Szekeres Viktor
Vakáció - Az év legdurvább poénjai megérkeztek
Hogy lehet egy film ennyire pocsék, ha az év legnagyobb és legmocskosabb poénjait tartalmazza?
Hogy tetszett a Vakáció?
Mindig öröm, ha egy feldolgozásfilmnek tudomása van önmagáról, márpedig a Vakáció nem árul zsákbamacskát. Ugyan a szinkronos előzetesben csúnyán félrefordították a szóban forgó jelenetet, de a film elején van egy párbeszéd, amiben a főszereplők azon merengenek, hogy van-e értelme ugyanazt a vakációt bevállalniuk, amit 30 éve az egyik a szüleivel már végigcsinált. A családfő fogadkozik, hogy ez a vakáció (illetve Vakáció) teljesen másmilyen lesz, mint a régi, az egyik gyerek pedig bedobja, hogy ő eleve azt sem tudja, hogy milyen vakációról (Vakációról) van szó, szóval neki tök mindegy. Arról nem is beszélve, hogy a régi vakációra (Vakációra) a család egy fiú- és egy lánygyerekkel ment, most pedig két fiúval terveznek. A kikacsintásokért és öniróniáért mindig jár a plusz pont.
Annak idején Chevy Chase és Beverly D'Angelo főszereplésével több Vakáció-film is készült, most az azóta felnőtté vált Griswold-fiú, Rusty viszi el egy körre családját egy albán csodakocsin. Adja tehát magát egy klasszikus és komikus road movie, sok autós jelenettel és pár vicces megállóval a végcél előtt, ami egy vidámpark, azon belül is egy szuper hullámvasút.
Annak ellenére, hogy Rusty igencsak az apjára ütött, a készítők nem hazudtak, ez a Vakáció valóban nem az a Vakáció. És ezt nem feltétlenül a minőségre értjük, hiszen aki ma ismerkedne meg a klasszikusnak tartott Chevy Chase-filmekkel, lehet, hogy nem különösebben értékelné az olykor divatjamúlt és mai szemmel közel sem annyira hatásos humorukat, mindössze az érzelmi komponens az, ami maradéktalanul működik bennük. Az új Vakáció ezen a téren mutat egyértelmű fejlődést. A készítők pontosan tudják, hogy a mai nézők ingerküszöbe sokkal tágabb, s ennek megfelelően a film humorát is igen durvára vették. Sőt, folyamatosan túl is lőttek a célon, ami jó pár hangosan röhögős és elborzadós pillanatot kínál nekünk.
A gond csak az, hogy mindezt olyan körítés mellett teszi, ami egyszerűen értékelhetetlen. Vagy a készítők határozták el, hogy pillanatig sem kedvelhető karaktereket írnak (mind főszereplők, mind mellékszereplők tekintetében), vagy csak ennyire futotta nekik. De az biztos, hogy ha cseppet is szimpatikusak, vagy akárcsak nem fogyatékosak lettek volna a karakterek, a Vakáció is ezerszer jobban működne. Így viszont az ember képtelen a Griswold-családdal együtt nevetni, inkább csak az okoz örömet neki, ha szenvedni látja őket a vásznon, de egy idő után a káröröm is unalmassá válhat.
Persze Griswoldéknak (szerencsére) bőven kijut a szenvedésből, szó szerint hullák szegélyezik útjukat, de éppen a már-már rajzfilmes jelleg miatt 40-50 perc után után fásultan vesszük tudomásul az extrém poénokat, s eltompulva már közel sem olyan hatásosak, mint a film elején. Pedig röhögni igazán lenne min: a mellékszereplők zöme eleve remek komikus, s remekül rájuk írt karaktert kapnak, a családtagok pedig Rusty, a nagyonhülyétől kezdve a bátyját terrorizáló kisöcsiig igazán megérnének nem is egy, hanem legalább három misét. Az albán csodaautónak pedig külön film dukálna, annyira zseniális. Reklámot mindenesetre már kapott.
Az új Vakáció élvezhetetlen lett, ha filmként nézzük. Lehet jónak és rossznak is értékelni, de nehéz élvezni, hátradőlni és folyamatosan jól érezni magunkat a nézése közben a fent említett karakterdeficitek és idiotizmusok miatt. Viszont ha csak a poénokat vesszük és kiöljük a körítést, akkor mindenképp elismerés illeti a filmet, mert nagyon merészre sikeredett, és a színészek is benne vannak a buliban, szívesen elmennek kutyába csak azért, hogy nagyokat röhöghessük. Akinek nem fontos tehát a tartalom, a folyamatos szórakozás, és csak azért fizetne be rá, hogy jó pár alkalommal kirobbanjon belőle a röhögés, miközben a szemét próbálja eltakarni, annak kötelező egy esélyt adnia kritikánk tárgyának. A többiek nézzék meg a két-három előzetest, vagy várják meg, míg kijön a tíz percesre összevágott, tömény poénklip, és az így nyert 85 percet fordítsa egy sokkal jobb filmre.
Annak idején Chevy Chase és Beverly D'Angelo főszereplésével több Vakáció-film is készült, most az azóta felnőtté vált Griswold-fiú, Rusty viszi el egy körre családját egy albán csodakocsin. Adja tehát magát egy klasszikus és komikus road movie, sok autós jelenettel és pár vicces megállóval a végcél előtt, ami egy vidámpark, azon belül is egy szuper hullámvasút.
Annak ellenére, hogy Rusty igencsak az apjára ütött, a készítők nem hazudtak, ez a Vakáció valóban nem az a Vakáció. És ezt nem feltétlenül a minőségre értjük, hiszen aki ma ismerkedne meg a klasszikusnak tartott Chevy Chase-filmekkel, lehet, hogy nem különösebben értékelné az olykor divatjamúlt és mai szemmel közel sem annyira hatásos humorukat, mindössze az érzelmi komponens az, ami maradéktalanul működik bennük. Az új Vakáció ezen a téren mutat egyértelmű fejlődést. A készítők pontosan tudják, hogy a mai nézők ingerküszöbe sokkal tágabb, s ennek megfelelően a film humorát is igen durvára vették. Sőt, folyamatosan túl is lőttek a célon, ami jó pár hangosan röhögős és elborzadós pillanatot kínál nekünk.
A gond csak az, hogy mindezt olyan körítés mellett teszi, ami egyszerűen értékelhetetlen. Vagy a készítők határozták el, hogy pillanatig sem kedvelhető karaktereket írnak (mind főszereplők, mind mellékszereplők tekintetében), vagy csak ennyire futotta nekik. De az biztos, hogy ha cseppet is szimpatikusak, vagy akárcsak nem fogyatékosak lettek volna a karakterek, a Vakáció is ezerszer jobban működne. Így viszont az ember képtelen a Griswold-családdal együtt nevetni, inkább csak az okoz örömet neki, ha szenvedni látja őket a vásznon, de egy idő után a káröröm is unalmassá válhat.
Persze Griswoldéknak (szerencsére) bőven kijut a szenvedésből, szó szerint hullák szegélyezik útjukat, de éppen a már-már rajzfilmes jelleg miatt 40-50 perc után után fásultan vesszük tudomásul az extrém poénokat, s eltompulva már közel sem olyan hatásosak, mint a film elején. Pedig röhögni igazán lenne min: a mellékszereplők zöme eleve remek komikus, s remekül rájuk írt karaktert kapnak, a családtagok pedig Rusty, a nagyonhülyétől kezdve a bátyját terrorizáló kisöcsiig igazán megérnének nem is egy, hanem legalább három misét. Az albán csodaautónak pedig külön film dukálna, annyira zseniális. Reklámot mindenesetre már kapott.
Az új Vakáció élvezhetetlen lett, ha filmként nézzük. Lehet jónak és rossznak is értékelni, de nehéz élvezni, hátradőlni és folyamatosan jól érezni magunkat a nézése közben a fent említett karakterdeficitek és idiotizmusok miatt. Viszont ha csak a poénokat vesszük és kiöljük a körítést, akkor mindenképp elismerés illeti a filmet, mert nagyon merészre sikeredett, és a színészek is benne vannak a buliban, szívesen elmennek kutyába csak azért, hogy nagyokat röhöghessük. Akinek nem fontos tehát a tartalom, a folyamatos szórakozás, és csak azért fizetne be rá, hogy jó pár alkalommal kirobbanjon belőle a röhögés, miközben a szemét próbálja eltakarni, annak kötelező egy esélyt adnia kritikánk tárgyának. A többiek nézzék meg a két-három előzetest, vagy várják meg, míg kijön a tíz percesre összevágott, tömény poénklip, és az így nyert 85 percet fordítsa egy sokkal jobb filmre.
|
Vakáció (Vacation)
színes, magyarul beszélő, amerikai komédia, 99 perc, 2015 16 éven aluliak számára nem ajánlott rendező: Jonathan M. Goldstein, John Francis Daley forgatókönyvíró: John Francis Daley, Jonathan M. Goldstein operatőr: Barry Peterson zene: Mark Mothersbaugh producer: Chris Bender, David Dobkin szereplő(k): Ed Helms (Rusty) Christina Applegate (Debbie) Skyler Gisondo (James) Steele Stebbins (Kevin) Leslie Mann (Audrey) Chris Hemsworth (Stone) |