Ötvös Tibor
Borzalmak városa - Stephen King megunhatatlan
Igazi klasszikus vámpírfilm lett a Borzalmak városa, mely éppen ezért nem mindenkinek fog bejönni, de a hibái ellenére is szórakoztató darab.
Stephen King regényeit eddig kétféleképpen tudták feldolgozni: zseniális, kultikus (AZ első rész, Remény rabjai, Halálsoron, 1408) vagy tévéfilmek színvonalát is alulról súroló módon (Langolierek, Maximum Overdrive, AZ második rész). A Borzalmak városa egy korai King-regény, mely kapott már televíziós feldolgozást és az nem is sikerült rosszul. Az új változat készítése 2019-ben, az akkor bankot robbantó AZ filmek sikerének hatására kezdődött, de közel sem alakult jól a készítése.
Olyannyira, hogy végül az HBO Max-re került a végeredmény és sajnos, miután megnéztük, érthető is, hogy miért. Adott egy kisváros, ahova egy titokzatos régiségkereskedő érkezik - illetve egy író, aki gyerekkorát a városban töltötte és ihletért érkezett. Azonban előbbi egy vámpír és elkezdi szép lassan elfoglalni a várost és átváltoztatni a lakosokat.
Őszintén megmondva a Borzalmak városa az AZ és a Végítélet mellett a kedvenc King-eposzom de azt mindenképpen el kell ismerni, hogy nagyon poros már ez a történet. Ha pedig a készítők nem akarnak semmit változtatni rajta, akkor sajnos ez a por azért zavarni fogja a néző szemét. Mert bár nem változtattak szinte semmit a történeten, de sajnos ez igaz a kivitelezésre is.
Az ötlet, mely szerint a nyomasztó kisvárosi lét bemutatása helyett egy klasszikus vámpírfilmet kapunk, amúgy nem rossz, hiszen itt legalább a klasszikus szabályok érvényesülnek. Napfényben elpusztulnak, nincs emberfeletti erejük, a fokhagyma és a karó illetve a kereszt rossz hatással van rájuk és egy harapás után át is változnak. Ezek megvalósítása ráadásul nagyon jól volt megoldva, főleg a ragyogó kereszt vagy bizonyos átváltozások (vagy annak megelőzése) lett jól megoldva.
Azonban a történet maga nagyon csapong. Az író Ben története izgalmas, a szüleivel történtek egy érdekes hátteret adnak, de sajnos nem jut sehova a sztorija. Egy ponton mintha elfelejtették volna, mivel is indultak el. A másik a szerelmi szál, ami szintén nagyon gagyi. Nincs felépítve a kapcsolat a szereplők között és a drámai vég is inkább nevetséges mint megható vagy ijesztő.
A város lakói az elején még szépen lassan tűnnek el, hogy aztán egy ponton arra legyünk figyelmesek, hogy pillanatok alatt eltűnt mindenki, aki élt és mozgott. Ez kicsit érthető, hiszen így is elég hosszú a film a maga 1 óra 54 perces játékidejével, de belefért volna több felvezetés, hiszen nem tudunk aggódni azokért, akiket nem ismerünk. Vagy pedig, ha akciódús horror a cél, akkor ki lehetett volna tölteni az időt a lakosok szép lassú levadászásával, de helyette Ben kóválygását kell nézzük.
A Borzalmak városa James Wan produceri felügyelete alatt készült, így maga a film nagyon szépen van leforgatva, az operatőri munka kifogástalan és a helyszín is hangulatos. Az ijesztegetések között akadnak valóban rémisztők is, de összességében sajnos inkább nevetségesek. A fő vámpír kissé idétlen, nem pedig félelmetes. De akkor miért is írtam a bevezetőben, hogy a film szórakoztató?
Nos, mert az. A Borzalmak városa számos hibával bír, de remek alapanyag. Nagyon jó a klasszikus megoldásokat látni, mindezt profi módon fényképezve és fényelve. Eleinte az sem biztos, hogy ki marad életben, hiszen gondolkodás nélkül vesznek le a tábláról olyan figurákat, akikre nem gondoltunk volna. Ennek ellenére a poros hatása a filmnek nem mindenkinek fog tetszeni, de így is érdemes adni neki egy esélyt. Tipikus tévéfilm, szóval hiba lett volna moziba küldeni, de a kis képernyőn pont jó helyen van. 6/10
Stephen King regényeit eddig kétféleképpen tudták feldolgozni: zseniális, kultikus (AZ első rész, Remény rabjai, Halálsoron, 1408) vagy tévéfilmek színvonalát is alulról súroló módon (Langolierek, Maximum Overdrive, AZ második rész). A Borzalmak városa egy korai King-regény, mely kapott már televíziós feldolgozást és az nem is sikerült rosszul. Az új változat készítése 2019-ben, az akkor bankot robbantó AZ filmek sikerének hatására kezdődött, de közel sem alakult jól a készítése.
Olyannyira, hogy végül az HBO Max-re került a végeredmény és sajnos, miután megnéztük, érthető is, hogy miért. Adott egy kisváros, ahova egy titokzatos régiségkereskedő érkezik - illetve egy író, aki gyerekkorát a városban töltötte és ihletért érkezett. Azonban előbbi egy vámpír és elkezdi szép lassan elfoglalni a várost és átváltoztatni a lakosokat.
Őszintén megmondva a Borzalmak városa az AZ és a Végítélet mellett a kedvenc King-eposzom de azt mindenképpen el kell ismerni, hogy nagyon poros már ez a történet. Ha pedig a készítők nem akarnak semmit változtatni rajta, akkor sajnos ez a por azért zavarni fogja a néző szemét. Mert bár nem változtattak szinte semmit a történeten, de sajnos ez igaz a kivitelezésre is.
Az ötlet, mely szerint a nyomasztó kisvárosi lét bemutatása helyett egy klasszikus vámpírfilmet kapunk, amúgy nem rossz, hiszen itt legalább a klasszikus szabályok érvényesülnek. Napfényben elpusztulnak, nincs emberfeletti erejük, a fokhagyma és a karó illetve a kereszt rossz hatással van rájuk és egy harapás után át is változnak. Ezek megvalósítása ráadásul nagyon jól volt megoldva, főleg a ragyogó kereszt vagy bizonyos átváltozások (vagy annak megelőzése) lett jól megoldva.
Azonban a történet maga nagyon csapong. Az író Ben története izgalmas, a szüleivel történtek egy érdekes hátteret adnak, de sajnos nem jut sehova a sztorija. Egy ponton mintha elfelejtették volna, mivel is indultak el. A másik a szerelmi szál, ami szintén nagyon gagyi. Nincs felépítve a kapcsolat a szereplők között és a drámai vég is inkább nevetséges mint megható vagy ijesztő.
A város lakói az elején még szépen lassan tűnnek el, hogy aztán egy ponton arra legyünk figyelmesek, hogy pillanatok alatt eltűnt mindenki, aki élt és mozgott. Ez kicsit érthető, hiszen így is elég hosszú a film a maga 1 óra 54 perces játékidejével, de belefért volna több felvezetés, hiszen nem tudunk aggódni azokért, akiket nem ismerünk. Vagy pedig, ha akciódús horror a cél, akkor ki lehetett volna tölteni az időt a lakosok szép lassú levadászásával, de helyette Ben kóválygását kell nézzük.
A Borzalmak városa James Wan produceri felügyelete alatt készült, így maga a film nagyon szépen van leforgatva, az operatőri munka kifogástalan és a helyszín is hangulatos. Az ijesztegetések között akadnak valóban rémisztők is, de összességében sajnos inkább nevetségesek. A fő vámpír kissé idétlen, nem pedig félelmetes. De akkor miért is írtam a bevezetőben, hogy a film szórakoztató?
Nos, mert az. A Borzalmak városa számos hibával bír, de remek alapanyag. Nagyon jó a klasszikus megoldásokat látni, mindezt profi módon fényképezve és fényelve. Eleinte az sem biztos, hogy ki marad életben, hiszen gondolkodás nélkül vesznek le a tábláról olyan figurákat, akikre nem gondoltunk volna. Ennek ellenére a poros hatása a filmnek nem mindenkinek fog tetszeni, de így is érdemes adni neki egy esélyt. Tipikus tévéfilm, szóval hiba lett volna moziba küldeni, de a kis képernyőn pont jó helyen van. 6/10