SG.hu

Elment az internet Ausztráliában, le­mon­dott a szol­gál­tató vezérigazgatója

Hatalmas üzemzavar volt november 8-án az Optus ausztrál távközlési cégnél, amelynek következtében mintegy tízmillió ausztrál tizennégy órán keresztül nem tudott csatlakozni semmilyen szolgáltatáshoz. A vállalat vezérigazgatója, Kelly Bayer Rosmarin ma bejelentette lemondását.

Az Optus az üzemzavarra vonatkozó magyarázatát az oldal alján található GYIK-ben rejtette el, ahol az esetet a következőképpen írják le:" Szerda hajnali 4.05-kor az Optus hálózatán egy szoftverfrissítés történt, ami után megváltoztak egy nemzetközi peering-hálózat útválasztási információi. Ezek a routing változások szétterjedtek a hálózatunk több rétegén keresztül, és kulcsfontosságú routereken túllépték az előre beállított biztonsági szinteket. Ez azt eredményezte, hogy ezek az eszközök védekezésképpen lekapcsolódtak az Optus IP Core hálózatról." Később kiderült, hogy a hibás routing információk forrása a Singtel volt, egy szingapúri székhelyű távközlési vállalat, amely az Optus tulajdonosa. Az Optus hálózata a Singtel észak-amerikai és ázsiai internetes központjaihoz csatlakozik.

Az Optus később a Cisco routerek alapértelmezett beállításait okolta az incidensért, amelyek nem tudtak megbirkózni a Singtel által küldött változások mennyiségével, mivel azok meghaladták a biztonsági határértékeket. Az Optusnak a kiesést magyarázó beadványa azonban hallgat arról, hogy a hálózat miért fogadta el ezeket a változtatásokat anélkül, hogy tesztelte volna azok hatását a hálózatra - ami általános és ésszerű megközelítés a kritikus fontosságú infrastruktúra működtetése során. Annyit lehet tudni, hogy a 200 érintett router közül néhány helyreállításához fizikai beavatkozásra volt szükség.

Ausztrália nagy. Nagyon nagy. A routerek javítására időbe telt, és eközben még a segélyhívó szolgálatok hívására használt telefonszám sem volt elérhető. Több ezer kisvállalkozás nem tudta feldolgozni az elektronikus fizetéseket - és ez katasztrófa egy olyan országban, ahol a kiskereskedelmi tranzakciók mindössze 13 százalékát bonyolítják készpénzzel. Az még nem ismert, hogy a Singtel hogyan állította le az Optus hálózatát, és finoman szólva sem lehet megnyugató a kormány számára, hogy egy külföldi szolgáltató - még ha olyan baráti ország is, mint Szingapúr - elég mélyen hozzáférhetett egy ausztrál hálózathoz ahhoz, hogy azt tönkretegye.


A tömeges kellemetlenségek miatt Bayer Rosmarint egy parlamenti bizottság elé idézték, de az Optus számára nem idegen a magyarázkodás az ausztrál kormány előtt. 2022-ben jelentős adatszivárgást szenvedtek el, és a fontos hitelesítési adatok következtében egyes ügyfelei kénytelenek voltak új jogosítványt és/vagy útlevelet csináltatni. Bayer Rosmarin a politikusoknak elmondta, hogy az ország második legnagyobb távközlési vállalatának katasztrófa utáni helyreállítási rendszere nem számolt teljes hálózati kieséssel. De még rosszabbul sült el az a mondat, melyben a volt vezérigazgató elismerte, hogy baj esetére rivális cégek, a Telstra és Vodafone SIM-kártyáit tartja magánál. Beszámolója rengeteg ausztrál újság címlapjára felkerült, ezután jelentette be lemondását.

Az egyik legesélyesebb jelölt a vezérigazgatói posztra Gladys Berejiklian, a cég korábbi vezetője és Ausztrália legnagyobb államának, Új-Dél-Wales korábbi miniszterelnöke.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!