Napi Online
Nyolc HD csatornát tud szolgáltatni a T-Kábel
A földfelszíni digitális műsorszórás nem befolyásolja döntően a kábeltelevíziós szolgáltatást végző cégek életét - mondta Putz József, a T-Kábel Magyarország Kft. műszaki igazgatója, aki egy új, videokölcsönző szolgáltatás bevezetését is ígérte.
A T-Kábel a közelmúltban vezette be nagy felbontású (High Definition, HD) szolgáltatását. Mikor kezdte meg a cég az ehhez, illetve a már korábban elindított digitális szolgáltatáshoz szükséges fejlesztéseket?
- Már 2005 végén elindíthattuk a digitális szolgáltatást. Ehhez nem volt szükség hálózati fejlesztésekre, mivel ez egy széles sávú, optikát is alkalmazó rendszer, amelyhez a frekvenciákat kellett átrendezni, így az új frekvenciákon már nem analóg, hanem digitális műsorok kerültek a rendszerbe. Ezek mellett a központi vevőállomáson kellett fejlesztéseket végrehajtani és az előfizetőhöz egy set-top-boxot telepíteni. A március 11-én elindított HD-szolgáltatás sem igényelt semmilyen hálózati átalakítást, valójában csak újabb csatornát integráltunk a működő hálózatunkba, viszont a HD-hez másfajta set-top-box kellett.
Mely területeken érhető el digitális szolgáltatásuk?
- A teljes digitális portfóliónk - az említett HD-vel együtt - az általunk lefedett budapesti kerületekben, valamint a fővárosi fejállomás által ellátott területeken: Érden, Esztergomban, Dunakeszin, Fóton, Csömörön vehető igénybe. Idén még bekerül ebbe a körbe Piliscsaba és több kisebb település is.
Dél-Magyarországon is jelen vannak. Ott hol tart a szolgáltatás bevezetése?
- Szegeden és Békéscsabán a budapestihez képest fél évvel később indult el a digitális szolgáltatásunk, így a szűkebb frekvenciasáv miatt az ottani portfóliónk még nem éri el a fővárosit. Budapesten jelenleg 98 televízió- és három rádióműsort továbbítunk úgynevezett SD minőségben, és három televíziós műsorunk van HD-minőségben. Jelenleg a magyar nyelvű filmcsatorna, a Filmbox, az angol nyelvű dokumentumfilm-csatorna, a History Channel, valamint az ugyancsak angol nyelvű szórakoztató és életmódcsatorna, a Voom érhető el hálózatunkban HD-minőségben.
Tervezik-e a csatornák számának gyarapítását?
- Jelenlegi kiépített kapacitásunk 120 normál, analóg SD-csatorna továbbítására képes, így tehát további húsz csatornával bővíthető még a portfólió. A HD esetében pedig a mostani frekvencia nyolc műsort enged meg, de ha úgy alakul, hogy a HD-csatorna-kínálatot már nem tudnánk az említett nyolc helyen elhelyezni, akkor további frekvenciákat fogunk felhasználni ezekhez anélkül, hogy az analóg műsorok számát csökkentenénk.
Hol érhető el jelenleg a HD-szolgáltatásuk?
- Budapesten és a már említett főváros környéki településeken. Szegeden és Békéscsabán, valamint ezek környezetében a HD-hez egyelőre nincs elegendő sávszélesség, ezért ezeken a településeken még nem vehető igénybe ez a szolgáltatásunk, de idővel minden bizonnyal ezeken a helyeken is elérhető lesz.
Azokon a helyeken, ahol teljes a portfóliójuk, elérhető az analóg, a digitális és a HD-szolgáltatás. Ezek "együttélése" hosszú távú lesz a T-Kábel szolgáltatási területén?
- Addig, amíg van előfizetői igény az analóg szolgáltatásra, semmilyen okunk nincs arra, hogy megszüntessük. Amikor csökken az analóg iránti előfizetői igény, akkor kell elgondolkoznunk a teljes digitalizáción. Szerintem körülbelül tíz éven belül bekövetkezhet ez a folyamat. Egy európai piacra vonatkozó statisztika szerint ahhoz, hogy a mostani tévékészülékek 80 százaléka lecserélődjön digitálisra, körülbelül 15 év szükséges. Ezt én reálisnak tartom, persze ez az időtartam erősen függ majd attól, hogy az adott település az ország melyik részén található, ott milyen a vásárlóerő.
Információink szerint a lakásokban található HD-képes televíziók aránya jelenleg a 10 százalékot sem éri el. Várhatóan az idén ezt az értéket túlszárnyalja az arányuk, illetve az országos átlaghoz képest Budapesten jobb lesz a helyzet. Biztató jelek vannak a piacon, nagyon sok tartalomszolgáltató jelezte, hogy szívesen adna HD-műsort, ha be tudnánk tenni a hálózatunkba.
Külföldön jobb a helyzet?
- Az Amerikai Egyesült Államokban például nagyon népszerű a HD-szolgáltatás, részben azért, mert ott 1953-ban kezdték el a színes televíziós szolgáltatást, aminek a képminősége azonban kívánnivalót hagy maga után. Európában 1961-ben indult el az úgynevezett PAL-rendszerű színes adás, aminek viszont kiváló a képminősége. Európában 2004. január 1-jén jelent meg az első HD-műsor műholdon, itt ugyanis nem volt nagy igény erre - épp az említett PAL-rendszer jó képminősége miatt -, emellett nem volt megfelelő vevőkészülék sem. A két igen gazdag német televízió, a Sat1 és a Pro7 2004-ben elkezdett egy - részben - HD-adást, ám idén februárban megszüntették ezeket, mert nem érte meg nekik, vagyis jelenleg nincs szabadon fogható HD-adásuk.
A Magyar Televízió stúdiói már - mint ahogyan ígérik - HD-minőségűek lesznek. Ez mennyiben könnyíti meg az önök feladatát?
- Természetesen nagyon várjuk és allokáltuk az ehhez szükséges sávszélességet. Gondolom, amennyiben ez az olimpiára elkészül, nagy lesz az érdeklődés iránta, és remélem, hogy az MTV ezt követően megfelelő HD-műsorokkal ki fogja tudni tölteni ezt a "felületet".
A földi digitális műsorszórás elindítása mennyiben és miként befolyásolhatja az önök munkáját?
- A földi digitális műsorszórás várhatóan néhány telephelyen és két digitális csatornán indul el az idén; ha a leghatékonyabb kódolást alkalmazza is a szolgáltató, az kétszer tíz, vagyis összesen húsz műsor továbbítását jelenti majd. Az pedig nem ugyanaz a portfólió, amellyel mi rendelkezünk. Azt gondoljuk, hogy ez nem befolyásolja döntően a kábeltévé-társaságok életét.
Mindemellett azt is várjuk, hogy a magas vásárlóerővel rendelkező előfizetők fogékonyabbak lesznek azon lehetőség iránt, hogy a telefon-, az analóg, illetve a digitálistévé-szolgáltatást, valamint internet-hozzáférést ugyanattól a szolgáltatótól megkaphatják. Úgy gondoljuk, hogy ez a mi ütőkártyánk. Jövőre egyébként tervezzük a "videokölcsönző" szolgáltatás bevezetését, vagyis az előfizető tetszés szerint válogathat a filmkínálatból, és egyenként fizethet értük. Ez vezethet el a nem lineáris tévézéshez.
Milyen eszközökre van szüksége azoknak, akik igénybe akarják venni a HD-szolgáltatást?
- Elengedhetetlen ehhez a HD-képes tévékészülék és a HD-képes set-top-box, valamint az ebben elhelyezett dekódoló kártya, amelyekre a jeleket küldjük, s amely aztán "kinyitja" a jogosultságnak megfelelő csatornákat. Mindezekhez már csak egy előfizetésre van szükség ahhoz, hogy az ügyfél részese legyen a nagy felbontású szolgáltatás nyújtotta élménynek.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) viszont azt kifogásolta, hogy a digitális szolgáltatás indításakor nem biztosítottak megfelelő set-top-boxot.
- A GVH azt kifogásolta, hogy miközben mi digitálisként hirdetjük szolgáltatásunkat, a televízió set-top-boxra (vevőkészülék) kimenő csatlakozója valójában analóg csatlakozó. A GVH arra kötelezett bennünket, hogy legkésőbb 2008. augusztus 1-jétől biztosítsunk olyan készüléket az előfizetők számára, amely digitális csatlakozással képes kapcsolódni a televíziókészülékhez. Ezt március 11-ig teljesítettük.
A T-Kábel a közelmúltban vezette be nagy felbontású (High Definition, HD) szolgáltatását. Mikor kezdte meg a cég az ehhez, illetve a már korábban elindított digitális szolgáltatáshoz szükséges fejlesztéseket?
- Már 2005 végén elindíthattuk a digitális szolgáltatást. Ehhez nem volt szükség hálózati fejlesztésekre, mivel ez egy széles sávú, optikát is alkalmazó rendszer, amelyhez a frekvenciákat kellett átrendezni, így az új frekvenciákon már nem analóg, hanem digitális műsorok kerültek a rendszerbe. Ezek mellett a központi vevőállomáson kellett fejlesztéseket végrehajtani és az előfizetőhöz egy set-top-boxot telepíteni. A március 11-én elindított HD-szolgáltatás sem igényelt semmilyen hálózati átalakítást, valójában csak újabb csatornát integráltunk a működő hálózatunkba, viszont a HD-hez másfajta set-top-box kellett.
Mely területeken érhető el digitális szolgáltatásuk?
- A teljes digitális portfóliónk - az említett HD-vel együtt - az általunk lefedett budapesti kerületekben, valamint a fővárosi fejállomás által ellátott területeken: Érden, Esztergomban, Dunakeszin, Fóton, Csömörön vehető igénybe. Idén még bekerül ebbe a körbe Piliscsaba és több kisebb település is.
Dél-Magyarországon is jelen vannak. Ott hol tart a szolgáltatás bevezetése?
- Szegeden és Békéscsabán a budapestihez képest fél évvel később indult el a digitális szolgáltatásunk, így a szűkebb frekvenciasáv miatt az ottani portfóliónk még nem éri el a fővárosit. Budapesten jelenleg 98 televízió- és három rádióműsort továbbítunk úgynevezett SD minőségben, és három televíziós műsorunk van HD-minőségben. Jelenleg a magyar nyelvű filmcsatorna, a Filmbox, az angol nyelvű dokumentumfilm-csatorna, a History Channel, valamint az ugyancsak angol nyelvű szórakoztató és életmódcsatorna, a Voom érhető el hálózatunkban HD-minőségben.
Tervezik-e a csatornák számának gyarapítását?
- Jelenlegi kiépített kapacitásunk 120 normál, analóg SD-csatorna továbbítására képes, így tehát további húsz csatornával bővíthető még a portfólió. A HD esetében pedig a mostani frekvencia nyolc műsort enged meg, de ha úgy alakul, hogy a HD-csatorna-kínálatot már nem tudnánk az említett nyolc helyen elhelyezni, akkor további frekvenciákat fogunk felhasználni ezekhez anélkül, hogy az analóg műsorok számát csökkentenénk.
Hol érhető el jelenleg a HD-szolgáltatásuk?
- Budapesten és a már említett főváros környéki településeken. Szegeden és Békéscsabán, valamint ezek környezetében a HD-hez egyelőre nincs elegendő sávszélesség, ezért ezeken a településeken még nem vehető igénybe ez a szolgáltatásunk, de idővel minden bizonnyal ezeken a helyeken is elérhető lesz.
Azokon a helyeken, ahol teljes a portfóliójuk, elérhető az analóg, a digitális és a HD-szolgáltatás. Ezek "együttélése" hosszú távú lesz a T-Kábel szolgáltatási területén?
- Addig, amíg van előfizetői igény az analóg szolgáltatásra, semmilyen okunk nincs arra, hogy megszüntessük. Amikor csökken az analóg iránti előfizetői igény, akkor kell elgondolkoznunk a teljes digitalizáción. Szerintem körülbelül tíz éven belül bekövetkezhet ez a folyamat. Egy európai piacra vonatkozó statisztika szerint ahhoz, hogy a mostani tévékészülékek 80 százaléka lecserélődjön digitálisra, körülbelül 15 év szükséges. Ezt én reálisnak tartom, persze ez az időtartam erősen függ majd attól, hogy az adott település az ország melyik részén található, ott milyen a vásárlóerő.
Információink szerint a lakásokban található HD-képes televíziók aránya jelenleg a 10 százalékot sem éri el. Várhatóan az idén ezt az értéket túlszárnyalja az arányuk, illetve az országos átlaghoz képest Budapesten jobb lesz a helyzet. Biztató jelek vannak a piacon, nagyon sok tartalomszolgáltató jelezte, hogy szívesen adna HD-műsort, ha be tudnánk tenni a hálózatunkba.
Külföldön jobb a helyzet?
- Az Amerikai Egyesült Államokban például nagyon népszerű a HD-szolgáltatás, részben azért, mert ott 1953-ban kezdték el a színes televíziós szolgáltatást, aminek a képminősége azonban kívánnivalót hagy maga után. Európában 1961-ben indult el az úgynevezett PAL-rendszerű színes adás, aminek viszont kiváló a képminősége. Európában 2004. január 1-jén jelent meg az első HD-műsor műholdon, itt ugyanis nem volt nagy igény erre - épp az említett PAL-rendszer jó képminősége miatt -, emellett nem volt megfelelő vevőkészülék sem. A két igen gazdag német televízió, a Sat1 és a Pro7 2004-ben elkezdett egy - részben - HD-adást, ám idén februárban megszüntették ezeket, mert nem érte meg nekik, vagyis jelenleg nincs szabadon fogható HD-adásuk.
A Magyar Televízió stúdiói már - mint ahogyan ígérik - HD-minőségűek lesznek. Ez mennyiben könnyíti meg az önök feladatát?
- Természetesen nagyon várjuk és allokáltuk az ehhez szükséges sávszélességet. Gondolom, amennyiben ez az olimpiára elkészül, nagy lesz az érdeklődés iránta, és remélem, hogy az MTV ezt követően megfelelő HD-műsorokkal ki fogja tudni tölteni ezt a "felületet".
A földi digitális műsorszórás elindítása mennyiben és miként befolyásolhatja az önök munkáját?
- A földi digitális műsorszórás várhatóan néhány telephelyen és két digitális csatornán indul el az idén; ha a leghatékonyabb kódolást alkalmazza is a szolgáltató, az kétszer tíz, vagyis összesen húsz műsor továbbítását jelenti majd. Az pedig nem ugyanaz a portfólió, amellyel mi rendelkezünk. Azt gondoljuk, hogy ez nem befolyásolja döntően a kábeltévé-társaságok életét.
Mindemellett azt is várjuk, hogy a magas vásárlóerővel rendelkező előfizetők fogékonyabbak lesznek azon lehetőség iránt, hogy a telefon-, az analóg, illetve a digitálistévé-szolgáltatást, valamint internet-hozzáférést ugyanattól a szolgáltatótól megkaphatják. Úgy gondoljuk, hogy ez a mi ütőkártyánk. Jövőre egyébként tervezzük a "videokölcsönző" szolgáltatás bevezetését, vagyis az előfizető tetszés szerint válogathat a filmkínálatból, és egyenként fizethet értük. Ez vezethet el a nem lineáris tévézéshez.
Milyen eszközökre van szüksége azoknak, akik igénybe akarják venni a HD-szolgáltatást?
- Elengedhetetlen ehhez a HD-képes tévékészülék és a HD-képes set-top-box, valamint az ebben elhelyezett dekódoló kártya, amelyekre a jeleket küldjük, s amely aztán "kinyitja" a jogosultságnak megfelelő csatornákat. Mindezekhez már csak egy előfizetésre van szükség ahhoz, hogy az ügyfél részese legyen a nagy felbontású szolgáltatás nyújtotta élménynek.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) viszont azt kifogásolta, hogy a digitális szolgáltatás indításakor nem biztosítottak megfelelő set-top-boxot.
- A GVH azt kifogásolta, hogy miközben mi digitálisként hirdetjük szolgáltatásunkat, a televízió set-top-boxra (vevőkészülék) kimenő csatlakozója valójában analóg csatlakozó. A GVH arra kötelezett bennünket, hogy legkésőbb 2008. augusztus 1-jétől biztosítsunk olyan készüléket az előfizetők számára, amely digitális csatlakozással képes kapcsolódni a televíziókészülékhez. Ezt március 11-ig teljesítettük.