Gyurkity Péter
Jobban dolgozik az USB-vel a DisplayPort 2.1
Az új szabvány és az USB4 jobban együttműködik, növelve az átvitelt és a hatékonyságot.
Az USB kapcsán nem is olyan régen számoltunk be arról, hogy egyenesen duplázna a második USB4-szabvány, eközben azonban a VESA is dolgozott saját új megoldásán, amely a meglévő megoldást frissíti és teszi jóval hatékonyabbá. Ennek hivatalos bemutatkozása most szintén megtörtént, így közelebbről szemügyre vehetjük a fontosabb előrelépéseket.
A szervezet hivatalos bejelentésében a DisplayPort 2.1 főbb részleteit sorolják fel nekünk, kiemelve a fejlesztés során elért eredményeket. Kiderül például, hogy az új specifikáció tulajdonképpen minden, a 2.0-s verziónak megfelelő eszközt teljes mértékben támogat. Érdekesség, hogy ez jelen esetben nem pusztán a visszafelé való kompatibilitást jelenti, hanem a teljes mértékű együttműködést, ugyanis a korábbi lépések révén minden ilyen eszköz teljesíti a szigorúbb, 2.1-es verzió részét képező követelményeket. Mindez a natív kábelre, a DisplayPort Alt Mode-ra (vagyis az USB-C bevetésére), valamint az USB4-elérésen keresztüli tunnel alkalmazására egyaránt vonatkozik, tehát a fizikai rétegtől függetlenül kihasználhatjuk a jobb mutatókat.
Fontos eredmény, hogy a tunnel esetén jóval hatékonyabban használhatjuk majd az USB4-et az egyéb adatok továbbítására, ehhez pedig két további funkció csatlakozik. Ezek egyike a Display Stream Compression (DSC) lossless kodek alkalmazása, amely látható romlás nélkül is akár 67 százalékkal csökkentheti a felhasznált sávszélességet, a másik pedig a tunneling során felhasznált sávszél akár 99 százalékos mérséklését teszi lehetővé, a Panel Replay névre keresztelt funkció révén. Ezzel egy időben hosszabb, akár 2 méteres kábeleket is alkalmazhatunk, a DP40 esetében 4x10 Gbps, a DP80 révén pedig 4x20 Gbps maximális átvitellel.
Egyes pletykák szerint az AMD Navi 31 grafikus vezérlői már támogatják az új szabványt, ezek megjelenése már nagyon közel van. Az Intel kapcsán is felmerültek hasonló hírek, miközben az GeForce RTX 4090 csak a DisplayPort 1.4-et kezeli megfelelően.
Az USB kapcsán nem is olyan régen számoltunk be arról, hogy egyenesen duplázna a második USB4-szabvány, eközben azonban a VESA is dolgozott saját új megoldásán, amely a meglévő megoldást frissíti és teszi jóval hatékonyabbá. Ennek hivatalos bemutatkozása most szintén megtörtént, így közelebbről szemügyre vehetjük a fontosabb előrelépéseket.
A szervezet hivatalos bejelentésében a DisplayPort 2.1 főbb részleteit sorolják fel nekünk, kiemelve a fejlesztés során elért eredményeket. Kiderül például, hogy az új specifikáció tulajdonképpen minden, a 2.0-s verziónak megfelelő eszközt teljes mértékben támogat. Érdekesség, hogy ez jelen esetben nem pusztán a visszafelé való kompatibilitást jelenti, hanem a teljes mértékű együttműködést, ugyanis a korábbi lépések révén minden ilyen eszköz teljesíti a szigorúbb, 2.1-es verzió részét képező követelményeket. Mindez a natív kábelre, a DisplayPort Alt Mode-ra (vagyis az USB-C bevetésére), valamint az USB4-elérésen keresztüli tunnel alkalmazására egyaránt vonatkozik, tehát a fizikai rétegtől függetlenül kihasználhatjuk a jobb mutatókat.
Fontos eredmény, hogy a tunnel esetén jóval hatékonyabban használhatjuk majd az USB4-et az egyéb adatok továbbítására, ehhez pedig két további funkció csatlakozik. Ezek egyike a Display Stream Compression (DSC) lossless kodek alkalmazása, amely látható romlás nélkül is akár 67 százalékkal csökkentheti a felhasznált sávszélességet, a másik pedig a tunneling során felhasznált sávszél akár 99 százalékos mérséklését teszi lehetővé, a Panel Replay névre keresztelt funkció révén. Ezzel egy időben hosszabb, akár 2 méteres kábeleket is alkalmazhatunk, a DP40 esetében 4x10 Gbps, a DP80 révén pedig 4x20 Gbps maximális átvitellel.
Egyes pletykák szerint az AMD Navi 31 grafikus vezérlői már támogatják az új szabványt, ezek megjelenése már nagyon közel van. Az Intel kapcsán is felmerültek hasonló hírek, miközben az GeForce RTX 4090 csak a DisplayPort 1.4-et kezeli megfelelően.