Ötvös Tibor

Interjú a Bus Tycoon ND (night and day) fejlesztőjével

Megjelent a magyar Transport Tycoon, a Bus Tycoon ND (night and day) és ezen alkalomból interjút készítettünk a fejlesztő FrameLineNetwork vezetőjével.

A Transport Tycoon igazi klasszikus és a mai napig számos rajongóval bír az eredeti, mára már akár ütött-kopottnak is nevezhető alkotás. Azon játékosok, akik például a Modern Warfare 3-mal kapcsolódtak be a játékvilágba talán nem is értik, miért is olyan nagy élmény az apró kis buszokat, kamionokat irányítani, cégünket menedzselni... pedig nagyon is nagy élményt jelent mindez. Éppen ezért volt örömteli, mikor kezembe került a magyar Transport Tycoon-nak is nevezhető játék, a Bus Tycoon ND (night and day), melynek fejlesztőjével is sikerült egy interjút készíteni.

De lássuk először kicsit magát a játékot. A Bus Tycoon ND (night and day), ahogy az a címéből is látható kizárólag a buszos személyszállításra helyezi a hangsúlyt és ennek köszönhetően a játék elején megalakított cégünket is eme üzletágban, a személyszállításban kell felfuttatni. Ehhez persze a legtöbb városban a lehető legjobban elhelyezett megállókat kell kialakítani és ésszerű menetrenddel elszállítani onnan az embereket. Persze ahogy telik az idő, emelkedik a színvonal, újabb és újabb járművek és vetélytársak jelennek meg és ezért nekünk is lépést kell tartani a korral, nem ülhetünk a babérjainkon. A Bus Tycoon ND (night and day) nem bír szemkápráztató grafikával, viszont a program nem is kíván meg mást, az igazi rajongók örömmel vetik majd bele magukat a program világába. És akkor most következzen az interjú a FrameLineNetwork vezetőjével, Kilián Attilával.


Mesélj kicsit magadról. Honnan jött az ötlet a játékfejlesztésre?
Gyerekkorom óta szerettem a Tycoon-féle építős és stratégiai játékokat. Éppen három éve, 2013-ban egy unalmas őszi napon körbenéztem a neten, hogy mi fán terem a játékfejlesztés. Nulla programozói vagy grafikai tapasztalattal kezdtem neki a keresésnek. Akkoriban a Unity és a Game Maker: Studio látszott ígéretes platformnak. Kipróbáltam mindkettőt, de számomra a Game Maker tűnt az egyszerűbb és akkor az olcsóbb megoldásnak (jelenleg mások az árak és lehetőségek).

A kezdeti nehézségek (mi is egy változó, mi egy array, milyen az izometrikus grafika) után viszonylag hamar, két hónap alatt megtanultam kódolni GML nyelven. Ezután megalapítottam a cégemet FrameLineNetwork Kft néven. Azután, hogy nagyjából elsajátítottam a programozás alapjait, kigondoltam az első játékom alapjait. Mivel mindig érdekelt a repülés világa és akkoriban nagyon sokat utaztam a világ különböző pontjaira és nem volt a piacon "jó" realisztikus repülőtér menedzser játék sem mobilra, sem PC/MAC-re, így szerettem volna az eredeti Transport Tycoon repülőgépes részét egy kicsit bővebben, részletesebben viszontlátni a monitoron. **** Innen jött az ötlet, hogy az első alkotásom a The Terminal 1 című játék lesz és fél évre rá már kész volt a The Terminal 2 is. Szép sikereket arattak az AppStore-ben és a GooglePlay-en is (100 000 felett vannak a letöltések, nagyobb része fizetős). Látható, hogy van az embereknek manapság is van igénye a fejlesztő és menedzser játékokra. Természetesen az évek alatt nagyon sok új dolgot tanultam a Game Maker fórumairól is és a kezdeti kódolást azóta egyszerűbb és összetettebb kódrészek váltják.

Miért éppen Bus Tycoon ND?
A Bus Tycoon ND (night and day) eredeti ötlete egy fogadáson alapult. A híres Transport Tycoon játék sikere után készült Open TTD egyik fórumán beszélgettem egy plug-in fejlesztővel. Neki mondtam el, hogy hiányoznak az éjszakai effektek, a jelzőlámpák az utakról és még néhány érdekesség az Open TTD-ből és túl kevés buszfajta van. A fejlesztő picit lekezelő válasza az volt, hogy kivitelezhetetlen egy ilyen kiegészítő és óriási feladat néhány új funkció bevezetése. Akkor megfogadtam magamban, hogy egyszer készítek egy hasonló játékot. Igaz, akkor úgy 2010 tájékán ez számomra elképzelhetetlen feladatnak tűnt, ám alig 6 év múlva már számos saját játékom van online boltokban, közöttük a Bus Tycoon ND is Steam-en, Mac-en, iOS-en, GooglePlay-en, Amazon-on.


Mesélj kicsit magáról a játékról.
A Bus Tycoon ND-ben a játékos feladata egy autóbusz társaságot felépíteni és felfuttatni a környékbeli városokban is. 2D izometrikus nézetben felülről-oldalról látjuk a játékmenetet, de közben a cég igazgatójaként fejlesztenünk kell a járműparkot, új megállókat kell telepíteni, rendelni a megfelelő üzemanyagból valamint fejleszteni az úthálózatot.

A kezdeti fejlesztés után az egyre sűrűsödő forgalom miatt a játékosnak számolnia kell dugókkal és feltorlódó forgalommal. Emiatt érdemes jelzőlámpákat telepíteni és fejleszteni az úthálózatot, hogy jobb összeköttetés legyen a különböző megállók között. A buszoknak néha tankolniuk is kell, ezért össze kell kötni a buszhálózatot a központi benzinkúttal is, valamint a garázzsal, ahol időnként a buszok szervizelése is történik.

A játék célja a lehető legkiterjedtebb buszhálózat építése, valamint a járműpark folyamatos fejlesztése. A benzinkútnál egyre fejlettebb üzemanyagtípusok is választhatóak, ezzel együtt pedig újabb típusú buszokat is tud a játékos vásárolni a szervizközpontban. A járművekre rá lehet kattintani, ahol az aktuális sebességet, a profitot és egyéb fontos információkat tud megnézni a cégvezető. Itt kell azt is ellenőrizni, hogy szükséges-e a buszt szervizbe küldeni; ha ez hosszú ideig elmarad, az a busz totálkárához vezethet, ezért érdemes erre is figyelni.

A Bus Tycoon ND egy nagyon leegyszerűsített és csak a buszokra fókuszáló változata az Open TTD-nek, de beletettem az összes olyan számomra hiányzó apróságot, amitől sokkal látványosabb. Ilyen lett a nappalok és éjszakák váltakozása, a főutakra kihelyezhető jelzőlámpa rendszer vagy hogy a buszoknak bizonyos időközönként tankolniuk kell. További fontos változtatás volt, hogy a buszmegállókat is lehet fejleszteni és azok grafikában is egyre összetettebbek lesznek.


Milyenek a visszajelzések a címről?
A Bus Tycoon ND-nek kicsit különleges a címe és sok vitát váltott ki a barátaim között is. Mivel már fejlesztettem néhány játékot (The Terminal 1 és 2, Jurassic Island: The Dinosaur Zoo, CityPlay Premium), a címválasztásnál figyelme kellett bennem néhány fontos tényezőt, ami kihat a keresésekre.

Egy játékfejlesztő feladata úgy 30%-ban a játék kifejlesztése (kigondolni, megrajzolni, lekódolni, kiadni) és a további 70%-ot teszik ki a marketing és a különböző technikák, amivel sikeressé válhat a játék. Ennek az egyik legfontosabb pontja az alapkoncepció. Érdemes olyan műfajt és játékot választani, amiből nincsen sok a piacon. Ez egyre nehezebb, mivel nagyon sok fiatal foglalkozik játékfejlesztéssel a Unity, az Unreal Engine vagy a Game Maker: Studio rendszerének köszönhetően.

A marketing másik fontos alappillére a játék nevének a kiválasztása. Fontos, hogy a játék nevében a műfajra és a kategóriára jellemző szavak szerepeljenek, ezért lett benne a "bus" és a "tycoon" szavak. A játék nevében az ND a night and day-re utal, vagyis hogy éjjel-nappal zajlik a játékmenet. Ezt a végződést sok barátom, akiknek meséltem a koncepcióról leszavazta, mondván, hogy nehezén megjegyezhető és felesleges. Megtartottam ezt a végződést, mivel a Bus Tycoon ND csak az első része egy komoly sorozatnak és az én elgondolásom szerint az ND lesz ennek a tycoon játéksorozatnak a jelzője. Ennek következő hírnöke a Tax Tycoon ND lesz és majdnem egy tucat további változat lesz elérhető a következő években ebből a játéksorozatból, átdolgozott grafikával és változatos játékmenettel.


Lesz folytatás? Vagy esetleg más projekt van tervben?
Természetesen folytatom a Bus Tycoon ND fejlesztését, mivel Steam-en is rengeteg visszajelzés érkezett, hogy milyen bővítéseket látnának a játékosok a legszívesebben. Jövő évben érkezik még több tycoon ND végződésű változat is, valamint március környékén jelenik meg a The Terminal 3, új grafikával és sokkal összetettebb játékmenettel. Az elmúlt néhány évben óriási rajongóbázis alakult a The Terminal 1 és The Terminal 2 miatt, mindenki nagyon várja a harmadik részt, majdnem két éve folyik ennek a változatnak a fejlesztése. Emellett fut még 3-4 másik projekt is, amik 2017-2018-ban készülnek el, szóval tervem nagyon sok van és a fejlesztés nem állhat meg soha.

Köszönöm az interjút és sok sikert a fejlesztésekhez!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Archenemy #1
    Nem rossz gondolatok a címadásról.