Szekeres Viktor
Ananász expressz - Ha megkóstolod, rabul ejt
A fű öl, butít és nyomorba dönt, de az Ananász expressz hősei nem hagyják, hogy felülről szabályozzák őket, s éppen ezért szívnak is eleget.
Judd Apatow ismét csak lőtt egyet a levegőbe, Amerika pedig sereglett a moziba, akárcsak a jelenleg legdivatosabb producer-rendező előző filmjei esetében (Taplógáz, Superbad, Felkoppintva, Lepattintva, Tesó-tusa). És akárcsak ezen filmek zömének esetében, csak Amerika ugrott a jelre, hiszen a világ többi részén - így nálunk is - meglehetősen nagy bukás volt az Ananász expressz. (Jelenleg a világszerte termelt 100 millió dollárból 87 milliót az USA-ban fizettek a jegyért, míg a maradék 13 milliót a világ többi országában. Ez a szokásos 50/50 vagy 60/40 százalékos aránytól meglehetősen messze áll.)
Az Ananász expresszben ismét csak a Különcök és stréberek című remek sorozatból ismert régi gárdát trombitálta össze Apatow mester, hogy egy újabb ejtőzős-léhűtős-nagydumás filmet készíttessen David Gordon Green rendezésében. (Apatow nagyjából csak kétévente rendez, legközelebb a Funny People-t fogja Adam Sandlerrel és Seth Rogennel). A műfajt már a remek előzetesből és a plakátból is le lehet szűrni: akciókomédiáról van szó, mely nem veszi véresen komolyan magát, sőt.
A főhős Dale sokat utazik munka közben, ami remek lehetőség, hogy az úton eleressze magát és letüdőzzön némi gandzsát. Amikor drogdíleréhez benéz, jó magaviseletéért cserébe egy hiperszuper új anyagot is kap, mely Ananász expressz névre hallgat. A gond az, hogy miközben épp az új szerzeményt pöfékeli munkaidőben, tanúja lesz egy gyilkosságnak és a füves cigit a földre ejtve távozik. Azonban a ritka Ananász expressz alapján az éppen a drogot eladó gyilkos meglehetősen könnyen a nyomára akadhat, így elkezdődik a fogócska, mely során a főhősök senkit sem kímélnek, még magukat sem.
A nagy kérdés, hogy ki miképp viszonyul az esős-kelős mazochista komédiákhoz, ahol szereplők nem restek és önmagukban is elég gyakran kárt tesznek. A totális idétlenkedés még talán a legnagyobb ellendrukkerek táborában is generálhat pár kósza mosolyt, a betépve is pergő nyelvű két főhős perlekedése és eszmefuttatásai pedig pláne. Az más kérdés, hogy a film során többszörös gyilkossá válnak - éppen ezért az Ananász expressz cseppet sem vehető komolyan, olyannyira nem, hogy a film végén a túlélők éppen magát a filmet kezdik elemezni jóízűeket kacsintva ki a közönségre.
Az, hogy nem lehet komolyan venni a filmet, meg is határozza a beáramló közönség összetételét. Mert bár akadnak az Ananász expresszben akciójelenetek és leszámolások, ezek mégis eléggé rajzfilmszerűek, akárcsak a főhősök csetlése-botlása, valamint a karakterek felskiccelése és túljátszása. Seth Rogen a szokások szerint magát adja, de James Franco olyan laza, hogy az kissé túlzás, mondhatni úgy hozza a füves karaktert, ahogy azt Móricka elképzeli. Szórakoztató, de olyan szinten értelmi fogyatékos, hogy rögtönzött tüntetésre sarkallná a Kendermag egyesületet.
A leírásból és a pénzügyi adatokból is lerí, hogy az igazán csak az Amerika-kompatíbilis nézőknek, Hollywood nagy szerelmeseinek fog bejönni az Ananász expressz, azoknak, akik fel tudnak emelkedni - vagy le tudnak süllyedni - az amerikai tiniknek szánt poénok szintjére. Nagyjából hasonló a helyzet ezzel a filmmel is, mint mondjuk a High School Musical 3. részével: egy réteg (nem ugyanaz) iszonyatosan fogja élvezni, a többiek pedig csak pislognak, hogy miről is van szó és általános népbutítást emlegetnek. De épp ezért ideálisak az efféle filmek, mint az AE vagy a HSM3: az ember pontosan tudja, hogy mire számíthat és azt is kapja. Aki tudja, hogy nem kenyere a füves műfaj, az nagy ívben el fogja kerülni.
Nekünk is ezt kellett volna tennünk, hogy az igazán ütős poénokat és dumákat a neten pár percbe sűrítve megnézzük, afféle Beavis and Butthead stílusban, de a 100-on túli percszám azt jelzi, hogy Seth Rogenék túlzottan is beleszerelmesedtek magukba és a filmbe. Nem baj, elnézzük nekik, mert láthatóan fenemód élvezték a forgatást, nagyokat ökörködtek. Ettől még várjuk az előbb említett színész következő filmjét, a Zack and Miri Make Pornót, mely itthon március 5-én kerül a mozikba.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Judd Apatow ismét csak lőtt egyet a levegőbe, Amerika pedig sereglett a moziba, akárcsak a jelenleg legdivatosabb producer-rendező előző filmjei esetében (Taplógáz, Superbad, Felkoppintva, Lepattintva, Tesó-tusa). És akárcsak ezen filmek zömének esetében, csak Amerika ugrott a jelre, hiszen a világ többi részén - így nálunk is - meglehetősen nagy bukás volt az Ananász expressz. (Jelenleg a világszerte termelt 100 millió dollárból 87 milliót az USA-ban fizettek a jegyért, míg a maradék 13 milliót a világ többi országában. Ez a szokásos 50/50 vagy 60/40 százalékos aránytól meglehetősen messze áll.)
Az Ananász expresszben ismét csak a Különcök és stréberek című remek sorozatból ismert régi gárdát trombitálta össze Apatow mester, hogy egy újabb ejtőzős-léhűtős-nagydumás filmet készíttessen David Gordon Green rendezésében. (Apatow nagyjából csak kétévente rendez, legközelebb a Funny People-t fogja Adam Sandlerrel és Seth Rogennel). A műfajt már a remek előzetesből és a plakátból is le lehet szűrni: akciókomédiáról van szó, mely nem veszi véresen komolyan magát, sőt.
A főhős Dale sokat utazik munka közben, ami remek lehetőség, hogy az úton eleressze magát és letüdőzzön némi gandzsát. Amikor drogdíleréhez benéz, jó magaviseletéért cserébe egy hiperszuper új anyagot is kap, mely Ananász expressz névre hallgat. A gond az, hogy miközben épp az új szerzeményt pöfékeli munkaidőben, tanúja lesz egy gyilkosságnak és a füves cigit a földre ejtve távozik. Azonban a ritka Ananász expressz alapján az éppen a drogot eladó gyilkos meglehetősen könnyen a nyomára akadhat, így elkezdődik a fogócska, mely során a főhősök senkit sem kímélnek, még magukat sem.
A nagy kérdés, hogy ki miképp viszonyul az esős-kelős mazochista komédiákhoz, ahol szereplők nem restek és önmagukban is elég gyakran kárt tesznek. A totális idétlenkedés még talán a legnagyobb ellendrukkerek táborában is generálhat pár kósza mosolyt, a betépve is pergő nyelvű két főhős perlekedése és eszmefuttatásai pedig pláne. Az más kérdés, hogy a film során többszörös gyilkossá válnak - éppen ezért az Ananász expressz cseppet sem vehető komolyan, olyannyira nem, hogy a film végén a túlélők éppen magát a filmet kezdik elemezni jóízűeket kacsintva ki a közönségre.
Az, hogy nem lehet komolyan venni a filmet, meg is határozza a beáramló közönség összetételét. Mert bár akadnak az Ananász expresszben akciójelenetek és leszámolások, ezek mégis eléggé rajzfilmszerűek, akárcsak a főhősök csetlése-botlása, valamint a karakterek felskiccelése és túljátszása. Seth Rogen a szokások szerint magát adja, de James Franco olyan laza, hogy az kissé túlzás, mondhatni úgy hozza a füves karaktert, ahogy azt Móricka elképzeli. Szórakoztató, de olyan szinten értelmi fogyatékos, hogy rögtönzött tüntetésre sarkallná a Kendermag egyesületet.
A leírásból és a pénzügyi adatokból is lerí, hogy az igazán csak az Amerika-kompatíbilis nézőknek, Hollywood nagy szerelmeseinek fog bejönni az Ananász expressz, azoknak, akik fel tudnak emelkedni - vagy le tudnak süllyedni - az amerikai tiniknek szánt poénok szintjére. Nagyjából hasonló a helyzet ezzel a filmmel is, mint mondjuk a High School Musical 3. részével: egy réteg (nem ugyanaz) iszonyatosan fogja élvezni, a többiek pedig csak pislognak, hogy miről is van szó és általános népbutítást emlegetnek. De épp ezért ideálisak az efféle filmek, mint az AE vagy a HSM3: az ember pontosan tudja, hogy mire számíthat és azt is kapja. Aki tudja, hogy nem kenyere a füves műfaj, az nagy ívben el fogja kerülni.
Nekünk is ezt kellett volna tennünk, hogy az igazán ütős poénokat és dumákat a neten pár percbe sűrítve megnézzük, afféle Beavis and Butthead stílusban, de a 100-on túli percszám azt jelzi, hogy Seth Rogenék túlzottan is beleszerelmesedtek magukba és a filmbe. Nem baj, elnézzük nekik, mert láthatóan fenemód élvezték a forgatást, nagyokat ökörködtek. Ettől még várjuk az előbb említett színész következő filmjét, a Zack and Miri Make Pornót, mely itthon március 5-én kerül a mozikba.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése