Napi Online

Az olcsó DVD-k uralják a piacot

Taroltak tavaly az olcsó DVD-filmek: az egyik magyar internetes áruház 2005-ös toplistájának első hat helyét ezer forint alatti filmek bérelték ki, megtörve a drága, nagy mozifilmek több éve tartó hegemóniáját.

Az olcsó filmek sikeréhez hozzájárult, hogy mind több háztartásban jelenik meg a DVD-lejátszó: a GfK Hungária Piackutató adatai szerint már az otthonok 22-25 százalékában van ilyen berendezés - a legerősebb vásárlóerővel bíró fővárosban a mutató eléri a 30 százalékot -, szemben a három évvel ezelőtti 4 százalékkal. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a készülékek átlagára a 25 ezres szintről 17,5 ezerre süllyedt. Bár a dvd-eszközök forgalma 2003-2004-ben volt a legnagyobb, a filmek esetében az igazi áttörés csak tavaly jött el és ez tükröződik az áruházak eladásaiban is. Míg 2004-ben még csak mutatóban volt a kínálatban ezer forint alatti film, most az első tízben hét ilyen van, a kínálatban pedig több ezer.

A magyar fogyasztó, mint általában a legtöbb fogyasztási cikknél, a dvd-nél is rendkívül árérzékeny. Blága Csaba, az SPI International magyarországi irodájának ügyvezető igazgatója szerint csak a "blockbuster" filmek tartják az árukat. Fontos, hogy ne legyen kiszámítható a filmek árcsökkenési üteme - tette hozzá a cégvezető -, hogy megjelenésükkor teljes áron is jó értékesítéssel számolhassanak. Magyarországon tapasztalatai szerint jellemzően két sikertermék létezik: a díszdobozos extrakiadás, ezért a fogyasztók hajlandók akár nagyobb összeget is fizetni, illetve a 990 forintos filmek, de ebben az árfekvésben is a kiemelt filmekkel lehet igazán jó eredményt elérni.

Az olcsó filmek elterjedése egyértelműen új árstratégia kialakítására késztette a forgalmazókat, s immár a nagy hollywoodi mogulok is igyekeznek ésszerű árakat kialakítani. Korábban volt olyan stúdió, amely egy komolyabb filmért nem szégyellt 7-8 ezer forintot kérni, most az újonnan kijövő filmek zöme négyezer forint körüli összegért kerül a polcokra, sőt az sem ritka, hogy egy-egy új film az ezerforintos lélektani határ közelében jelenik meg dvd-n.

Az árcsökkenésben az is szerepet játszik, hogy a dvd-k előállítási költsége (megfelelő eladási mutatók mellett) gyakran fele a VHS kazettákénak. Ennek megfelelően ez utóbbiak ára sok esetben már meghaladja a dvd-filmekét. Pár éve még a VHS-eladások a filmforgalom felét, később 35-40 százalékát adták, 2004-re az eladások 7 százalékra zuhantak vissza, ma pedig alig 3,6 százalékon állnak. (A művészfilmeket forgalmazó Odeon például felszámolja VHS-üzletágát és több cég is tervezi, hogy már csak a kiemelt filmeket adja ki - korlátozott példányszámban - videoszalagon.)

De a fogyasztók továbbra is ugyanannyi pénzt költenek, mint korábban, de azért már nem 1-2, hanem 5-8 filmhez jutnak. Blága Csaba szerint megfigyelhető, hogy az alacsony árkategóriás termékek esetén is erősen válogat a vásárló, mivel a polcok roskadoznak a kínálattól. A nagy költségvetésű filmek forgalmának növekedését továbbra is korlátozza a feketepiac.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • winnie #8
    többen fogják, csak nem annyival többen, amennyi nekik megérné.

    most a warner kísérletezik, de pl. az olcsó batman nem hozta azt a mennyiséget, ami kellett volna.
  • SmallGreenET #7
    A játék egész más eset. Nekik valóban csak az eladásokból térül meg a befektetés. Viszont 2-3-5 éves játékokat csak nosztalgiából vesz az ember, vagy ha nagyon nem ért hozzá. Jönnek az újabbak, szebbek, jobbak (persze nem mindig igaz ez), s a régi már senkinek sem kell, ha a gépe bírja a frissebbet. Ellenben egy 5-10, vagy akár 30 éves film mindig is érték marad, max a látványos robbanások elmaradnak, de aki csak azokon élvezkedik, az nézze csak az új népbutításokat...
  • HerrKiss #6
    Lehet, hogy mozibevétel nincs, de az előállítási költség is a tört része egy-egy mozifilmének. Míg a nagy mozifilmek esetében 1-2 százmillió $-os előállítási költségekről (és ennek megfelelő bevételekről) beszélnek, addig a játékoknál pár tízmillió $-ban megáll a dolog...
  • arty #5
    játék esetén nincs mozibevétel, ezt senki ne felejtse el ...
  • klastrom #4
    És melyik ez a webáruház ? Mert Engem is érdekelne...
  • Tinman #3
    Pontosan erről beszéltem a másik topicban, hogy a filmes kiadók igenis KOMOLY lépéseket tettek az árak érdekében, de akkor ott páram "lehülyéztek" ezért.

    Így már elhiszitek végre?

    Azért azzal vitatkoznék, hogy a játékok kiadói is észbekaptak volna. Még mindig arcátlanul magas árakon kaphatóak az új címek és a több éves nagyobb nevek esetében is előfordulnak még kirívóan irreális összegek.
  • shusaku #2
    Pontosan. És szerencsére a játékprogramoknál is vannak nagyon király játékok ezer forintért. Tron 2.0, Caesar 3...
  • echo #1
    Nah, végre rájönnek arra amiről évek óta beszél mindenki. Ha elfogadható áron adják akkor hiába a file csere sokan inkább megfogják venni.