Berta Sándor
Alkalmazások - nagyobb adatgyűjtést hoz a hiányzó konkurenciaharc
Az adatvédelem szempontjából is jobb, ha több szoftver verseng egymással.
Az Európai Gazdaságkutató Központ (ZEW), a Zürichi Egyetem és az East Anglia Egyetem munkatársai közös tanulmányukban azt írták, hogy a digitális piacokon elérhető információk fontos szerepet játszanak és a mobilprogramok területe sem jelent kivételt. A szakemberek megállapították, hogy e piacot néhány nagyon sikeres és többnyire ingyenes alkalmazás uralja, s kimutatható, hogy a hiányzó konkurenciaharc hozzájárul az átlagosnál nagyobb mértékű adatgyűjtéshez és -továbbításhoz.
A tudósok 2015 októbere és 2018 januárja között 1,5 millió, a Google Play Store kínálatában elérhető szoftvert és azok környezetét vették górcső alá. Megnézték, hogy az adott programoknak mely alkalmazások a konkurenseik, illetve a telepítések és az ajánlások száma alapján kiszámították, hogy mekkora lehet a piaci részesedésük. A megvizsgált információkból kiderült, hogy a világszerte azonosított több mint 30 000 szoftver-részpiac közel egyharmadát egy vagy kettő program uralja. Láthatóvá vált az is, hogy az alkalmazások több mint fele legalább egy olyan jogosítvánnyal is rendelkezik, amelynek segítségével beavatkozhat a felhasználók magánéletébe.
A felhasználói adatokhoz elsősorban a navigációs szoftverek szeretnek hozzáférni, ez részben a működési elvükből is fakad. A személyes információkra főleg az ingyenes programok kíváncsiak. Dr. Reinhold Kesler, a Zürichi Egyetem munkatársa kifejtette, hogy az adatok növekvő mértékű gyűjtése összefügg egy adott alkalmazás piaci hatalmával. Kijelenthető továbbá, hogy a személyes információk - a mobilszoftverek területén is - egyre inkább a fizetőeszköz szerepét töltik be.
Az Európai Gazdaságkutató Központ (ZEW), a Zürichi Egyetem és az East Anglia Egyetem munkatársai közös tanulmányukban azt írták, hogy a digitális piacokon elérhető információk fontos szerepet játszanak és a mobilprogramok területe sem jelent kivételt. A szakemberek megállapították, hogy e piacot néhány nagyon sikeres és többnyire ingyenes alkalmazás uralja, s kimutatható, hogy a hiányzó konkurenciaharc hozzájárul az átlagosnál nagyobb mértékű adatgyűjtéshez és -továbbításhoz.
A tudósok 2015 októbere és 2018 januárja között 1,5 millió, a Google Play Store kínálatában elérhető szoftvert és azok környezetét vették górcső alá. Megnézték, hogy az adott programoknak mely alkalmazások a konkurenseik, illetve a telepítések és az ajánlások száma alapján kiszámították, hogy mekkora lehet a piaci részesedésük. A megvizsgált információkból kiderült, hogy a világszerte azonosított több mint 30 000 szoftver-részpiac közel egyharmadát egy vagy kettő program uralja. Láthatóvá vált az is, hogy az alkalmazások több mint fele legalább egy olyan jogosítvánnyal is rendelkezik, amelynek segítségével beavatkozhat a felhasználók magánéletébe.
A felhasználói adatokhoz elsősorban a navigációs szoftverek szeretnek hozzáférni, ez részben a működési elvükből is fakad. A személyes információkra főleg az ingyenes programok kíváncsiak. Dr. Reinhold Kesler, a Zürichi Egyetem munkatársa kifejtette, hogy az adatok növekvő mértékű gyűjtése összefügg egy adott alkalmazás piaci hatalmával. Kijelenthető továbbá, hogy a személyes információk - a mobilszoftverek területén is - egyre inkább a fizetőeszköz szerepét töltik be.