Szekeres Viktor

Rohanás - Új Terminátor születik

Átvert nézők sorakoznak a jegypénztárak előtt, mondván, hogy ők nem ezt várták Dwayne "Ne Hívjatok Többé The Rock"-nak Johnson új akciófilmjétől.

Hogy tetszett a Rohanás?
  • Tetszett, jó film
  • Közepes lett
  • Gyengén sikerült
A Rohanás előzetesei azt sugallták, hogy Dwayne Johnson ismét visszatér az akciófilmezéshez, s teszi mindezt annak ellenére, hogy családi filmjeivel (Gyerekjáték, Boszorkányhegy, Fogtündér) sokkal nagyobb sikereket aratott, mint akciózásaival (Doom, Az Amazonas kincs, Emelt fővel) az elmúlt években. Nagyobbat nem is lehetett volna tévedni, mert bár a Rohanásban lőnek, olykor egymásra is és még autós üldözés is akad benne, mégsem akcióförgeteg, hanem inkább a 20-30 évvel ezelőtti bosszúállós krimikre emlékeztet.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A félrevezetés persze tudatos volt, illetve tudatosnak tűnik, hiszen nem láthatunk be a színfalak mögé, mindenesetre az előzetesben nem egy jelentős jelenet akadt, ami nem került be a végső verzióba, a jelek arra utalnak, hogy a producerek (vagy a rendező) teljesen új befejezést készítettek a filmhez - talán a túlértékelt tesztvetítéseknek köszönhetően. Más kérdés, hogy ha így is történt, akkor mindez sok hűhó volt semmiért, hiszen a végeredmény anyagi szempontból leszereplés lett - sem itthon, sem Amerikában nem aratott sikert a Rohanás.

Szerencsére az anyagi siker csak egy jellemzője a filmnek a sok közül, minket azonban sokkal jobban izgat a minőség, amivel esetünkben semmi gond sincs, de ez már akkor kiderülhetett, amikor céloztunk arra, hogy a Rohanás a régi idők bosszúfilmjeinek szellemét idézi meg. Hősünknek nincs neve, egyszerűen ő a Sofőr, aki egy jól sikerült bankrablás utáni rajtaütés folyományaként börtönbe kerül, ahol 10 évet húz le, hogy szabadulása után szó szerint pár perccel elkezdje bosszúhadjáratát.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Hogy a Sofőrt mi hajtja s, hogy kikre vadászik, az szép lassan kiderül (mondjuk a hivatalos tartalomleírásból), mint ahogy az is, hogy kisvártatva nyomába szegődik a drogos Rendőr (nincs neve), valamint a multimilliomos, némi izgalomra vágyó Gyilkos (nincs neve) is. A történetben az autofilek nagy szerencséjére még fontos szerepet játszik két gyönyörű és izmos járgány is, egy Chevelle és egy Ferrari, s részvételükkel egy-két olyan autós üldözésre is sor kerül, minek láttán csak csettinteni lehet. A Sofőr azonban nem csak vezet, hanem lő is, s teszi mindezt duma nélkül, hiszen még arra sem veszi a fáradságot, hogy rákérdezzen kiszemelt áldozatánál Terminátor-módra, hogy "Sarah Connor?".

A régi bosszúfilmek mellett esetleg még A Jó, a Rossz és a Csúf juthat eszünkbe a Rohanásról, mely párhuzam a tisztelgések miatt olyannyira nyilvánvaló, hogy muszáj beleírni a kritikákba. Azonban mindezt nem Ennio Morricone zenéje festi alá, hanem Clint Mansellé, aki nem egyszer bizonyított már Darran Aronofsky házi zeneszerzőjeként (sajnos az Oscaron sem a Rekviem egy álomért, sem a Forrás nem kapta meg megérdemelt jelölését, s persze a Rohanás és a Fekete hattyú sem), most sem vall szégyent, fantasztikus kísérőzenét rittyentett, amely nem dübörgő-csattogó akciózene, mégis remek hangulatot teremt. (Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy a filmtől elvonatkoztatva még erősebb.)

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A Rohanás remekül működik afféle urbánus westernként, ahol a főhősről nem tudjuk, hogy érdemes-e megkedvelnünk, hogy van-e egyáltalán valami pozitív jellemvonása, vagy csak simán pszichopata, de ez igaz a Rendőrre és a Gyilkosra is, egyik sem pozitív vagy negatív figura. Később egyébként fura módon abbamarad a karakterek plasztikus ábrázolása, mindegyikből elkezdenek ömleni a különböző érzelmek, amely főleg a Sofőr esetében lepi meg a nézőt, elsőre nem is nagyon örülünk a változásnak, de puff neki, ha ő ilyen jellem, akkor legyen. A film ettől még nem lesz rosszabb.

Nem egyszerű megfogni, hogy mi annyira jó a Rohanásban..., talán a stílus vagy az összhatás. Mert bár akad benne jobb akciójelenet, valószínűleg nem az év legjobb akciófilmje, s bár a története sem olyan lineáris ahogyan azt elvárná az agyát kikapcsoló néző, mégsem váltja meg vele a világot, s persze klisék tömkelege zúdul ránk. És mégis, a végeredmény magával ragadó, többek között a remek alapozásnak, a zseniális első fél órának köszönhetően. De véletlenül sem annak, hogy elsodorna minket a film lendülete vagy pörgése. Ez nem az a film, amit az előzetesek sugallnak. És éppen ezért okoz nagyon kellemes meglepetést. Mert nem erre számítottunk.

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Rohanás (Faster)
színes, feliratos, amerikai akciófilm, 95 perc, 2010
16 éven aluliak számára a megtekintése nem ajánlott

rendező: George Tillman Jr.
forgatókönyvíró: Joe Gayton, Tony Gayton
zeneszerző: Clint Mansell
operatőr: Michael Grady
producer: Tony Gayton, Martin Shafer, Liz Glotzer, Robert Teitel

szereplők:
Dwayne "The Rock" Johnson (sofőr)
Oliver Jackson-Cohen (gyilkos)
Billy Bob Thornton (rendőr)
Carla Gugino (Cicero)
Moon Bloodgood (Marina)


Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kalapos01 #52
    A bérgyilkos nagyon jó volt. Szerintem sokaknak azért nem tetszett, mert nem sablonos volt.
  • koschwarz #51
    szerintem pont a bérgyilkos volt az egyetlen karakter, aki nem volt sablonos, sőt, egészen egyedi motivációi voltak.
  • Vucli #50
    Nem rossz film, de a bérgyilkos karaktere hihetetlennül el lett szúrva
  • koschwarz #49
    na végül én is megnéztem, és tetszett.
    valóban nem akciófilm, hanem krimi.
  • bippo #48
    Talán kicsit túlzás, lesz még ennél feleslegesebb film idén :)
    Lehet, hogy csak rossz hangulatban nézted a filmet vagy sokkal többet vártál.

    Nekem pl. tetszett. Bár tény, hogy voltak benne kidolgozatlan és értelmetlen dolgok, fura karakterek, klisé is volt benne bőven, de ettől még élvezhető kis film volt.
    Én pl. a The Hurt Locker filmben csalódtam hasonlóképp. (kb. ugyanazt fel tudnám sorolni, amiket Te írtál), csak az még akciófilmnek és elgondolkodtató drámának is szintúgy kevés.
  • zetortraktor #47
    Nem igazán az volt a lényege a filmnek, hogy ki a főgenya, ezt nem is titkolták, nem tudom, mit lehetett ezen találgatni. Mint ahogy a filmnek csak a magyar címe volt Rohanás, ami sima félrefordítás, ezen pláne nem kell fennakadni. Az pedig külön öröm, hogy nem lett egy kommersz szar, ami mindenkinek bejön. :) Az ilyen gyöngyszemekért érdemes moziba járni.
  • Ender Wiggin #46
    A "valószínűség" jelen esetben semmit mondó. A nagy bevételt hozó filmek között legalább annyi obladék van, mint amennyi igazi érték a kis bevételt hozók között.
    Sőt, mivel a "közízlés" éppen hogy erősen leépült az elmúlt 10 évben. Az, hogy ez miért következett be, megér egy külön topikot...
  • nessboth #45
    Talán ez 2011 legfölöslegesebb filmje. Semmitmondó, unalmas, lapos és első 10 perc után rá lehet jönni, hogy ki a főgenya (marha nehéz, van két ember akik közül ki kell találni...). Ahhoz képest, hogy "Rohanás" a címe, eléggé tötymörgő kis semmiség. Agyonhasznált jelenetek, érdektelenség, sivárság, a filmtörténet újrahasznosított sallangjait felsorakoztató, szombat délutáni rtl-klub akciósorozatinak szintjére süllyedt kínszenvedés. Összefoglalva: f.o.s!
  • kalapos01 #44
    Száz ilyen film van, amit jónak tartanak (nem én, hanem összességében), de nem nagy siker. Nem arról van szó, hogy ami jó, az magas bevételt ér el, hanem arról, hogy ami magas bevételt ér el, az nagyobb valószínűséggel jó - főleg, ha azt nem a nyitóhétvége bevételével alapozza meg, hanem hosszabb távon. És jóval nagyobb valószínűséggel, mint egy random szavazáson jónak titulált film. Épp itt volt szó arról, hogy szinte minden film "jó" értékelést kap zömében.
  • bippo #43
    Ez így van, én sem mondtam mást.
    (Idiocracy tetszett, a The Fall pedig gyönyörű film)

    willcox: #39: elolvastam.
    Azt kell elfogadnod, hogy azért, mert tudatosabban választasz filmet, (remélem, minél többen vannak/lesznek így), és neten nézel, attól még jelenleg ez a filmválasztási mód van kisebbségben.