SG.hu
A garanciában visszavitt mobiltelefonok többségének semmi baja nincs
Tömegesen veszik vissza a hibátlan telefonokat a mobilszolgáltatók. Négyből három garanciális készüléknek semmi baja azon kívül, hogy a használója túl sok alkalmazást telepített rájuk.
A Blancco Technology Group felmérése szerint a garanciális hibajavításra visszavitt okostelefonok többségének semmi baja. Mivel azonban a szolgáltatók nem végzik el helyben a készülékek belső működésének ellenőrzését, legtöbbször nekik kell fedezni a hibátlan telefonok bevizsgálásával járó költségeket. A probléma legfőbb forrása, hogy a felhasználók egyszerűen túl sok alkalmazást telepítenek a készülékekre, és utána ezeket párhuzamosan futtatják egymással. A helyzet Ázsiában a legrosszabb, ahol akár 40 alkalmazást is megpróbálnak egyszerre használni, de Európában és Észak-Amerikában sem sokkal jobb a helyzet.
A lassulást ilyenkor a felhasználók általában a hardverre fogják, majd csak a készülékek műszaki bevizsgálása során derül ki, hogy négyből háromnak semmi baja. A Blancco becslése szerint mindez egyedül Magyarországon több száz milliós kárt okoz az operátoroknak. A cég szerint megoldást az jelentene, ha az operátorok ügyfélszolgálatai egy diagnosztikai szoftver segítségével helyben, néhány perc leforgása alatt tesztelnék a visszavitt készülékeket. Így eldönthető lenne, hogy van-e a garanciális javítás körébe tartozó műszaki hiba, vagy a teljesítményprobléma a használat módjából ered, a jogosulatlan igények pedig elutasíthatóak lennének.
Emellett az ügyfelek részletes jegyzőkönyvet kaphatnának a telefon műszaki állapotáról, a személyes adatok védelmét pedig segítené, hogy egyidejűleg megtörténhetne a javításra átvett készülékek szoftveres törlése is. A meghibásodások aránya többé-kevésbé tükrözi a mobil operációs rendszerek és a gyártók piaci helyzetét, a Blancco felmérése szerint a meghibásodások 85 százaléka androidos készülékhez, 15 százaléka pedig iPhone-okhoz kapcsolódik. Az androidos szegmenesen belül a Samsung felelős a hibák 27 százalékáért, melyet a Lenovo (21%), a Motorola (18%), a Xiaomi (11%) és az Asus (8%) követ.
A leggyakrabban meghibásodó alkatrészek a kamera, az érintőképernyő, az akkumulátortöltő, a mikrofon és végül a telefon általános teljesítményének csökkenése. Ázsiában a legtöbb probléma a közösségi alkalmazásokhoz kapcsolódik, általában a Facebook, a WhatsApp, a WeChat és az itthon kevésbé ismert Line állnak ezek hátterében.
A Blancco Technology Group felmérése szerint a garanciális hibajavításra visszavitt okostelefonok többségének semmi baja. Mivel azonban a szolgáltatók nem végzik el helyben a készülékek belső működésének ellenőrzését, legtöbbször nekik kell fedezni a hibátlan telefonok bevizsgálásával járó költségeket. A probléma legfőbb forrása, hogy a felhasználók egyszerűen túl sok alkalmazást telepítenek a készülékekre, és utána ezeket párhuzamosan futtatják egymással. A helyzet Ázsiában a legrosszabb, ahol akár 40 alkalmazást is megpróbálnak egyszerre használni, de Európában és Észak-Amerikában sem sokkal jobb a helyzet.
A lassulást ilyenkor a felhasználók általában a hardverre fogják, majd csak a készülékek műszaki bevizsgálása során derül ki, hogy négyből háromnak semmi baja. A Blancco becslése szerint mindez egyedül Magyarországon több száz milliós kárt okoz az operátoroknak. A cég szerint megoldást az jelentene, ha az operátorok ügyfélszolgálatai egy diagnosztikai szoftver segítségével helyben, néhány perc leforgása alatt tesztelnék a visszavitt készülékeket. Így eldönthető lenne, hogy van-e a garanciális javítás körébe tartozó műszaki hiba, vagy a teljesítményprobléma a használat módjából ered, a jogosulatlan igények pedig elutasíthatóak lennének.
Emellett az ügyfelek részletes jegyzőkönyvet kaphatnának a telefon műszaki állapotáról, a személyes adatok védelmét pedig segítené, hogy egyidejűleg megtörténhetne a javításra átvett készülékek szoftveres törlése is. A meghibásodások aránya többé-kevésbé tükrözi a mobil operációs rendszerek és a gyártók piaci helyzetét, a Blancco felmérése szerint a meghibásodások 85 százaléka androidos készülékhez, 15 százaléka pedig iPhone-okhoz kapcsolódik. Az androidos szegmenesen belül a Samsung felelős a hibák 27 százalékáért, melyet a Lenovo (21%), a Motorola (18%), a Xiaomi (11%) és az Asus (8%) követ.
A leggyakrabban meghibásodó alkatrészek a kamera, az érintőképernyő, az akkumulátortöltő, a mikrofon és végül a telefon általános teljesítményének csökkenése. Ázsiában a legtöbb probléma a közösségi alkalmazásokhoz kapcsolódik, általában a Facebook, a WhatsApp, a WeChat és az itthon kevésbé ismert Line állnak ezek hátterében.