Szekeres Viktor
Az év első nagy mozis premierjét jobban nem is utalhatnák a nézők
Az új The Grudge nem nagyon jött be a közönségnek.
Mindig fura látni a horrorfilmek CinemaScore osztályzatait. Az alapból ugyanis nem lenne meglepő, ha pár száz átlagos moziba járónak levetítve egy horrorfilmet az általuk adott átlagosztályzat nagyon alacsony lenne, hiszen egy sokak által abszolút elutasított, erősen rétegműfajról van szó. Azonban egy ilyen alkotást az első napon általában a műfaj kedvelői néznek meg, no meg a kalandvágyó, félni akarók - és mégis, az elmúlt években a horrorok több, mint fele kapott C vagy annál rosszabb érdemjegyet az amerikai CinemaScore felmérései alapján. (Az első napos nézők halvány elfogultsága a többi műfajnál bőven tetten érhető, hiszen a széles körű premierek 95% A vagy B érdemjegyet kap, vagyis a nézők, mivel tudják, mire ülnek be, általában elégedettek többé-kevésbé a végeredménnyel.)
E hosszas felvezetés apropója pedig az, hogy a hétvégén Amerikában bemutatott The Grudge rebootja a nagyon ritka F osztályzatot kapta a CinemaScore felmérése alapján a nézőktől - aki tudja, hogy működik az átlagolás, az azzal is tisztában, hogy mennyire nem egyszerű elérni a szélső értéket. A filmet tehát utálta a közönség, de minden nézőpont kérdése, hiszen ehhez képest a RottenTomatoes alapján a kritikusok 16%-ának legalább bejött (ld. 9 pozitív és 46 negatív vélemény), és az IMDb-s osztályzatokból is az olvasható le, hogy a nézők harmada a közepesnél azért jobbnak tartotta. (Ilyenkor érdekes egyébként a megmondóemberek reakcióit megfigyelni, akik általában azt hangoztatják, hogy mások véleménye nem számít. Hiszen most, mivel nem fogják megnézni a filmet, mások véleménye alapján fogják hangoztatni, hogy ők előre tudták, hogy mennyire pocsék lesz az.)
Mindig fura látni a horrorfilmek CinemaScore osztályzatait. Az alapból ugyanis nem lenne meglepő, ha pár száz átlagos moziba járónak levetítve egy horrorfilmet az általuk adott átlagosztályzat nagyon alacsony lenne, hiszen egy sokak által abszolút elutasított, erősen rétegműfajról van szó. Azonban egy ilyen alkotást az első napon általában a műfaj kedvelői néznek meg, no meg a kalandvágyó, félni akarók - és mégis, az elmúlt években a horrorok több, mint fele kapott C vagy annál rosszabb érdemjegyet az amerikai CinemaScore felmérései alapján. (Az első napos nézők halvány elfogultsága a többi műfajnál bőven tetten érhető, hiszen a széles körű premierek 95% A vagy B érdemjegyet kap, vagyis a nézők, mivel tudják, mire ülnek be, általában elégedettek többé-kevésbé a végeredménnyel.)
E hosszas felvezetés apropója pedig az, hogy a hétvégén Amerikában bemutatott The Grudge rebootja a nagyon ritka F osztályzatot kapta a CinemaScore felmérése alapján a nézőktől - aki tudja, hogy működik az átlagolás, az azzal is tisztában, hogy mennyire nem egyszerű elérni a szélső értéket. A filmet tehát utálta a közönség, de minden nézőpont kérdése, hiszen ehhez képest a RottenTomatoes alapján a kritikusok 16%-ának legalább bejött (ld. 9 pozitív és 46 negatív vélemény), és az IMDb-s osztályzatokból is az olvasható le, hogy a nézők harmada a közepesnél azért jobbnak tartotta. (Ilyenkor érdekes egyébként a megmondóemberek reakcióit megfigyelni, akik általában azt hangoztatják, hogy mások véleménye nem számít. Hiszen most, mivel nem fogják megnézni a filmet, mások véleménye alapján fogják hangoztatni, hogy ők előre tudták, hogy mennyire pocsék lesz az.)