Szekeres Viktor
Match Point - Woody Allen thrillerje
Többek között Scarlett Johannsson is közreműködött abban a thrillerben, amivel Woody Allen erősen sokkolta rajongóit és utálóit. Permanens stílusváltás vagy csak egyszeri csoda?
Nincs mese, Woody Allen sokadvirágzását éli, a Match Point pedig egy olyan film, ami erre többszörösen is bizonyítékul szolgál. A mester ugyanis ezúttal eltekintett attól, hogy szerepeljen a filmben, sőt, még csak bele sem írta magát, mint tette azt mondjuk a tavalyi Melinda és Melindában, hogy aztán eljátszassa önmagát Will Ferrell-lel. Ezúttal távolmaradt a film történetétől, ami ráadásul nem is New York-ban, sőt nem is Amerikában játszódik, hanem egyenesen Angliában. Műfajnak pedig nem a neurotikus melodrámát, hanem igazi szerelmi thrillert választott.
Pedig az egész teljesen másképp indul. Chris Wilton, egykoron ígéretes teniszező visszavonul és teniszleckéket kezd adni Londonban, ahol megismerkedik egy korabéli férfival, Tom Hewett-tel, s annak egész családjával. Idővel egyre bizalmasabb viszonyba kerül Tom húgával, így olybá tűnik, hogy a család nemsokára kettős esküvőt fog rendezni, hiszen Tom is egy ideje jegyben jár az amerikai tehetségtelen színésznőcskével, Nola Rice-szal.
Talán külsőre nem sokan mondanák a Match Point-ra, hogy Woody Allen-film és talán éppen ennek tudható be óriási sikere, mely mind Amerikában, mind a világ többi részén meghaladta Allen előző 4 filmjének összbevételét. Ez egyben azt is jelentette, hogy a tapasztalt direktor 20 év óta először tudott összehozni egy rentábilis filmet. Ehhez mindössze az kellett, hogy - mint említettem - elszakadjon saját magától és egy szélesebb közönség számára is fogyasztható sztorival álljon elő.
A szerelmi párszög témával jó párszor foglalkozott, de azokban az esetekben az író-rendező inkább a kapcsolatok szövevényére helyezte a hangsúlyt. A Match Point-ban viszont az emberre, a főszereplőre koncentrál, az ő vívódásait követi kamerájával és rögzíti útját, ahogyan halad egyenesen a végzete felé. A téma persze hálás, hiszen a gyarló és gyenge férfi képét volt kiről mintáznia, s bár a téma cseppet sem eredeti, de Allen ki is hangsúlyozza mindezt, amikor hőseivel Dosztojevszkijt olvastat. Ráadásul egy közelmúltban készített filmet is fel lehetne szőrmentén emlegetni, ha kíméletlenül el akarnánk spoilerezeni a Match Point-ot - de nem tesszük, mert a műélvezet mindenek felett elvet mellett nemrég írásban, önnön vérével pecsételte meg az sg.hu lelkes stábja.
A film címe erőteljesen utal a teniszre, de érdekes módon nem e téma körül forog a film központi szála, hanem a neccet boncolgatja, vagyis azt a pillanatot, amikor a labda a háló felső részének ütközve felpattan a levegőbe és elmereng azon, hogy melyik oldalon is érjen földet. Azt pedig mindannyian tudjuk, hogy az egyik oldalon való lepattanás győzelmet, míg a másikon történő talajérintés vereséget hordoz magával. Ezt a metaforát alkalmazza a film is, melyet pompásan sikerült aláfestenie operák, főleg Bizet Gyöngyhalászok című művének zenéjével.
Jól sikerült, pörgős szerelmi dráma a Match Point, igazi kellemes meglepetés, a háttérben lappangó kísértéssel tűzdelt baljóslattal fűszerezve, mely garantáltan leköti a nézőt a több mint két órás játékidő alatt (igen, ez volt Allen eddigi leghosszabb filmje is). Aki az allen-i humorra kíváncsi, a csipkelődésre az inkább hanyagolja a filmet, de a többiek bátran benevezhetnek és megtekinthetik, hogy mivel sikerült sokkolnia rajongóit a rendezőnek. Kíváncsian várjuk, hogy soron következő filmje vajon melyik énjét fogja felfedni előttünk.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Nincs mese, Woody Allen sokadvirágzását éli, a Match Point pedig egy olyan film, ami erre többszörösen is bizonyítékul szolgál. A mester ugyanis ezúttal eltekintett attól, hogy szerepeljen a filmben, sőt, még csak bele sem írta magát, mint tette azt mondjuk a tavalyi Melinda és Melindában, hogy aztán eljátszassa önmagát Will Ferrell-lel. Ezúttal távolmaradt a film történetétől, ami ráadásul nem is New York-ban, sőt nem is Amerikában játszódik, hanem egyenesen Angliában. Műfajnak pedig nem a neurotikus melodrámát, hanem igazi szerelmi thrillert választott.
Pedig az egész teljesen másképp indul. Chris Wilton, egykoron ígéretes teniszező visszavonul és teniszleckéket kezd adni Londonban, ahol megismerkedik egy korabéli férfival, Tom Hewett-tel, s annak egész családjával. Idővel egyre bizalmasabb viszonyba kerül Tom húgával, így olybá tűnik, hogy a család nemsokára kettős esküvőt fog rendezni, hiszen Tom is egy ideje jegyben jár az amerikai tehetségtelen színésznőcskével, Nola Rice-szal.
Talán külsőre nem sokan mondanák a Match Point-ra, hogy Woody Allen-film és talán éppen ennek tudható be óriási sikere, mely mind Amerikában, mind a világ többi részén meghaladta Allen előző 4 filmjének összbevételét. Ez egyben azt is jelentette, hogy a tapasztalt direktor 20 év óta először tudott összehozni egy rentábilis filmet. Ehhez mindössze az kellett, hogy - mint említettem - elszakadjon saját magától és egy szélesebb közönség számára is fogyasztható sztorival álljon elő.
A szerelmi párszög témával jó párszor foglalkozott, de azokban az esetekben az író-rendező inkább a kapcsolatok szövevényére helyezte a hangsúlyt. A Match Point-ban viszont az emberre, a főszereplőre koncentrál, az ő vívódásait követi kamerájával és rögzíti útját, ahogyan halad egyenesen a végzete felé. A téma persze hálás, hiszen a gyarló és gyenge férfi képét volt kiről mintáznia, s bár a téma cseppet sem eredeti, de Allen ki is hangsúlyozza mindezt, amikor hőseivel Dosztojevszkijt olvastat. Ráadásul egy közelmúltban készített filmet is fel lehetne szőrmentén emlegetni, ha kíméletlenül el akarnánk spoilerezeni a Match Point-ot - de nem tesszük, mert a műélvezet mindenek felett elvet mellett nemrég írásban, önnön vérével pecsételte meg az sg.hu lelkes stábja.
A film címe erőteljesen utal a teniszre, de érdekes módon nem e téma körül forog a film központi szála, hanem a neccet boncolgatja, vagyis azt a pillanatot, amikor a labda a háló felső részének ütközve felpattan a levegőbe és elmereng azon, hogy melyik oldalon is érjen földet. Azt pedig mindannyian tudjuk, hogy az egyik oldalon való lepattanás győzelmet, míg a másikon történő talajérintés vereséget hordoz magával. Ezt a metaforát alkalmazza a film is, melyet pompásan sikerült aláfestenie operák, főleg Bizet Gyöngyhalászok című művének zenéjével.
Jól sikerült, pörgős szerelmi dráma a Match Point, igazi kellemes meglepetés, a háttérben lappangó kísértéssel tűzdelt baljóslattal fűszerezve, mely garantáltan leköti a nézőt a több mint két órás játékidő alatt (igen, ez volt Allen eddigi leghosszabb filmje is). Aki az allen-i humorra kíváncsi, a csipkelődésre az inkább hanyagolja a filmet, de a többiek bátran benevezhetnek és megtekinthetik, hogy mivel sikerült sokkolnia rajongóit a rendezőnek. Kíváncsian várjuk, hogy soron következő filmje vajon melyik énjét fogja felfedni előttünk.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése