Berta Sándor

Az amerikai cégek adatgyűjtéseit vizsgálja az EU

Nem adatvédelemről, hanem versenyjogról van szó: új cégek nehezebben lépnek azokra a piacokra, amelyeket az amerikai óriások dominálnak.

Az Európai Unió azt vizsgálja, hogy az internetes társaságok adatgyűjtései sérti-e a versenyjogi szabályokat. Margrethe Vestager, az EU versenypolitikáért felelős biztosa kijelentette, hogy ha egy vállalat adatfelhasználása annyira rosszat tesz a piaci versenynek, hogy ez meghaladja az előnyöket, akkor közbe kell lépniük, hogy helyreállítsák az egyensúlyt. Pontosan megvizsgálják a problémát, és ugyan eddig még nem állapítottak meg jogsértéseket, de ez semmilyen garanciát nem jelent a jövőre nézve.

Az Európai Unió többek között a Google és a Facebook adatgyűjtéseit és -felhasználásait tanulmányozza. A politikus szerint ha csak kevés cég gyakorol ellenőrzést az adatok felett, akkor olyan hatalom birtokába juthatnak, amelynek segítségével kiszoríthatják a konkurenseiket a piacról. A The Wall Street Journal rámutatott, hogy a szakértők attól tartanak, hogy az internetes konszernek a nagy adatmennyiségek segítségével pontosabban helyezhetik el a reklámjaikat, mint az új piaci szereplők. Az Európai Bizottság különbséget tesz az eltérő típusú adatok között. Egyes információk ugyanis gyorsan elavulnak, ami meggyengítheti egyes társaságok piaci dominanciáját.

Az IT-vállalatok ügyvédjei már korábban visszautasították Brüsszel aggályait, mondván az összegyűjtött adatok nem exkluzívak, azokhoz, például a felhasználók nevéhez, címéhez, hitelkártya-információihoz, más cégek is ugyanúgy hozzáférhetnek. Emellett a fogyasztók nagyon könnyen válthatnak szolgáltatókat. Az Európai Unió előzetes jelentése az év közepére készülhet el. A vizsgálat során a szakemberek nem térnek majd ki az adatvédelmi kérdésekre.


Eközben az Európai Bizottság éppen a Google ügyeit vizsgálja, a német versenyjogi hivatal pedig arról gondoskodott, hogy az Amazon ne tilthassa meg a platformjain elérhető kereskedőknek, hogy máshol olcsóbban kínálhassák a termékeiket. Most pedig az Amazon leányvállalatának számító Audible és az Apple közötti megállapodást nézik át, amely a hangoskönyvekre vonatkozik, mivel nem tudják elfogadni, hogy az online terjesztés során a versenyzőket tisztességtelen módon elüldözik.

A szervezet elnöke, Andreas Mundt szerint ugyan a Google és Mark Zuckerberg azt tehet a tőkéjével, amit csak akar, a nagy méretű cégek létrehozása nem tilos, de akkor már beavatkoznak, ha egy piacot túlzottan leárnyékol egy adott társaság. Álláspontja szerint az ügyfeleknek lehetővé kell tenni, hogy egyik platformról a másikra válthassanak és magukkal vihessék az adataikat, tehát az embereket nem szabad "bezárni".

"A PayPal alapítója, Peter Thiel úgy vélte, hogy a legnagyobb gazdasági és társadalmi előrelépések a monopóliumoknak köszönhetők. Nos, Thiel kiváló példa arra, hogy egy jó üzletember egyben nem feltétlenül jó közgazdász is. Az innovációk a piaci versenynek, nem pedig az egyes vállalatok dominanciájának köszönhetők. Thielnek ugyanakkor egy pontban igaza van: az olyan nagy internetes cégek, mint a Google, a Facebook vagy az eBay a monopóliumra hasonlító dominanciára törnek, mert profitálnak a hálózati hatásból. Minél több felhasználó vesz részt a projektjeikben, azok annál vonzóbbak lehetnek mások számára, így még több adatot gyűjthetnek és még érdekesebb szolgáltatásokat kínálhatnak. Azonban végül akkora konszernek jöhetnek létre, amelyek - egy ideig - uralják a saját piacukat. Ez pedig már a versenyfelügyeletek hatásköre, hiszen nekik arra kell ügyelniük, hogy a piacok nyitottak maradjanak" - jelentette ki Andreas Mundt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #1
    Ideje...