SG.hu

Az EU egy jelképes gesztussal akarja lekenyerezni a dühös játékosokat

A digitális termékek nem birtokolhatók ugyanolyan módon, mint a fizikaiak, és a játékosok szerint ez egyre súlyosabb fogyasztóvédelmi kérdéseket vet fel. Az EU egyelőre óvatosan, inkább az iparág érdekeit szem előtt tartva reagál, míg a játékosok egyre hangosabban követelnek valódi szabályozást.

Az utóbbi években egyre többször fordult elő, hogy játékkiadók leállították az online vagy szolgáltatásalapú játékokat, amikor azok már nem hoztak elég bevételt. Ezek a döntések azt eredményezték, hogy vásárlók ezrei vagy milliói veszítették el a hozzáférésüket olyan játékokhoz, amelyeket korábban megvásároltak - néha visszatérítési lehetőség nélkül. Ez váltotta ki a "Stop Killing Games" nevű uniós polgári kezdeményezést, amely egymillió aláírást tartalmazó petícióval akarja rávenni az európai parlamenti képviselőket, hogy foglalkozzanak a kérdéssel.

A Stop Killing Games mozgalom célja, hogy az EU jogszabályban írja elő, hogy a játékokat nem lehessen egyszerűen „kikapcsolni”, ha azok még működőképesek, vagy ha a fejlesztők vagy kiadók mégis megszüntetnék a támogatást, adjanak lehetőséget a közösségnek a játék működtetésére (pl. szerverek átvételével, offline módok biztosításával, esetleg a forráskód nyilvánosságra hozatalával). A kampány támogatói szerint ez nemcsak a fogyasztóvédelemről szól, hanem a digitális kulturális örökség megőrzéséről is: ne tűnhessenek el örökre olyan játékok, amelyek fontosak a közösségeknek vagy a játéktörténelemnek.

Válaszul a kampányra, az Európai Bizottság nem kötelező erejű közleményt készít elő "Ready Player EU” címmel, amely viszont általánosságban a videojáték-ipar fontosságát és kihívásait taglalja. Ez azonban nem elégíti ki a játékosok követeléseit, akik konkrét, jogilag kötelező szabályozást akarnak, nem csak iránymutatásokat.

A játékosok azt szeretnék, ha a cégek nem állítanák le a játékokat, amikor azok már nem nyereségesek, vagyis játszható állapotban kellene hagyniuk azokat. Nagyon valószínűtlen azonban, hogy egy uniós közlemény képes lenne teljesíteni a polgári kezdeményezés nagyon konkrét követeléseit. Patrick Breyer volt kalózpárti EP-képviselő és a "Stop killing games" támogatója új uniós törvényt szeretne. "Ez az, amivel az EU Bizottságnak foglalkoznia kell, ahelyett, hogy egy közleményben az iparág profitérdekeit helyezi előtérbe” - mondta. A kampány szóvivője szintén támadta a Bizottság tervét, mivel az szánalmasan elavult ahhoz képest, amivel a játékosok szembesülnek. „Ez egy ésszerű út lett volna, ha még mindig 2005 vagy 2010 lenne” - mondták.

Ezzel szemben a játékkiadók és iparági szereplők szerint egy játék leállítása üzleti döntés, ami gyakran technikai, jogi vagy gazdasági okokból elkerülhetetlen. Leszögezik, hogy egyes szolgáltatásalapú játékokat nem lehet egyszerűen „offline módra” állítani, és a forráskód megosztása vagy a szerverek átadása szellemi tulajdonhoz kapcsolódó kockázatokkal jár. Emellett a játékipar szerint sokkal nagyobb problémákkal küzdenek most (pl. finanszírozási gondok, infláció, AI-fejlesztések lassúsága), és nem ez a legégetőbb kérdés.

Míg a kampány napirendjén a játékosok védelme szerepel, a közlemény is inkább a szektor fenti gondjairól ("A vállalatok méretnövelésével, a finanszírozás vonzásával és a munkaerő-elbocsátások ciklikus hullámainak kezelésével kapcsolatos kihívásokról"), és az ágazatnak az európai gazdaság számára betöltött jelentőségéről szól. A Bizottság szóvivője azt is elmondta, hogy bár az EU már most is támogatja az európai játékágazatot, „természetesen többet is lehet tenni”.

Az Európai Játékfejlesztők Szövetsége bizonyára egyetért ezzel. Néhány hónappal ezelőtt az iparági csoport kifejtette álláspontját a régió játékfejlesztőinek helyzetéről, és "kihívásokkal teli időket” emlegetett. Az általa azonosított problémák listájának élén a finanszírozáshoz való hozzáférés állt. A csoport elnöke, Hendrik Lesser megjegyezte, hogy a piacok széttöredezettek és az infláció növekszik, miközben az állítólagos új modellek (például az online játékok) nem váltották be az ígéretüket. "A várt nagy mesterséges intelligencia forradalom még nem történt meg a játékkészítésben”. Mivel a magántőke a Trump amerikai elnök kereskedelmi háborúit övező bizonytalanság miatt visszavonul, Lesser azzal is érvelt, hogy „minden eddiginél jobban kell küzdenünk a játékipar állami támogatásáért.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #10
    Én nem ülök fordítva a lovon. Szerintem a kártya az ördög Bibliája, a szerencsejáték alapvetően, minden aspektusában negatív. Az embereknek sem adnék szabad döntést sok mindenben. Az indokot írtam le, mire hivatkoznak az érintettek. Én még olyan szoftverrel nem találkoztam, hogy ha megvetted, akkor az a tiéd volt. Gépekre egyedi szoftvereknél tudom elképzelni, ha terveztetsz olyat... Pedig még Windows 3.1-et is láttam...

    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2025.07.17. 23:46:22
  • YaniMan #9
    Dehogynem. Kikerülne egy rakás szellemi tulajdon, ami jó eséllyel alapja az aktuális szerver szoftvereknek is.
  • Vanek úr #8
    "Btw én úgy emlékszem, hogy régen, ha megvetted a Settlers 3-at CD-n, akkor az a tied volt és ha eladtad a haverodnak 6 üveg sörért, akkor eladtad és az övé lett a játék. Nem tudom, te mire emlékszel... " - csak erre reagálnék.
    Nem egészen. Régen is ugyanúgy bérelted a játékot (csak a játék használati joga volt a tiéd, és azt adhattad tovább a CD/DVD-vel együtt), csak akkoriban nem nagyon volt ez a köztudatban (és nem is voltak ennyire nyomulósok a játékokat gyártó cégek, mert nem is nagyon volt ez lepapírozva a törvényekben). Csak mivel akkoriban (az 55k-s modemek világában, amikor egy netre feljelentkezés is fél-egy percbe került (ha nem volt 'félrecsipogás', ami után újra kezdte a sípolásokat)) nem volt más lehetőség 'elküldeni' a gépedre a játékot, így csináltak hozzá egy fizikai hordozót. Persze, ezt az egyszeri játékos (akkoriban még én is ilyen voltam gyerekként) úgy értékelhette, hogy eladták neki a játékot - pedig nem. A forráskódok soha nem voltak rajta a hordozón, csak a játék, amit akkor használhattál, ha tudtad a hozzá való kódokat (amit a játék kézikönyvébe, vagy a játék mellé egy kártyán adtak - ha éppen nem lőtte ki valaki kicsit is hozzá értőbb, és nem kezdte el terjeszteni a védelem nélküli verziót).
  • nlght #7
    Fordítva ülsz a lovon. A gyerekek és tinik miért kéne, hogy rászokjanak a szerencsejátékra, amikor a felnőttek se tudják a helyén kezelni ezt a függőséget? Mindezt a kiadók extra profitjáért? A játék része? Meg a f*szomat. 25 éve mindenki megvolt random lootbox nélkül.

    Btw én úgy emlékszem, hogy régen, ha megvetted a Settlers 3-at CD-n, akkor az a tied volt és ha eladtad a haverodnak 6 üveg sörért, akkor eladtad és az övé lett a játék. Nem tudom, te mire emlékszel...
  • Kryon #6
    Néhány országban tiltott a lootbox, pl. Hollandiában, ha jól tudom. Ezt simán átvehetnék EU szinten is. Hogy a közösség saját szervert üzemeltethessen, vagy nyilvánsosságra hozzák a forráskódot szintén nem technikai, csak jogi probléma. Annyi, hogy a cégek jogi csapatának úgy kell lepapirozni, hogy a szerzői jogaik megmaradjanak.
  • Tetsuo #5
    Regebben is csak bérelted a játékot/minden szoftvert, csupán a fizikai hordozó volt a tied. A GOG-ról most is letöltheted, de azt is bérled - benne van az EULÁ-ban.
    A fogyasztó döntése hogy kell-e neki így vagy nem.
    A szerencsefaktor a játék része, és nem pénzért játszik a játékos mint a kaszinóban.
  • nlght #4
    A fő gond az hogy ~60 euróért nem megveszed a játékot, hanem csak kibérled addig amíg biztosítanak alá szervert, ezzel azt akarják elérni hogy ne lehessen használt játékokkal kereskedni... (régen 25-30 éve simán megvetted a haverodtól a CD-t vagy a DVD-t) tehát a fogyasztói jogok, érdekek már 20-25 év sértve vannak, ezt kéne helyretenni, mert nincs szabályozás.

    A másik fontos dolog amit helyre kéne tenni, az a randomizált lootbox, ami miatt kvázi kaszinó szerepbe kerültek a kiadók, a gond ezzel csak az hogy a játékosoknak egyáltalán nem érdeke a randomizált javak beszerzése, főleg ha tinikről van szó akik normál esetben 21 éves korukig nem is léphetnének be egy kaszinóba se.
  • Gabbbbbbbbbbbb #3
    Ez nem mindig ilyen egyszerű a mai gémeknél, de ha mondjuk azt mondaná a törvény, hogy 2029-től kötelező engedni a felhasználóknak saját szerver futtatását a játék "halála" után, az nagyon kevés extra költséggel járna. (nem 10k játékosnak, hanem mondjuk 50-nek) Gyakorlatban ez azt jelentené, hogy a játék megjelenésének pillanatában rendelkezésre kell állnia az ehhez szükséges háttérnek. (dokumentáció és olyan szoftver, amit oda lehet adni a felhasználónak szerzői jogi kalamajka nélkül)

    Az magától értetődő, hogy single player játékoknál ne lehessen az, hogy a másolásvédelem 10 év után nem működik, mert nem tud szerverhez csatlakozni, vagy online játéknál, aminél van egyjátékos mód, az egyjátékost el lehessen érni a szupport vége után.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2025.07.17. 07:57:18
  • Cat #2
    Semmilyen költséggel nem járna, hogy engedélyezik a felhasználóknak saját szerver indítását.
  • YaniMan #1
    Kötelezzétek a játékfejlesztőket bármire, ők beépítik a költségeikbe, és még drágábbak lesznek a játékok, amik már most is űűűŰŰűűűbersokba szoknak kerülni. Kb. mint a GDPR, ami annyit ért el, hogy egy rakás pénzt kell extra bitztonságra költeni, aminek a vége egy extra kattintás, ami után ugyanott vagyunk, mint előtte, és csak bosszantó mindkét félnek.