MTI

A BBC kirúgta Jeremy Clarksont

Megválik a BBC a világ egyik legsikeresebb, százmilliók által nézett autós műsora, a Top Gear frontemberétől, Jeremy Clarksontól, aki nemrég tettleg bántalmazta a program egyik producerét.

A BBC vezérigazgatója, Lord Tony Hall személyesen jelentette be szerda délután, hogy a brit közszolgálati médiatársaság nem újítja meg Clarkson hamarosan lejáró szerződését. Lord Hall hangsúlyozta, hogy maga is rajongója a műsornak, és Jeremy Clarksont "óriási tehetségnek" tartja, akinek fontos helye lenne a BBC műsorkínálatában, de "nem bármi áron". Clarkson "túllépte a határt" azzal, hogy fizikai erőszakot alkalmazott egyik munkatársával szemben, akit ráadásul olyan szavakkal is szidalmazott, amelyeket senki nem köteles eltűrni - fogalmazott a BBC vezérigazgatója.

Lord Hall egyenes utalást tett arra, hogy a Top Gear - amelynek sugárzását a BBC a két hete kirobbant botrány után felfüggesztette - az idén már nem is kerül képernyőre. Kijelentette: elsődleges fontosságú feladat, hogy a műsor "2016-ban remek formában" térhessen vissza. Hozzátette azt is: el kell ismerni, hogy a Top Gear nem lesz ugyanaz, mint eddig. A BBC vezérigazgatója szerint Clarksont "óriási köszönet" illeti a Top Gear élén végzett "rendkívüli munkájáért".


A BBC két hete jelentette be, hogy Clarksont felfüggesztették állásából, miután "összetűzésbe keveredett" a Top Gear egyik producerével. A BBC a műsor jelenleg futó sorozatának három utolsó adását is levette programjáról, és több, külföldön tervezett élő bemutatót is törölt. A botrányt az robbantotta ki, hogy az 54 éves Clarkson - aki 2002 óta vezette a könnyed hangvételű, pergő ritmusú autós műsort - egy elmérgesedett vita végén orrba vágta a Top Gear egyik producerét. A műsorvezető azon dühödött fel, hogy egy hosszú forgatási nap után a stábot nem várta meleg étel a szállodában. Clarkson a 36 éves Oisin Tymon produceren töltötte ki dühét, olyan erővel, hogy Tymon kórházi ellátásra szorult.

Az ügy Nagy-Britanniában és világszerte is komoly vihart kavart, mivel a műsort - a BBC saját statisztikái szerint - 214 országban, vagyis gyakorlatilag az egész világon sugározzák, és hetente 350 millióan nézik. Clarkson visszahelyezéséért és a műsor folytatásáért petíciót indított az egyik legismertebb brit-ír politikai blogger, a Guido Fawkes írói álnéven publikáló Peter Staines. A támogató aláírások száma alig néhány nap alatt átlépte az egymilliót, ami a hasonló kezdeményezések nagy-britanniai történetében példátlan. Fawkes és hívei a minap - a nagyobb nyomaték kedvéért - egy idegenforgalmi cég által működtetett, de igazi harckocsival vitték az aláírásokat tartalmazó íveket a BBC londoni székházához.

Az ügyben a héten megszólalt David Cameron brit miniszterelnök is, aki a BBC-nek kijelentette: 11 éves leánya, Nancy éhségsztrájkot helyezett kilátásba, ha Clarksont nem helyezik vissza a Top Gear műsorvezetői állásába. A Top Gear a BBC egyik legsikeresebb exportcikke: a program globális forgalmazásából a médiatársaságnak évente 300 millió font (130 milliárd forint) bevétele származik. A műsor saját színes magazinja, amely szintén a Top Gear címet viseli, hetente 1,7 millió példányszámban fogy. Clarkson és két műsorvezető társa, James May és Richard Hammond éppen most készült megkötni a három évre szóló újabb szerződést a BBC-vel.

Azt egyelőre nem tudni, hogy ki lesz Clarkson utódja, és azt sem, hogy May és Hammond vállalja-e a folytatást Clarkson nélkül. Clarkson a Top Gear műsorvezetőjeként évi 1,5 millió font (több mint 600 millió forint) javadalmazást kapott. Clarksonnak korántsem ez volt az első botránya. Tavaly rasszistának minősített kijelentései miatt a BBC "utolsó figyelmeztetésben" részesítette. Néhány éve a bal szemére vak, skóciai születésű előző brit miniszterelnököt, Gordon Brownt "félszemű skót idiótának" nevezte, és amikor a BBC bocsánatkérésre kötelezte, csak a "skót" és a "félszemű" jelzők negatív értelmű használatáért volt hajlandó elnézést kérni, az "idióta" minősítésért nem.


Clarkson tavaly komoly diplomáciai botrányt kavart, amikor a stábbal Argentínában forgattak, és a műsorhoz használt egyik veteránautó, egy 1991-es Porsche a H982 FKL brit rendszámot viselte. Az argentin közönség és a kormány is azonnal provokációt kiáltott, mivel úgy vették, hogy a Top Gear csapata ezzel a rendszámmal a Falkland-szigetekért 1982-ben megvívott, Nagy-Britannia győzelmével végződött véres brit-argentin háborúra akarta emlékeztetni a vendéglátó országot. A stábot fizikai atrocitások érték, és a műsor készítői a kocsikat hátrahagyva menekülni kényszerültek az országból. A BBC a tavaly októberi incidens után még megvédte Clarksont, merő véletlennek minősítve a rendszám feliratát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #56
    Természetesen ezeknek a műsoroknak köze sincs az obejktív tesztekhez vagy reklámmentes ajánlatokhoz.
    Csak show a proliknak (értsd itt, csőcselék vagyis a többség), semmi több. Ebben van a pénz, nem az igényességben - Hollywood is emiatt (a másik fő okot nem említve) gyárt effektorgiát képregényekből és nem kimunkált, művészi alakítású drámákat szépirodalomból.

  • NEXUS6 #55
    Tiszta valóságsó az egész, a műsor is meg ami műbalhét most csinálnak. Sajna, mint autós műsor sem sokkal több a TopGear, eddig se kattantam rá, nekem ez nem jött át, ez után már nem is fogok.

    Pl. nézem. Egy Golfot(igaz GTI) hasonlítanak össze egy 320 LE BMW 315-tel!? Jó hogy nem egy Fábiát szedtek elő a BMW-vel szemben!
    Egy -100 lovas, elsőkerekes, feltuningolt munkába/teszkóbajárós igáslovat egy kis méregzsákkal, amibe csak azért raktak olyan hülyeségeket végszükségre, mint hátsóülés, meg csomagtartó, hogy ne érje szó a ház elejét.

    Miután Clarkson a szitáló esőben a gyorsulási versenyen a hót egyenes pályán elszáll a bömössel mint a győzelmi zászló asszondja, hogy a Golf jobb. Mert olcsóbb gazdaságosabb több benne a hely, meg ilyenek.
    Mivvvaaaan Papa? Nem vagyok egy bömösbuzi, de akkor járjál azzal!
    Ezek után meg is van rá az esélye.

    Szal érthetően, a két kocsi nem ugyan az a műfaj, főzős műsort ne csináljon, mert kihozza, hogy a tejfölös csirke xarabb, mint a gundelpapacsinta. Ja, angol, ahhoz sem értene.

    (Mondja, hogy műszakilag természetesen német precizitás, meg sok évig nem lesz baj a kocsikkal, nincs különbség. Hát ja, csak mind a bömös, mind a VW motorokra sajna viszonylag sűrűn előfordul mostanában, hogy a vezérműlánc nyúlása után 100 km körül motor kukában köt ki. Pláne az ilyen csúcsra járatott motoroknál van esély erre).
  • sirpalee #54
    Elhiszem, hogy neked mindenki annak tunik. ;)
  • MasterMason #53
    Az a szerencse, hogy mivel te olyan nagyon okos vagy, így hát legalább megvilágosodhat mindenki. :)

  • sirpalee #52
    Jajj de buta vagy mar megint. :)
  • MasterMason #51
    Miért hogy kell számolni, egy Clarkson támogató hány nem támogatóval ér fel?!
  • sirpalee #50
    Te is tudod Mazsonka, hogy ezt nem igy kell szamolni. ;) Csak megint, szandekosan felreertelmezed az adatokat, hogy a te ervedet tamogassak. De jol latni, hogy megint visszatertel, hianyoltunk mar.
  • MasterMason #49
    De Pali, jól mondja a srác, nem mindegy mihez viszonyítod ezt a számot. Mert ha egy 350 millió nézővel rendelkező műsornál 1 millió aláírást sikerült gyűjteni, akkor az azt jelenti, hogy kb 0.27%-i ember akarja, hogy Clarkson maradjon. Az meg édeskevés.
  • sirpalee #48
    A petition.org torteneteben rekord, ennyi alairas 1 nap alatt.
  • sirpalee #47
    Na es? :)