Szekeres Viktor
Remek kamaradráma a Cloverfield Lane 10
Egy helyszín, három szereplő, tíz lerágott körmű ujj - J.J. Abrams új filmjében kiderül, hogy van-e élet azt követően, hogy elpusztult a világ.
Hogy tetszett a Cloverfield Lane 10?
Manapság, az egy éven át tartó mozis marketingkampányok és a 200 milliós filmek korában mindenképp felüdülést jelent egy olyan alkotás, melyet minimális ideig reklámoztak, és gyakorlatilag nem létező költségvetés mellett forgattak, hiszen egyetlen helyszínen játszódik, mindössze három szereplővel. A megoldás annyi, hogy az ismert 'brandet' tartalmazó címmel könnyedén fel lehet hívni a figyelmet az alkotásra.
A Cloverfield Lane 10 egy meglehetősen homályos alaptörténettel rendelkező film, melynek főhőse egy fiatal nő, aki autóbalesetet szenved, majd arra ébred, hogy egy földalatti bunkerben van, minek után a kinti világ valamilyen támadás következtében teljesen megsemmisült, és élhetetlenné vált - legalábbis ezt állítja házigazdája, aki a balesetet követően segítségére sietett, s elvileg megmentette az életét. A kérdés persze nem csak az, hogy innen hogyan tovább, hanem az is, hogy vajon mennyi igazság van abban, amit az ismeretlen ember elmond?
Bármennyire is sokkal többről szól a Cloverfield Lane 10, mint a központi rejtélyről, teljesen egyértelmű, hogy a film fő katalizátora az igazság kiderítésével kapcsolatos törekvés, az, ahogy a főhős megpróbálja kideríteni, hogy vajon igazat mond-e a férfi a kinti világról, vagy csak valami csúnya átverés áldozata. Szerencsére azonban nemcsak az erre irányuló próbálkozások adják a film cselekményét, hanem fokozatosan megismerjük a szereplőket, megelevenedik a hátterük (már amennyire), és realizálódnak a bunkeren belüli viszonyok.
Eközben pedig a szemünk előtt pedig a folyamatosan adagolt feszültség növekedésétől kísérve kirajzolódik egy olykor kedves, máskor pedig igazán vészjósló személyiséggel rendelkező ember portréja, aki John Goodman zseniális alakítása ad el, illetve hoz közelebb hozzánk. Idővel arra is rádöbbenünk, hogy közel sem az a legérdekesebb kérdés, hogy mi a helyzet a kinti világgal, hanem, hogy ki is ez a bizonyos házigazda, s vajon mik lehetnek a céljai, mi mozgathatja őt.
A Cloverfield Lane 10 nagy része egy remekül sikerült, feszültséggel teli kamaradráma, egy színpadon is működő darab, mely jóval több jelentéstartalommal bír, mint azt a felszín mutatja. A zárás minden bizonnyal meg fogja osztani a nézőket, azonban a film java mégiscsak a Nagy Választ követően játszódik, így sokkal többet nyom a latban. És ítélje meg az ember bárhogy is a befejezést (átverésnek, marhaságnak vagy a sztorihoz szervesen és logikusan illeszkedő folyománynak), az addig tapasztalt színészi játék, a klausztrofób rendezés, a mérhetetlen feszültség és a jól eső bizonytalanság igazi élménnyel ajándékozza meg a nézőt. De hogy egy ordas közhellyel éljünk: akiknek nem az utazás a fontos, hanem csakis a megérkezés, azok számára könnyen lehet, hogy csalódást fog jelenteni a film.
Természetesen a Cloverfield Lane 10 cím nem feltétlenül utal arra, hogy bármi köze lenne a filmnek a Cloverfieldhez, így az élvezetéhez sem szükséges a Cloverfield ismerete, de persze előfordulhat, hogy a két történet között valamilyen kapocsra lelhetünk, hiszen J.J. Abrams világaiban véletlenek nem nagyon léteznek. Meg aztán abban is biztosak lehetünk, hogy itthon a cím nélkül nem is került volna bemutatásra egy szimpla, kevésszereplős, gyakorlatilag húzónévmentes karakterdráma a mozikban,
Egy pár (keresetlen) szót megérdemel a film marketing kampánya is. Amerikában ezt zseniálisan kezelték, hetekkel a premier előtt még csak tudni sem lehetett a Cloverfield Lane 10 létezéséről, és később a reklámanyagok is titokban tartottak szinte minden, a nézőt, mint a Cloverfield esetében is, a titokzatosság és a kíváncsiság csalta be a moziba. Azonban mivel a film nem kapott világpremiert a legtöbb helyen, az egy hónappal későbbi bemutatók esetében a marketing is módosult. A világon sokfelé, így nálunk is, totálisan spoileres plakátok, illetve meglepetések sorát ellövő előzetesek segítségével hirdették a filmet, minden bizonnyal azért, mert feltételezték, hogy a net korában a titkolózásnak nem lenne sok értelme. Azonban így teljesen félrevezető lett az egész kampány, illetve ki tudja, egyes nézőket talán el is ijesztett a film megtekintésétől, miközben másokat pedig megnyert, hogy aztán koppanjanak. (Lejjebb nem is használtuk a magyar plakátot. Akit érdekel, itt megnézheti.)
A Cloverfield Lane 10 egy meglehetősen homályos alaptörténettel rendelkező film, melynek főhőse egy fiatal nő, aki autóbalesetet szenved, majd arra ébred, hogy egy földalatti bunkerben van, minek után a kinti világ valamilyen támadás következtében teljesen megsemmisült, és élhetetlenné vált - legalábbis ezt állítja házigazdája, aki a balesetet követően segítségére sietett, s elvileg megmentette az életét. A kérdés persze nem csak az, hogy innen hogyan tovább, hanem az is, hogy vajon mennyi igazság van abban, amit az ismeretlen ember elmond?
Bármennyire is sokkal többről szól a Cloverfield Lane 10, mint a központi rejtélyről, teljesen egyértelmű, hogy a film fő katalizátora az igazság kiderítésével kapcsolatos törekvés, az, ahogy a főhős megpróbálja kideríteni, hogy vajon igazat mond-e a férfi a kinti világról, vagy csak valami csúnya átverés áldozata. Szerencsére azonban nemcsak az erre irányuló próbálkozások adják a film cselekményét, hanem fokozatosan megismerjük a szereplőket, megelevenedik a hátterük (már amennyire), és realizálódnak a bunkeren belüli viszonyok.
Eközben pedig a szemünk előtt pedig a folyamatosan adagolt feszültség növekedésétől kísérve kirajzolódik egy olykor kedves, máskor pedig igazán vészjósló személyiséggel rendelkező ember portréja, aki John Goodman zseniális alakítása ad el, illetve hoz közelebb hozzánk. Idővel arra is rádöbbenünk, hogy közel sem az a legérdekesebb kérdés, hogy mi a helyzet a kinti világgal, hanem, hogy ki is ez a bizonyos házigazda, s vajon mik lehetnek a céljai, mi mozgathatja őt.
A Cloverfield Lane 10 nagy része egy remekül sikerült, feszültséggel teli kamaradráma, egy színpadon is működő darab, mely jóval több jelentéstartalommal bír, mint azt a felszín mutatja. A zárás minden bizonnyal meg fogja osztani a nézőket, azonban a film java mégiscsak a Nagy Választ követően játszódik, így sokkal többet nyom a latban. És ítélje meg az ember bárhogy is a befejezést (átverésnek, marhaságnak vagy a sztorihoz szervesen és logikusan illeszkedő folyománynak), az addig tapasztalt színészi játék, a klausztrofób rendezés, a mérhetetlen feszültség és a jól eső bizonytalanság igazi élménnyel ajándékozza meg a nézőt. De hogy egy ordas közhellyel éljünk: akiknek nem az utazás a fontos, hanem csakis a megérkezés, azok számára könnyen lehet, hogy csalódást fog jelenteni a film.
Természetesen a Cloverfield Lane 10 cím nem feltétlenül utal arra, hogy bármi köze lenne a filmnek a Cloverfieldhez, így az élvezetéhez sem szükséges a Cloverfield ismerete, de persze előfordulhat, hogy a két történet között valamilyen kapocsra lelhetünk, hiszen J.J. Abrams világaiban véletlenek nem nagyon léteznek. Meg aztán abban is biztosak lehetünk, hogy itthon a cím nélkül nem is került volna bemutatásra egy szimpla, kevésszereplős, gyakorlatilag húzónévmentes karakterdráma a mozikban,
Egy pár (keresetlen) szót megérdemel a film marketing kampánya is. Amerikában ezt zseniálisan kezelték, hetekkel a premier előtt még csak tudni sem lehetett a Cloverfield Lane 10 létezéséről, és később a reklámanyagok is titokban tartottak szinte minden, a nézőt, mint a Cloverfield esetében is, a titokzatosság és a kíváncsiság csalta be a moziba. Azonban mivel a film nem kapott világpremiert a legtöbb helyen, az egy hónappal későbbi bemutatók esetében a marketing is módosult. A világon sokfelé, így nálunk is, totálisan spoileres plakátok, illetve meglepetések sorát ellövő előzetesek segítségével hirdették a filmet, minden bizonnyal azért, mert feltételezték, hogy a net korában a titkolózásnak nem lenne sok értelme. Azonban így teljesen félrevezető lett az egész kampány, illetve ki tudja, egyes nézőket talán el is ijesztett a film megtekintésétől, miközben másokat pedig megnyert, hogy aztán koppanjanak. (Lejjebb nem is használtuk a magyar plakátot. Akit érdekel, itt megnézheti.)
|
Cloverfield Lane 10 (10 Cloverfield Lane)
színes, feliratos, amerikai thriller, 103 perc, 2016 16 éven aluliak számára nem ajánlott rendező: Dan Trachtenberg forgatókönyvíró: Josh Campbell & Matthew Stuecken és Damien Chazelle operatőr: Jeff Cutter zene: Bear McCreary producer: J.J. Abrams, Lindsey Weber szereplők: Mary Elizabeth Winstead (Michelle) John Goodman (Howard) John Gallagher Jr. (Emmett) |