Ötvös Tibor
Megalopolisz - A film, ami a Netflixnek sem kellett
Francis Ford Coppola élete álma volt a Megalopolisz, melyre minden idők egyik legnagyobb bukásaként emlékszünk majd. Más miatt amúgy sem lehet.
A keresztapa trilógia, Előre a múltba, Apokalipszis most, Drakula. Francis Ford Coppola életműve számos kultikus és méltán emlékezetes alkotást tudhat magáénak. Ugyanakkor azt is el kell sajnos ismerni, hogy az új évtizedben már nem sikerült neki - számos más kortársával egyetemben - felvenni az új ritmust. Ugyanakkor Coppola most látta elérkezettnek az időt arra, hogy megvalósítsa élete fő művét, mely a Megalopolisz címet kapta.
A rendező 1977-ben álmodta meg a projektet és '80-as évek elején el is kezdett dolgozni rajta, ám akkora anyagi befektetést igényelt volna, amire nem volt támogató, így pihenőre küldte. 2001-ben ismét előkerült a film és olyan sztárok kezdtek el csatlakozni a filmhez, mint Robert DeNiro vagy Leonardo DiCaprio, de aztán 9/11 miatt szintén behúzták a kéziféket a készítők. Az utolsó nekifutás 2017-ben jött el, amikor azonban senki nem állt szóba a rendezővel a projekt kapcsán.
És az elég sokatmondó tény, hogy a szinte mindent felszippantó Netflix sem kért a projektből és végül hosszas, 7 éves házalás után a Lionsgate vállalta a forgalmazás költségeit. A forgatásra azonban Coppola maga kellett előteremtse az összeget, így eladta a birtokát és elkezdte a munkát. A stáb ismét szenzációs, hiszen Adam Driver, Dustin Hoffman, Laurence Fishburne mellett Shia LaBeouf és Jon Voight is szerepet kapott - de sajnos ez sem menti meg a megérdemelt bukástól a filmet.
A sztori párhuzamba akarja állítani az ókori Rómát napjaink hasonló, mindent uraló birodalmával, az Egyesült Államokkal. A rendező-producer szerint az idő megállt, akkor is a hatalmasok uralkodtak a nép felett ahogy ma is, és szerinte Új Róma mind erkölcsileg mind gazdaságát tekintve elbukott. Ezen szeretne változtatni a Nobel-díjas építész és tudós, Cesar Catilina a megalon nevű anyagával, melyet ő maga álmodott meg és hozott létre. Ebben akadályozná meg a polgármester, Franklyn Cicero és fia, Clodio Pulche, akik számára végzetes lehet a változás. Közben Cicero lánya, Julia elkezd dolgozni az építésznél és bele is szeret.
A sztori akár izgalmas is lehetne, hiszen egy érdekes dráma és társadalomkritika alapjait teszi le a felvezetés, de sajnos olyan sok mindenről akar annyira nagyot mondani Coppola, hogy elborult katyvasszá válik a film. Szinte minden beszélgetésben szerepel egy idézet egy ókóri római filozófustól vagy francia irodalmi alaktól, és ezeknek nem is nagyon van éppen ott szerepe. Ez az értelmiségi máz az amúgy sem könnyű mondanivalót még emészthetetlenebbé teszi és a film végére már nagyon kapaszkodni kell, hogy ki mit és miért tesz, egyszerűbb elengedni a dolgokat.
A végére pedig mintha a készítők is azt gondolnák, hogy oké, már mi sem tudjuk hol tartunk, szóval itt most lezárjuk az egészet és megyünk haza. Vagyis nincs katarzis, a vége cseppet sem következik az előtte látott két órából. A szereplők pedig szintén nem segítenek, mert hiába nagy sztár Driver vagy éppen Giancarlo Esposito, látszólag egyik sem élvezte a munkát.
Egy ekkora "blockbuster" kapcsán még ott a megvalósítás, ami menthetné a filmet, de a Metropolisz alkalmanként alulmúlja egy ZS-kategóriás sci-fi látványvilágát is. Komolyan, néha nem hittem el, hogy amit látok az moziban megy. Ha Coppola megegyezik bármelyik streaming szolgáltatóval, akkor feltehetően nagyobb közönséget ért volna el. Így sem elképzelhetetlen, hogy elér egy bizonyos kult-státuszt, de igazából ezt számos, rémesen rossz film érte már el, szóval ez nem az a pozitív értelemben vett "kult"-besorolás.
Coppola pedig - akár csak Kevin Costner a Horizon-sorozatával - nagyon csúnyán leszerepelt és talán ideje lenne inkább más szerepet betöltenie Hollywoodban. A Megalopolisz ugyanis annyira sokat akar markolni, amit talán egyetlen film se bírt volna el és talán sorozatként talán jobban sikerült volna megoldani a történet kifejtését, a karakterek bemutatását, a motivációk megismerését és még lehetne sorolni. Mert ezek most mind hiányoznak.2/10
A keresztapa trilógia, Előre a múltba, Apokalipszis most, Drakula. Francis Ford Coppola életműve számos kultikus és méltán emlékezetes alkotást tudhat magáénak. Ugyanakkor azt is el kell sajnos ismerni, hogy az új évtizedben már nem sikerült neki - számos más kortársával egyetemben - felvenni az új ritmust. Ugyanakkor Coppola most látta elérkezettnek az időt arra, hogy megvalósítsa élete fő művét, mely a Megalopolisz címet kapta.
A rendező 1977-ben álmodta meg a projektet és '80-as évek elején el is kezdett dolgozni rajta, ám akkora anyagi befektetést igényelt volna, amire nem volt támogató, így pihenőre küldte. 2001-ben ismét előkerült a film és olyan sztárok kezdtek el csatlakozni a filmhez, mint Robert DeNiro vagy Leonardo DiCaprio, de aztán 9/11 miatt szintén behúzták a kéziféket a készítők. Az utolsó nekifutás 2017-ben jött el, amikor azonban senki nem állt szóba a rendezővel a projekt kapcsán.
És az elég sokatmondó tény, hogy a szinte mindent felszippantó Netflix sem kért a projektből és végül hosszas, 7 éves házalás után a Lionsgate vállalta a forgalmazás költségeit. A forgatásra azonban Coppola maga kellett előteremtse az összeget, így eladta a birtokát és elkezdte a munkát. A stáb ismét szenzációs, hiszen Adam Driver, Dustin Hoffman, Laurence Fishburne mellett Shia LaBeouf és Jon Voight is szerepet kapott - de sajnos ez sem menti meg a megérdemelt bukástól a filmet.
A sztori párhuzamba akarja állítani az ókori Rómát napjaink hasonló, mindent uraló birodalmával, az Egyesült Államokkal. A rendező-producer szerint az idő megállt, akkor is a hatalmasok uralkodtak a nép felett ahogy ma is, és szerinte Új Róma mind erkölcsileg mind gazdaságát tekintve elbukott. Ezen szeretne változtatni a Nobel-díjas építész és tudós, Cesar Catilina a megalon nevű anyagával, melyet ő maga álmodott meg és hozott létre. Ebben akadályozná meg a polgármester, Franklyn Cicero és fia, Clodio Pulche, akik számára végzetes lehet a változás. Közben Cicero lánya, Julia elkezd dolgozni az építésznél és bele is szeret.
A sztori akár izgalmas is lehetne, hiszen egy érdekes dráma és társadalomkritika alapjait teszi le a felvezetés, de sajnos olyan sok mindenről akar annyira nagyot mondani Coppola, hogy elborult katyvasszá válik a film. Szinte minden beszélgetésben szerepel egy idézet egy ókóri római filozófustól vagy francia irodalmi alaktól, és ezeknek nem is nagyon van éppen ott szerepe. Ez az értelmiségi máz az amúgy sem könnyű mondanivalót még emészthetetlenebbé teszi és a film végére már nagyon kapaszkodni kell, hogy ki mit és miért tesz, egyszerűbb elengedni a dolgokat.
A végére pedig mintha a készítők is azt gondolnák, hogy oké, már mi sem tudjuk hol tartunk, szóval itt most lezárjuk az egészet és megyünk haza. Vagyis nincs katarzis, a vége cseppet sem következik az előtte látott két órából. A szereplők pedig szintén nem segítenek, mert hiába nagy sztár Driver vagy éppen Giancarlo Esposito, látszólag egyik sem élvezte a munkát.
Egy ekkora "blockbuster" kapcsán még ott a megvalósítás, ami menthetné a filmet, de a Metropolisz alkalmanként alulmúlja egy ZS-kategóriás sci-fi látványvilágát is. Komolyan, néha nem hittem el, hogy amit látok az moziban megy. Ha Coppola megegyezik bármelyik streaming szolgáltatóval, akkor feltehetően nagyobb közönséget ért volna el. Így sem elképzelhetetlen, hogy elér egy bizonyos kult-státuszt, de igazából ezt számos, rémesen rossz film érte már el, szóval ez nem az a pozitív értelemben vett "kult"-besorolás.
Coppola pedig - akár csak Kevin Costner a Horizon-sorozatával - nagyon csúnyán leszerepelt és talán ideje lenne inkább más szerepet betöltenie Hollywoodban. A Megalopolisz ugyanis annyira sokat akar markolni, amit talán egyetlen film se bírt volna el és talán sorozatként talán jobban sikerült volna megoldani a történet kifejtését, a karakterek bemutatását, a motivációk megismerését és még lehetne sorolni. Mert ezek most mind hiányoznak.2/10