SG.hu

A lemondásnak ugyanolyan egyszerűnek kell majd lennie, mint az előfizetésnek

Manapság minden előfizetéses. És néha ezeket az előfizetéseket nagyon nehéz lemondani - szándékosan.

Az ingyenes próbaverziók sokszor nem is annyira ingyenesek, vagy éppen automatikusan alakulnak át fizetős havi szolgáltatássá. És a havi előfizetések bizony drágák, ha nem vesszük észre, hogy fizetnünk kell értük. A cégek tudják, hogy minél nehezebb lemondani a szolgáltatásaikról, annál több pénzt kapnak azoktól az emberektől, akik vagy nem is tudták, hogy fizetős szolgáltatásra szerződtek, vagy nincs idejük lemondani azt. Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság, az FTC bejelentette, hogy egykattintásos szabály bevezetését javasolja, amely arra kényszerítené a vállalkozásokat, hogy a leiratkozást ugyanolyan egyszerűvé tegyék, mint a feliratkozást.

A "kattintással lemondás" egyelőre csak egy jogszabály javaslat. Ha a szabályt jóváhagyják, ez azt jelenti, hogy nincs többé várakozás valami lemondására, és illegális lesz az a tervezés, amely a fogyasztókat becsapva fizettetné meg a szolgáltatásokat. "Biztos vagyok benne, hogy mindannyian átélték már azt, hogy megpróbáltak lemondani egy előfizetést, és a vállalat végtelen számú akadályt gördített eléjük" - nyilatkozta Lina Khan, az FTC elnöke. "A vállalatok nem manipulálhatják a fogyasztókat, hogy olyan előfizetésekért fizessenek, amelyeket nem akarnak. Az elmúlt néhány évben drámai növekedést tapasztaltunk az előfizetésen alapuló üzleti modellekben, ami csak még inkább aláhúzza ennek sürgősségét." - mondta Khan.

Amellett, hogy a vállalkozásoknak ugyanolyan könnyen lemondhatóvá kell tenniük a szolgáltatást, mint amilyen könnyen fel lehet rá iratkozni, a szabály új követelményeket támasztana a fogyasztók jobb tájékoztatására vonatkozóan arról is hogy a vállalkozások fizetős szolgáltatásra iratkoznak fel. A cégeknek a felhasználók kifejezett beleegyezését is be kell szerezniük és emlékeztetniük kell őket a szolgáltatás automatikus megújítása előtt. Azt is fel kell tüntetniük, hogy az ingyenes próbaverzió meddig tart, hogy a vásárló tudja, hogyan és mikor mondhatja le a szolgáltatást, mielőtt az ingyenes rész lejár. A vállalkozások számára megengedett lenne, hogy különböző különleges ajánlatokat vagy kedvezményeket kínáljanak a fogyasztóknak, hogy megpróbálják rávenni őket előfizetésük fenntartására, de csak akkor, ha az ügyfél beleegyezik ezek megtekintésébe vagy meghallgatásába.

Végül a szabály felhatalmazná az FTC-t arra, hogy a jogsértőkkel szembe polgári jogi szankciókat foganatosítson, a fogyasztók számára pedig jogorvoslatot kérjen. A manipulatív üzleti modelleket használó vállalkozásoknak biztosan nem fog tetszeni ez az új szabály, de nem is kell meglepődniük rajta. Az FTC már 2021 októberében jelezte, hogy foglalkozni fog a témával, és már a Khan előtt is vizsgálta, hogy miként lehet kezelni azt a fajta webdesignt, amelynek célja, hogy a fogyasztókat becsapja vagy manipulálja, hogy azt válasszák, amit a weboldal akar.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Frekvency #4
    na végre egy jó ötlet, féreg netes cégek imádják az efféle átkúrását az embereknek. Én is nézegettem ma egy oldalt ami érdekelt, ott volt hogy 1 hónapra x forint, jó van , mondom, nem sok, annyit kibírok, mert kell valamit szerkesztgetnem. De azért csak megnéztem az apróbetüst és ott derült ki, hogy automatikus belegyezek abba, hogy havonta vonják ezt az összeget, a lemondást meg valami nyakatekert szar eljárás ha egyáltalán lehet realizálni, és ott lenne náluk a bankadataim..anyáád..most ugy használom, hogy megszerkesztem amit akarok és képkivágóval kiszedem a képernyőről :D
    Utoljára szerkesztette: Frekvency, 2023.03.29. 23:04:04
  • kvp #3
    "Ahol fizetési adatot kell megadni az ingyenes időszakra, ott nagyon meggondolom, hogy kell e."

    Altalaban azert csinaljak, hogy ne lehessen az ingyenes idoszak utan ujra regisztralni egy masik azonositoval a vilag vegeeig. A bankkartya egyfajta globalis egyedi azonositokent mukodik, amit ki lehetne valtani egy teljes vilagot lefedo digitalis szemelyi igazolvannyal. Magam reszerol ahol kartyat kernek ott vagy elofizetek alapbol vagy inkabb nem regisztralok.

    A lemondas biztositasa elvileg EU-s szinten kotelezo, de a nem EU-s jogrendbe tartozo cegek eseten ez nem feltetlen biztositott, sot sok amerikai cegnel direkt akadalyozzak is. (az automatikus kartyas terheles banki letiltasa eseten pedig fizetesi felszolitast, majd vegrehajtot kuldenek)
  • wraithLord #2
    Én eddig nem találkoztam olyan szolgáltatóval vagy céggel, aminél nem egy gombnyomás lett volna az előfizetés lemondása. Most a Netflixet kéne lemondanom, mert kb. fölöslegesen fizetek havi 4500-at. Remélem, az se lesz sokkal problémásabb.
  • RJoco #1
    A manipulatív üzleti modelleket egyszerűen törölni kellene a netről, cégengedélyt visszavonni, címet tiltani, stb. Mindjárt meggondolnák azok a szemetek, hogy megéri e.
    Szerencsére így még nem jártam.
    Az amazon egy hónapos prime-ja is minden gond nélkül lemondható.
    De internet előfizetést is mondtam már le problémamentesen, egyszerűen.
    Játékszerverrel sem volt még soha gondom. Ahol fizetési adatot kell megadni az ingyenes időszakra, ott nagyon meggondolom, hogy kell e. És, ha regisztrálok is rá, általában azonnal, de másnap biztos, hogy visszamondom. Az ingyenes időszak úgyis megmarad a lejárat végéig, nekem meg nincs mit elfelejtenem.

    Amúgy nagyon egyszerűen meg lehetne oldani a gyakorlatot. Az ingyenes időszak alkalmával nem kell semmilyen fizetési lehetőséget megadni. A rendszer figyelmeztet az érvényesség lejártakor és felajánlja a lehetőséget a fizetésre a további használathoz.
    Sokkal jobb lenne a felhasználóknak, mint jogorvoslatért rohangálni. Csak ugye itt sem ez a cél.