MTI

Súlyosan érinti a magyar piacot a halogénizzók betiltása

A Világítástechnikai Társaság elnöke szerint a magyar fényforrás piacon mintegy 20 százalékot képviselhet a halogén termékek aránya, amelyeket szeptember 1-je után ki kell vezetni a piacról.

Nagy János elmondta, hogy Magyarországon egyedül a Tungsram foglalkozik halogénizzók gyártásával, a kereskedők pedig igyekeztek feltölteni készleteiket, mert egy ideig még lesz rá kereslet. Az Európai Bizottság rendelete alapján 2018. szeptember elsejétől Európában betiltják a halogénizzókat, helyette a LED-es technológiát kell alkalmazni, a raktáron lévő készletet azonban még értékesíteni lehet. A Tungsram a globális piacon prémium európai márkaként lép fel, a vállalat többnyire exportálja világítástechnikai termékeit, a termelés 95 százalékát 100 különböző országban értékesíti.

Vámos Zoltán, a Tungsram-csoport általános világítástechnikáért felelős igazgatósági tagja elmondta, a Tungsram időben felkészült arra, hogy az Európai Unió 2018 szeptember elsejétől betiltja a halogénizzók forgalmazását. Szerinte a világítástechnikai gyártóknak is volt idejük felkészülni az új helyzetre, hiszen a közösségi rendelet 2009-ben született, előkészítése azóta zajlik, a Tungsram pedig termelését évek óta ennek szellemében irányítja. A halogénizzóit a Tungsram elsősorban az Európai Unión kívüli területeken értékesíti, így az EU szeptember 1-től hatályos tiltása nem befolyásolja a gyártást és az értékesítést - tette hozzá.

A Tungsram-csoport általános világítástechnikáért felelős vezetője jelezte, LED-termékeik értékesítése évről-évre 30 százalékkal nő, amelynek többnyire az az oka, hogy ez a részlegük elsősorban a LED-es technológiát már korábban is alkalmazó üzleti szférában (b2b) van jelen, és kevésbé a lakossági fogyasztói piacon. Vámos Zoltán kiemelte, a Tungsram keresi azokat az utakat, ahol a világítástechnikai termékek hozzáadott értékkel hoznak hasznot. A magyar vállalat jelentős szerepet kíván betölteni a hazai és nemzetközi okosváros-projektekben, amelyekhez például már most is gyárt úgynevezett smart-ready LED lámpatesteket, amelyek képesek arra, hogy szenzorokat, wifi-berendezéseket, kamerákat fogadjanak be, és ezzel egy okos hálózat gerincét alkossák a közterületeken.

A halogéntechnológia kivonásnak környezetvédelmi oka van, a halogénizzók ötször annyi energiát használnak, mind a LED-es fényforrások, illetve jóval több hőt termelnek. Szakértők szerint a halogének kiszorításával 15 millió tonnánál is több szén-dioxid-kibocsátást lehet évente megtakarítani Európában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bunny #4
    Ez a háztartásokra vonatkozik. nem az autóiparra. Sőt, ha lecseréled led-esre még meg is büntet a rendőr.
  • Caro #3
    Biztos hogy érinti? Autóban még az ólmos forrasztás is megengedett tudtommal, kizártnak tartom, hogy a halogénizzókat ott betiltanák.
    Világítási célra nem szabad csak izzót eladni, spec. alkalmazásoknál nincs betiltva. Ezért kapsz pl. rázásálláló izzót is (aminek még rosszabb a hatásfoka egyébként).
  • grobs #2
    Elvileg érinti, gyakorlatilag nem. Olyan mennyiség van raktáron, hogy a 9 éve betiltott "hagyományos" izzót is kapni még. Amikor fogynak a készletek akkor a szabályozás majd engedni fogja a led-et is, de ha nem, akkor is lehet rendelni EU-n kívülről. A cikkben is benne van, hogy a Tungsram sem áll le a gyártással, csak nem ide adja el.
    Mire eltűnnek a halogén cuccok addigra már nem lesz olyan autó amibe kellene.
  • fotolit #1
    Kíváncsi lennék, ez mennyiben érinti a gépjárműipart, hiszen itthon a házban ugyan már régóta minden led, de az autók jelentős hányadában legalább a távolsági fényszóró még biztosan halogén, ledre meg elvileg tilos cserélni őket.