Gyenge epizód lett a Tőrbe ejtve: Ébredj fel, halott ember
Trilógiává bővült Benoit Blanc nyomozói kalandozása, de a vallási közegbe helyezett krimi elveszítette a korábbi játékosságát. A három film közül a leggyengébb lett, de a mezőnyből még így is messze kimagaslik.
Rian Johnson filmjei előtt meghajolni, térde borulni nagy divat és persze ennek megvannak az előzményei. Az író-rendező bátran vállal fel kompromisszummentes megoldásokat és történeteket, melyek azonban néha nem sülnek el jól. Tökéletes példája ennek a Star Wars: Az utolsó Jedik, mely sokak szerint a franchise legrosszabb darabja. Azonban a Looper - A jövő gyilkosa egy izgalmas sci-fi/akció volt, remek ritmussal és parádés szereposztással, majd a Tőrbe ejtve megismertette a világgal a nem tipikus eszközökkel dolgozó Benoit Blanc magánnyomozót és izgalmas eseteit.
A Tőrbe ejtve franchise a Netflix zászlóshajója lett, hiszen a 2023-as Üveghagyma ha lehet még jobban sikerült, mint elődje. Izgalmasabb alaphelyzet, több Blanc, érdekes végkifejlet és remek színészek. Éppen ezért nagyon várták a rajongók a Tőrbe ejtve: Ébredj fel, halott ember címet kapott harmadik részt, mely nemrég meg is jelent, és az első kritikák alapján az év legjobb filmjével van dolgunk. Nos, a film megtekintése után ez sajnos erőteljes túlzás.
Jud Duplenticy egy erőszakos múlttal rendelkező pap, aki egy meggondolatlan tettét követően egy istenháta mögötti parókiára kerül, ahol a helyi pap, Jefferson Wicks a saját eszközeivel tartja a markában aprócska gyülekezetét. A fiatal pap nem szívesen látott személy a környéken, de Jud nem hátrál meg, így amikor meghal Wicks, ő lesz az első számú gyanúsított. Ekkor bukkan fel Benoit Blanc, aki nem csupán a gyilkost próbálja megtalálni, de meg is kell győzze a fiatal papot, hogy nem a szívében éledő gyűlölet okozta riválisa halálát.
A film vizuálisan is szakít az Üveghagyma napsütötte, harsány színeivel, és sokkal komorabb, földszagúbb világot teremt. A falusi környezet, az elhagyatott templom, a ködös utcák és a sötét belső terek folyamatos nyomasztó hangulatot árasztanak, amely jól illeszkedik a történet vallási és erkölcsi dilemmáihoz. Rian Johnson itt tudatosan lassabb tempót diktál, hosszabb párbeszédekkel és elidőző beállításokkal, ami egyrészt mélyíti a karaktereket, másrészt viszont tovább erősíti azt az érzetet, hogy a nyomozás kevésbé pörgős, mint korábban.
Kezdjük a jó dolgokkal. Johnson továbbra is remekül írja meg a karaktereket; Blanc most sajnos kicsit hátrébb szorul, de ez nem vesz el Daniel Craig játékából. Az egykori 007-es láthatóan élvezi a fellengzős, beképzelt, páváskodó, de egyébként zseniális nyomozó alakját, aki ezúttal a hitetlenségével is kénytelen megharcolni. És bár harmadik alkalommal már kicsit megfakult a karakter "izgalmassága", hiszen ő maga is elmondja a filmben mit fog majd tenni, de még így is drukkolunk neki, hogy fejtse meg ezt a lehetetlennek tűnő esetet.
Pontosabban neki tűnik annak. A rutinosabb kriminézők ugyanis feltehetően már Blanc felbukkanásánál sejtik, ki a gyilkos és nagyjából az indítékra is ráéreznek. Ettől függetlenül akad majd még meglepetés és pár fordulat, de sajnos talán ez az eddigi legkiszámíthatóbb és legkevésbé izgalmas történet a Tőrbe ejtve világából. Ugyanakkor hangsúlyozom, hogy ez a mondat a franchise berkeiben értendő, krimiként bármelyik idei filmmel felveszi a versenyt az Ébredj fel, halott ember.
Rian Johnson láthatóan tudatosan nem akarta újra ugyanazt a formulát ismételni. Az Ébredj fel, halott ember kevésbé épít nagy, látványos csavarokra, és inkább a belső konfliktusokra koncentrál. Ez bátor döntés, de nem minden esetben hálálja meg magát. Míg az első két filmnél a megfejtés folyamata maga is szórakoztató játék volt a nézővel, itt gyakran érezni, hogy a hangsúly inkább az üzeneten, mint a rejtélyen van. Ez nem teszi rossz filmmé, de kevésbé emlékezetes így.
De vissza a szereplőgárdához. Glenn Close mint megszállott hívő és a csorda legstabilabb pontja egészen zseniális, Jeremy Renner alkoholista orvosként abszolút pazar, Thomas Haden Church, a szerelmes kertész kevés figyelmet kap, Andrew Scott az alkotói válságban lévő íróként hozza a Sherlockban látott karakter szintjét, Cailey Spaeny pedig elesett zenészként valóban sajnálni való. Aki azonban mindent lemos a színről, az Josh Brolin. Lubickol a szemét és erőszakos pap szerepében, szinte kívánjuk a halálát de a film nagy kérdése, hogy valóban megérdemli azt? A főszereplő Jud is ezzel a dilemmával küzd végig a filmben és ezért keveredik bele ő maga is a nyomozásba, pont úgy, mint anno Ana de Armas vagy Janelle Monáe.
Az Ébredj fel, halott ember messze a leginkább tematikus darab a trilógiában. A bűnügy itt nem csupán logikai feladvány, hanem erkölcsi kérdés is: lehet-e igazságos egy gyilkosság, ha az áldozat maga is romboló hatással volt a közösségére. A film folyamatosan játszik a hit, a bűntudat, a megbocsátás és az önigazolás fogalmaival, és Jud karakterén keresztül azt vizsgálja, hogy meddig tolható el az erkölcsi felelősség határa. Ez a komolyság ugyan emeli a tétet, de egyben elvesz valamennyit abból a könnyed, játékos krimiélményből is, amely a sorozat védjegyévé vált.
Összességében a Tőrbe ejtve: Ébredj fel, halott ember egy nagyon jó kis krimi, csupán a franchise mércéjével sikerült inkább közepesre. A cselekmény első harmada kifejezetten erős, és Blanc megjelenéséig feszes, nyugtalanító hangulatot teremt. Utána azonban elindul a nyomozás és kissé unalmassá válik néha a folyamat maga. A lezárás pedig közel sem olyan frappáns, mint az előző két rész esetében volt. Mindenesetre tény, hogy Blanc karaktere további történetért kiált és remélhetőleg a Netflix is nyitott rá, hiszen a Tőrbe ejtve trilógia messze a legminőségibb tartalom a felületen. 7/10
Rian Johnson filmjei előtt meghajolni, térde borulni nagy divat és persze ennek megvannak az előzményei. Az író-rendező bátran vállal fel kompromisszummentes megoldásokat és történeteket, melyek azonban néha nem sülnek el jól. Tökéletes példája ennek a Star Wars: Az utolsó Jedik, mely sokak szerint a franchise legrosszabb darabja. Azonban a Looper - A jövő gyilkosa egy izgalmas sci-fi/akció volt, remek ritmussal és parádés szereposztással, majd a Tőrbe ejtve megismertette a világgal a nem tipikus eszközökkel dolgozó Benoit Blanc magánnyomozót és izgalmas eseteit.
A Tőrbe ejtve franchise a Netflix zászlóshajója lett, hiszen a 2023-as Üveghagyma ha lehet még jobban sikerült, mint elődje. Izgalmasabb alaphelyzet, több Blanc, érdekes végkifejlet és remek színészek. Éppen ezért nagyon várták a rajongók a Tőrbe ejtve: Ébredj fel, halott ember címet kapott harmadik részt, mely nemrég meg is jelent, és az első kritikák alapján az év legjobb filmjével van dolgunk. Nos, a film megtekintése után ez sajnos erőteljes túlzás.
Jud Duplenticy egy erőszakos múlttal rendelkező pap, aki egy meggondolatlan tettét követően egy istenháta mögötti parókiára kerül, ahol a helyi pap, Jefferson Wicks a saját eszközeivel tartja a markában aprócska gyülekezetét. A fiatal pap nem szívesen látott személy a környéken, de Jud nem hátrál meg, így amikor meghal Wicks, ő lesz az első számú gyanúsított. Ekkor bukkan fel Benoit Blanc, aki nem csupán a gyilkost próbálja megtalálni, de meg is kell győzze a fiatal papot, hogy nem a szívében éledő gyűlölet okozta riválisa halálát.
A film vizuálisan is szakít az Üveghagyma napsütötte, harsány színeivel, és sokkal komorabb, földszagúbb világot teremt. A falusi környezet, az elhagyatott templom, a ködös utcák és a sötét belső terek folyamatos nyomasztó hangulatot árasztanak, amely jól illeszkedik a történet vallási és erkölcsi dilemmáihoz. Rian Johnson itt tudatosan lassabb tempót diktál, hosszabb párbeszédekkel és elidőző beállításokkal, ami egyrészt mélyíti a karaktereket, másrészt viszont tovább erősíti azt az érzetet, hogy a nyomozás kevésbé pörgős, mint korábban.
Kezdjük a jó dolgokkal. Johnson továbbra is remekül írja meg a karaktereket; Blanc most sajnos kicsit hátrébb szorul, de ez nem vesz el Daniel Craig játékából. Az egykori 007-es láthatóan élvezi a fellengzős, beképzelt, páváskodó, de egyébként zseniális nyomozó alakját, aki ezúttal a hitetlenségével is kénytelen megharcolni. És bár harmadik alkalommal már kicsit megfakult a karakter "izgalmassága", hiszen ő maga is elmondja a filmben mit fog majd tenni, de még így is drukkolunk neki, hogy fejtse meg ezt a lehetetlennek tűnő esetet.
Pontosabban neki tűnik annak. A rutinosabb kriminézők ugyanis feltehetően már Blanc felbukkanásánál sejtik, ki a gyilkos és nagyjából az indítékra is ráéreznek. Ettől függetlenül akad majd még meglepetés és pár fordulat, de sajnos talán ez az eddigi legkiszámíthatóbb és legkevésbé izgalmas történet a Tőrbe ejtve világából. Ugyanakkor hangsúlyozom, hogy ez a mondat a franchise berkeiben értendő, krimiként bármelyik idei filmmel felveszi a versenyt az Ébredj fel, halott ember.
Rian Johnson láthatóan tudatosan nem akarta újra ugyanazt a formulát ismételni. Az Ébredj fel, halott ember kevésbé épít nagy, látványos csavarokra, és inkább a belső konfliktusokra koncentrál. Ez bátor döntés, de nem minden esetben hálálja meg magát. Míg az első két filmnél a megfejtés folyamata maga is szórakoztató játék volt a nézővel, itt gyakran érezni, hogy a hangsúly inkább az üzeneten, mint a rejtélyen van. Ez nem teszi rossz filmmé, de kevésbé emlékezetes így.
De vissza a szereplőgárdához. Glenn Close mint megszállott hívő és a csorda legstabilabb pontja egészen zseniális, Jeremy Renner alkoholista orvosként abszolút pazar, Thomas Haden Church, a szerelmes kertész kevés figyelmet kap, Andrew Scott az alkotói válságban lévő íróként hozza a Sherlockban látott karakter szintjét, Cailey Spaeny pedig elesett zenészként valóban sajnálni való. Aki azonban mindent lemos a színről, az Josh Brolin. Lubickol a szemét és erőszakos pap szerepében, szinte kívánjuk a halálát de a film nagy kérdése, hogy valóban megérdemli azt? A főszereplő Jud is ezzel a dilemmával küzd végig a filmben és ezért keveredik bele ő maga is a nyomozásba, pont úgy, mint anno Ana de Armas vagy Janelle Monáe.
Az Ébredj fel, halott ember messze a leginkább tematikus darab a trilógiában. A bűnügy itt nem csupán logikai feladvány, hanem erkölcsi kérdés is: lehet-e igazságos egy gyilkosság, ha az áldozat maga is romboló hatással volt a közösségére. A film folyamatosan játszik a hit, a bűntudat, a megbocsátás és az önigazolás fogalmaival, és Jud karakterén keresztül azt vizsgálja, hogy meddig tolható el az erkölcsi felelősség határa. Ez a komolyság ugyan emeli a tétet, de egyben elvesz valamennyit abból a könnyed, játékos krimiélményből is, amely a sorozat védjegyévé vált.
Összességében a Tőrbe ejtve: Ébredj fel, halott ember egy nagyon jó kis krimi, csupán a franchise mércéjével sikerült inkább közepesre. A cselekmény első harmada kifejezetten erős, és Blanc megjelenéséig feszes, nyugtalanító hangulatot teremt. Utána azonban elindul a nyomozás és kissé unalmassá válik néha a folyamat maga. A lezárás pedig közel sem olyan frappáns, mint az előző két rész esetében volt. Mindenesetre tény, hogy Blanc karaktere további történetért kiált és remélhetőleg a Netflix is nyitott rá, hiszen a Tőrbe ejtve trilógia messze a legminőségibb tartalom a felületen. 7/10
