ZAX
Giants: Citizen Kabuto

Kiadó: Interplay
Fejlesztő: Planet Moon
Rendszer Követelmények:
Minimum: Pentium II/K6-2 350, 64 MB RAM, Win95/98/2000/ME
Ajánlott: Pentium II/Athlon 450, 128 MB RAM, 16 MB D3D kompatibilis 3D gyorsító
Hasonló játékok: Sacrifice
Kategória: Real-Time Stratégia
A játékműfajok, mint minden más, az idő múlásával elkerülhetetlenül változnak. Ha például vesszük a kaland kategóriáját, óriási különbségeket fedezhetünk fel a maiak jellemzői: epikus történet, összetett hangzás- és képvilág (pl. a Gabriel Knight-sorozatban), illetve a pusztán szöveges alapon létező ősök (Zork) között. Teljesen mindegy, hogy melyik területet nézzük, napjaink tendenciája, hogy az újabb és újabb játékok már több műfaj elemeit is egyesíteni igyekeznek. Ez persze van akinek sikerül, mások alaposan felsülnek vele. Mindent összevetve a kockázat nagy, és csak nagyon ritkán születik olyan játék, amely amellett, hogy szinte már besorolhatatlan, a közönség kegyeit is elnyeri. A Giants: Citizen Kabuto egy ilyan próbálkozás, amely azt hiszem jó eséllyel pályázhat erre. A Planet Moon legújabb alkotását nevezhetnénk akció-shooternek, vagy valós idejű stratégiának, mondhatnánk, hogy egyik sem igazán, ugyanakkor mégis kicsit mindkettő... Döntsétek el, nektek melyik a legszimpatikusabb verzió, én nem ragaszkodom a feltétlen besoroláshoz, leginkább csak "a" Giants-ként gondolok rá.

A Giants valahol a végtelen űrben, egy különleges aszteroidához hasonló kisbolygón zajlik. A felszín nagy részét víz borítja, de formailag nagyon változatos szárazulatokkal - meredek hegyek, kis völgyek, szigetek a szigeten - rendelkezik. A Sziget őslakói, a Sea Reaper-ek kénytelenek voltak visszavonulni az óceánba, amikor az általuk a védelmükre létrehozott óriási Kabutok öntudatra ébredtek, és teremtőik ellen fordultak. A Reaper-ek királynője, Sappho elhatározta, hogy kerüljön bármibe is, visszafoglalja népének a szárazföldet. A cél érdekében tett véres lépések viszont nem tetszenek a királynő lányának, Delphi-nek, aki szerint békésebb úton, varázslatok segítségével is megoldható lenne a konfliktus. Azonban mivel ő még nem elég érett, és a mágikus hatalma is csekély, nem szállhat nyíltan szembe anyjával. Ebbe a szituációba érkeznek váratlanul a Meccaryn-ok (röviden: Mecc-ek), egy technikailag magasan fejlett civilizáció 5 űrutazó tagja. Baz, Tel, Reg, Bennett és Gordon épp vakációzni indult, amikor egy óriás űrhal bekapta az űrhajójukat. A hatalmas lény 2 kemény hónapon át becsületesen küzdött a furcsa étel megemésztésével, de aztán feladta, és jobbnak látta felöklendezni a használhatatlan falatot. A Mecc-ek űrhajóját persze alaposan megviselte a kaland, ami még éppen kihúzta a legközelebbi alkalmas leszállóhelyig (ez persze a Sziget), ahol komplett felújításra szorul.

A bolygón él még egy negyedik faj is, ők a parányi Smartie-k, akik egyszercsak a bonyolult konfliktus kellős közepén találják magukat. A jószívű Mecc-eknek - akik minél előbb szeretnék itt hagyni a Szigetet, és folytatni megkezdett útjukat - megesik a szívük a Reaper-ek által elnyomott kis népen, és segítenek nekik zsarnokaik ellen. Nem mellékesen, mivel a Smartie-k nagy munkabírású, szorgalmas lények, ráadásul sokan is vannak, éppen kapóra jönnek az elvégzendő feladatok végrehajtására... Így aztán a Mecc-ek legtöbb küldetésében Smarite-kat kell megmentenünk, és megóvnunk a gonosz Reaper-ektől. Egy másik küldetéssorozaton keresztül a történet egy másik szálát, Delphi erőfeszítéseit is nyomon követhetjük, aki Sappho véres ténykedésének a megakadályozását tűzte ki célul. A játék harmadik hadjárata pedig a behemót Kabuto-k szemszögéből mutatja a küzdelmeket. Velük végtelenül egyszerű feladatokat kell majd végrehajtanunk, ténykedésük jóformán a puszta öldöklésre korlátozódik. Az óriási teremtmények azonban nem csak Reaper-vérre éheznek, az étrendjük fontos részét képezik az értékes Smartie-k, mivel a Kabuto-k az ő fogyasztásuk után válnak képessé tojások rakására, amikből aztán kikelhetnek a parancsaikat teljesítő ivadékaik.

A Planet Moon - szakítva a hagyományos "jók a rosszak ellen" sablonnal - egy igazán humoros, szellemes történetet alkotott, ami végig ébren tartva az érdeklődésüket, jobban magával ragadja a klasszikus felállásba belefásult játékosokat. Erre egy jó példa az amúgy lelkesen segítő Mecc-ek állandó kinyilatkoztatása, miszerint ők inkább szívesebben bonyolódnának hősies akciókba csinos nőkkel és zajos kocsmákkal, ahogy annak - az eredeti úti célt alapul véve - lennie kellene. A másik két hadjáratban is aktívan jelen van a humor, bár a Kabuto-k esetében a szűkös nyelvi képességeik miatt (néhány bődülésfajta) verbálisan nem annyira kidolgozottak a poénok. A Giants küldetéseiben végrehajtandó feladatként ételgyűjtés, Smartie-mentés éppúgy szóba jöhet, mint az ellenfél és épületeinek a megsemmisítése. Az igazán kihívást jelentő missziókban azonban ezek mellett nekünk is saját bázist kell építenünk, aminek persze a védelméről is gondoskodnunk kell. (Pontosításként megjegyezném, hogy csak a Mecc és a Delphi hadjáratban tudunk építkezni, mivel ez csak Smartie-munkaerővel lehetséges, a Kabutok pedig inkább egyből felfalják a kis lényeket...) Ezek a küldetések azért nem csak a bázisunk melletti őrködésből állnak, hanem sokszor attól távol további Smartie-kra, vagy a táplálékukul szolgáló Vimp-ekre kell vadásznunk. Ráadásul a védelmet az is tovább nehezíti, hogy csak akkor tudunk a Reaper-eket távol tartó védelmi tornyokat építtetni, amikor már a városunk nagy része készen van. Viszont, ha ezek a lövegtornyok már állnak, elegendő tűzerővel rendelkeznek ahhoz, hogy megkezdhessük az ellenfél bázisának az ostromát, vagy egyéb hosszabban elszólító céljaink teljesítését. Ugyan kétségtelenül ezeknek a pályáknak van a leginkább RTS-es beütése, ne várjuk a műfajban megszokott klasszikus játékmenetet, a Giants még a küllemben talán hasonló Sacrifice-hoz képest is kevésbé stratégiai jellegű mint "egyéb" játék.

Habár a Mecc-ek és Delphi-hercegnő sokban különböznek, mindkét hadjárat során egyformán fontos szerephez jutnak majd a fegyverek. Az előbbiek hi-tech cuccokkal vannak felszerelkezve, míg az utóbbinál varázseszközök közül választhatunk. A szokásos fokozatosságnak megfelelően van kifogyhatatlan tölténnyel rendelkező, de nem túl acélos pisztolyunk/íjunk, illetve az egyre ütőképesebb választék másik végleteként igen hatásos fegyverünk is, mint például a Millenium Mortar vagy a több ellenfél ellen is bevethető szupernyíl. Mivel a Giants-ben a támadáshoz nélkülözhetetlen, a töltényutánpótlás korlátlan, illetve néhány esetben vissza kell térnünk a bázisra a feltöltődéshez, de olyan gondunk nem lesz, hogy egy fegyvert többet nem tudunk már az adott pályán használni.

A Mecc-ek hadjárata során velünk lesz négy társunk, akiket segítségül hívhatunk az egér és a billentyűkre előre beállított parancsok kombinációival. Delphi esetében - mivel neki ilyen társai nincsenek -, varázslat segítségével szerezhetünk utánpótlást szorult helyzetben. Kabuto-ként pedig a saját testünkön és ökleinken kívül nincs szükségünk más fegyverre, a pusztakezes halálosztás közepette üde színfoltként megélt "természetes táplálkozáshoz" is csak agyarakkal teli pofánkra lesz szükség... Ha már a szörnyek pusztítási technikáinál tartunk, a nehezebb feladatok - épületek, egész csoport ellenfél megsemmisítése - leküzdésére a Kabuto-kkal egy különleges "adrenalin támadást" alkalmazhatunk, aminek eredményeként óriási testünk minden grammját kihasználó támadási formákkal gondoskodhatunk a helyi tereprendezési problémák gyors megoldásáról (pl dobunk egy hasast a célépületre). A behemótok másik trükkje ivadékok világra hozása, akik aztán - ha a megfelelő mennyiségű ételt megkapták - teljesítik parancsainkat, szó nélkül elvégzik nekünk a piszkos munkákat is.

Habár a Giants-ban kétségtelenül találkozhatunk RTS-elemekkel is, az akcióra helyezett hangsúly a 3rd person shooterekhez teszi inkább hasonlatossá a játékmenetet. A játék során kicsit a Tribes-ra emlékeztethet, amikor a Mecc-ek által használható hátra szerelhető rakéták (jetpack) segítségével dombról dombra ugrálva próbáljuk a célkeresztet hatékonyan a rosszfiúkon tartani. Ugyanakkor a küllemet (grafika, nézőpont) tekintve egyértelmű hasonlóságot fedezhetünk fel a Sacrifice-hoz képest. Az összes ismerős vonás ellenére is a Giants egy teljesen új, különleges játékélményt nyújt. Nem szeretném tovább ragozni a műfaj kérdését, de valóban érezhető, hogy minden kategóriából a legjobb elemeket kölcsönvéve dolgoztak a készítők, aminek eredményeként egyszerűen besorolhatatlan lett a játék. Grafika:
Általánosságban mondhatjuk, hogy a készítők a részletekre is nagy figyelmet fordítottak. Remek érzés, ahogy Kabuto-ként csörtetve a fák meghajlanak a súlyunk alatt. A Sea Reaper-ek szolga népének tagjai, a Ripper-ek, fenyegetően szórják maguk körül a földet, amikor áldozatuk felé fúrnak a földben. Az arányok is a helyükön vannak: a parányi Smartie-k méretben is jól illeszkednek az épületeikhez, és tényleg hatalmasnak érezhetjük magunkat, amikor Kabuto-ként a Sziget többi lakója fölé tornyosulunk.
A Giants csak néhány apró hibája miatt nem kapja meg az öt csillagot a grafikára. Ilyen például, hogy néha a házak mintha kicsivel a föld fölött lebegnének, vagy a kéményfüst, ami a már lerombolt házak régi helyéről továbbra is száll. A másik ok, amiért nem maximális az osztályzat az első személyű nézet tökéletlensége. Úgy tűnik, mintha ezt a részt nem fejezték volna be teljesen a fejlesztők. Ebből a nézetből semmi jelét nem látjuk a cselekedeteinknek. Ez a legjobban akkor látszik, amikor a Sea Reaper-ekkel vagyunk, és az íjunkat használjuk. Amíg harmadik személy nézőpontból láthatjuk, amikor lövés közben kifeszítjük a fegyvert, majd útjára engedjük a nyílvesszőt, addig első személyből - annak ellenére, hogy látjuk az íjat tartó kezet - semmiféle mozgás vagy más jel nem utal arra, hogy a rejtélyes módon megjelenő lövedék miként hagyta el az íjat. Ugyanez így komoly hátráltató tényezőnek tűnik, a legtöbb játékos valószínűleg úgyis a külső nézetet használja majd, ezért annyira nem vészes, de kétségtelenül bosszantó kis hiba.
Kezelőfelület:
Játékmenet:
Sajnos a másik két hadjárat azonban nem üti meg ezt a mércét, sőt néhol olyan érzést keltenek, mintha sietve lettek volna összedobva. Érdekes színfolt - ugyanakkor négy teljes küldetést elfoglal - a Sea Reaper-eknél a "Reaperski", egyfajta vízisíversenyzés: jetski-hez hasonló járműveken kell megelőznünk a gonosz Reaper katonákat. Először nagyon érdekes ez a verseny, de a negyedik pálya végére már igencsak erősödik bennünk a gyanú, hogy a fejlesztők esetleg kifogytak az ötletekből... A hadjárat lezárásaként aztán néhány bázisépítgetős küldetés próbálja feledtetni ezt az érzésünket. A Kabuto hadjárat még az előzőnél is sematikusabbra sikerült, szinte minden küldetés abból áll, hogy megtaláljuk a kaput, majd romboljunk le mindent. Mondjuk az óriás lényeket eleve behatárolja, hogy ők nem tudnak bázist építeni. Egyfajta kárpótlásként a Kabuto-k képesek utódokat világra hozni, majd irányítani őket, de - habár több küldetésben is előkerülnek - a sikerhez egyáltalán nem nélkülözhetetlenek az ivadékok. Ehhez jön még, hogy - ahogy már korábban említettem - korántsem tökéletes a parancsnoklásuk megoldása, ami rontja a játékélményt.
Szerencsére a küldetések sekélyességéért kárpótolhat minket a szórakoztató játékmenet, igazán élvezetes a szépen kidolgozott tájakon keresztül rohanva, változatos fegyverekkel irtani az ellent. Az akció rajongói biztosan élvezettel vetik majd magukat a csaták nagyiramú forgatagába, és azért a stratégia megszállottjai sem panaszkodhatnak, habár az őket lázba hozó elemek nem vonulnak végig az egész játékon.
Multiplayer:
Hangeffektek:
Zene:
Intelligencia és nehézség:
Habár a mesterséges intelligencia messze nem tökéletes, azért megfelelő szintű kihívást biztosít, úgy is mondhatnám, hogy átment a vizsgán, de azért rezgett a léc. A gép tovább lő ránk akkor is, ha már egy domb fedezékébe vonultunk, mi pedig könnyedén, messziről leszedhetjük az ellenfeleinket, mivel azok a lövések elől nem menekülnek fedezékbe. Ugyanakkor, ha például azon kapunk egy Reaper-t, hogy épp a bázisunk falát rombolja, és ő is észrevesz minket, azonnal a fontosabb célpontra - ránk - kezd el tüzelni. Ez utóbbival körülbelül össze is foglaltam minden jó oldalát az AI-nek, aminek a gyengesége azért is baj, mert így gyorsan le lehet tudni a Giants végigjátszását.
Összegzés: