MTI

Megállt az internet terjedése a fiatalok körében

A fiatalok számítógépes, internetes, mobiltelefonos ellátottsága nem nőtt olyan ütemben, mint ahogy az előző közel egy évtizedben, ráadásul a zenelejátszók, a fényképezőgépek vagy a játékkonzolok használata drasztikusan csökkent.

A Magyar Ifjúság 2012 kutatás szerint az otthonukban számítógéppel rendelkező 15-29 éves fiatalok aránya mindössze egy százalékponttal emelkedett 2008 és 2012 között (79 százalékról 80 százalékra), a használók aránya pedig nem változott, 84 százalékos szinten maradt ez idő alatt. A Kutatópont Kft. 8 ezer, 15-29 éves hazai fiatalt kérdezett meg, egyebek mellett a médiafogyasztási szokásaikról. E felmérés szerint a fiatalok otthonainak internettel való bekötöttsége ugyancsak kevésbé jelentősen - 70 százalékról 74 százalékra - bővült. A mobiltelefon-használatnál is "mozdulatlanságot" tapasztaltak a kutatók: a fiatalok körében 2008-ban és 2012-ben is 93 százalék volt a mobillal rendelkezők aránya. A felmérésből kiderült az is, hogy a magyar fiatalok 20 százaléka (mintegy 375 ezren) nem férnek hozzá közvetlenül az világhálóhoz, azaz nincs sem otthonukban, sem a mobileszközükön internet-hozzáférés. Azt írták, ezek a fiatalok más társadalmi-gazdasági és kulturális szempontból is kedvezőtlenebb helyzetűnek tekinthetők, rosszabb anyagi helyzet jellemzi őket, kevésbé aktívak, az átlaghoz képest nagyobb fokú a bizalmatlanság körükben és pesszimistább a jövőképük.

A kutatás szerint 2008 és 2012 között drasztikusan esett több, fiatalok által használt elektronikai berendezés aránya. Ilyen eszközök például a zenelejátszók, a fényképezőgépek vagy a játékkonzolok. "Ezek térvesztését az magyarázza, hogy az ifjúság körében azok az integrált médiaeszközök váltak mind népszerűbbé, amelyek több, korábban más és más készüléken lévő funkciót egy helyen tettek elérhetővé" - idézte a közlemény Székely Levente, a kutatás vezetője, a Kutatópont kutatási igazgatójának szavait. Közölték azt is, hogy a felmérés alapján növekedni látszik a televíziózásra fordított idő, ugyanakkor a szabadidős tevékenységek sorában az internetezés átvette a vezetést a televíziózástól.

A kutatás szerint az e-mail, az SMS vagy az olyan azonnali üzenetküldő programokon keresztüli chatelés, mint a Skype - miközben még mindig nagyon elterjedtek - jelentősége visszaesett. Ennek egyik magyarázata szerintük az, hogy a mobilkommunikációban számos, az ingyenes információcsere lehetőségével kecsegtető alkalmazás vált széles körben hozzáférhetővé. A másik ok szerintük a közösségi portálok és az azokba telepített üzenetküldő szolgáltatások népszerűsége. A közösségi oldalakat a 15-29 évesek 69 százaléka használja, ami 6 százalékos emelkedést jelent 2008-hoz képest. A közösségi oldalakat használó fiatalok leginkább magánjellegű bejegyzésekhez, információkhoz szólnak hozzá, és a politikai, közéleti tartalmak megosztásával kapcsolatban mutatják a legcsekélyebb aktivitást. A 2012-es ifjúságkutatás során a fiatalok átlagosan 175-re becsülték az otthonaikban fellelhető nyomtatott könyvek számát, ami jóval kevesebb, mint az előző, 2008-as kutatás során regisztrált 265 példány. Ez valamivel több mint 50 százalékos zuhanás, ami még akkor is nagymérvű szűkülés, ha figyelembe vesszük, hogy átlagosan négy e-bookkal gyarapodott a fiatalok háztartása - írta a Kutatópont.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jawarider2 #3
    +1
  • AgentKis #2
    :D
    Sőt a 100% felett már nem is fog nőni! De kicsit másképpen tálalva: 21%-ról 20%-ra csökkent az otthonukban számítógéppel nem rendelkezők aránya ez 5%-os csökkenés (na jó csak 4,76) ebben a kategóriában! Ha így nézzük azért nem rossz.
  • Tripax #1
    Bizony bizony. Ha nincsen 4 dologra pénz akkor a legjobb megoldás ha egybe van integrálva az összes. Mégis csak egy ára, és ez a recesszió idején a jó döntés.