Szekeres Viktor

Vadregény - El ne vidd rá a gyereket!

Egy bizarr, igen sötét tónusú komplex történetben elevenednek meg a Grimm-mesék mindenki által ismert karakterei, hogy valami nagyon elszállt végterméket produkáljanak.

Hogy tetszett a Vadregény?
  • Tetszett, jó film
  • Közepes lett
  • Gyengén sikerült
Stephen Sondheim zenéje és dalszövege, valamint James Lapine története alapján a 80-as években mutatták be Amerikában az Into The Woods című musicalt, mely különböző Grimm-mesék karaktereit hozta össze egy közös történetben és bemutatta, hogy mi is történik azt követően, hogy a hősök boldogan élnek, míg meg nem halnak. A színpadi mashup művet a Chicagóval egyszer már nagyot dobó Rob Marshall rendezte meg mozifilmként sztárszereposztás mellett


A Vadregény egy sokszereplős sztori, hamar megismerkedünk benne Babszem Jankóval, Piroskával és Hamupipőkével, de a középpontban egy pék és a felesége áll, akiknek egy átok miatt nem lehet gyerekük. Ezt az átkot oldhatja fel egy boszorkány, aki cserébe a varázslatáért egy küldetéssel bízza meg a házaspárt, mely során pár tárgyat kell leszállítaniuk neki három nap alatt. Ezek a tárgyak pedig az imént említett mesehősökkel kapcsolatosak, szóval elindul a versenyfutás az idővel, jó pár szellemes szituációt előidézve.

A Vadregénnyel kapcsolatban nagyon fontos tisztában lenni, hogy kinek is szól a film. Hiába énekelnek benne (bár ezt az előzetesek zöme szemérmesen titkolta), hiába Disney-musical, semmiképp sem a kisgyerekeket célozzák meg vele. Ahhoz túlságosan sötét és komplex a sztori, túlságosan is kifacsartak a karakterek, és Stephen Sondheim sem olyan zeneszerző, aki fülbemászó dallamiról lenne híres. Annak köszönhetően pedig, hogy a karakterek szinte megállás nélkül énekelve beszélnek (azért nem akkora mértékben, mint mondjuk A nyomorultakban), olyan érzése van az embernek a film nézése közben, mintha egyetlen, majdnem két órás dalt hallgatna, rengeteg ugyanis benne a visszatérő szólam. Ez pedig sokakat garantáltan ki fog kergetni a világból, még a musical-kedvelőknek is csak egy része tudja fogyasztani a végeredményt, az éneklésre háklisak pedig garantáltan nem.

De még azok is, akik elviselhetetlennek tartják a filmet (jelen!), el fogják ismerni, hogy nagyon okos, átgondolt és intelligens a történet, sokszor teljesen kiszámíthatatlan, tele van ötletekkel és jó értelemben elszállt. Azonban minden baljós vidámság ellenére az utolsó felvonás teljesen átesik a ló túloldalára, ráadásul mindenféle átmenet nélkül. Minden bizonnyal ezt a váltást is élvezni fogja a közönség nagyobb része, de a látottakat így még nehezebb megemészteni, szinte egy Disney-antimese válik a Vadregényből. Ettől függetlenül a musical éppen a záró felvonás miatt működőképes, ettől lesz más, mint a tucatművek. (Aki bizonyos karakterek cselekedeteit nem érti, az ne magát okolja, a készítők meglehetősen összesűrítettek bizonyos eseményeket és a történet is valamiért elég rövid intervallumon belül játszódik, ami inkább árt az összképnek.)


Összességében a Vadregény teljesíti a vállalását, jól ülteti át a darabot filmre, technikailag is jó munkát végzett Rob Marshall, azonban a végeredmény csak egy bizonyos réteg számára lesz fogyasztható, és ez még akkor is igaz, ha Amerikában, talán a színpadi múltnak is köszönhetően, már a 100 milliós bevételen is túl jár. A többség csak egy unalmas és dallamtalan dalolászásnak fogják látni a Vadregényt. Azonban mivel egy tökéletes világban tényleg csak az fizet be rá, aki tájékozódik és tudja, hogy bejön neki ez a stílus, biztosra vehetjük, hogy többségében a nézők elégedetten fognak felállni a székükből.

Akinek pedig tetszett a film, az mindenképp adjon egy esélyt a Vadregénynek színpadon is. Jelenleg a budapesti Magyar színház műsorán látható a darab, a mozis felirat is annak az előadásnak a fordítását használta fel. (Angolosoknak nem is érdemes a feliratra pillantania, hiszen dal-műfordításról van szó, így csak elvétve hallhatjuk és olvashatjuk ugyanazokat a mondatokat egyszerre.)

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Vadregény (Into The Woods)
színes, feliratos, amerikai musical, 124 perc, 2014
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott

rendező: Rob Marshall
forgatókönyvíró: James Lapine
operatőr: Dion Beebe
producer: John DeLuca, Rob Marshall

szereplők:
James Corden (A pék)
Emily Blunt (A pék felesége)
Meryl Streep (A boszorkány)
Johnny Depp (A farkas)
Anna Kendrick (Hamupipőke)
Lilla Crawford (Piroska)
Daniel Huttlestone (Babszem Jankó)
Mackenzie Mauzy (Aranyhaj)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Victoryusrex #5
    Mérföldekkel jobb, mint a magyar színpadi előadás!
    A boszi (Merly Strepp) kifejezetten nagyot alakított!
  • Yagami #4
    Ez a dzsoni-fiú egyre nagyobb szánalom lesz. "The Wolf", jesszusom...kíváncsi vagyok a kövektkező szerepére, ahol szintén jól szétsminkelhetik :)
  • Ender Wiggin #3
    inkontinenciához jó a 10 percenként 15 perces pisiszünettel ellátott RTLKlub/TV2 verzió is. és óccóbb, mint a dövödö.
  • turidani #2
    Ja.
    Nyilvánvalóan mestermunka.
    Ha inkontinencia-problémáid vannak, akkor jobb ha csak DVD-n nézed meg :-)
  • Zenszkij #1
    gondoltam h egy nagy hulladék