsgálati és összehasonlító weboldalakra történő kattintások száma nőtt - annak árán, hogy a felhasználók elveszítik a Google eszközeinek rövidített elérhetőségeit, és az egyes vállalkozások, például a légitársaságok és az éttermek Google-től szállított forgalma csökken. "Hónapokon keresztül számos érdekelt féltől kértünk visszajelzést, miközben megpróbáltunk egyensúlyt teremteni a különböző típusú weboldalak igényei között, hogy megfeleljünk a törvénynek" - mondja.
A Google a forgalmának 30 százalékát Európából, a Közel-Keletről és Afrikából szerzi, és úgy véli, hogy a DMA nem tiszteli a szakértelmét abban, hogy mit akarnak a felhasználók. Ezzel szemben az olyan kritikusok, mint a Yelp, azzal érvelnek, hogy a Google elszívja a felhasználókat az általuk kínált megbízhatóbb tartalomtól. A Yelp a Google-lel versenyez a hirdetőkért, de tavalyi rekordösszegű, 1,3 milliárd dolláros forgalmának kevesebb mint 1 százalékát szerezte az Egyesült Államokon kívülről. Az európai forgalom növekedése jelentősen fellendíthetné az üzletét.
A Google-nek számos szolgáltatásánál teret kell adnia a konkurenseknek
A keresési változások tanulmányozásához a Yelp a Lyssna nevű kutatócéggel együttműködve vizsgálta azt, hogy a világ minden tájáról érkező több száz fogyasztó hogyan lépett kapcsolatba a Google új uniós keresési találati oldalával egy párizsi vacsorára rákeresve. Az ehhez hasonló vagy más "helyi" vállalkozásokra vonatkozó keresések esetében - ahogyan a Google nevezi őket - az egyik új dizájn a Google Maps adataiból származó eredményeket az oldal tetején, a keresősáv alatt jeleníti meg, de lejjebb egy új widgetdoboz került hozzáadásra, amely képeket és linkeket tartalmaz az olyan értékelő weboldalakról, mint a Yelp. A kísérletek szerint az új dizájnt használó mintegy 500 ember 73 százaléka kattintott azokra az eredményekre, amelyek a Google ökoszisztémáján belül tartották őket - ez több, mint az az 55 százalékos arány, amely akkor volt, amikor a Google által Európában kivezetett dizájnt egy kisebb, nagyjából 250 fős csoporttal tesztelték.
A Yelp is tesztelte az új dizájn egy változatát. Ebben a változatban, amelyet a Google megosztott a szabályozó hatóságokkal, az értékelő weboldalakat bemutató új doboz a térképek widget fölé került. Ez sikeresebb volt abban, hogy az embereket a Google alternatíváinak kipróbálására csábítsa, a kísérletben részt vevő fogyasztóknak csak mintegy 44 százaléka maradt a keresőóriás mellett. Bár a dobozt és a widgetet a Google keresőalgoritmusai egyformán kezelik majd, a sorrend, amelyben a funkciók megjelennek, e számítások alapján változik. A Yelp attól tart, hogy a Google túl gyakran fog győzedelmeskedni.
A Yelp azt javasolta az uniós szabályozóknak, hogy a méltányosabb eredmények elérése érdekében a Google módosítsa inkább a találati oldalak térkép widgetjét, hogy az számos szolgáltatótól származó üzleti listákat és értékeléseket is tartalmazzon, így a Google címjegyzékéből származó adatok közvetlenül a Yelp és más szolgáltatók adatai mellé kerüljenek.
A Yelphez hasonló, a tesztelés során végrehajtott változtatásokat kritizáló vállalatok felszólították az Európai Bizottságot, hogy március 7-én, a DMA végrehajtásának megkezdésekor azonnal indítson vizsgálatot a Google ellen. "A Yelp sürgeti a szabályozó hatóságokat, hogy kötelezzék a Google-t a DMA betűjének és szellemének teljes körű betartására" - mondta David Segal, a Yelp közpolitikáért felelős alelnöke. "A Google hamarosan mindkettőt megszegi, mert ha megnézzük, mit terjesztett elő a Google, elég egyértelmű, hogy a szolgáltatásai még mindig a legjobb helyen lesznek."
Az uniós tisztviselők szerint nem minden eddig általuk látott dolog tűnik megfelelőnek, de március 7-ig nem tudnak semmit tenni. Gerard de Graaf, az EU San Franciscó-i irodájának vezetője szerint tisztában vannak a Yelp aggályaival. "A Bizottság erőteljesen érvényre fogja juttatni a DMA-t, hogy biztosítsa a piacnyitás és az innováció nagyobb lehetőségeinek teljes körű előnyeit, és szükség esetén teljes mértékben igénybe fogja venni a végrehajtási intézkedéseket" - mondja.
Nem ez az első eset, hogy a Google-t vagy más nagy platformokat - amelyeket a DMA "kapuőröknek" nevez - azzal vádolják, hogy olyan módosításokat javasolnak, amelyek megkerülik az EU új szabályainak szellemét. A törvény által érintett többi Google-egység - például az Android, a Chrome és a Maps, valamint a többi kapuőr, például az Apple, a Meta és az Amazon - még nem hozták nyilvánosságra az összes megfelelési tervüket. Egy több ezer kisebb vállalatból álló koalíció - köztük a titkosított szoftvereket gyártó Proton és a norvég Schibsted médiavállalat - azonban azt állítja, hogy az eddig nyilvánosságra hozottak nem elégségesek. A csoport azt írta, hogy a jövő hónapban elvileg új korszak kezdődik az interneten, legalábbis az európaiak számára: "Sajnálatos lenne, ha ez az új korszak rosszul kezdődne".
A DMA azon rendelkezése, amely a Google keresési üzletágát sújtja, azt hivatott megakadályozni, hogy a Google néhány speciálisabb keresőeszközével konkuráló weboldalakat tisztességtelenül visszaminősítsék a keresési eredményekben. Nem csak a Yelp bírálja a Google javasolt javításokat. Az új szabályok azt is előírják a Google számára, hogy a Google Hotels, a Google Flights és a Google Shoppinghoz hasonló szolgáltatások keresési eredményeit tisztességes, átlátható és megkülönböztetésmentes módon kezelje. A repülőjegy-összehasonlító versenytársak, mint például a Skyscanner, csalódottak amiatt, hogy az olyan lekérdezések, mint a "London-Párizs repülőjegyek", első találatként egy Google Flights widgetet mutatnak légitársaságokkal, árakkal és menetrendekkel. Ez sokkal gazdagabb és feltűnőbb felület, mint a Skyscanner és más repülőjegy-összehasonlító oldalak standard hivatkozásai az oldal alján, bár a Google kezdi elfogadni, hogy ezek vizuálisan vonzóbbak legyenek.
A Google egy új dizájnt tesztel Európában, amely a Google Flights widgetet egy tömörebb listával váltja fel, amely a lehetőségekről az oldal alján, a Google Flights helyett a légitársaságokra hivatkozik. Nem világos, hogy ezek a változások milyen hatással vannak a felhasználói viselkedésre; a Google nem tett közzé adatokat. Annalaura Gallo, a Skyscannert, az Airbnb-t, az Expediát és több más céget képviselő EU Travel Tech Alliance szóvivője szerint nem is végeztek felhasználói kutatásokat, mert a dizájn kirívóan nem felel meg a DMA-nak. "A mi szemszögünkből ez máris illegális" - mondja, rámutatva arra, hogy az új listázás még mindig megkülönböztető jegy a Google újratervezett találati oldalán. "Mindenkit egyformán kell kezelniük".
A Google javasolt változtatásai a vásárlási keresésekre vonatkozóan egy új "Ajánlatok összehasonlítása" gombot tartalmaznak, ami a Kelkoo szerint szintén problémás, mivel még mindig a Google Shopping találatok foglalják el a legnagyobb helyet. "A fogyasztók szeretik a kényelmet, de nem a választék rovására, mert ez monopóliumokat és magas árakat hoz létre" - mondja Stables. A Google egy új gombot is tesztel a különböző típusú kereséseknél, amelyek közvetlenül a keresősáv alatt jelennek majd meg a találati oldalon, hogy kiemeljék az összehasonlító szolgáltatásokat. A felhasználók a "Helyek", "Állások", "Repülős oldalak", "Termékoldalak", "Közlekedési oldalak" stb. feliratú gombokra kattintva frissíthetik a találati listát, hogy az olyan szolgáltatások, mint a Yelp, a Skyscanner, a LinkedIn és a TripAdvisor kiemeltebben jelenjenek meg.
A Google még mindig dolgozik a kialakításon és előfordulnak hibák. Az Idealo termékkereső weboldalnál Malte Landwehr dolgozik azon, hogy a lap a keresési eredményekben jobb helyezést érjen el. Beszámolója szerint a "földrengésre" való keresésnél nemrég megjelent egy "álláskereső oldalak" gomb. Az Idealo még nem végzett fogyasztói tesztelést, de nem számít nagy változásokra abban, ahogyan a Google találati oldalai a felhasználókat a saját szolgáltatásai felé terelik.
Az ebben a hónapban tapasztalt eredmények számszerűen alátámasztják a Google versenytársainak az utazás, a vásárlás és a vendéglátás területén tett panaszait, amelyek szerint a Google erőfeszítései a DMA-nak való megfelelés érdekében elégtelenek, és potenciálisan károsabbak, mint a korábbi állapot. A Yelp és több ezer másik cég követelte, hogy az EU keményen lépjen fel az olyan óriáscégekkel, köztük az Apple-lel és az Amazonnal szemben, amelyekre a világ legszigorúbbnak tartott trösztellenes törvénye vonatkozik. "Az összes kapuőr megpróbál minél tovább ragaszkodni a status quóhoz, és az új világot vonzóvá tenni" - mondja Richard Stables, a Kelkoo nevű bevásárló összehasonlító oldal vezérigazgatója, aki elégedetlen azzal, ahogy a Google a DMA-nak való megfelelés érdekében módosította a vásárlási eredményeket.
Rory O'Donoghue, a Google szóvivője szerint a keresésben a DMA-ra válaszul végrehajtott több mint 20 változtatás több lehetőséget biztosít az olyan szolgáltatásoknak, mint a Yelp, hogy megjelenjenek a találatok között. "Az ellenkezőjét sugallni egyszerűen tévedés" - mondja. O'Donoghue szerint a Google különböző, a DMA által inspirált minták tesztjei azt mutatják, hogy a felülvizsgálati és összehasonlító weboldalakra történő kattintások száma nőtt - annak árán, hogy a felhasználók elveszítik a Google eszközeinek rövidített elérhetőségeit, és az egyes vállalkozások, például a légitársaságok és az éttermek Google-től szállított forgalma csökken. "Hónapokon keresztül számos érdekelt féltől kértünk visszajelzést, miközben megpróbáltunk egyensúlyt teremteni a különböző típusú weboldalak igényei között, hogy megfeleljünk a törvénynek" - mondja.
A Google a forgalmának 30 százalékát Európából, a Közel-Keletről és Afrikából szerzi, és úgy véli, hogy a DMA nem tiszteli a szakértelmét abban, hogy mit akarnak a felhasználók. Ezzel szemben az olyan kritikusok, mint a Yelp, azzal érvelnek, hogy a Google elszívja a felhasználókat az általuk kínált megbízhatóbb tartalomtól. A Yelp a Google-lel versenyez a hirdetőkért, de tavalyi rekordösszegű, 1,3 milliárd dolláros forgalmának kevesebb mint 1 százalékát szerezte az Egyesült Államokon kívülről. Az európai forgalom növekedése jelentősen fellendíthetné az üzletét.
A Google-nek számos szolgáltatásánál teret kell adnia a konkurenseknek
A keresési változások tanulmányozásához a Yelp a Lyssna nevű kutatócéggel együttműködve vizsgálta azt, hogy a világ minden tájáról érkező több száz fogyasztó hogyan lépett kapcsolatba a Google új uniós keresési találati oldalával egy párizsi vacsorára rákeresve. Az ehhez hasonló vagy más "helyi" vállalkozásokra vonatkozó keresések esetében - ahogyan a Google nevezi őket - az egyik új dizájn a Google Maps adataiból származó eredményeket az oldal tetején, a keresősáv alatt jeleníti meg, de lejjebb egy új widgetdoboz került hozzáadásra, amely képeket és linkeket tartalmaz az olyan értékelő weboldalakról, mint a Yelp. A kísérletek szerint az új dizájnt használó mintegy 500 ember 73 százaléka kattintott azokra az eredményekre, amelyek a Google ökoszisztémáján belül tartották őket - ez több, mint az az 55 százalékos arány, amely akkor volt, amikor a Google által Európában kivezetett dizájnt egy kisebb, nagyjából 250 fős csoporttal tesztelték.
A Yelp is tesztelte az új dizájn egy változatát. Ebben a változatban, amelyet a Google megosztott a szabályozó hatóságokkal, az értékelő weboldalakat bemutató új doboz a térképek widget fölé került. Ez sikeresebb volt abban, hogy az embereket a Google alternatíváinak kipróbálására csábítsa, a kísérletben részt vevő fogyasztóknak csak mintegy 44 százaléka maradt a keresőóriás mellett. Bár a dobozt és a widgetet a Google keresőalgoritmusai egyformán kezelik majd, a sorrend, amelyben a funkciók megjelennek, e számítások alapján változik. A Yelp attól tart, hogy a Google túl gyakran fog győzedelmeskedni.
A Yelp azt javasolta az uniós szabályozóknak, hogy a méltányosabb eredmények elérése érdekében a Google módosítsa inkább a találati oldalak térkép widgetjét, hogy az számos szolgáltatótól származó üzleti listákat és értékeléseket is tartalmazzon, így a Google címjegyzékéből származó adatok közvetlenül a Yelp és más szolgáltatók adatai mellé kerüljenek.
A Yelphez hasonló, a tesztelés során végrehajtott változtatásokat kritizáló vállalatok felszólították az Európai Bizottságot, hogy március 7-én, a DMA végrehajtásának megkezdésekor azonnal indítson vizsgálatot a Google ellen. "A Yelp sürgeti a szabályozó hatóságokat, hogy kötelezzék a Google-t a DMA betűjének és szellemének teljes körű betartására" - mondta David Segal, a Yelp közpolitikáért felelős alelnöke. "A Google hamarosan mindkettőt megszegi, mert ha megnézzük, mit terjesztett elő a Google, elég egyértelmű, hogy a szolgáltatásai még mindig a legjobb helyen lesznek."
Az uniós tisztviselők szerint nem minden eddig általuk látott dolog tűnik megfelelőnek, de március 7-ig nem tudnak semmit tenni. Gerard de Graaf, az EU San Franciscó-i irodájának vezetője szerint tisztában vannak a Yelp aggályaival. "A Bizottság erőteljesen érvényre fogja juttatni a DMA-t, hogy biztosítsa a piacnyitás és az innováció nagyobb lehetőségeinek teljes körű előnyeit, és szükség esetén teljes mértékben igénybe fogja venni a végrehajtási intézkedéseket" - mondja.
Nem ez az első eset, hogy a Google-t vagy más nagy platformokat - amelyeket a DMA "kapuőröknek" nevez - azzal vádolják, hogy olyan módosításokat javasolnak, amelyek megkerülik az EU új szabályainak szellemét. A törvény által érintett többi Google-egység - például az Android, a Chrome és a Maps, valamint a többi kapuőr, például az Apple, a Meta és az Amazon - még nem hozták nyilvánosságra az összes megfelelési tervüket. Egy több ezer kisebb vállalatból álló koalíció - köztük a titkosított szoftvereket gyártó Proton és a norvég Schibsted médiavállalat - azonban azt állítja, hogy az eddig nyilvánosságra hozottak nem elégségesek. A csoport azt írta, hogy a jövő hónapban elvileg új korszak kezdődik az interneten, legalábbis az európaiak számára: "Sajnálatos lenne, ha ez az új korszak rosszul kezdődne".
A DMA azon rendelkezése, amely a Google keresési üzletágát sújtja, azt hivatott megakadályozni, hogy a Google néhány speciálisabb keresőeszközével konkuráló weboldalakat tisztességtelenül visszaminősítsék a keresési eredményekben. Nem csak a Yelp bírálja a Google javasolt javításokat. Az új szabályok azt is előírják a Google számára, hogy a Google Hotels, a Google Flights és a Google Shoppinghoz hasonló szolgáltatások keresési eredményeit tisztességes, átlátható és megkülönböztetésmentes módon kezelje. A repülőjegy-összehasonlító versenytársak, mint például a Skyscanner, csalódottak amiatt, hogy az olyan lekérdezések, mint a "London-Párizs repülőjegyek", első találatként egy Google Flights widgetet mutatnak légitársaságokkal, árakkal és menetrendekkel. Ez sokkal gazdagabb és feltűnőbb felület, mint a Skyscanner és más repülőjegy-összehasonlító oldalak standard hivatkozásai az oldal alján, bár a Google kezdi elfogadni, hogy ezek vizuálisan vonzóbbak legyenek.
A Google egy új dizájnt tesztel Európában, amely a Google Flights widgetet egy tömörebb listával váltja fel, amely a lehetőségekről az oldal alján, a Google Flights helyett a légitársaságokra hivatkozik. Nem világos, hogy ezek a változások milyen hatással vannak a felhasználói viselkedésre; a Google nem tett közzé adatokat. Annalaura Gallo, a Skyscannert, az Airbnb-t, az Expediát és több más céget képviselő EU Travel Tech Alliance szóvivője szerint nem is végeztek felhasználói kutatásokat, mert a dizájn kirívóan nem felel meg a DMA-nak. "A mi szemszögünkből ez máris illegális" - mondja, rámutatva arra, hogy az új listázás még mindig megkülönböztető jegy a Google újratervezett találati oldalán. "Mindenkit egyformán kell kezelniük".
A Google javasolt változtatásai a vásárlási keresésekre vonatkozóan egy új "Ajánlatok összehasonlítása" gombot tartalmaznak, ami a Kelkoo szerint szintén problémás, mivel még mindig a Google Shopping találatok foglalják el a legnagyobb helyet. "A fogyasztók szeretik a kényelmet, de nem a választék rovására, mert ez monopóliumokat és magas árakat hoz létre" - mondja Stables. A Google egy új gombot is tesztel a különböző típusú kereséseknél, amelyek közvetlenül a keresősáv alatt jelennek majd meg a találati oldalon, hogy kiemeljék az összehasonlító szolgáltatásokat. A felhasználók a "Helyek", "Állások", "Repülős oldalak", "Termékoldalak", "Közlekedési oldalak" stb. feliratú gombokra kattintva frissíthetik a találati listát, hogy az olyan szolgáltatások, mint a Yelp, a Skyscanner, a LinkedIn és a TripAdvisor kiemeltebben jelenjenek meg.
A Google még mindig dolgozik a kialakításon és előfordulnak hibák. Az Idealo termékkereső weboldalnál Malte Landwehr dolgozik azon, hogy a lap a keresési eredményekben jobb helyezést érjen el. Beszámolója szerint a "földrengésre" való keresésnél nemrég megjelent egy "álláskereső oldalak" gomb. Az Idealo még nem végzett fogyasztói tesztelést, de nem számít nagy változásokra abban, ahogyan a Google találati oldalai a felhasználókat a saját szolgáltatásai felé terelik.