SG.hu
Stan Lee hologramja etikailag és érzelmileg is próbára teszi a közönséget
Több mint hét évvel Stan Lee, a Marvel-univerzum egyik legnagyobb alakjának halála után az ikonikus alkotó újra jelen volt az LA Comic Conon, ám nem a megszokott módon: a rajongók egy életnagyságú, mesterséges intelligenciával működő hologrammal találkozhattak. A Stan Lee Experience nevű részlegben, egy 140 négyzetméteres, zárt kabinban, 15-20 dollár ellenében lehetett beszélgetni az avatárral, fotózkodni vele, vagy akár háromperces egyéni interakciót folytatni.
Az ötlet rögtön heves vitákat váltott ki a rajongók és a média körében. A TheGamer írója például „démoninak” nevezte az egészet, és azt állította, hogy a hologramot „meg kell semmisíteni, mielőtt túl késő lenne.” A Redditen zajló diskurzusban a hozzászólók többsége „rendkívül tiszteletlennek” és „szörnyűnek” minősítette az ötletet, a kevés pozitív vélemény pedig gyakorlatilag elveszett a rengetegben. Az AV Club arra buzdította olvasóit, hogy ne fizessenek azért, hogy „egy szeretett képregényalkotó digitális kínszenvedésével találkozzanak”.
Chris DeMoulin, az LA Comic Con anyavállalatának vezérigazgatója azonban arra kért minden kritikust, hogy a véleményalkotás előtt próbálják ki a hologramot. "Nem félünk a kritikától, de azt szeretnénk, ha a kritikák tájékozottak lennének. A legtöbb, ami eddig megjelent, nem volt az” - mondta DeMoulin. Hozzátette, hogy a cél az volt, hogy a hologram „elég hiteles élményt nyújtson a rajongóknak.”
Nem ez az első interaktív hologram, amelyet az LA Comic Conon bemutattak. 2019 óta a rendezvényen szerepelt már Boffo a medve, egy két méter magas kék, animált figura, amely improvizált módon vezette a színpadon zajló show-t. A különbség az, hogy Boffót valós idejű mozgáskövetéssel egy színész irányította, míg a Stan Lee hologramot egy MI működteti, amely több évtizednyi anyagra támaszkodva modellezi a képregényalkotó stílusát, beszédmintáit és kifejezéseit. A projekt a Stan Lee Legacy brand képviselőjével, Bob Sabounival egyeztetve jött létre.
"Részleteiben mindenképp hitelesnek kell lennie, különben nemet mondanánk” - mondta DeMoulin. A fejlesztésben a Proto Hologram és a Hyperreal vállalatok működtek közre. A Hyperreal egy „testre szabott MI ökoszisztémát” alkalmazott, hogy Stan Lee digitális mását létrehozza, a rendelkezésre álló videóanyagok és írott anyagok alapján. Remington Scott, a Hyperreal vezérigazgatója szerint az egész projekt különösen jelentős, mert még életében Lee maga is szerette volna kiterjeszteni jelenlétét digitálisan.
Az avatár működését hónapokig finomították, hogy visszaadja Lee karakteres beszédstílusát, a jellegzetes szüneteket és poénokat. DeMoulin hangsúlyozta: "A Stan szájából elhangzó szavak az ő szavai. A hologram nem fog kitalálni dolgokat, amelyek nem az ő nézeteit tükrözik.” A Marvel-univerzumhoz kapcsolódó kérdéseknél a hologram nem kerüli a vitás témákat, például Jack Kirby karaktereit illetően, de mindig tiszteletteljesen reagál.
Ugyanakkor a kritikusok "digitális nekromanciának” és „kárhozatos ötletnek” nevezik a hologramot. Sokan szerint ez a technológia nemcsak a rajongói élményt rontja, hanem veszélyes precedenst is teremthet, hiszen bármilyen híresség digitális mását létre lehet így hozni, akár politikai vagy komoly etikai vonatkozásokkal is. DeMoulin azonban ragaszkodik ahhoz, hogy a hologram célja nem a holt Stan Lee visszahozása, hanem a Marvel-történetekhez kapcsolódó tudás és érdekességek bemutatása, játékos, ismerős arcon keresztül. "Nem próbáljuk meg Stan Lee-t visszahozni a halálból, nem használjunk fel termékek reklámozására és nem teszünk szavakat a szájába, amelyekhez nem ragaszkodna” - magyarázta. A Hyperreal szakemberei biztosítják, hogy minden válasz Stan dokumentált nézetein és értékein alapuljon.
A Stan Lee hologram tehát egyszerre kísérlet a technológia határain, és egy etikai vizsgálódás a rajongók érzelmei és a digitális reprodukciók között. Ahogy DeMoulin összegzi: "Mindent megteszünk, hogy az élmény méltó legyen Stan örökségéhez.” Az LA Comic Con látogatói így nem csupán találkozhattak a képregényhősök teremtőjének digitális másával, hanem részt vehettek egy kísérleti, vitatott, de izgalmas technológiai és kulturális élményben is.
Az ötlet rögtön heves vitákat váltott ki a rajongók és a média körében. A TheGamer írója például „démoninak” nevezte az egészet, és azt állította, hogy a hologramot „meg kell semmisíteni, mielőtt túl késő lenne.” A Redditen zajló diskurzusban a hozzászólók többsége „rendkívül tiszteletlennek” és „szörnyűnek” minősítette az ötletet, a kevés pozitív vélemény pedig gyakorlatilag elveszett a rengetegben. Az AV Club arra buzdította olvasóit, hogy ne fizessenek azért, hogy „egy szeretett képregényalkotó digitális kínszenvedésével találkozzanak”.
Chris DeMoulin, az LA Comic Con anyavállalatának vezérigazgatója azonban arra kért minden kritikust, hogy a véleményalkotás előtt próbálják ki a hologramot. "Nem félünk a kritikától, de azt szeretnénk, ha a kritikák tájékozottak lennének. A legtöbb, ami eddig megjelent, nem volt az” - mondta DeMoulin. Hozzátette, hogy a cél az volt, hogy a hologram „elég hiteles élményt nyújtson a rajongóknak.”
Nem ez az első interaktív hologram, amelyet az LA Comic Conon bemutattak. 2019 óta a rendezvényen szerepelt már Boffo a medve, egy két méter magas kék, animált figura, amely improvizált módon vezette a színpadon zajló show-t. A különbség az, hogy Boffót valós idejű mozgáskövetéssel egy színész irányította, míg a Stan Lee hologramot egy MI működteti, amely több évtizednyi anyagra támaszkodva modellezi a képregényalkotó stílusát, beszédmintáit és kifejezéseit. A projekt a Stan Lee Legacy brand képviselőjével, Bob Sabounival egyeztetve jött létre.
"Részleteiben mindenképp hitelesnek kell lennie, különben nemet mondanánk” - mondta DeMoulin. A fejlesztésben a Proto Hologram és a Hyperreal vállalatok működtek közre. A Hyperreal egy „testre szabott MI ökoszisztémát” alkalmazott, hogy Stan Lee digitális mását létrehozza, a rendelkezésre álló videóanyagok és írott anyagok alapján. Remington Scott, a Hyperreal vezérigazgatója szerint az egész projekt különösen jelentős, mert még életében Lee maga is szerette volna kiterjeszteni jelenlétét digitálisan.
Az avatár működését hónapokig finomították, hogy visszaadja Lee karakteres beszédstílusát, a jellegzetes szüneteket és poénokat. DeMoulin hangsúlyozta: "A Stan szájából elhangzó szavak az ő szavai. A hologram nem fog kitalálni dolgokat, amelyek nem az ő nézeteit tükrözik.” A Marvel-univerzumhoz kapcsolódó kérdéseknél a hologram nem kerüli a vitás témákat, például Jack Kirby karaktereit illetően, de mindig tiszteletteljesen reagál.
Ugyanakkor a kritikusok "digitális nekromanciának” és „kárhozatos ötletnek” nevezik a hologramot. Sokan szerint ez a technológia nemcsak a rajongói élményt rontja, hanem veszélyes precedenst is teremthet, hiszen bármilyen híresség digitális mását létre lehet így hozni, akár politikai vagy komoly etikai vonatkozásokkal is. DeMoulin azonban ragaszkodik ahhoz, hogy a hologram célja nem a holt Stan Lee visszahozása, hanem a Marvel-történetekhez kapcsolódó tudás és érdekességek bemutatása, játékos, ismerős arcon keresztül. "Nem próbáljuk meg Stan Lee-t visszahozni a halálból, nem használjunk fel termékek reklámozására és nem teszünk szavakat a szájába, amelyekhez nem ragaszkodna” - magyarázta. A Hyperreal szakemberei biztosítják, hogy minden válasz Stan dokumentált nézetein és értékein alapuljon.
A Stan Lee hologram tehát egyszerre kísérlet a technológia határain, és egy etikai vizsgálódás a rajongók érzelmei és a digitális reprodukciók között. Ahogy DeMoulin összegzi: "Mindent megteszünk, hogy az élmény méltó legyen Stan örökségéhez.” Az LA Comic Con látogatói így nem csupán találkozhattak a képregényhősök teremtőjének digitális másával, hanem részt vehettek egy kísérleti, vitatott, de izgalmas technológiai és kulturális élményben is.