SG.hu

Az MI-vezérelt böngészők új korszakot nyitnak a webhasználatban

Az OpenAI, a Google és az új kihívók harcolnak azért, hogy kié legyen a jövő legfontosabb szövegmezője.

Az OpenAI eredetileg nem tervezett böngészőt készíteni - legalábbis nem rögtön -, a ChatGPT megjelenése után viszont a fejlesztők azt vették észre, hogy sok felhasználó párhuzamosan dolgozik a böngészőjében és a ChatGPT-ben: megnyitnak egy tabot, kimásolják, bemásolják a másikba a szöveget, segítséget kérnek, majd visszamásolják a javaslatot. A böngésző az a felület, ahol a felhasználók vannak, és ha tényleg egy általános célú mesterséges intelligencia asszisztens fog dolgozni helyettünk, akkor a cégnek szüksége van egy ilyen szoftverre. Ennek eredményeképp született meg a ChatGPT Atlas, egy egyszerű, minden új tabon ChatGPT-szövegmezőt kínáló böngésző, amely képes információt adni az éppen nyitott lap tartalmáról, űrlapokat kitölteni a weben, sőt kérésre megpróbálhat vásárolni, lekérdezheti a teljes böngészési előzményünket vagy felhasználhatja a korábbi munkákból, beszélgetésekből megismert kontextust.

Hasonló ötletek gyorsan megjelentek másoknál is, ezért született meg a Perplexity Cometje, a The Browser Company Dia böngészője, a Microsoft Edge MI-funkciói, sőt a Chrome is kapott egy nagy Gemini-beültetést. Mind ugyanazt a célt követik: a böngészőt átformálni úgy, hogy az MI-asszisztenseknek mindenhez hozzáférést és kontextust adjon, és így a felhasználók könnyebben rájuk bízhassák a feladatokat.

A böngésző látszólag unalmas, megoldott problémának tűnt az elmúlt évtizedben: az eszközödön lévő szoftverrel letöltöd a Chrome-ot és elégedetten használod. Pedig a böngésző az a hely, amely hozzáfér a leveleinkhez, bankszámláinkhoz, munkafájlokhoz, a közösségi felületekhez, tehát óriási mennyiségű információt tartalmaz rólunk és tevékenységünkről. Éppen ezért sok cég az elmúlt évek „nagy platform-vadászatában” arra jutott, hogy a böngésző lehet az új csatatér. A mobil kétplatform-duopólium után itt van egy régi, de jövedelmező alapalkalmazás, amelyre új funkciókat lehet építeni, és amely révén kevesebb függés lehet az alkalmazásboltoktól.

A verseny három nagy korszakra osztható: az első böngészőháború idején (Mosaic -> Netscape -> Microsoft Internet Explorer) arról szólt, hogy az emberek egyáltalán hozzáférjenek az oldalakhoz; a másodikban (Firefox és Google Chrome felemelkedése) arról, hogy a web alkalmazássá váljon; a mostani, harmadik hullám pedig arról szólhat, hogy a böngésző a web-ügynökök platformjává váljon.


Három fő okból akarnak a cégek böngészőt fejleszteni. Az első a személyes adatok begyűjtése; a böngésző ismeri az ember által meglátogatott összes weblapot és tevékenységet. Ennél részletesebb profilokat nehéz gyűjteni máshol, és ebben rengeteg pénz van. A Perplexity vezére, Aravind Srinivas például nyíltan beszélt arról, hogy a böngészőn kívüli adatokat is gyűjtenék, hogy jobb felhasználói profilokat építsenek és hirdetéseket jelenítsenek meg a Discover-feedben.

A második az, hogy a böngésző maga egy hatékony alkalmazásplatform. Ezzel jelentkezünk be mindenhova, a banktól kezdve az emailen át az Instagramig, és a böngésző sütik révén közel korlátlan hozzáférést kap azokhoz az alkalmazásokhoz. És egy olyan ügynöknek, amely jegyet foglal vagy vásárol, ilyen hozzáférésre van szüksége. A harmadik pedig talán a legfontosabb: a böngésző birtokolja a számítógép legfontosabb bemeneti felületét, a címsort, ami az a szövegmező, ahol kifejezzük a szándékainkat. The Browser Company CTO-ja, Hursh Agrawal szerint ez a legértékesebb pont egy MI-központú jövőben. Ha az MI-interakciók átveszik a keresések szerepét, ennek a mezőnek olyan magától értetődőnek kell lennie, mint a Google keresősávjának.

Mindez jó elmélet, de számos kétség él a megvalósíthatósággal kapcsolatban. Az úgynevezett ügynöki mesterséges intelligencia ma messze nem működik megbízhatóan, és nem biztos, hogy a viselkedési vagy technológiai változások, amelyekre a versenyzők számítanak, valóban bekövetkeznek. Biztonsági és adatvédelmi aggályok is vannak: ha az asszisztens ajánl egy cipőt, honnan tudható, hogy az valóban a legjobb ajánlat az embernek, és nem egy fizetett megállapodás eredménye? A prompt-injection rémére is sokan figyelmeztetnek: rosszindulatú szereplők manipulálhatják a modellt, hogy saját érdekeiket szolgálja. A Mozilla a választás és a kontroll fontosságát hangsúlyozza: kié lesz a modell, hogyan gyűjtik a felhasználói adatokat, hogyan választhatunk modellek között? Ezekre a kérdésekre a válaszok kevésbé technikaiak, inkább bizalmi természetűek.

A piaci realitás nem a feltörekvők mellett van. A Chrome piaci részesedése ijesztő, hozzávetőlegesen 4 milliárd felhasználóval és a böngészőpiac kétharmadától háromnegyedéig terjedő dominanciával. De a szabályozói környezet változik, és itt leginkább a böngészőválasztó képernyőt kell hangsúlyozni, mely lehetőséget ad az alternatív böngészőknek. A Google-t antitröszt perek sorozata támadja, ami lassíthatja a reakcióit, ez pedig ablakot nyit a versenytársaknak. Emellett az is tény, hogy ma elég könnyű böngészőt építeni a Chromium-alapok miatt, ami ugyancsak serkenti a belépést.

Katasztrofális lehet Google számára a startupok álmának valósággá válása, azaz ha a felhasználók újraértékelik böngészőválasztásukat és egy MI-modellt helyeznek a keresősáv helyére Megrendülne a kereső-böngésző kombináció alappillére, és látványos változások indulnának el. MI-funkciókkal lehetne rendezni a laphalmazokat, kérdezni lehetne a böngészési előzményekről, de maga a böngészőablak alapformája is átalakulhat. A verseny megmutathatja a böngészőablakok és a felső szövegmező jelentőségét, de egyúttal átalakíthatja a viszonyunkat a webhez. Kevesebb URL-típus, több beszélgetés a botokkal, több automatizáció.

Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy a felhasználók nem adják át életük adatait tömegesen egyetlen vállalatnak vagy modellnek. Az MI-asszisztensek átláthatatlanná és automatizálttá tehetik a webet, ami új problémákat szülhet. Ismeretlen elfogultságok, üzleti megállapodások által fűtött ajánlások és sebezhetőségek várnak majd ránk. Parisa Tabriz, a Chrome-csapat vezetője úgy fogalmaz, hogy a Google „tudatosan és körültekintőeen” halad, mert az MI rengeteg lehetőséget nyit, de nagy kockázatokat is rejt, különösen az ügynöki böngészők prompt-sebezhetőségei miatt. Ugyanakkor a Chrome-ba integrált Gemini-t is támogatja, mert a web és a böngészés szerinte továbbra is fantasztikus, és az MI-val karöltve új képességeket hozhat be a mindennapi munkába.

A harc csak most kezdődik. A böngészőháborúk visszatértek, immár a böngészők lelkéért folynak. Több szereplő van jelen, eltérő elképzelésekkel arról, hogy mit jelentsen a böngészés jövője. A győztesé lesz a számítógép legfontosabb szövegmezője, és az, hogy hogyan definiáljuk a webhez való viszonyunkat a következő évtizedben. Ám ennél is fontosabb, hogy a végső kérdés nem technikai, hanem etikai és politikai. Kinek a kezében legyen a személyes kontextus, ki döntsön arról, hogy egy asszisztens milyen forrásokat emel ki, és hogyan tartható meg a web nyitottsága, miközben a cégek az MI-ból szeretnének versenyelőnyt kovácsolni? A böngészők újra fontosak lettek, de immár nem csupán oldalak megjelenítésére szolgálnak, hanem a tét ennél jóval nagyobb.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pasi29uk #7
    Hogy egyertelmubb legyen, mi volt a bajom az Ebay-el: listazasi dijat minden esetbe ki kell fizetni ami fugg a kirakasi artol. Szoval ha senki nem veszi meg az arudat es visszahull (3 - 30 nap utan) a piacterrol akkor azt nekem koltseg. Itt a lista mit ki kell fizetni: eBay eladói költségek – rövid lista

    Insertion fee (listázási díj)
    Final value fee (végső érték díj)
    Payment processing fee (fizetéskezelési díj)
    Regulatory operating fee (Angliában szerencsére van ilyen is)
    eBay Store havi előfizetési díj
    Promoted Listings díj (hirdetési díj)
    Opciós listázási extrák díjai (kiemelés, alcím, extra képek, stb.)
    Nemzetközi eladás díja
    Visszatérítések / reklamációk díjai
    Késedelmi díjak (ha számla nincs időben kifizetve)
  • pasi29uk #6
    Kipróbáltam egy nagy webáruházat (eBay), saját és más cégek, emberek termékeivel. Mire elértem az első 1000 csillagot (visszaigazolt vásárlások alapján), már sok pénzt buktam.

    A vásárlók jelentős hányada azt hitte, hogy kezdő eladó vagyok, olcsó cuccot árulok, és lehet velem szórakozni. (Nem jött meg az áru, késett, nem azt kapták, amit rendeltek, nem kellett nekik az áru, de ha küldök egy részleges visszatérítést, akkor megtartják stb.)

    Az eBay költségek, csomagolási és logisztikai költségek (minél kisebb a forgalom, annál magasabbak). Ez is elmult, nem adtam fel, és szintet léptem. 1-4K visszaigazolt vásárlás után viszont szembesültem azzal, hogy hiába van rengeteg termékem a piactéren, a piacdíj megöli a vállalkozást.

    Ja, nem! Mert hirdetni kell minden 'menő' terméket, hogy becsalogassa az embereket a shopba. Szóval nézegettem az eBay számlámat, és úgy gondoltam, hogy „fene egye meg az eBayt, inkább saját weboldalt hozok létre.” Komolyan mondom, hogy nem merem összeadni, mennyi pénzt öltem bele a buliba. Most meg ott vagyok, hogy "minden jó", de belátható időn belül össze fog omlani a rendszer — köszönöm az új AI keresőknek. :(
  • kvp #5
    "A hagyományos böngészőkkel/keresőkkel egyre rosszabb minőségű a keresés."

    Tobb oka van. Az elso jelentos az, hogy a legtobb keresobol (pl. Google) eltavolitottak a logikai keresesi kifejezesek szintaxisat, igy mar csak szabadszavas es emberi nyelvu kereses lehetseges, logical expression alapu nem.

    A masodik a indexelt hasznos oldalak szamanak csokkenese, rengeteg tartalom elerhetetlen kereson keresztul. Reszben azert mert a szolgaltatoi nem engednek betekintest a tartalmaikba, reszben azert mert csak app.-okon kereszul lehet elerni oket es reszben azert mert a keresesi szolaltatok direkt kiszurik ezeket a tartalmakat a talalati listakbol. (neha irjak is, hogy miert lett eltavolitva tartalom, neha csak csondben nem jelentik meg oket)

    A harmadik ok pedig a regi, hasznos tartalmakat tartalmazo oldalak megszunese, tehat a szerverek fizikai elvesztese. Mar most vannak olyan muszaki dokumentumok, amiket mar csak a wayback machine-on keresztuk tudok elerni, ugyanis az eredeti webszerver megszunt, igy a keresok mar nem is indexelik es ha nem tudja az ember, hogy pontosan hol volt es mit keres, akkor gyakorlatilag soha nem is letezett a kerdeses tartalom.

    Ez azt jelenti, hogy ezek az informaciok talan meg megvannak, de gyakorlailag online elerhetetlenul es nagyon nagy esellyel orokre el fognak veszni rovid idon belul ha mar nem kovetkezett be. Mivel offline masolata keves embernek van, ha van, ezert egy egyetlen webszerveren tarolt tartalom eltunese gyakorlatilag teljes mertekben elunteti az adatokat es egy ido utan meg a keresokben meglevo nyomokat is.

    "Szamomra meg mindig nem vilagos, hogy hogyan tudom fenntartani a weboldalam"

    Hosszu tavon weboldalon mutatott reklamokbol sehogy. Csak akkor van eselye az oldalnak ha olyan fizikai vagy virtualis termekeket arul, amire az embereknek szukseguk van es akkor is csak ugy, ha az MI-s talalatokban szerepel. Es meg ekkor is elonyosebb ezen termekeket a nagy webaruhazakba atmozgatni, ahol az MI-k is nagyobb esellyel talaljak meg es a szerver uzemeltetes koltsege is eloszlik az eladok kozott.

    Az ingyenesen fenntartott oldalakat pedig addig erdemes megtartani amig reklambevetelek nelkul zsebbol fizetve van ra penze a tulajdonosnak, de jo esellyel nem nagyon fog talalatokat kuldeni egyetlen kereso sem. Az MI bongeszok lenyege, hogy nem a keresett weboldalt mutatjak meg, hanem annak MI osszefoglalojat.

    ps: A jovoben lehet lesz olyan "bongeszo" ami a kerdesre az MI-vel generaltat egy videot amit levetit. Tehat eloszavas vagy gepelt kerdesre eloszavas vagy videos valaszt ad. Innentol minden tartalom csak az MI szurojen keresztul latszik. Az emberek nagyreszenek ez boven megfelel, mert nem kell weboldalakat olvasniuk. (eleve olvasniuk nem kell tobbe, ezert nepszeru pl. a tiktok is)
  • pasi29uk #4
    Ha már itt tartunk 17 éve lelkes olvasoja vagyok a SuperGamez oldalnak és szeretnék egy ingyen SG pólót, ha van még!
  • pasi29uk #3
    Szamomra meg mindig nem vilagos, hogy hogyan tudom fenntartani a weboldalam (szervereket, adminokat, karbantartasi koltsegeket ja es a fejlesztest), ha a bevetelek a reklambol es affiliate linkekbol drasztikusan esnek. Itt nem gond egy ket minuszos honap de jelzes erteku es nem igazan latom a megoldast, ha az emeberek megelegednek a AI osszefoglaloval. Szoval ha most piszkosul gyorsan nem fejlesztek es tomok tobb penzt bele a buliba mint amit hoz akkor velemenyem szerint maximum 12-18 honap mulva nagy bajban leszek. It a kulcs kerdes, hogy vajon megjegyzik az emberek a domainom nevet (webcimet), es igy AI -tol & keresesi eredmenytol fuggetlenul meglatogatjak e az oldalt. Szoval itt beszelgetunk, sajnalkozunk bizakodunk de nem szabad elfelejteni, hogy ez egy javaban duborgo haboru es szerintem a kicsik mint peldaul en is a penge élén tancolunk es kapaszkodunk a semmibe. :(
  • Narxis #2
    Dehogy rosszabb minőségű. Nem tudod használni inkább arról van itt szó.
  • Tetsuo #1
    A hagyományos böngészőkkel/keresőkkel egyre rosszabb minőségű a keresés. Ha az AI ezen tudna javítani, az jó lenne, de kétlem.
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2025.11.16. 09:11:23