Berta Sándor

Spanyol produkciókra épít a Netflix

A napsütéses országban készített olcsó filmsorozatokat nagyon jól fogadja a közönség.

Spanyolország a kreatív tehetségeinek köszönhetően gyakorlatilag sorozatkészítő nagyhatalommá vált - különösen a népszerű stream-szolgáltatónál. A spanyol alkotások sikerére jó példa a La casa de papel, amely bankrablókról szól és amely a Netflix kínálatában az elmúlt időszakban a legsikeresebb nem angol nyelvű sorozat lett. A thrillersorozatot először csak Spanyolországban vetítették, és azután lett világsiker, hogy a Netflix is a műsorára tűzte. A La casa de papel esetében az elmúlt hónapokban már hetente több millió tartalomlekérést regisztráltak.

Öt évvel ezelőtt még senki sem tartotta volna elképzelhetőnek, hogy ilyen sikert könyvelhet majd el egy spanyol mű. A Netflix viszont már mindezt hosszú távú trendnek tartja, és nemrég megnyitotta az első európai stúdióját a Madrid melletti Tres Cantosban. A La Ciudad de la Tele nevű létesítményben sorozatokat és filmeket egyaránt fognak gyártani helyi színészekkel és producerekkel. Már most is 13 000 ember dolgozik a Netflix alkalmazottjaként az európai uniós országban és a vállalat csak az idén 20 produkció elkészítését tervezi.

A siker többek között annak köszönhető, hogy a spanyol nagyon jelentős nyelv, világszerte több mint 500 millióan beszélik. Az, hogy a Netflix a sorozatokat nemzetközileg is értékesíteni tudja, megváltoztatja a helyi piacot és ebből a folyamatból nem csupán Spanyolország profitál. Latin-Amerika telenovellákat készít, a spanyolok pedig krimisorozatokat. A Trónok harca egyes jelenetei mellett Spanyolországban forgatták a Terminátor 6 és további négy Netflix-sorozat, például az Elite jeleneteit is. Csak Madridban tavaly 533 reklámot, rövidfilmet, riportot és sorozatot készítettek. Az újonnan alapított City of Madrid Film Office elsősorban a külföldi filmkészítő csapatoknak segíthet a megfelelő szakemberek és forgatási helyszínek kiválasztásában.


Ugyanakkor a helyi szakemberek igyekeznek reálisan értékelni a helyzetet. Egy producer, Juana Pagazaurtundua elvetette azt, hogy Hollywoodhoz és más nagy filmes központokhoz hasonlítsák a spanyol filmgyártást. "Hollywood talán nem leszünk, de a sorozatgyártásban európai referenciának számíthatunk majd. Már nagyon jó filmes szakemberek is vagyunk" - jelentette ki a producer, aki már számos helyi sztárrendezővel dolgozott együtt.

Jelenleg a sorozatokat lehet a legjobban eladni Spanyolországban, ezért a televízióadók és a producerek is elsősorban ebbe a területbe fektetnek be. A spanyol filmipar azért is népszerű, mert alacsonyak a bérek, ráadásul gyakori, hogy egy személy több munkát is elvégez. Emiatt a költségek akár 20-30 százalékkal is alacsonyabbak, mint a francia vagy a brit produkciók esetében. A területen Franciaország és Nagy-Britannia számít Spanyolország két legnagyobb vetélytársának. Az is előnyt jelent, hogy ideálisak az időjárási viszonyok, évente 3000 feletti a napsütéses órák száma.

Purificaciön Garcia 20 éve dolgozik rendezőasszisztensként és elmondta, hogy a spanyol filmipar sok hibát elkövetett, többek között letaposta az új hajtásokat és sok dolgot tönkretett. A korábbi kulturális miniszterek sem végeztek jó munkát és az ágazatot mind regionális, mind helyi szinten sokáig hatalmas korrupció jellemezte. Ez pedig keresztülhúzta a számításokat.

Az Alicante városában lévő La ciudad de la luz, amely Európa hatodik legnagyobb filmgyára, gyakorlatilag üresen áll. Az ok az, hogy az európai versenyhivatal megbírságolta Valencia régiót, mert a központ felépítése 265 millió euró közpénzből történt, s ezáltal károkat szenvedett az európai filmiparon belüli verseny. A centrumot be kellett zárni és a befektetett pénzt vissza kellett tenni az államkasszába. A versenyhivatal azt javasolta, hogy a létesítményt adják el egy magánbefektetőnek, viszont ez a folyamat akár évekig is eltarthat. Valencia imázsa filmes helyszínként semmivé foszlott. Garcia szerint nem csupán a város és a régió szalasztott el nagy esélyt, hanem egész Spanyolország is.

A Netflix mellett Movistar Fusión márkanéven a Telefónica is létrehozza a saját ajánlatát, amely a helyi szakemberekre támaszkodna és amelynek keretében a stream-szolgáltató produkciói és sorozatai éppúgy megtalálhatók lesznek, mint más stúdiók művei. A tervek között szerepel csak az idén 14 új sorozat elkészítése, az alkotások teljes költségvetése 100 millió euró lesz. Spanyolország ezt a második esélyt pedig végképp nem akarja elszalasztani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zetortraktor #1
    A fenti sorokban azért elég sok méretes baromság van:(