SG.hu
A jövő járművei a Nap erejéből nyernek energiát
A jövőre megjelenő új, alacsony energiafogyasztású elektromos járművek annyira hatékonyak, hogy naponta 10-40 kilométert meg tudnak tenni csak napenergiával.
Néhány startup hamarosan olyan technológiákat fog értékesíteni, amelyek a járművezető napi megtett útjának jelentős részét meg tudják tenni a napfény segítségével. Ehhez az Aptera Motorsnak olyan autóipari minőségű napelemekre volt szüksége, amelyek illeszkednek radikálisan új elektromos járművének kanyargós vonalaihoz, de a kaliforniai Carlsbadban székhellyel rendelkező autógyártó nem talált megfelelő megoldást. Ezért úgy döntött, hogy saját maga gyártja azt le. Ezzel egy olyan ágazatot indított el, amelynek célja, hogy a mindennapi járműveket napenergiával hajtsák. Most a vállalat arra készül, hogy már jövőre piacra dobjon egy 40 000 dolláros autót, amely naponta 15-40 kilométert meg tud tenni kizárólag napenergiával, és egy feltöltéssel akár 600 kilométert is képes megtenni.
Ennek az innovációnak a kulcsa nem a napfényt villamos energiává alakító napelemek. A meglévők már elég jók ebben. Az igazi áttörést azok az innovációk jelentik, amelyek hatékonyabbá tették a mai elektromos járműveket, valamint az új teljesítményelektronika, amely a napenergiát az akkumulátorokba továbbítja.
Az első kérdés, ami eszünkbe juthat egy autóra szerelt napelemnél, hogy kibírják-e az autópályán felrepülő kavicsokat vagy ha egy parkolóban rányitják a szomszéd autó ajtaját? "Jégesőben egy autópályán haladva kemény tárgyak ütközhetnek a járművünkkel akár 150 kilométer/órás sebességgel - mondja Reed Thurber, az Aptera napenergia-mérnöki részlegének vezetője. Cége egy kemény üvegborítást fejlesztett ki a napelemeihez. A panelek a motorháztető, a tető és a hosszú, kúpos karosszéria körül helyezkednek el az ebihal alakú, háromkerekű autón, ami azt jelenti, hogy felülről és oldalról érkező ütéseket is el kell nyelniük.
"A jégeső-ütközéses tesztjeinket még a legtöbb szabványban és tesztelési eljárásban ajánlottnál is nagyobb sebességgel végezzük” - mondja Thurber. A kémiailag kezelt üveg erős, de rugalmas, hasonlóan okostelefonok Gorilla Glass üvegéhez, és a paneleket úgy szerelték fel, hogy akkor is működjenek, ha a jármű külső burkolata megreped - teszi hozzá. Az Aptera azt tervezi, hogy paneljeit a kaliforniai San Carlosban székhellyel rendelkező Telo Trucksnak értékesíti, amely egy 500 lóerős mini elektromos teherautót gyárt, amelynek szállítása várhatóan jövőre kezdődik. Annak ellenére, hogy rövidebb, mint egy Mini Cooper, rakodótere ugyanolyan méretű, mint a Toyota Hiluxé.
A kaliforniai Glendale-ben székhellyel rendelkező Polydrops az Aptera paneljeit használja egy teljesen elektromos kemping utánfutón, amelyet már szállít kiválasztott ügyfeleknek. Az Aptera „bevezető kiadású” járműve olyan panelekkel lesz felszerelve, amelyek csúcsértékükön körülbelül 700 watt napenergiát képesek elnyelni. Az ideális környezet a nagyvárosok belvárosa, ahol az üvegépületek visszatükrözik a napfényt a jármű minden felületére. A nyári hónapokban a napos környezetben élők naponta akár 50 kilométeres hatótávolságot is elérhetnek csak a panelek segítségével. Északi éghajlaton télen ez napi 20 kilométerre csökken.
Az ilyen hatékony jármű gyártásához szükséges nagy kompromisszum a kapacitás: kétüléses, és bár teljesen zárt kabinnal rendelkezik, technikailag motorkerékpárnak minősül. Az Aptera elsőkerék-meghajtású változata 6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, és végsebessége 140 km/h. A Telo Trucks csaknem 12 000 előrendelést kapott kis teherautóira, amelyek ára alig több mint 41 000 dollár. A megrendelések körülbelül egynegyedében a vevő napelemeket választ, mondja Jason Marks, a Telo vezérigazgatója. Ezeket a paneleket be lehet építeni a jármű tetőjébe és platófedelébe, 1500, illetve 2700 dollár felár ellenében. Használatukkal napi 20-40 kilométerrel növelhető az 500 kilométeres hatótávolságú elektromos teherautó hatótávolsága - teszi hozzá. A Telo járműve nem olyan hatékonysági szörnyeteg, mint az Apteraé - kilowattóránként körülbelül ugyanannyi kilométert tesz meg, mint a Tesla Model X -, de nagyobb felületet kínál a napelemek számára.
Egy másik vállalat az emberek már meglévő elektromos járműveire koncentrál: a DartSolar napelemes teljesítménynövelőket szeretne értékesíteni a meglévő elektromos autók teljesítményének növelése érdekében. A vállalat vezérigazgatója, Omid Sadeghpour azt mondja, hogy a tetőcsomagtartóra szerelhető napelemek ötlete akkor született meg benne, amikor megvette első elektromos autóját, és észrevette, hogy az a nap nagy részében a napon áll.
Ezeknek a paneleknek, amelyek szállítása várhatóan az év végére kezdődik, az ára körülbelül 1000 dollár lesz egy kis, 500 wattos egység esetében, és 4000 dollár egy 2000 wattos egység esetében, amely vízszintesen kihajtható és hosszában kinyitható, amikor a jármű parkol. Napos időben a cég középkategóriás, 1000 wattos rendszere 15-30 kilométerrel növelheti egy parkoló Tesla Model 3 hatótávolságát, teszi hozzá. Az utángyártott panelek előnye az alacsony költség és a javíthatóság, mondja Sadeghpour, de ügyfeleinek egy terjedelmes, körülbelül 1000 dollárba kerülő elektromos átalakítót is meg kell vásárolniuk, amelyet a csomagtartóban kell tárolniuk.
Ezek a vállalatok még mindig csak a termékek piacra dobásának előkészítésén dolgoznak, de a napenergia-integrációt alátámasztó matematika nem hazudik. A mai elektromos járművek már elég hatékonyak ahhoz, hogy az integrált vagy tetőre szerelt panelek egy átlagos sofőr napi futásteljesítményének jelentős részét ellensúlyozzák - különösen naposabb éghajlaton. Egy kompakt elektromos járművel napi 20-30 kilométert lehet megtenni anélkül, hogy valaha is csatlakoztatni kellene.
Hosszú idő telt el az 1990-es évek kísérleti napenergiával működő járművei óta, amelyek nem voltak többek, mint fényes burkolattal ellátott, módosított kerékpárok. Ma már széles körben elterjedtek és megfizethetőek a napenergiával működő autókhoz szükséges hatékony akkumulátorok, motorok és napelemek - mondja Ronak Parikh, a Michigan Egyetem napenergiával működő autócsapatának műszaki igazgatója, amely nemrég vett részt egy ausztráliai versenyen. Ezek a technológiák annyira elérhetővé váltak, hogy a versenyen még egy középiskolai csapat is részt vett - teszi hozzá.
De ez azt jelenti, hogy a napenergia hamarosan megjelenik a nagy autógyártók kínálatában? Marks, a Telo Trucks képviselője szkeptikus. A profitmaximalizálásra törekvő vállalatok számára a napelemek integrálásának szoftveres és hardveres kihívásai csökkenti a nyereséget. Ez csak akkor történhet meg, ha lesz elegendő kereslet, teszi hozzá. Tehát bár az emberek többségének következő autója valószínűleg nem napenergiával fog működni, akár már néhány év múlva láthatunk ilyet az autópályán. És ha az első felhasználók úgy találják, hogy ez a technológia valóban képes teljesíteni a töltésmentes mobilitás ígéretét, akkor a tetőre szerelhető napelemek iránti kereslet az egekbe szökhet.
Néhány startup hamarosan olyan technológiákat fog értékesíteni, amelyek a járművezető napi megtett útjának jelentős részét meg tudják tenni a napfény segítségével. Ehhez az Aptera Motorsnak olyan autóipari minőségű napelemekre volt szüksége, amelyek illeszkednek radikálisan új elektromos járművének kanyargós vonalaihoz, de a kaliforniai Carlsbadban székhellyel rendelkező autógyártó nem talált megfelelő megoldást. Ezért úgy döntött, hogy saját maga gyártja azt le. Ezzel egy olyan ágazatot indított el, amelynek célja, hogy a mindennapi járműveket napenergiával hajtsák. Most a vállalat arra készül, hogy már jövőre piacra dobjon egy 40 000 dolláros autót, amely naponta 15-40 kilométert meg tud tenni kizárólag napenergiával, és egy feltöltéssel akár 600 kilométert is képes megtenni.
Ennek az innovációnak a kulcsa nem a napfényt villamos energiává alakító napelemek. A meglévők már elég jók ebben. Az igazi áttörést azok az innovációk jelentik, amelyek hatékonyabbá tették a mai elektromos járműveket, valamint az új teljesítményelektronika, amely a napenergiát az akkumulátorokba továbbítja.
Az első kérdés, ami eszünkbe juthat egy autóra szerelt napelemnél, hogy kibírják-e az autópályán felrepülő kavicsokat vagy ha egy parkolóban rányitják a szomszéd autó ajtaját? "Jégesőben egy autópályán haladva kemény tárgyak ütközhetnek a járművünkkel akár 150 kilométer/órás sebességgel - mondja Reed Thurber, az Aptera napenergia-mérnöki részlegének vezetője. Cége egy kemény üvegborítást fejlesztett ki a napelemeihez. A panelek a motorháztető, a tető és a hosszú, kúpos karosszéria körül helyezkednek el az ebihal alakú, háromkerekű autón, ami azt jelenti, hogy felülről és oldalról érkező ütéseket is el kell nyelniük.
"A jégeső-ütközéses tesztjeinket még a legtöbb szabványban és tesztelési eljárásban ajánlottnál is nagyobb sebességgel végezzük” - mondja Thurber. A kémiailag kezelt üveg erős, de rugalmas, hasonlóan okostelefonok Gorilla Glass üvegéhez, és a paneleket úgy szerelték fel, hogy akkor is működjenek, ha a jármű külső burkolata megreped - teszi hozzá. Az Aptera azt tervezi, hogy paneljeit a kaliforniai San Carlosban székhellyel rendelkező Telo Trucksnak értékesíti, amely egy 500 lóerős mini elektromos teherautót gyárt, amelynek szállítása várhatóan jövőre kezdődik. Annak ellenére, hogy rövidebb, mint egy Mini Cooper, rakodótere ugyanolyan méretű, mint a Toyota Hiluxé.
A kaliforniai Glendale-ben székhellyel rendelkező Polydrops az Aptera paneljeit használja egy teljesen elektromos kemping utánfutón, amelyet már szállít kiválasztott ügyfeleknek. Az Aptera „bevezető kiadású” járműve olyan panelekkel lesz felszerelve, amelyek csúcsértékükön körülbelül 700 watt napenergiát képesek elnyelni. Az ideális környezet a nagyvárosok belvárosa, ahol az üvegépületek visszatükrözik a napfényt a jármű minden felületére. A nyári hónapokban a napos környezetben élők naponta akár 50 kilométeres hatótávolságot is elérhetnek csak a panelek segítségével. Északi éghajlaton télen ez napi 20 kilométerre csökken.
Az ilyen hatékony jármű gyártásához szükséges nagy kompromisszum a kapacitás: kétüléses, és bár teljesen zárt kabinnal rendelkezik, technikailag motorkerékpárnak minősül. Az Aptera elsőkerék-meghajtású változata 6 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100-ra, és végsebessége 140 km/h. A Telo Trucks csaknem 12 000 előrendelést kapott kis teherautóira, amelyek ára alig több mint 41 000 dollár. A megrendelések körülbelül egynegyedében a vevő napelemeket választ, mondja Jason Marks, a Telo vezérigazgatója. Ezeket a paneleket be lehet építeni a jármű tetőjébe és platófedelébe, 1500, illetve 2700 dollár felár ellenében. Használatukkal napi 20-40 kilométerrel növelhető az 500 kilométeres hatótávolságú elektromos teherautó hatótávolsága - teszi hozzá. A Telo járműve nem olyan hatékonysági szörnyeteg, mint az Apteraé - kilowattóránként körülbelül ugyanannyi kilométert tesz meg, mint a Tesla Model X -, de nagyobb felületet kínál a napelemek számára.
Egy másik vállalat az emberek már meglévő elektromos járműveire koncentrál: a DartSolar napelemes teljesítménynövelőket szeretne értékesíteni a meglévő elektromos autók teljesítményének növelése érdekében. A vállalat vezérigazgatója, Omid Sadeghpour azt mondja, hogy a tetőcsomagtartóra szerelhető napelemek ötlete akkor született meg benne, amikor megvette első elektromos autóját, és észrevette, hogy az a nap nagy részében a napon áll.
Ezeknek a paneleknek, amelyek szállítása várhatóan az év végére kezdődik, az ára körülbelül 1000 dollár lesz egy kis, 500 wattos egység esetében, és 4000 dollár egy 2000 wattos egység esetében, amely vízszintesen kihajtható és hosszában kinyitható, amikor a jármű parkol. Napos időben a cég középkategóriás, 1000 wattos rendszere 15-30 kilométerrel növelheti egy parkoló Tesla Model 3 hatótávolságát, teszi hozzá. Az utángyártott panelek előnye az alacsony költség és a javíthatóság, mondja Sadeghpour, de ügyfeleinek egy terjedelmes, körülbelül 1000 dollárba kerülő elektromos átalakítót is meg kell vásárolniuk, amelyet a csomagtartóban kell tárolniuk.
Ezek a vállalatok még mindig csak a termékek piacra dobásának előkészítésén dolgoznak, de a napenergia-integrációt alátámasztó matematika nem hazudik. A mai elektromos járművek már elég hatékonyak ahhoz, hogy az integrált vagy tetőre szerelt panelek egy átlagos sofőr napi futásteljesítményének jelentős részét ellensúlyozzák - különösen naposabb éghajlaton. Egy kompakt elektromos járművel napi 20-30 kilométert lehet megtenni anélkül, hogy valaha is csatlakoztatni kellene.
Hosszú idő telt el az 1990-es évek kísérleti napenergiával működő járművei óta, amelyek nem voltak többek, mint fényes burkolattal ellátott, módosított kerékpárok. Ma már széles körben elterjedtek és megfizethetőek a napenergiával működő autókhoz szükséges hatékony akkumulátorok, motorok és napelemek - mondja Ronak Parikh, a Michigan Egyetem napenergiával működő autócsapatának műszaki igazgatója, amely nemrég vett részt egy ausztráliai versenyen. Ezek a technológiák annyira elérhetővé váltak, hogy a versenyen még egy középiskolai csapat is részt vett - teszi hozzá.
De ez azt jelenti, hogy a napenergia hamarosan megjelenik a nagy autógyártók kínálatában? Marks, a Telo Trucks képviselője szkeptikus. A profitmaximalizálásra törekvő vállalatok számára a napelemek integrálásának szoftveres és hardveres kihívásai csökkenti a nyereséget. Ez csak akkor történhet meg, ha lesz elegendő kereslet, teszi hozzá. Tehát bár az emberek többségének következő autója valószínűleg nem napenergiával fog működni, akár már néhány év múlva láthatunk ilyet az autópályán. És ha az első felhasználók úgy találják, hogy ez a technológia valóban képes teljesíteni a töltésmentes mobilitás ígéretét, akkor a tetőre szerelhető napelemek iránti kereslet az egekbe szökhet.