Szekeres Viktor
Az útvesztő - Pörög, akár az istennyila
Mostanában jó pár posztapokaliptikus scifit láthattunk, de a legkellemesebb meglepetést mindenképpen Az útvesztő okozta.
Hogy tetszett Az útveszt??
Az útvesztő készítői nem lacafacáznak, rögtön belecsapnak a lecsóba: egy fiatal srácot látunk, amint egy felvonóban küszködik, majd pedig a felszínre érve egy csapat tinédzserfiú várja, akik se szó, se beszéd ketrecbe vetik őt. Hősünk nem emlékszik semmire, magáról nem tudja, hogy kicsoda, hogy került a felvonóba, még a neve sem rémlik számára. Idővel persze felfedezheti a helyet, ahova csöppent: fogvatartói, vagyis leendő bajtársai, akik havi rendszerességgel kapnak emberutánpótlást a Liftből, kezdetleges körülmények között élnek egy tisztáson, melyet egy kiterjedt és ördögi labirintusrendszer vesz körül, amiből nem sikerült kijutniuk, annak ellenére, hogy már évek óta próbálják feltérképezni.
És ez a megközelítés remekül működik, ugyanis a nézők is a főhőssel együtt fedezik fel a körülötte lévő világot, amnéziájának köszönhetően mi is pontosan azzal a tudással rendelkezünk (plusz kapunk pár villanást a múltjából), amivel ő, így sokkal inkább átérezhetjük a helyzetét, illetve megérthetjük a motivációit. Ráadásul a készítők felesleges konyhafilozofálgatásba, erkölcsi dilemmázásba és magyarázatkeresésbe sem mennek igazán bele, a szereplők előtt adott a szituáció, amit meg kell oldani, minden más kérdés, a miértek, háttérbe vannak szorítva.
Az útvesztő lényege természetesen a labirintus megfejtése és "legyőzése" - a készítők ugyan kissé túlmisztifikálják magát az útvesztőt, de a jól néz ki, a dizájnja sokat ad az élményhez, még akkor is, ha a labirintus "lakói" némiképp csalódást okozhatnak. És ugyancsak sokat adnak hozzá a film élvezeti fokához a látványos felvételek és akciójelenetek, valamint az olykor idegtépő hangeffektek, éppen ezért érdemes megfelelő technikai körülmények között bepróbálni.
Jó hír a férfiak számára, hogy Az emlékek őre után ismét egy olyan Young Adult-, vagyis ifjúsági regényadaptációval van dolgunk, amelyben a szóban forgó műfajnál majdnem kötelezőnek tekintett romantikázás és a szerelmi háromszögezés abszolút hiányzik, vagy éppen teljességgel a háttérbe szorul. Persze ez Az útvesztő esetében nem csoda, hiszen kifejezetten üdítő módon, s talán a hölgynézők legnagyobb örömére ezúttal a jelek szerint minden szereplő hímnemű - akármi is a célja a Labirintust körül kialakított világnak, oda csak és kizárólag fiatal fiúkat küldenek, lányoknak a nyomát sem látni.
Az sem hátrány, hogy nagyrészt friss arcokat láthatunk a filmben. Természetesen a színészeket ismerhetjük máshonnan, de abszolút nem elhasznált figurák, egyik sem rendelkezik jelentős sztárstátusszal, így még csak sejtésünk sincs arról, hogy a főhős mellett vajon kik lesznek az egész széria során kiemelt szereplők, s kik azok, akiknek mondjuk csak egyetlen rész jut. Persze az sem árt, hogy az általuk alakított karakterek kedvelhetőek, még ha nincsenek is túlságosan kidolgozva.
Összességében kifejezetten jól sikerült Az útvesztő. Pörgős lett, izgalmas és egy érdekes világot jelenített meg, ami mindenképp bogarat ültet az ember fülébe. Karakterek szintjén lehet, hogy nem muzsikál túl erősen, de legalább nem idealizált figurákat, modellgyerekeket látunk, és az sem elhanyagolandó tény, hogy a szereplők kapcsolata is mentes mindenféle giccstől. Nyilván a sztori, ha eltekintünk a labirintustól, semmilyen szempontból nem eredeti, de a célnak megfelel, és a készítők ügyesen aknázzák ki a benne rejlő lehetőségeket.
Az útvesztő az elmúlt években egyre inkább szaporodó és egyre többször bukó ifjúsági regény-adaptációk között az év eleji A beavatotthoz hasonlóan sikeressé tudott válni, így valószínűleg senkit sem ér meglepetésként az a hír, hogy jövő őszre elkészül a folytatás, a Maze Runner: Scorch Trials. Még szerencse, tesszük hozzá, ugyanis Az éhezők viadala második részéhez hasonlóan a film egyáltalán nincs lezárva, mindössze afféle expozícióként funkcionál, a végén, amikor éppen szintet léphetne a film és igazán érdekessé válna, kíméletlenül elvágják a történet fonalát. A folytatásban mindenképpen érdekesnek ígérkezik az első részben történtek következményeinek feltárása - nehéz elképzelni, hogy az utolsó másodpercek láttán sok olyan néző lenne, aki nem kíváncsi a második részre.
És ez a megközelítés remekül működik, ugyanis a nézők is a főhőssel együtt fedezik fel a körülötte lévő világot, amnéziájának köszönhetően mi is pontosan azzal a tudással rendelkezünk (plusz kapunk pár villanást a múltjából), amivel ő, így sokkal inkább átérezhetjük a helyzetét, illetve megérthetjük a motivációit. Ráadásul a készítők felesleges konyhafilozofálgatásba, erkölcsi dilemmázásba és magyarázatkeresésbe sem mennek igazán bele, a szereplők előtt adott a szituáció, amit meg kell oldani, minden más kérdés, a miértek, háttérbe vannak szorítva.
Az útvesztő lényege természetesen a labirintus megfejtése és "legyőzése" - a készítők ugyan kissé túlmisztifikálják magát az útvesztőt, de a jól néz ki, a dizájnja sokat ad az élményhez, még akkor is, ha a labirintus "lakói" némiképp csalódást okozhatnak. És ugyancsak sokat adnak hozzá a film élvezeti fokához a látványos felvételek és akciójelenetek, valamint az olykor idegtépő hangeffektek, éppen ezért érdemes megfelelő technikai körülmények között bepróbálni.
Jó hír a férfiak számára, hogy Az emlékek őre után ismét egy olyan Young Adult-, vagyis ifjúsági regényadaptációval van dolgunk, amelyben a szóban forgó műfajnál majdnem kötelezőnek tekintett romantikázás és a szerelmi háromszögezés abszolút hiányzik, vagy éppen teljességgel a háttérbe szorul. Persze ez Az útvesztő esetében nem csoda, hiszen kifejezetten üdítő módon, s talán a hölgynézők legnagyobb örömére ezúttal a jelek szerint minden szereplő hímnemű - akármi is a célja a Labirintust körül kialakított világnak, oda csak és kizárólag fiatal fiúkat küldenek, lányoknak a nyomát sem látni.
Az sem hátrány, hogy nagyrészt friss arcokat láthatunk a filmben. Természetesen a színészeket ismerhetjük máshonnan, de abszolút nem elhasznált figurák, egyik sem rendelkezik jelentős sztárstátusszal, így még csak sejtésünk sincs arról, hogy a főhős mellett vajon kik lesznek az egész széria során kiemelt szereplők, s kik azok, akiknek mondjuk csak egyetlen rész jut. Persze az sem árt, hogy az általuk alakított karakterek kedvelhetőek, még ha nincsenek is túlságosan kidolgozva.
Összességében kifejezetten jól sikerült Az útvesztő. Pörgős lett, izgalmas és egy érdekes világot jelenített meg, ami mindenképp bogarat ültet az ember fülébe. Karakterek szintjén lehet, hogy nem muzsikál túl erősen, de legalább nem idealizált figurákat, modellgyerekeket látunk, és az sem elhanyagolandó tény, hogy a szereplők kapcsolata is mentes mindenféle giccstől. Nyilván a sztori, ha eltekintünk a labirintustól, semmilyen szempontból nem eredeti, de a célnak megfelel, és a készítők ügyesen aknázzák ki a benne rejlő lehetőségeket.
Az útvesztő az elmúlt években egyre inkább szaporodó és egyre többször bukó ifjúsági regény-adaptációk között az év eleji A beavatotthoz hasonlóan sikeressé tudott válni, így valószínűleg senkit sem ér meglepetésként az a hír, hogy jövő őszre elkészül a folytatás, a Maze Runner: Scorch Trials. Még szerencse, tesszük hozzá, ugyanis Az éhezők viadala második részéhez hasonlóan a film egyáltalán nincs lezárva, mindössze afféle expozícióként funkcionál, a végén, amikor éppen szintet léphetne a film és igazán érdekessé válna, kíméletlenül elvágják a történet fonalát. A folytatásban mindenképpen érdekesnek ígérkezik az első részben történtek következményeinek feltárása - nehéz elképzelni, hogy az utolsó másodpercek láttán sok olyan néző lenne, aki nem kíváncsi a második részre.
|
Az útvesztő (The Maze Runner)
színes, feliratos, amerikai sci-fi akciófilm, 113 perc, 2014 16 éven aluliak számára nem ajánlott rendező: Wes Ball forgatókönyvíró: Noah Oppenheim, Grant Pierce Myers zeneszerző: John Paesano operatőr: Enrique Chediak producer: Marty Bowen, Wyck Godfrey, Lee Stollman szereplők: Dylan O'Brien (Thomas) Will Poulter (Gally) Thomas Brodie-Sangster (Newt) Jacob Latimore (Jeff) Aml Ameen (Alby) Ki Hong Lee (Minho) |