SG.hu
Komoly növekedés előtt áll a hazai IT-biztonsági piac
Egyre erőteljesebben foglalkoztatja az IT-biztonság kérdése a hazai vállalatokat, ám ezzel együtt nem mindig fordítanak elég erőforrást erre a területre, derül ki a T-Systems Magyarország megbízásából készült felmérésből.
Az IT biztonság továbbra is az egyik legdinamikusabban növekvő területe a hazai IT piacnak, és az előttünk álló időszakban is komoly bővülés várható – derül ki abból a felmérésből, amelyet az IDC készített a T-Systems Magyarország megbízásából. A rendelkezésre álló adatok alapján 2014-re meghaladta a 90 millió dollárt – jelenlegi árfolyamon számolva a 25 milliárd forintot - a teljes piac nagysága. Közép-Európában ezzel a közepesen fejlett piacok közé tartozik a magyar, amely legnagyobb – közel 45 százalékos – szeletét a szolgáltatások adják, míg 34,6 százalékot ér el a szoftverek, és 20,5 százalékot a készülékek részesedése.
A magyar piac viszonylag jó pozíciói ellenére ugyanakkor – állapítja meg a felmérés – komoly a nyomás a vállalatokon az IT-biztonság és rendszerfelügyelet területén: főként az egyre összetettebb fenyegetések, a növekvő IT-biztonsági tudatosság, az új technológiák (elsősorban a mobil eszközök) okozta kihívások, illetve az adminisztratív-, és megfelelési kötelezettségek miatt. Az IT-biztonsághoz való viszonyulást ugyanakkor a felmérés szerint az is nagyban befolyásolja, hogy az adott vállalat milyen területen működik.
A pénzügyi területen például kiemelten fontos szerepet kap az IT-biztonság az üzleti tevékenység szempontjából: az ezen a területen működő vállalatok számára elsődleges prioritás rendszereik védelme, többek között az üzletmenet folytonosságának biztosítása miatt. Ezeknek a szervezeteknek már többnyire az IT csapatuk is jelentős, s minden esetben dedikált szakértő, illetve szakértői csapat foglalkozik a biztonsági kérdésekkel, illetve evidencia, hogy a felső menedzsmentben IT szakember képviseli a biztonsági kérdéseket.
A gyártás és az ipar területén viszont leginkább ott tekintenek kiemelt fontossággal az IT-biztonságra, ahol a termelési folyamatokat is IT megoldások vezérlik, de náluk az információvédelem szerepe is felértékelődik. A közműszolgáltatóknál pedig alapvetően a szolgáltatások biztonsága miatt kap egyre hangsúlyosabb szerepet az IT. A vállalatoknak egy jelentős része ugyanakkor nem tekinti az IT-biztonságot az üzlet szempontjából kritikus pontnak, illetve az IT és az üzlet nem minden biztonsági kockázatról értesül, vagy ha igen, azokat nem tekinti a vállalat szempontjából releváns kockázatnak. Ezt az attitűdöt viszont módosítja, ha adott cég egy nemzetközi nagyvállalat magyarországi leányvállalataként működik, mert a nemzetközi előírások erősödő nyomásként, és kötelező feladatként jelentkeznek.
Ami pedig a jövőbeli fejlesztéseket illeti, az informatika működésével kapcsolatos elvárások két alapvető irányba mutatnak. Egyfelől és elsődlegesen nő a megbízható, biztonságos üzemeltetéssel szembeni elvárás, másfelől, mivel a technológia és az üzlet oda-vissza hat egymásra, az üzleti oldal számára fontos, hogy az IT is hozzon innovatív megoldásokat. A jövőben tehát elsősorban azok az informatikai szolgáltatók lehetnek sikeresek az IT-biztonság területén, amelyek az üzleti innováció támogatására is alkalmas megoldásokat tudnak nyújtani – állapítja meg a felmérés.
Az IT biztonság továbbra is az egyik legdinamikusabban növekvő területe a hazai IT piacnak, és az előttünk álló időszakban is komoly bővülés várható – derül ki abból a felmérésből, amelyet az IDC készített a T-Systems Magyarország megbízásából. A rendelkezésre álló adatok alapján 2014-re meghaladta a 90 millió dollárt – jelenlegi árfolyamon számolva a 25 milliárd forintot - a teljes piac nagysága. Közép-Európában ezzel a közepesen fejlett piacok közé tartozik a magyar, amely legnagyobb – közel 45 százalékos – szeletét a szolgáltatások adják, míg 34,6 százalékot ér el a szoftverek, és 20,5 százalékot a készülékek részesedése.
A magyar piac viszonylag jó pozíciói ellenére ugyanakkor – állapítja meg a felmérés – komoly a nyomás a vállalatokon az IT-biztonság és rendszerfelügyelet területén: főként az egyre összetettebb fenyegetések, a növekvő IT-biztonsági tudatosság, az új technológiák (elsősorban a mobil eszközök) okozta kihívások, illetve az adminisztratív-, és megfelelési kötelezettségek miatt. Az IT-biztonsághoz való viszonyulást ugyanakkor a felmérés szerint az is nagyban befolyásolja, hogy az adott vállalat milyen területen működik.
A pénzügyi területen például kiemelten fontos szerepet kap az IT-biztonság az üzleti tevékenység szempontjából: az ezen a területen működő vállalatok számára elsődleges prioritás rendszereik védelme, többek között az üzletmenet folytonosságának biztosítása miatt. Ezeknek a szervezeteknek már többnyire az IT csapatuk is jelentős, s minden esetben dedikált szakértő, illetve szakértői csapat foglalkozik a biztonsági kérdésekkel, illetve evidencia, hogy a felső menedzsmentben IT szakember képviseli a biztonsági kérdéseket.
A gyártás és az ipar területén viszont leginkább ott tekintenek kiemelt fontossággal az IT-biztonságra, ahol a termelési folyamatokat is IT megoldások vezérlik, de náluk az információvédelem szerepe is felértékelődik. A közműszolgáltatóknál pedig alapvetően a szolgáltatások biztonsága miatt kap egyre hangsúlyosabb szerepet az IT. A vállalatoknak egy jelentős része ugyanakkor nem tekinti az IT-biztonságot az üzlet szempontjából kritikus pontnak, illetve az IT és az üzlet nem minden biztonsági kockázatról értesül, vagy ha igen, azokat nem tekinti a vállalat szempontjából releváns kockázatnak. Ezt az attitűdöt viszont módosítja, ha adott cég egy nemzetközi nagyvállalat magyarországi leányvállalataként működik, mert a nemzetközi előírások erősödő nyomásként, és kötelező feladatként jelentkeznek.
Ami pedig a jövőbeli fejlesztéseket illeti, az informatika működésével kapcsolatos elvárások két alapvető irányba mutatnak. Egyfelől és elsődlegesen nő a megbízható, biztonságos üzemeltetéssel szembeni elvárás, másfelől, mivel a technológia és az üzlet oda-vissza hat egymásra, az üzleti oldal számára fontos, hogy az IT is hozzon innovatív megoldásokat. A jövőben tehát elsősorban azok az informatikai szolgáltatók lehetnek sikeresek az IT-biztonság területén, amelyek az üzleti innováció támogatására is alkalmas megoldásokat tudnak nyújtani – állapítja meg a felmérés.