Zsellér Máté

Az ember gyermeke - realista és hiteles falansztermozi

Ha nincs lehetőség jövőben gondolkodni, nincs értelme társadalmi keretek közt létezni sem többé. Ha a jövő a múlté, káosz lesz a jelenből is.

2027-et írunk. Bárcsak gyakrabban megadatna az embernek, hogy így kezdhessen egy filmes jellemzést. Nem, mintha nagyobb utópia-fan lennék, mint ami ártalmas az egészségre, de bizony meg kell hagyni, hogy az eredményesen vászonra szkeccselt átfogó társadalomkritikák nagy százalékát 2006 vége felé is a közeljövőbe helyezett történetek adták a magyar mozikban.

Animációs fronton elég erős volt a mezőny: Oshii Mamuro határtalan netszférát jövendölő örökzöld anime-trubadúrja, a Páncélba zárt szellem alig néhány hete van műsoron. Másodsorban volt itt nekünk az AniFest, ahol aki elég fürge volt, remekbe szabott animációkkal biztosíthatta maga számára a falanszter-betevőt (Richard Linklater: Kamera által homályosan; Christian Volckman: Renaissance). De mi a helyzet élő-szereplős fronton? Annak itt van nekünk Az ember gyermeke, amely az utolsó hónapok legnagyobb hatású mozijai körül való.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Tehát 2027-et írunk. A bolygóját felélt, felelőtlen emberiség nagyvárosiasabb, fejlettebb, jóval multi-kultúrálisabb mint egy emberöltővel korábban - mégis valahogy ugyanolyan. Csak magunkba vetett bizalmunk olvadt el valahol félúton; társadalmunk irányításában a militarista, rendőrállami eszközök kerültek tulsúlyba. Társadalmunkéban, már ami megmaradt belőle. A káosz uralta földbolygón csak egy néhai ország területén működnek - mégha csorbultan is - az állami keretek: Angliában. Noha az európai sziget fővárosában is egyre súlyosbodik a nyugtalanság, a rend iránti igénytől vezérelve ide igyekszik boldog-boldogtalan. Kordonok mögé terelt menekültek dühödten rázzák az öklüket a rohamsisakos katonákra, s a potyautasokat egytől-egyig ellenőrzés nélküli város-szektorokba, lepusztult gettókba terelik.

Mindeközben majdnem két dekádja már, hogy nem született ember a földön. A terméketlenség talán Isten elégtétele a felelőtlen teremtményén - mereng a nőket sújtó, globális terméketlenségi betegség okai fölött főszereplőnk apja (Michael Caine), aki félig megtébolyodva a társadalom-felelős emberi magatartás fizikai ellehetetlenülésétől az erdőbe, és kvázi-hippi öntudatba menekül. Eközben a városban a föld legfiatalabb emberének halálát nézik többezrek döbbenten a televízióban. Főhősünket (Theodore Faron - Clive Owen remeklésében) pedig furcsa, maszkos fegyveresek rabolják el, de nem követelnek tőle, hanem a segítségét kérik. Áttételesen - az emberiség megmentésében.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Az ember gyermeke vérbeli anti-utópia, amelyet a készítők nem azzal kívántak lenyűgözővé tenni, hogy egy távoli és komplex univerzumot tártak a szemünk elé, hanem azzal varázsoltak nyomasztóvá, hogy történetüket a miénkhez apró részleteiben is hasonló világ környezetébe helyezték. Ez a megteremtett világ azzal ér el sokkhatást a nézőben, hogy szinte mániákus realizmussal (pl.: Code 46) követi le megélt napi miliőnk nem változtatott oldalait, megdöbbentő hasonlatosságával pedig egy valódi alternatívának ható jövő vicsorgó rémképét kínálja.

Az élethűségre törekvés fontos eleme a jó színészválasztás volt, és ebben a filmre nem lehet panaszunk. Clive Owen - akinek nevét a Daniel Craigtől húzódozók inkább az újabb Bond-filmek nyitó képsoraiban szerették volna viszontlátni - biztos kézzel teljesíti a számára kitűzött feladatot. Bár alkata alapján egy keménykezű szuperhőst is nyugodt szívvel rá lehetne bízni, meglepő természetességgel játssza a körülötte tomboló világban vergődő átlagembert. Kalandjai közben - hála istennek - nem lesz belőle botcsinálta pisztolyguru.

A készítők felismerték, hogy karakterfejlődésének érzékeltetésére és túlélési kényszer kihangsúlyozására más, működő eszközök is léteznek, amelyekért cserébe nem kell beáldozni a hitelességből. Owen mindvégig természetes reakciói különösen erőssé varázsolják a film akciódúsabb jeleneteit, hihetetlen közelségbe hozva azokat, miközben az általa játszott figura drámai oldala is eredményesen működik a teljes játékidő alatt.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A feltétlenül megtekintésre ajánlott film kínálta jövő-vízió érdekes merengésre késztethet minket. Bár kialakulásának okairól és okozatairól csak találgatni lehet, az elhallott információkat egymás mellé pakolva borzalmas végkövetkeztetésekre juthatunk. Egy földön eluralkodott terméketlenségi kór ugyanis pontosan azt a jövőt veszi el a küzdő és bízva bízó embertől, amiért a társadalmat érdemes fenntartani. Ha az élet-továbbvitelére nincs mód többé, az egyéni boldogulás lehetősége sem elég motiváció egy társadalmi szerződés fenntartására. Ha a jövő a múlté, káosz lesz a jelenből is. "Aki pedig utolsónak hal meg, kérem kapcsolja le a villanyt."

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Az ember gyermeke (Children of Men)
feliratos angol-amerikai sci-fi, 105 perc, 2006

Rendező: Alfonso Cuarón
Író: P.D. James
Forgatókönyvíró: Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton
Zeneszerző: John Tavener
Operatőr: Emmanuel Lubezki
Vágó: Alex Rodríguez

Clive Owen (Theodore Faron)
Julianne Moore (Julian)
Michael Caine (Jasper)
Chiwetel Ejiofor (Luke)
Charlie Hunnam (Patric)
Claire-Hope Ashitey (Kee)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kagemusha #33
    Nem, nem, nem eletkorilag kell felnonod a Balde Runner-hez... hanem agyilag!
  • masek #32
    az a csatajelenet... brr, csak az megéri a mozijegyet!
    (tv-n nem az igazi - nem ajánlom, sajna én azt választottam)
  • winnie #31
    vér, nem? (nem emlékszem), de azt simán meg lehet oldani egy réteg eltüntetésével is. (meg, ha akarták volna, akkor ott maradnak a cseppek, gondolom, csak zavaró volt, de passz.)
  • Cat #30
    a vágás tisztán látszik akkor, amikor eltűnnek a vizcsöppek a kamera lencséjéről.
  • winnie #29
    az ilyet csak elsőre lehet, sok gyakorlással, de nem volt vágatlan, csak annak tűnt.

    nekem a motoros CGI-s rajtaütés a pingponglabda köpködéssel jobban tetszett vágatéanság szempontjából.
  • Bubbax #28
    Azt a vágatlan csatajelenetet elsőre rögzítették? Tudja valaki?
  • 00000000000000 #27
    Hello. ha jól hiszem akkor a szám címe: Sigur Ros 03 - hoppipolla.
  • DJviolin #26
    Sziasztok!

    Nem tudjátok véletlenül, hogy melyik szám szól a film trailerjének a végén?
  • Szocsi88 #25
    helló tudja valaki honnam tölthetném le a feliratot ehhez a filmhez? nagy szükségem lenne rá. Kösz
  • léry #24
    nekem is bejött a film, jól meg van csinálva, és hangulatos. azt viszont nem értem, hogy az autók miért néznek ki benne úgy ahogy. iszonyú béna. aki látta, tudja mire gondolok..