Napi Online
Az olcsó DVD-k uralják a piacot
Taroltak tavaly az olcsó DVD-filmek: az egyik magyar internetes áruház 2005-ös toplistájának első hat helyét ezer forint alatti filmek bérelték ki, megtörve a drága, nagy mozifilmek több éve tartó hegemóniáját.
Az olcsó filmek sikeréhez hozzájárult, hogy mind több háztartásban jelenik meg a DVD-lejátszó: a GfK Hungária Piackutató adatai szerint már az otthonok 22-25 százalékában van ilyen berendezés - a legerősebb vásárlóerővel bíró fővárosban a mutató eléri a 30 százalékot -, szemben a három évvel ezelőtti 4 százalékkal. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a készülékek átlagára a 25 ezres szintről 17,5 ezerre süllyedt. Bár a dvd-eszközök forgalma 2003-2004-ben volt a legnagyobb, a filmek esetében az igazi áttörés csak tavaly jött el és ez tükröződik az áruházak eladásaiban is. Míg 2004-ben még csak mutatóban volt a kínálatban ezer forint alatti film, most az első tízben hét ilyen van, a kínálatban pedig több ezer.
A magyar fogyasztó, mint általában a legtöbb fogyasztási cikknél, a dvd-nél is rendkívül árérzékeny. Blága Csaba, az SPI International magyarországi irodájának ügyvezető igazgatója szerint csak a "blockbuster" filmek tartják az árukat. Fontos, hogy ne legyen kiszámítható a filmek árcsökkenési üteme - tette hozzá a cégvezető -, hogy megjelenésükkor teljes áron is jó értékesítéssel számolhassanak. Magyarországon tapasztalatai szerint jellemzően két sikertermék létezik: a díszdobozos extrakiadás, ezért a fogyasztók hajlandók akár nagyobb összeget is fizetni, illetve a 990 forintos filmek, de ebben az árfekvésben is a kiemelt filmekkel lehet igazán jó eredményt elérni.
Az olcsó filmek elterjedése egyértelműen új árstratégia kialakítására késztette a forgalmazókat, s immár a nagy hollywoodi mogulok is igyekeznek ésszerű árakat kialakítani. Korábban volt olyan stúdió, amely egy komolyabb filmért nem szégyellt 7-8 ezer forintot kérni, most az újonnan kijövő filmek zöme négyezer forint körüli összegért kerül a polcokra, sőt az sem ritka, hogy egy-egy új film az ezerforintos lélektani határ közelében jelenik meg dvd-n.
Az árcsökkenésben az is szerepet játszik, hogy a dvd-k előállítási költsége (megfelelő eladási mutatók mellett) gyakran fele a VHS kazettákénak. Ennek megfelelően ez utóbbiak ára sok esetben már meghaladja a dvd-filmekét. Pár éve még a VHS-eladások a filmforgalom felét, később 35-40 százalékát adták, 2004-re az eladások 7 százalékra zuhantak vissza, ma pedig alig 3,6 százalékon állnak. (A művészfilmeket forgalmazó Odeon például felszámolja VHS-üzletágát és több cég is tervezi, hogy már csak a kiemelt filmeket adja ki - korlátozott példányszámban - videoszalagon.)
De a fogyasztók továbbra is ugyanannyi pénzt költenek, mint korábban, de azért már nem 1-2, hanem 5-8 filmhez jutnak. Blága Csaba szerint megfigyelhető, hogy az alacsony árkategóriás termékek esetén is erősen válogat a vásárló, mivel a polcok roskadoznak a kínálattól. A nagy költségvetésű filmek forgalmának növekedését továbbra is korlátozza a feketepiac.
Az olcsó filmek sikeréhez hozzájárult, hogy mind több háztartásban jelenik meg a DVD-lejátszó: a GfK Hungária Piackutató adatai szerint már az otthonok 22-25 százalékában van ilyen berendezés - a legerősebb vásárlóerővel bíró fővárosban a mutató eléri a 30 százalékot -, szemben a három évvel ezelőtti 4 százalékkal. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a készülékek átlagára a 25 ezres szintről 17,5 ezerre süllyedt. Bár a dvd-eszközök forgalma 2003-2004-ben volt a legnagyobb, a filmek esetében az igazi áttörés csak tavaly jött el és ez tükröződik az áruházak eladásaiban is. Míg 2004-ben még csak mutatóban volt a kínálatban ezer forint alatti film, most az első tízben hét ilyen van, a kínálatban pedig több ezer.
A magyar fogyasztó, mint általában a legtöbb fogyasztási cikknél, a dvd-nél is rendkívül árérzékeny. Blága Csaba, az SPI International magyarországi irodájának ügyvezető igazgatója szerint csak a "blockbuster" filmek tartják az árukat. Fontos, hogy ne legyen kiszámítható a filmek árcsökkenési üteme - tette hozzá a cégvezető -, hogy megjelenésükkor teljes áron is jó értékesítéssel számolhassanak. Magyarországon tapasztalatai szerint jellemzően két sikertermék létezik: a díszdobozos extrakiadás, ezért a fogyasztók hajlandók akár nagyobb összeget is fizetni, illetve a 990 forintos filmek, de ebben az árfekvésben is a kiemelt filmekkel lehet igazán jó eredményt elérni.
Az olcsó filmek elterjedése egyértelműen új árstratégia kialakítására késztette a forgalmazókat, s immár a nagy hollywoodi mogulok is igyekeznek ésszerű árakat kialakítani. Korábban volt olyan stúdió, amely egy komolyabb filmért nem szégyellt 7-8 ezer forintot kérni, most az újonnan kijövő filmek zöme négyezer forint körüli összegért kerül a polcokra, sőt az sem ritka, hogy egy-egy új film az ezerforintos lélektani határ közelében jelenik meg dvd-n.
Az árcsökkenésben az is szerepet játszik, hogy a dvd-k előállítási költsége (megfelelő eladási mutatók mellett) gyakran fele a VHS kazettákénak. Ennek megfelelően ez utóbbiak ára sok esetben már meghaladja a dvd-filmekét. Pár éve még a VHS-eladások a filmforgalom felét, később 35-40 százalékát adták, 2004-re az eladások 7 százalékra zuhantak vissza, ma pedig alig 3,6 százalékon állnak. (A művészfilmeket forgalmazó Odeon például felszámolja VHS-üzletágát és több cég is tervezi, hogy már csak a kiemelt filmeket adja ki - korlátozott példányszámban - videoszalagon.)
De a fogyasztók továbbra is ugyanannyi pénzt költenek, mint korábban, de azért már nem 1-2, hanem 5-8 filmhez jutnak. Blága Csaba szerint megfigyelhető, hogy az alacsony árkategóriás termékek esetén is erősen válogat a vásárló, mivel a polcok roskadoznak a kínálattól. A nagy költségvetésű filmek forgalmának növekedését továbbra is korlátozza a feketepiac.