Skoal

Sikeresen dokkolt a MIR megsemmisitő szerkezete

Oroszország elindította azt a küldetést, melynek célja a MIR megsemmisítése. A Progress teherszállító hajót a baikonúri űrközpontból szerdán a korai órákban lőtték fel, s a dokkolás sikeresen zajlott.

A rakéta fölkörüli pályára állt, és minden rendben működött - mondta az irányító központ szóvivője. A teherhajó segítségével a MIR-t alacsonyabb pályára kényszerítik, ahol nagy része el fog égni. A maradék roncsok a Csendes-óceánba fognak hullani 2000 kilométerre Ausztrália partjaitól március 6-án.


A MIR-t 1986. február 20-án bocsátották fel, mint a szovjet űrprogram ékkövét. Öt évre tervezett élettartama lejárta után is használatban maradt. A fedélzetén végzett kísérletek, a világűrben való élet, mind felbecsülhetetlen értékű adatokat szolgáltattak a jövőnek az űrkutatás területén. A új orosz rendszerben a gazdaság számára egyre nagyobb terhet jelentett az üzemeltetési költség, s a sorozatos meghibásodások, köztük egy tűzeset és egy majdnem végzetes ütközés egy teherhajóval, mind egyre biztosabbá tették a kiszolgált űrállomás jövőjét.

Az orosz törvényhozás az év végén arra a megállapításra jutott, hogy a kiöregedett szerkezetet meg kell semmisíteni. Ezt a döntést üdvözölték a most épülő Nemzetközi Űrállomás (ISS) építésében résztvevő országok, többek között az USA is, ugyanis így Oroszország is képes lesz energiáját az ISS projektre összpontosítani.

Az orosz irányító központnak az elmúlt napokban, hetekben is voltak gondjaik a MIR irányításával. Sorozatosan léptek fel meghibásodások az akkumulátorban, a computerekben és a giroszkóban, ami miatt a múlt hét csütörtökre tervezett Progress kilövést is el kellett halasztani. De a repülésirányítók úrrá lettek a helyzeten és világossá tették, hogy ezen a hétvégén mindenképpen végrehajtják a dokkolást. A teherhajó amint hozzákapcsolódott a MIR-hez, meg is kezdte annak elpusztítását.


1. A MIR 300km magasságban kering a Föld körül
2. A küldetés 2001.01.24-én indult
3. A teherhajó 2001.01.27-én dokkolt
4. A MIR-t alacsonyabb pályára kényszerítik
5. A MIR darabokra törik
6. Becsapódás 2001.03.01-én

Az teletankolt Progress hajtóművét többször is beindítják, így az nem csak tankerként, de vontatóhajóként is fog üzemelni - magyarázta el a műveletet Vlagyimir Solovyov, a MIR repülésirányítója. A fő- és a kisegítő hajtómű egy időben fog működni, amit a fékezési manőverek követnek. Ezáltal az állomást arra a pontra irányítják, ahol annak landolnia kell.

"Tudjuk, hogy a Föld felett 140 kilométeres magasságban a napelemek fognak először elégni, és a mechanikus elemek széttörni. Körülbelül 90-100 kilométeres magasban, maga a fő szerkezet kezd el darabokra esni. Tudjuk mennyi törmelék fog elégni az atmoszférában és mennyi fog eljutni a földfelszínre, valamint, hogy mely részek lesznek azok."

Progress típusú járművek rutinszerűen hajtottak végre dokkolásokat a MIR-rel az elmúlt 15 évben, de néhány alkalommal szükség volt manuális vezérlésre, melyet űrhajósok hajtottak végre az űrállomás belsejéből. Oroszország készenlétbe helyezett egy mentőcsapatot arra az esetre, ha az automatizált összekapcsolódás mégsem ment volna zökkenőmentesen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Efreet #2
    Csak el ne szurjak... ha melleesik, nagy gond adodhat...
  • ixyon #1
    szegénke:(